Illias by DROPS Design

DROPS Nordisk Tröja, mössa och halsduk.

Tröja:
Storlek:
3/4-5/6-7/8 (9/10-11/12-13/14) år.
Garnåtgång: DROPS Karisma Superwash från Garnstudio,
300-300-350 (400-400-450) gr nr 21, grå
100-100-100 (150-150-150) gr nr 01, natur
+ en liten rest, t.ex nr 48, vinröd
DROPS Rundst och strumpst nr 3 och 4.

Mössa:
Stl: 3/5 - 6/9 - 10/14 år.
Garnåtgång: DROPS Eskimo från Garnstudio,
50-100-100 gr nr 01, natur
DROPS St nr 9.

Halsduk:
Mått: ca 14x70 - 16x80 - 18x90 cm.
Garnåtgång: DROPS Eskimo från Garnstudio,
100-100-100 gr nr 01, natur
DROPS St nr 10.

Garnet till detta mönstret kostar 253kr. Läs mer.
TRÖJA:

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad!
21 m x 28 v på st 4 och slätst = 10 x 10 cm.

Resår: * 1 rm, 1 am *, upprepa från *-*.

Mönster: Se diagram M.1 till M.4. Hela mönstret slätstickas. Pilarna i diagr gäller M.3, inte M.4

Fram- och bakst: Tröjan stickas runt på rundst helt upp till halsavm och klipps upp för ärmhål efteråt.
Lägg upp 144-160-176 (184-200-216) m
på rundst 3 med grå. Sticka 4-4-5 (5-6-6) cm resår, byt till rundst 4 och fortsätt med M.1 och sedan M.2 uppöver. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 25-27-29 (31-32-33) cm stickas nästa v så här: maska av 5-8-9 (9-11-13) m för ärmhål, sticka 63-65-71 (75-79-83) m = framst, maska av 9-15-17 (17-21-25) m för ärmhål, sticka 63-65-71 (75-79-83) m = bakst, maska av 4-7-8 (8-10-12) m för ärmhål. På nästa v läggs det upp 5 nya m över de avm ärmhåls-m i varje sida (dessa m är till att klippa upp i efteråt och stickas inte in i mönstret) = 136-140-152 (160-168-176) m.
När arb mäter 26-29-32 (35-37-39) cm stickas M.3 - starta både fram- och bakst vid pilen för önskad stl. När arb mäter 34-37-40 (42-44-46) cm avm 11-11-13 (15-17-19) m mitt fram till hals = 125-129-139 (145-151-157) m på st. Arb stickas färdigt fram och tillbaka på st - fortsätt M.3. Sedan avm mot halsen på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 1 gång och 1 m 4 ggr = 107-111-121 (127-133-139) m kvar på st. När arb mäter 38-41-44 (47-49-51) cm maskas de mittersta 25-25-27 (29-31-33) m bak av till hals. Sedan avm 2 m på nästa v mot halsen = 39-41-45 (47-49-51) m kvar på varje axel (inkl 5 uppklippsmaskor). Maska av de resterande m när M.3 är stickad färdigt, arb mäter ca 40-43-46 (49-51-53) cm.

Ärm: Lägg upp 44-48-48 (52-52-56) m på strumpst 3 med grå. Sticka resår i 4-4-5 (5-6-6) cm. Byt till strumpst 4, sticka M.1 och sedan M.2 uppöver. Samtidigt när arb mäter 8 cm ökas det 2 m mitt under ärmen totalt 10-10-12 (12-14-14) ggr på: stl 3/4 år: vart 7:e v, stl 5/6, 9/10 och 13/14 år: vart 8:e v, stl 7/8 och 11/12 år: växelvis vart 7:e och 8:e v = 64-68-72 (76-80-84) m - de ökade m stickas in i M.2 efterhand.
Läs resten av ärmen innan du stickar!
När arb mäter 34-37-40 (43-46-49) cm delas det mitt under ärmen och stickas färdigt fram och tillbaka på st.
Samtidigt när arb mäter 33-37-41 (44-48-52) cm stickas M.4 - starta ytterst till höger i diagr i alla stl. Efter M.4 fortsätts det med grå till arb mäter ca 36-40-44 (47-51-55) cm. Sedan stickas det 2 cm slätst med avigan ut med grå till infodring.

Montering: Sy 1 märktråd mitt i de 5 uppklippsm i varje sida. Sy 2 maskinsömmar på varje sida om märktråden, 1:a söm = 1/2 m från tråden och 2:a söm = 1/2 m från 1:a söm. Klipp upp för ärmhål. Sy axelsömmarna.

