DROPS / 5 / 9

DROPS 5-9 by DROPS Design

DROPS jakke i Vienna med helpatent og snoninger.

DROPS design: Model nr O-037
-------------------------------------------------------

DROPS Retro 1980-1993

Størrelse: Medium -Se målskitse.
Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
450 gr f.nr 025, blå

DROPS Pinde nr 3 og 6.
DROPS Rundp nr 4 1/2 (til kraven).
4 DROPS knapper.
Skulderpuder.

Strikkefasthed: 10 x l0 cm = 13 m x 24 p på p 6 med helpatent og snoninger. 10 cm i bredden = 20 m på p 3 og glatstrik.

Mønster: 1 rapport = 7 m helpatent og 4 m snoning. Helpatent: 1.p. Retten: Strikkes over 7 m. 1 kantm, * (slå 1 om, 1 m løs af, 1 r) 3 gange, slå 1 om, 1 m løs af, 4 r * 1 kantm. 2.p: 1 kantm, *4 vr, (strik omslag og løs m r sm, slå 1 om, 1 m løs af) 3 gange, strik omslag og løs m r sm * 1 kantm.

Snoning: Strik glatstrik over de 4 m som snoningen strikkes over. På hver 4.p fra retten strikkes snoningen således: sæt 2 m på en hjælpep foran arb, strik 2 m, strik de 2 m fra hjælpep.

Rygstk: slå 88 m op på p 3 og strik 14 p glatstrik. Saml maskerne langs opslåskanten op på en hjælpep = 88 m. Strik så * 1 m fra p og 1 m fra hjælpep ret sammen * gentag p ud = Rolourkant. Strik 1.p på vrangen og tag 16 m ind jævnt fordelt på p = 72 m. Skift til p 6 og strik mønster : 1 kantm (4 m snoning, 7 m helpatent) 6 gange, 4 m snoning, 1 kantm. Tag derefter 1 m ud 9 gange på hver 6.p i hver side = 90 m. Lad de udtagede m gå ind i mønsteret efterhånden.Tag så 2 m ud 12 gange på hver 2.p i hver side = 138 m Strik ret op til arb måler 63 cm og luk af.

Venstre forstykke: Slå 32 m op på p 3 og strik Rolourkant, som på rygstk. Luk 4 m af jævnt fordelt på 1.p (vrangen) =28 m. Skift til p 6 og strik mønster: (4 m snoning, 7 m helpatent) 2 gange, 5 m helpatent, 1 kantm (siden af arb). Tag ud i højre side samtidig med der lukkes af i venstre side (midt for) udtagningen således: 1 m 9 gange på hver 6.p, 2 m 12 gange på hver 2.p. Aflukningen: 1 m 4 gange på hver 10 cm. Luk de resterende 57 m af til skulderen når arb måler 63 cm.

Højre forstk: Strikkes som venstre men spejlvendt.

Montering: Sy skuldersømmen.

Kraven: Saml 80 m op langs hver forkant og 24 m bag = 184 m på p 4 1/2. Strik helpatent . Når kanten måler 3 cm lukkes der af til 2 knaphuller således: 2 m 4 m fra venstre, nederste kant og et 10 m fra 1.knaphul. Slå 2 nye m op over de aflukkede på næste p. Luk af til 2 knaphuller til når kraven måler 9 cm og luk af når kraven måler 12 cm . Sy knaphulssting rundt om knaphullene. Saml m op langs ærmekanten på p 3, luk af til 36 m på 1.p . Strik 7 cm rib - 1 drejet r, 1 vr - Luk elastisk af. Sy sidesømmen. Sy knapperne i og sæt skulderpuderne i.

Diagram

Kommentere opskrift DROPS 5-9