DROPS / 97 / 5

Rose by DROPS Design

DROPS vest i ”Alpaca”. Str S-XXL

Tags: jakker, v-hals, veste,

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
250-250-300-300-300 gr f.nr 5565 vinrød

DROPS Pinde nr 3,5 – eller den p du skal bruge for at få 23 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS Rundp nr 3, kort og lang
DROPS Bøffelhornknap mørk nr 535: 4stk.

Kommentarer (64) FAQ

100% Alpaca
fra 22.95 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 22.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 114.75kr. Læs mere.
Rib: * 3 r og 3 vr * gentag fra *-*.

Knaphul: Der lukkes af til knaphul i ribkanten som strikkes til sidst.
1 knaphul = luk 2 m af og slå 2 nye m op over de aflukkede på næste p.
Luk af til knaphul når arb måler (fra nederkanten):
Str S: 3-11-19-28 cm
Str M: 3-12-20-29 cm
Str L: 3-12-21-30 cm
Str XL: 3-12-22-31 cm
Str XXL: 3-13-22-32 cm

Rygstk: Slå 89-101-107-119-131 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 3,5 med Alpaca. Strik Rib med 1 kantm og 3 ret i hver side – se forkl over. Når arb måler 10-10-10-12-12 cm strikkes der glatstrik samtidig med at m-ant justeres til 86-98-104-114-128 m på 1.p. Når arb måler 14 cm tages der 1 m ud i hver side hver 3 ½.-4.-4.-4 ½. -4 ½. cm totalt 5 gange = 96-108-114-124-138 m. Når arb måler 34-35-36-37-38 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 0-0-0-1-2 gange og 1 m 2-2-2-3-3 gange = 86-98-104-108-118 m.
Læs hele næste afsnit før det strikkes!
Når arb måler 36-37-38-40-42 cm tages der 1 m ud i hver side til bred skulder på hver 4. p totalt 10-10-10-12-12 gange. Samtidig når arb måler 50-52-54-56-58 cm lukkes de midterste 22-24-24-26-26 m af til hals. Videre lukkes der 1 m af på næste p mod halsen. Samtidig når arb måler 50-52-54-56-58 cm (udtagningerne til bred skulder skal nu være afsluttet) lukkes der af til skrå skulder på hver 2.p således:- start yderst på skulderen og luk af ind mod halsen - 13-15-16-17-19 m totalt 2 gange og 15-16-17-18-19 m 1 gang. Når alle m er lukket af måler arb ca 52-54-56-58-60 cm.

Højre forstk: Slå 49-49-55-61-67 m op (inkl 1 kantm i siden) på p 3,5 med Alpaca. Strik Rib – se forkl over og slut af med 1 kantm i siden. Når arb måler 10-10-10-12-12 cm strikkes der glatstrik samtidig med at m-ant justeres til 43-49-52-57-64. Når arb måler 14 cm tages der 1 m ud i siden på hver 3 ½.-4.-4.-4 ½.-4 ½. cm totalt 5 gange = 48-54-57-62-69 m.
Læs hele næste afsnit før det strikkes!
Når arb måler 30-31-32-33-34 cm lukkes der 1 m af til hals på hver 4.p totalt 12 gange og 1 m på hver 6.p totalt 0-1-1-2-2 gange. Samtidig når arb måler 34-35-36-37-38 cm lukkes der af til ærmegab som på rygstk og når arb måler 37-38-39-41-43 cm tages der ud til bred skulder som på rygstk. Når arb måler 50-52-54-56-58 cm lukkes der af til skrå skulder som på rygstk. Når alle m er lukket at måler arb 52-54-56-58-60 cm.

Venstre forstk: Slå op og strik som højre men modsat.

Montering: Sy skuldersømmene og sidesømmene indenfor 1 kantm.

Forkant + halskant: Strik 273-333 m op på rundp 3 med Alpaca (m-ant skal være delbart med 6 +3) til forkant + halskant. Strik op fra retsiden således: Op langs højre forstk, bag i nakken og ned langs venstre forstk. Strik 1 p ret fra vrangen og 1 p ret fra retsiden. Derefter fortsættes der således: 1.p (= vrangen): * 3 vrang, 3 ret *, gentag fra *-* og slut af med 3 vrang. Når Ribben måler 1,5 cm lukkes der af til knaphul – se forkl over. Når kanten måler ca 3 cm lukkes der løst af fra vrangen med r over r og vr over vr.

Ærmegab: Strik ca 84-108 m op på en kort rundp 3 med Alpaca (m-antallet skal være delbart med 6) og strik Rib i 3 cm - se forkl over.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 17.10.2011
Luk af til knapphul når arb måler (fra nederkant):
Str S: 3-11-19-28 cm
Str M: 3-12-20-29 cm
Str L: 3-12-21-30 cm
Str XL: 3-12-22-31 cm
Str XXL: 3-13-22-32 cm.

