Illias by DROPS Design

DROPS Trui met traditioneel Noors motief, muts en sjaal van “Karisma Superwash”.

Trefwoorden: mutsen, scandinavisch, set, sjaal, truien,

Trui:
Maat: 3/4-5/6-7/8 (9/10-11/12-13/14) jaar.
Materialen: DROPS Karisma Superwash van Garnstudio,
300-300-350 (400-400-450) gr nr. 21, grijs
100-100-100 (150-150-150) gr nr. 01, ecru
+ en een restje van bijvoorbeeld nr. 48, donkerrood.
DROPS Rondbreinld en mouwenbreinld 3mm en 4mm.

Muts:
Maat: 3/5 - 6/9 - 10/14 jaar.
Materialen: DROPS Eskimo van Garnstudio,
50-100-100 gr nr. 01, ecru
DROPS Breinld 9mm.

Sjaal:
Afmetingen: ca 14x70 - 16x80 - 18x90 cm.
Materialen: DROPS Eskimo van Garnstudio,
100-100-100 gr nr. 01, ecru.
DROPS Breinld 10mm.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 29.15€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

TRUI:

Steekverhouding: 21 x 28 nld op breinld 4mm in tricotst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Boordst: * 1 r, 1 av *, herhaal steeds *-*.

Motief: zie teltekeningen M.1 t/m M.4. De teltekening geeft het motief aan van de goede kant. De teltekeningen in tricotst breien. De pijlen gelden alleen voor M.3 en niet M.4.

Achter- en voorpand: Deze trui wordt in het rond gebreid op de rondbreinld, en bij het afwerken worden de armsgaten opengeknipt (zie afwerken).
Zet 144-160-176 (184-200-216) st op met rondbreinld 3mm en grijs. Brei 4-4-5 (5-6-6) cm Boordst. Wissel naar rondbreinld 4mm en brei door volgens M.1 en daarna M.2. Let op de steekverhouding! Brei bij een hoogte van 25-27-29 (31-32-33) cm de volgende nld als volgt: Kant 5-8-9 (9-11-13) st af voor het armsgat, brei 63-65-71 (75-79-83) st = voorpand, kant 9-15-17 (17-21-25) st af voor het armsgat, brei 63-65-71 (75-79-83) st = rugpand en kant 4-7-8 (8-10-12) st af voor het armsgat. Zet in de volgende nld 5 nieuwe st op over de net afgekante st in de armsgaten (deze st worden bij het afwerken opengeknipt, en maken daarom geen deel uit van het patroon). = 136-140-152 (160-168-176) st.
Brei vanaf een hoogte van 26-29-32 (35-37-39) cm teltekening M.3 – begin bij het pijltje van de gewenste maat op het voor- en achterpand. Kant bij een hoogte van 34-37-40 (42-44-46) cm de middelste 11-11-13 (15-17-19) st van het voorpand af voor de hals = 125-129-139 (145-151-157) st op de breinld. De rest van de trui wordt heen en weer op de breinld gebreid. Brei door volgens M.3. Kant daarbij af aan de halszijden in elke 2e nld: 3 st x 1, 2 st x 1 en 1 st x 4 = 107-111-121 (127-133-139) st. Kant bij een hoogte van 38-41-44 (47-49-51) cm de middelste 25-25-27 (29-31-33) st van het achterpand af voor de hals. Kant daarbij 2 st af aan de halszijden in de volgende nld = 39-41-45 (47-49-51) st op elke schouder (incl. de 5 nieuwe st in de armsgaten). Kant de overige st af als M.3 is beëindigt. De trui heeft een totale hoogte van ca 40-43-46 (49-51-53) cm.

Mouwen: Zet 44-48-48 (52-52-56) st op met mouwenbreinld 3mm en grijs. Brei 4-4-5 (5-6-6) cm Boordst. Wissel naar mouwenbreinld 4mm en brei volgens M.1, en daarna volgens M.2. Meerder tegelijkertijd vanaf een hoogte van 8 cm 2 st x 10-10-12 (12-14-14) in het midden van de ondermouw in Maat 3/4 jaar: In elke 7e nld. In Maat 5/6, 9/10 en 13/14 jaar: In elke 8e nld en in Maat 7/8 en 11/12 jaar: Afwisselend in de 7e en 8e nld = 64-68-72 (76-80-84) st - de nieuwe st geleidelijk volgens M.2. breien.
Lees a.u.b. de rest van het mouwenpatroon voordat u doorgaat met het breien!
Deel bij een hoogte van 34-37-40 (43-46-49) cm de mouw in het midden van de ondermouw en brei vanaf hier heen en weer. Brei tegelijkertijd vanaf een hoogte van 33-37-41 (44-48-52) cm volgens teltekening M.4 – begin aan de rechterkant van de teltekening voor alle maten. Brei na M.4 door met grijs in tricotst tot een hoogte van ca 36-40-44 (47-51-55) cm. Brei vervolgens 2 cm averechte tricotst met grijs (av op de heeng, en r op de terugg nld breien). Dit stukje wordt later over de afgeknipte rand van het armsgat gezet. Kant de st af.

Afwerken: Rijg een draad door het midden van de gemeerderde st aan weerskanten. Naai vervolgens met de naaimachine 2 naden naast deze rijgdraad: 1e naad = ½ st naast de rijgdraad, 2e naad = ½ st van de 1e naad. Knip vervolgens de armsgaten open tussen de naden. Sluit de schoudernaden.

