DROPS / 97 / 7

DROPS 97-7 by DROPS Design

DROPS väst i ”Eskimo” eller ”Highlander” med kanter i ”Puddel”. Stl S-XXL

Tags: v-hals, väst, volang,

Storlek: S - M - L- XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Eskimo från Garnstudio
200-250-250-300-300 gr nr 14, koksgrå
och använd: DROPS Puddel från Garnstudio
100-100-100-100-100 gr nr 08, koksgrå

eller använd: DROPS Highlander från Garnstudio
150-150-150-200-200 gr nr 02, brun
och använd: DROPS Puddel från Garnstudio
100-100-100-100-100 gr nr 03, brun

DROPS St nr 9 till Eskimo eller 8 till Highlander - eller det st.nr du måste ha för att få 10 m i slätst på 10 cm i bredden.
DROPS Virknål nr 10.

Avmaskningstips (gäller ärmhål och hals): Maska av innanför 2 rätst kantm.
Alla avm görs från rätsidan.
Maska av så här efter 2 rätst m: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
Maska av så här före 2 rätst m: 2 rm tills.

Ökningstips: Det ökas på insidan av 2 rätst m genom att göra 1 omslag om st. På nästa v stickas omslaget vridet (sticka i bakre bågen) så att det inte blir hål.
De ökade m slätstickas.

Rätst( fram och tillbaka på st):
Alla v stickas räta.

Bakst: Lägg upp 38-42-46-51-57 m på st 9 med Eskimo eller st 8 med Highlander. Sticka 2 räta v och fortsätt med slätst. När arb mäter 10 och 15 cm ökas det 1 m i varje sida = 42-46-50-55-61 m. När arb mäter 19-21-22-24-25 cm stickas det 2 v med räta m över de yttersta 4-5-6-7-8 m i varje sida (de övriga m slätstickas). På nästa v avm de yttersta 2-3-4-5-6 m i varje sida för ärmhål. Fortsätt avm 1 m mot ärmhålet i varje sida på vartannat v totalt 1-2-2-3-4 ggr - läs avm.tips = 36-36-38-39-41 m. Fortsätt med 2 rätst m i varje sida. När arb mäter 35 och 42 cm ökas det 1 m i varje sida till bred axel – läs ökn.tips. Samtidigt när arb mäter 40-42-44-46-48 cm stickas de mittersta 14-14-16-17-17 m aviga på rätsidan och på nästa v maskas de mittersta 10-10-12-13-13 m av till hals. På nästa v avm ytterligare 1 m mot halsen – läs avm.tips = 14-14-14-14-15 m kvar på varje axel. Fortsätt med slätst och 2 rätst m mot halsen och maska av när arb mäter 44-46-48-50-52 cm.

Höger framst: Lägg upp 17-19-20-23-26 m på st 9 med Eskimo eller st 8 med Highlander. Sticka 2 räta v och fortsätt med slätst samtidigt som de yttersta 2 m mot mitt fram rätstickas. När arb mäter 10 och 15 cm ökas det 1 m i sidan som på bakst = 19-21-22-25-28 m. När arb mäter 19-21-22-24-25 cm stickas det 2 v med räta m över de yttersta 4-5-6-7-8 m i sidan (de övriga m stickas som förut). På nästa v avm de yttersta 2-3-4-5-6 m för ärmhål. Forts avm för ärmhål som på bakst = 16-16-16-17-18 m. Samtidigt när arb mäter 28-29-30-31-32 cm avm 1 m mot mitt fram till hals på vartannat v totalt 4-4-4-5-5 ggr – läs avm.tips. Samtidigt när arb mäter 32 och 42 cm ökas det i sidan till bred axel som på bakst. Efter alla avm och ökningar är det 14-14-14-14-15 m kvar på st. Sticka vidare i slätst med 2 rätst m i varje sida tills arb mäter 44-46-48-50-52 cm och maska sedan av.

Vänster framst: Lägg upp och sticka som höger men motsatt.

Montering: Sy axelsömmarna.
Sy sidsömmarna i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir för tjock.