Diagram

Marieke 26.02.2019 - 10:45:

Hoe wordt de "kantsteek" gebreid? Wordt deze gewoon meegebreid in het patroon (in dit geval de boordsteek), of is het beter de eerste steek van de naald niet te breien maar af te halen? (Deze vraag geldt natuurlijk meer patronen, maar in dit geval loop ik er weer eens tegenaan). Alvast dank voor uw antwoord.

DROPS Design 28.02.2019 kl. 10:48:

Dag Marieke,

De kantsteek brei je in ribbelsteek, dus recht op de goede kant en recht op de verkeerde kant. Dus je breit eerst de kantsteek, dan boordsteek en de laatste steek op de naald is weer een kantsteek. Bij het in elkaar naaien zal de kantsteek volledig in de naad verdwijnen.

Vanessa 09.07.2018 - 22:17:

Bonjour, ne manque-t-il pas des indications concernant l’encolure du dos ? Le nombre de mailles ne correspond pas. Merci de votre réponse.

DROPS Design 10.07.2018 kl. 08:32:

Bonjour Vanessa, la bordure des devants et l'encolure sont tricotées en une seule fois en relevant les mailles tout autour de l'ouverture du gilet: en commençant sur l'endroit en bas du devant droit remontez jusqu'à l'encolure dos puis redescendez le long du devant gauche, relevez entre 273-333 m (ajustez ce nombre pour qu'il soit bien divisible par 6 + 3) et tricotez les côtes - n'oubliez pas les boutonnières. Bon tricot!

Vanessa 19.06.2018 - 22:18:

Bonjour, Pour les augmentations des manches pour une taille S, pourquoi faut-il augmenter à 36 cm de hauteur totale pour le dos et à 37 cm de hauteur totale pour le devant droit? N'y a -t-il pas une erreur ? merci, vanessa

Isabel 05.01.2016 - 16:39:

Nach 34 cm auf beiden Seiten gegen das Armloch abketten: nach 3 Maschen 1 x folgt 2 Mal 0 Mal = bedeutet dies 2 Runden ohne Abketten? Vielen Dank für Ihre Antwort.

DROPS Design 25.01.2016 kl. 12:18:

Nein, Sie überspringen diese Anweisung einfach und machen mit dem Abketten von 1 M weiter. In Ihrer Größe werden also zuerst 3 M abgekettet, dann direkt danach 1 M.

Minouche 30.11.2015 - 18:18:

Bonjour je voudrais savoir pour les boutonnières : quelle distance entre chacune ?merci

DROPS Design 01.12.2015 kl. 08:54:

Bonjour Minouche, la hauteur des boutonnières est indiquée pour chaque taille au début des explications. Bon tricot!

Violette B. 28.02.2015 - 19:17:

"DEVANT DROIT A 14 cm de hauteur totale, augmenter 5 fois 1 m tous les 3,5 – 4 – 4 – 4,5 – 4,5 cm = 48-54-57-62-69 m" A quel endroit sur le rang, faut-il augmenter, au début du rang, ou bien n'importe où sur le rang ? Merci pour votre réponse.

DROPS Design 02.03.2015 kl. 08:39:

Bonjour Violette B., cette augmentation se fait sur le côté dos (mêmes augmentations qu'au dos, mais d'un seul côté pour chaque devant). On augmente généralement à 1 m lis du bord. Bon tricot!

Violette B. 21.02.2015 - 20:08:

"A 34-35-36-37-38 cm de hauteur totale, rabattre pour les emmanchures de chaque côté : 1 x 3 m ; 0-0-0-1-2 fois 2 m et 2-2-2-3-3 fois 1 m = 86-98-104-108-118 m", Faut-il rabattre à chaque rang ? Merci pour votre réponse.

DROPS Design 23.02.2015 kl. 09:51:

Bonjour Violette B., tout à fait, vous rabattez au début de chaque rang de chaque côté (soit 3 m au début du rang suivant sur l'end, puis 3 m au début du rang suivant sur l'envers, et ainsi de suite). Bon tricot!

Violette B. 19.02.2015 - 20:43:

A 10 cm de hauteur totale, quand il faut continuer en jersey... Dois-je continuer à tricoter une maille lisière de chaque côté ? Merci pour votre réponse.

DROPS Design 20.02.2015 kl. 09:05:

Bonjour Violette B, on continue effectivement avec 1 m lis de chaque côté, pour les coutures (on peut tricoter ces m lis en jersey). Bon tricot!

Nathalie Vergobbi 22.10.2014 - 21:49:

Bonjour, Est-ce que la laine 100 % alpaca pique-t-elle?.

DROPS Design 23.10.2014 kl. 10:41:

Bonjour Mme Vergobbi, la sensibilité de chacune étant différente, nous vous recommandons de prendre directement contact avec votre magasin DROPS qui pourra vous aider et vous conseiller. Bon tricot!

Drops Design 08.12.2008 - 19:01:

Stricken Sie nach der Anleitung. Ab und zu werden die Anleitungen nach dem Fotografieren noch etwas angeglichen.

Kommentere opskrift DROPS 97-5