DROPS Extra / 0-164

DROPS Extra 0-164 by DROPS Design

DROPS sweater i Toscana med fiskebensmønster og retstrik.

Drops Nostalgi 1980-1984

Størrelse: Small-Medium (Medium-Large)
Materiale: DROPS Toscana fra Garnstudio
250 (300) gr f.nr 003 sort.
150 (150) gr f.nr 006 violet.
-Evt. Milano

Rundp. nr. 4½ (40 + 70 cm), rundp. nr. 3 (70 cm) Strømpep. nr. 3.

Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 22 m x 34 p på p nr. 3 og glatstrik.
10 x 10 cm = 20 m x 26 p på p nr. 4½ og fiskebensmønst.

Mønster: Se rudediagram for fiskebensmønster.
Mønsteret er deleligt med 12 m. Hele mønst. glatstrikkes.

Pullen: Pullen strikkes på rundpind og der klippes op til
ærmer bagefter. Slå 160 (180) m op på p nr. 3 med sort og strik 6 cm glatstrik, 1 omg vr (ombuk), 6 cm glatstrik. Skift til p nr. 4½ og tag 80 (84)m ud jævnt fordelt på 1. omg = 240 (264)m og strik så 23 (25)cm mønster iflg. rudediagrammet. "Skift til p nr. 3 og sort. Strik 3 cm retstrik ("1 omg r, 1 omg vr") - sidste p strikkes r. Skift til p nr. 4½ og strik 13 (14)cm mønster". Gentag fra " - " en gang til og luk af med sort.

Ærmerne: Slå 40 (44)m op på strømpep nr. 3 med sort og strik
6 cm glatstrik, 1 omg vr (ombuk), 6 cm glatstrik. Skift til p nr. 4½ og tag 2 m x 36 ud på hver 3. omg midt under er-met = 112 (116)m. Samtidig strikkes der mønster således: 3 cm retstrik ("1 omg r, 1 omg vr"), 25 cm glatstrik, 14 cm mønster. Strik så 6 omg glatstrik med sort med vr ud, til belægning og luk af.

Montering: Damp arbejdet LET på vrangen. Mål ærmets vidde øverst
på ærmet og afmærk ærmets vidde med en tråd i hver side på pullen. Sy to maskinsømme rundt om afmærkningstråden (1 gang i masken ved siden af tråden, 1 gang ½ maske længere inde). Klip nu op mellom de 2 maskinsømme. Sy skuldersømmene sammen ca 16 (18)cm. Saml ca 126 (130)m op rundt i halsen på p nr. 3 med sort. Strik 5 cm glatstrik, 1 omg vr (ombuk), 5 cm glatstrik. Luk af og buk halskanten dobbelt mod vrangen langs ombuk-kanten og sy. Buk kanten til pullen
og ærmerne på samme måde og sy. Sæt ærmerne i pullen (belægningen skal ligge på vrangen). Sy ærmerne i fra retten således: sy skiftevis i 1.m indenfor maskinsømmen på pullen og i sidste r m på ærmet. Sy derefter belægningen over den opklippede maskekant på vrangen med usynlige sting.

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-164