DROPS Baby / 13 / 24

Granny's Hugs by DROPS Design

DROPS Heklet teppe i 2 fargevarianter i dobbel tråd ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr z-012-by
--------------------------------------------------------

Mål: ca 65 x 80 cm
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
Rosa teppe:
150 gr f.nr 0100, natur
100 gr f.nr 3140, lys rosa
50 gr f.nr 3720, gammelrosa
50 gr f.nr 0302, kamel
Blått teppe:
150 gr f.nr 0100, natur
100 gr f.nr 8105, lys gråblå
50 gr f.nr 6205, lys blå
50 gr f.nr 0302, kamel

DROPS Heklenål nr 5 - eller den nålen du må ha for at 1 rute skal måle ca 15 x 15 cm heklet med dobbel tråd.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: babytepper, bestemorrute,

Hekletips: For å unngå å feste så mange tråder tilslutt hekles tråd-enden fra forrige omg og tråd-enden fra omg det skal startes på inn samtidig som det hekles - dvs at det hekles om både lm-buen og trådendene.

Fargene på Rutene:
Det hekles ruter med 4 ulike fargekombinasjoner: Rute A, B, C og D.

ROSA TEPPE:
Rute A: 1.omg: natur, 2.omg: gml.rosa, 3.omg: lys rosa, 4.omg: kamel og 5.omg: natur.
Rute B: 1.omg: kamel, 2.+3.omg: gml.rosa, 4.omg: lys rosa og 5.omg: natur.
Rute C: 1.omg: kamel, 2.omg: natur, 3.+4.omg: lys rosa og 5.omg: natur.
Rute D: 1.omg: lys rosa, 2.omg: kamel, 3.omg: natur, 4.omg: gml.rosa og 5.omg: natur.

BLÅTT TEPPE:
Rute A: 1.omg: natur, 2.omg: lys blå, 3.omg: lys gråblå, 4.omg: kamel og 5.omg: natur.
Rute B: 1.omg: kamel, 2.+3.omg: lys blå, 4.omg: lys gråblå og 5.omg: natur.
Rute C: 1.omg: kamel, 2.omg: natur, 3.+4.omg: lys gråblå, 5.omg: natur.
Rute D: 1.omg: lys gråblå, 2.omg: kamel, 3.omg: natur, 4.omg: lys blå og 5.omg: natur.

Teppe: Det hekles 6 ruter i hver av fargene A + B og 4 ruter i hver av fargene C + D - se forkl over = totalt 20 ruter.
1 Rute: Les Hekletips! Hekle 6 lm på nål 5 med dobbel tråd i fargen fra første omg og sett dem til en ring med 1 kjm.
1.omg: 3 lm, 2 st om ringen, 3 lm, * 3 st, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb. 2.omg: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, * 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st i samme bue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
3.omg: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, * 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
4.omg: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, * 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
5.omg: Hekles på samme måte som før (dvs at det blir 1 st-gruppe mer mellom hvert hjørne for hver omg).

Montering: Plassér rutene som vist i Diag.1 med 4 ruter i bredden og 5 rader i høyden. Hekle rutene sammen som vist i Diag.2 - rutene hekles først sammen på langs og deretter på tvers.

Heklet kant: Hekle en avsluttende omg med lm-buer rundt hele teppet på nål 5 med 2 tråder natur slik: 1 fm i lm-buen i hjørnet, 6 lm, 1 fm i neste lm-bue *, gjenta fra *-* og avslutt med 6 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg.