DROPS / 97 / 5

Rose by DROPS Design

DROPS väst i ”Alpaca”. Stl S-XXL

Tags: koftor, v-hals, väst,

Storlek: S - M - L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
250-250-300-300-300 gr f.nr 5565 vinröd

DROPS St nr 3,5 - eller det st.nr du måste ha för att få 23 m x 30 v i slätst på 10x10 cm
DROPS Rundst nr 3, kort och lång
DROPS Buffelhornsknapp, nr 535: 4 st.

Kommentarer (64)

Garnet till detta mönstret kostar 195kr. Läs mer.
Resår: * 3 rm och 3 am * upprepa *-*.

Knapphål: Maska av för knapphål på framkanten som stickas till sist.
1 knapphål = avm 2 m och lägg upp 2 nya över de avm på nästa v. Maska av för knapphål där arb mäter (från nederkanten):
Stl S: 3-11-19-28 cm
Stl M: 3-12-20-29 cm
Stl L: 3-12-21-30 cm
Stl XL: 3-12-22-31 cm
Stl XXL: 3-13-22-32 cm

Bakst: Lägg upp 89-101-107-119-131 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5 med Alpaca. Sticka resår med 1 kantm och 3 räta m i varje sida – se förkl ovan. När arb mäter 10-10-10-12-12 cm stickas det slätst samtidigt som antalet m justeras till 86-98-104-114-128 m på 1:a v. När arb mäter 14 cm ökas det 1 m i varje sida med 3½-4-4-4½ -4½ cm mellanrum totalt 5 ggr = 96-108-114-124-138 m. När arb mäter 34-35-36-37-38 cm avm för ärmhål i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 0-0-0-1-2 ggr, 1 m 2-2-2-3-3 ggr = 86-98-104-108-118 m.
Läs nästa avsnitt innan du stickar vidare!
När arb mäter 36-37-38-40-42 cm ökas det 1 m i varje sida för bred axel på vart 4:e v totalt 10-10-10-12-12 ggr. Samtidigt när arb mäter 50-52-54-56-58 cm maskas de mittersta 22-24-24-26-26 m av till hals.
På nästa v avm ytterligare 1 m mot halsen. Samtidigt när arb mäter 50-52-54-56-58 cm (ökningarna för axeln ska nu vara avslutade) avm för sneddad axel på vartannat v så här: starta ytterst på axeln och avm in mot halsen - 13-15-16-17-19 m totalt 2 ggr och 15-16-17-18-19 m 1 gång. När alla m är avm mäter arb ca 52-54-56-58-60 cm.

Höger framst: Lägg upp 49-49-55-61-67 m (inkl 1 kantm i sidan) på st 3,5 med Alpaca. Sticka resår – se förkl ovan och avsluta med 1 kantm i sidan. När arb mäter 10-10-10-12-12 cm stickas det slätst samtidigt som antalet m justeras till 43-49-52-57-64 m. När arb mäter 14 cm ökas det 1 m i sidan med 3½-4-4-4½-4½ cm mellanrum totalt 5 ggr = 48-54-57-62-69 m.
Läs nästa avsnitt innan du stickar vidare!
När arb mäter 30-31-32-33-34 cm avm 1 m mot halsen på vart 4:e v totalt 12 ggr, sedan på vart 6:e v totalt 0-1-1-2-2 ggr. Samtidigt när arb mäter 34-35-36-37-38 cm avm för ärmhål som på bakst och när arb mäter 37-38-39-41-43 cm ökas det för bred axel som på bakst. När arb mäter 50-52-54-56-58 cm avm för sneddad axel som på bakst. När alla m är avm mäter arb 52-54-56-58-60 cm.

Vänster framst: Lägg upp och sticka som höger men motsatt.

Montering: Sy axel- och sidsömmarna innanför 1 kantm.

Framkant + halskant: Sticka upp 273-333 m på rundst 3 med Alpaca (antalet m måste vara delbart med 6 +3) till framkant + halskant. Sticka upp från rätsidan så här: upp längs höger framst, bak i nacken och ner längs vänster framst. Sticka 1 räta v på avigsidan och 1 räta v på rätsidan. Sedan fortsätts det så här: varv 1 (= avigsidan): * 3 am, 3 rm *, upprepa *-* och avsluta med 3 am. När resåren mäter 1½ cm avm för knapphål – se förkl ovan. När kanten mäter ca 3 cm maskas det av löst från avigsidan med rm över rm och am över am.

Ärmhål: Sticka upp ca 84-108 m på en kort rundst 3 med Alpaca (m-antalet måste vara delbart med 6) och sticka resår (se förkl ovan) i 3 cm, maska av.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 17.10.2011
Maska av för knapphål där arb mäter (från nederkanten):
Stl S: 3-11-19-28 cm
Stl M: 3-12-20-29 cm
Stl L: 3-12-21-30 cm
Stl XL: 3-12-22-31 cm
Stl XXL: 3-13-22-32 cm

Diagram

Marieke 26.02.2019 - 10:45:

Hoe wordt de "kantsteek" gebreid? Wordt deze gewoon meegebreid in het patroon (in dit geval de boordsteek), of is het beter de eerste steek van de naald niet te breien maar af te halen? (Deze vraag geldt natuurlijk meer patronen, maar in dit geval loop ik er weer eens tegenaan). Alvast dank voor uw antwoord.

