DROPS / 5 / 9

DROPS 5-9 by DROPS Design

DROPS jakke i Vienna med helpatent og fletter.

DROPS design: Modell nr O-037
-------------------------------------------------------

DROPS Retro 1980-1993

Størrelse: Medium -Se målskisse.
Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
450 gr f.nr 025, blå

DROPS Pinner nr 3 og 6.
DROPS Rundp nr 4 1/2 (til kraven).
4 DROPS knapper.
Skulderputer.

Strikkefasthet: 10 x l0 cm = 13 m x 24 p på p 6 med helpatent og flettemønster. 10 cm i bredden = 20 m på p 3 og glattstrikk.

Mønster: 1 rapport = 7 m helpatent og 4 m flette. Helpatent:1.p. Retten: Strikkes over 7 m. 1 kantm, * ( 1 kast, i m løs av, 1 r) x 3 , 1 kast, 1 m løs av, 4 r * 1 kantm. 2.p_ 1 kantm, *4 vr, (strikk kast og løs m r sm, 1 kast, 1 m løs av) x 3, kast og løs m r sm * 1 kantm.

Flette: Strikk glattstrikk over de 4 m som fletten strikkes over. På hver 4.p fra retten strikkes fletten slik: sett 2 m på en hjelpep foran arb, strikk 2 m, strikk de 2 m fra hjelpep.

Bakstykket: legg opp 88 m på p 3 og strikk 14 p glattstrikk. Plukk opp maskene langs oppleggskanten på en hjelpep = 88 m. Strikk så * 1 m fra p og 1 m fra hjelpep rett sammen * gjenta p ut = Rolourkant. Strikk 1.p på vrangen og fell 16 m jevnt fordelt på p = 72 m. Bytt til p 6 og strikk mønster : 1 kantm (4 m flette, 7 m helpatent) x 6, 4 m flette, 1 kantm. Øk deretter 1 m x 9 hver 6.p i hver side = 90 m, lad de økte m gå inn i mønsteret etterhvert. Øk så 2 m x 12 hver 2.p i hver side = 138 m Strikk rett opp til arb måler 63 cm og fell av.

Venstre forstykke: Legg opp 32 m på p 3 og strikk Rolourkant, som på bakstykket. Fell 4 m jevnt fordelt på 1.p (vrangen) =28 m. Bytt til p 6 og strikk mønster: (4 m flette, 7 m helpatent) x 2, 5 m helpatent, 1 kantm(siden av arb) Øk i høyre side samtidig som det felles i venstre side (midt for), økningen: 1 m x 9 hver 6.p , 2 m x 12 hver 2.p Fellingen: 1 m x 4 hver 10 cm. Fell de resterende 57 m til skulderen når arb måler 63 cm.

Høyre forstykke: Strikkes som venstre men speilvendt.

Montering: Sy skuldersømmen.

Kraven: Plukk opp 80 m langs hver forkant og 24 m bak = 184 m på p 4 1/2. Strikk helpatent . Når kanten måler 3 cm felles det 2 knapphull a' 2 m 4 m fra venstre nedkant og ett 10 m fra 1.knapphull. Legg opp 2 nye m over de fellte på neste p. Fell til 2 knapphull til når kraven måler 9 cm og fell av når kraven måler 12 cm . Sy knapphullsting rundt knapphullene. Plukk opp m langs ermkanten på p 3 fell til 36 m på 1.p . Strikk 7 cm vrangbord - 1 vridd r, 1 vr - Fell elastisk av. Sy sidesømmen. Sy i knappene og sett i skulderputene.

Diagram

Kommentér oppskrift DROPS 5-9