Hals: Neem ca 80 tot 100 st op (het aantal st moet deelbaar met 2 zijn) rondom de hals met mouwenbreinld 3mm en grijs. Brei 1 nld av en 1 nld r. Brei vervolgens 5-5-5 (6-6-6) cm Boordst en kant daarna af met r over r en av over af. Vouw de halsrand naar binnen om en naai hem vast. Zet de mouwen in de trui als volgt (goede kanten op elkaar): naai afwisselend 1 steek in de laatste nld van tricotst voor het extra stukje op de mouw en vervolgens 1 steek in de trui net voor de naad. Leg aan de binnenkant van de trui het extra stukje van de mouw over de afgeknipte rand, en naai deze vast met mooie kleine steken, zodat dit stukje de afgeknipte rand bedekt.

MUTS:

Steekverhouding: 10 x 14 nld op breinld 9mm in tricotst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Boordst: * 2 r, 2 av *, herhaal steeds *-*.

Muts: Zet 44-48-52 st op met breinld 9mm en Eskimo en brei 4 nld tricotst (= gekrulde rand). Vanaf hier het werk meten. Brei 3 cm boordst en brei daarna door in tricotst op de rest van de muts. Minder tegelijkertijd gelijkmatig 4-3-2 st in de 1e nld na de Boordst = 40-45-50 st. Plaats bij een hoogte van 10½-11-11½ cm 5 merkdraden in het werk als volgt: 1 st, 1 merkdraad, * 8-9-10 st, 1 merkdraad *, herhaal steeds *-* in totaal 4 keer. Na de laatste merkdraad zijn er 7-8-9 st over. Minder vervolgens aan de linkerkant van alle merkdraden 1 st 6-7-8 keer 1 st in elke nld door de st 2 aan 2 r samen te breien = 10 st. Rijg 1 draad door de overige st en hecht stevig af. De muts heeft een totale hoogte van ca 19-21-23 cm. Sluit de naad achterin de muts in de eerste st, zodat de naad niet te dik wordt.

SJAAL:

Steekverhouding: 9 st x 9 nld op breinld 10mm in tricotst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Ribbelst (heen en weer op de breinld): Alle naalden rechts breien.

Sjaal: Zet 12-14-16 st losjes op met breinld 10mm en Eskimo en brei ribbelst. Plaats bij een hoogte van 10-12-14 cm de helft van de st op 1 draad. Brei door over de overige 6-7-8 st tot een hoogte van 19-22-25 cm. Plaats deze st op een tweede draad. Zet dan de st van de eerste draad terug op de breinld en breinld ribbelst tot hetzelfde hoogte: 19-22-25 cm. Zet alle st terug op de breinld en brei ribbelst over alle st tot een totale hoogte van ca 70-80-90 cm. Kant losjes af.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Correctie in telpatroon M.1, M.2, M.3 en M.4
Gewijzigd online: 12.04.2018

Kari Hodne 10.11.2015 - 16:53:

Hei. Strikker genser i mønster smådrops 12 - 15 str. 7-8. Holder på med første arm og tror at lengden på armen må være feil. Kan det være korrekt at armen skal være 44 cm før belegget skal strikkes i denne str.?? Vennligst sjekk dette og gi tilbakemelding, Pft. Kari

DROPS Design 26.11.2015 kl. 09:25:

Hej Kari, ja opskriften og målene stemmer, så det er bare at følge opskriften. Men du er naturligvis altid velkommen til at lave ærmerne kortere eller længere (hvis du har garn nok). God fornøjelse!

Madeleine Harding 21.04.2015 - 10:32:

Perhaps this is just fear of the unknown but I am concerned at cutting the knitting for the armhole. Will this make the jumper less robust considering it is for a VERY active 5 year old and the knitted fabric is a looser texture than you would buy as fabric in the shops. Would it be much more difficult to revert to splitting the seam in the normal way i.e. switching to 2 needles and knitting front and back separately when the armhole is reached?

DROPS Design 21.04.2015 kl. 13:33:

Dear Mrs Harding, you can have a look on the video below showing how to cut steek sts, remember you can also contact your DROPS store for further assistance, they will give you tips & advices. Happy knitting!

Elke Rabsch 12.01.2013 - 08:17:

Hallo, Ich stricke dieses Modell gerade für meinen Sohn, und möchte genau das gleiche Modell auch für meinen Mann stricken. Nun bräuchte ich Hilfe was die Maschenanzahl für Gr. XL betrifft und wieviel ich genau für das Armloch abketten müsste. Für Hilfe wäre ich echt dankbar. Liebe Grüße Elke Rabsch

DROPS Design 14.01.2013 kl. 12:17:

Liebe Frau Rabsch, dieses Modell haben wir nur als Kindermodell. Leider fehlt uns die Zeit, einzelne Modelle auf Kundenwunsch umzurechnen. Aber wir haben viele Anleitungen für Herrenpullover online, bitte suchen Sie dort ein Modell aus.

Virginia McGannon 29.12.2011 - 01:30:

I have bought and knit Many patterns and yarn from your site. This one gives me trouble after I cast off front center neck stitches. The pattern starts at side. You can't carry yarn for the pattern from there for the rows. Very confusing. I finally cut and started at neck front and then the pattern doesn't work unless you carry both all the way each row?????I changed the top of the pattern so I don't have to do that. Written very unclear.

Laat een opmerking achter voor DROPS Children 12-15