Halskant: Plocka upp ca 80-100 m (delbart med 2) runt halsen på strumpst 3 med grå. Sticka 1 v avigt och 1 v räta, fortsätt med resår till kanten mäter 5-5-5 (6-6-6) cm, maska av med resår. Vik halskanten dubbel mot avigan och sy fast.
Sy i ärmarna mot fram- och bakst, lägg infodringen på ärmkullen över klippkanten på fram- och bakst och sy fast.

MÖSSA:

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad!
10 m x 14 v på st 9 och slätst = 10 x 10 cm.

Resår: * 2 rm, 2 am *, upprepa från *-*.

Mössa: Lägg upp 44-48-52 m på st 9 med Eskimo och sticka 4 v slätst (= rullkant) - härifrån mäts nu arb. Sticka resår i 3 cm, sedan fortsätts det med slätst till färdigt mått - samtidigt på 1:a v efter resåren minskas 4-3-2 m jämnt fördelat = 40-45-50 m. När arb mäter 10,5-11-11,5 cm sätts det 5 märktrådar i arb så här: 1 m, 1 märktråd, * 8-9-10 m, 1 märktråd *, upprepa från *-* totalt 4 ggr, efter sista märktråd är det 7-8-9 m. Sedan minskas 1 m på vänster sida om alla märktrådarna på vartannat v från rätsidan genom att sticka ihop 2 rm totalt 6-7-8 ggr = 10 m kvar på st. Drag 1 tråd genom de resterande m och fäst ordentligt. Mössan mäter ca 19-21-23 cm. Sy ihop mössan mitt bak, sy i yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir tjock.

HALSDUK:

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad!
9 m x 18 v rätst på st 10 = 10 x 10 cm.

Rätst (fram och tillbaka på st):
varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Halsduk: Lägg löst upp 12-14-16 m på st 10 med Eskimo och sticka rätst. När arb mäter 10-12-14 cm sätts hälften av m på 1 tråd. Sticka vidare över de resterande 6-7-8 m till arb mäter 19-22-25 cm, sätt dessa m på 1 ny tråd. Sätt tillbaka m från den första tråden på st och sticka upp till arb mäter samma som den första delen. Sätt tillbaka m från tråden på samma st och fortsätt med rätst över alla m tills halsduken mäter ca 70-80-90 cm. Maska av.

Uppdaterad online: 12.04.2018
Uppdaterat diagram M.1, M.2, M.3 och M.4

Kari Hodne 10.11.2015 - 16:53:

Hei. Strikker genser i mønster smådrops 12 - 15 str. 7-8. Holder på med første arm og tror at lengden på armen må være feil. Kan det være korrekt at armen skal være 44 cm før belegget skal strikkes i denne str.?? Vennligst sjekk dette og gi tilbakemelding, Pft. Kari

DROPS Design 26.11.2015 kl. 09:25:

Hej Kari, ja opskriften og målene stemmer, så det er bare at følge opskriften. Men du er naturligvis altid velkommen til at lave ærmerne kortere eller længere (hvis du har garn nok). God fornøjelse!

Madeleine Harding 21.04.2015 - 10:32:

Perhaps this is just fear of the unknown but I am concerned at cutting the knitting for the armhole. Will this make the jumper less robust considering it is for a VERY active 5 year old and the knitted fabric is a looser texture than you would buy as fabric in the shops. Would it be much more difficult to revert to splitting the seam in the normal way i.e. switching to 2 needles and knitting front and back separately when the armhole is reached?

DROPS Design 21.04.2015 kl. 13:33:

Dear Mrs Harding, you can have a look on the video below showing how to cut steek sts, remember you can also contact your DROPS store for further assistance, they will give you tips & advices. Happy knitting!

Elke Rabsch 12.01.2013 - 08:17:

Hallo, Ich stricke dieses Modell gerade für meinen Sohn, und möchte genau das gleiche Modell auch für meinen Mann stricken. Nun bräuchte ich Hilfe was die Maschenanzahl für Gr. XL betrifft und wieviel ich genau für das Armloch abketten müsste. Für Hilfe wäre ich echt dankbar. Liebe Grüße Elke Rabsch

DROPS Design 14.01.2013 kl. 12:17:

Liebe Frau Rabsch, dieses Modell haben wir nur als Kindermodell. Leider fehlt uns die Zeit, einzelne Modelle auf Kundenwunsch umzurechnen. Aber wir haben viele Anleitungen für Herrenpullover online, bitte suchen Sie dort ein Modell aus.

Virginia McGannon 29.12.2011 - 01:30:

I have bought and knit Many patterns and yarn from your site. This one gives me trouble after I cast off front center neck stitches. The pattern starts at side. You can't carry yarn for the pattern from there for the rows. Very confusing. I finally cut and started at neck front and then the pattern doesn't work unless you carry both all the way each row?????I changed the top of the pattern so I don't have to do that. Written very unclear.

Kommentér oppskrift DROPS Children 12-15