DROPS Design 28.02.2019 kl. 10:48:

Dag Marieke,

De kantsteek brei je in ribbelsteek, dus recht op de goede kant en recht op de verkeerde kant. Dus je breit eerst de kantsteek, dan boordsteek en de laatste steek op de naald is weer een kantsteek. Bij het in elkaar naaien zal de kantsteek volledig in de naad verdwijnen.

Vanessa 09.07.2018 - 22:17:

Bonjour, ne manque-t-il pas des indications concernant l’encolure du dos ? Le nombre de mailles ne correspond pas. Merci de votre réponse.

DROPS Design 10.07.2018 kl. 08:32:

Bonjour Vanessa, la bordure des devants et l'encolure sont tricotées en une seule fois en relevant les mailles tout autour de l'ouverture du gilet: en commençant sur l'endroit en bas du devant droit remontez jusqu'à l'encolure dos puis redescendez le long du devant gauche, relevez entre 273-333 m (ajustez ce nombre pour qu'il soit bien divisible par 6 + 3) et tricotez les côtes - n'oubliez pas les boutonnières. Bon tricot!

Vanessa 19.06.2018 - 22:18:

Bonjour, Pour les augmentations des manches pour une taille S, pourquoi faut-il augmenter à 36 cm de hauteur totale pour le dos et à 37 cm de hauteur totale pour le devant droit? N'y a -t-il pas une erreur ? merci, vanessa

Isabel 05.01.2016 - 16:39:

Nach 34 cm auf beiden Seiten gegen das Armloch abketten: nach 3 Maschen 1 x folgt 2 Mal 0 Mal = bedeutet dies 2 Runden ohne Abketten? Vielen Dank für Ihre Antwort.

DROPS Design 25.01.2016 kl. 12:18:

Nein, Sie überspringen diese Anweisung einfach und machen mit dem Abketten von 1 M weiter. In Ihrer Größe werden also zuerst 3 M abgekettet, dann direkt danach 1 M.

Minouche 30.11.2015 - 18:18:

Bonjour je voudrais savoir pour les boutonnières : quelle distance entre chacune ?merci

DROPS Design 01.12.2015 kl. 08:54:

Bonjour Minouche, la hauteur des boutonnières est indiquée pour chaque taille au début des explications. Bon tricot!

Violette B. 28.02.2015 - 19:17:

"DEVANT DROIT A 14 cm de hauteur totale, augmenter 5 fois 1 m tous les 3,5 – 4 – 4 – 4,5 – 4,5 cm = 48-54-57-62-69 m" A quel endroit sur le rang, faut-il augmenter, au début du rang, ou bien n'importe où sur le rang ? Merci pour votre réponse.

DROPS Design 02.03.2015 kl. 08:39:

Bonjour Violette B., cette augmentation se fait sur le côté dos (mêmes augmentations qu'au dos, mais d'un seul côté pour chaque devant). On augmente généralement à 1 m lis du bord. Bon tricot!

Violette B. 21.02.2015 - 20:08:

"A 34-35-36-37-38 cm de hauteur totale, rabattre pour les emmanchures de chaque côté : 1 x 3 m ; 0-0-0-1-2 fois 2 m et 2-2-2-3-3 fois 1 m = 86-98-104-108-118 m", Faut-il rabattre à chaque rang ? Merci pour votre réponse.

DROPS Design 23.02.2015 kl. 09:51:

Bonjour Violette B., tout à fait, vous rabattez au début de chaque rang de chaque côté (soit 3 m au début du rang suivant sur l'end, puis 3 m au début du rang suivant sur l'envers, et ainsi de suite). Bon tricot!

Violette B. 19.02.2015 - 20:43:

A 10 cm de hauteur totale, quand il faut continuer en jersey... Dois-je continuer à tricoter une maille lisière de chaque côté ? Merci pour votre réponse.

DROPS Design 20.02.2015 kl. 09:05:

Bonjour Violette B, on continue effectivement avec 1 m lis de chaque côté, pour les coutures (on peut tricoter ces m lis en jersey). Bon tricot!

Nathalie Vergobbi 22.10.2014 - 21:49:

Bonjour, Est-ce que la laine 100 % alpaca pique-t-elle?.

DROPS Design 23.10.2014 kl. 10:41:

Bonjour Mme Vergobbi, la sensibilité de chacune étant différente, nous vous recommandons de prendre directement contact avec votre magasin DROPS qui pourra vous aider et vous conseiller. Bon tricot!

Drops Design 08.12.2008 - 19:01:

Stricken Sie nach der Anleitung. Ab und zu werden die Anleitungen nach dem Fotografieren noch etwas angeglichen.

Kommentér oppskrift DROPS 97-5