Virkad kant: Virka med nål 10 och Puddel runt hela öppningen på västen och runt ärmhålen så här:
1:a v - från avigsidan: 1 fm i första m , * 4 lm, hoppa över 2 cm, 1 fm *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i 1:a fm i början på v.
2:a v - från rätsidan: Detta v virkas också i plagget - inte i 1:a virkvarvet. 1 fm mellan 2 fm från föregående v, * 3 lm, hoppa över 2 cm, 1 fm mellan 2 fm från föregående v *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i fm i början på v.

Diagram

House 23.01.2019 - 21:52:

Merci , merci beaucoup!

House 22.01.2019 - 16:39:

Je vais utiliser alpaca bouclé pour faire le tour au crochet. Quel numéro de crochet me conseillez-vous? Pour Puddel, c'est le numéro 10. n'est-ce pas un peu gros pour alpacabouclé? Merci d'avance pour votre réponse.

DROPS Design 23.01.2019 kl. 10:15:

Bonjour Mme House, il vous faudra 2 fils Alpaca Bouclé pour remplacer Puddel ( vous avez un exemple ici, pensez à bien vérifier votre tension, comme d'habitude, et ajustez la taille du crochet si besoin. Bon crochet!

FOIRATIER 25.11.2017 - 16:43:

Bonjour, Lors de vos explications pour les diminutions vous écrivez : Diminuer après les 2 m au point mousse : glisser 1 m à l’end, 1 m end, passer la m glissée sur la m tricotée Diminuer après les 2 m au point mousse : 2 m ens à l’end. N’y-a-t’il pas une erreur car dans les 2 cas vous dites de diminuer après les 2 mailles au point mousse, et il faut diminuer toujours sur l’endroit. Merci d’avance pour votre réponse. Cordialement

DROPS Design 27.11.2017 kl. 09:27:

Bonjour Mme Foiratier, effectivement on diminue toujours sur l'endroit et on tricote 2 m ens à l'end avant les 2 m point mousse (correction faite, merci). Bon tricot!

Anja 22.05.2016 - 14:42:

Hei. Mir ist nicht ganz klar, wie die Häkelkante angefertigt wird. In welche erste Masche soll ich einstechen? An der Unterkante und am Halsausschnitt befindet sich ja eine Krausrippe und an den Ärmeln ein Krausrippenrand aus zwei Maschen. Wo muss ich einstechen?

DROPS Design 23.05.2016 kl. 17:23:

Hallo Anja, ich würde an der Seitennaht beginnen, in der Anleitung sind keine genauen Angaben dazu.

Jocelyne 24.01.2012 - 09:06:

DROPS 97-7 by DROPS Design "Cool et intemporel ..." Gilet Drops sans manche en Eskimo ou Higlander : erreur de nombre de mailles entre les augmentations et les diminitions. Cordialement.

Drops Design 09.11.2009 - 09:07:

De 2 m i retstrik starter oppe ved ærmegabet!

Tina 08.11.2009 - 21:52:

Hej Jeg forstår ikke helt møsteret. Skal der være 2 kantmasker i retstrik på hele bagstykket ? Eller kun på dele deraf ? mvh Tina

Syosticka.se 08.11.2008 - 18:25:

Hej Ulrica! Jag är osäker på var du är men enligt mönstret ska du öka 1 m i varje sida både vid 10 och 15cm, då stämmer det med 42 m. Mvh, Lotta

Ulrica 08.11.2008 - 14:56:

Jag undrar hur 38+2 kan bli 42? Storlek S, efter 10 cm öka 1 m i varje sida = 42, det ska vara 40 maskor eller så ska man öka två maskor. Jag ökar tcå till för senare i mönstret stämmer det med 42 och inte 40.

DROPS design 04.01.2007 - 16:15:

Hej Som det står virkas även 2a v i plaggets kant. Alltså inte i 1a v lm-båge utan i själva kanten under. Vill du sticka allt i ett så får du plussa ihop maskantalen o läsa instr för alla stycken samtidigt. mvh Drops

Kommentér oppskrift DROPS 97-7