DROPS Baby / 13 / 16

Flora by DROPS Design

DROPS Jakke, lue og teppe i Alpaca, dukke.

DROPS design: Modell nr z-042-by
--------------------------------------------------------

Jakke og lue:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Str i cm: 50/56- 62/68- 74/88 (86/92-98/104)
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
Jakke og lue:
150-150-150 (200-200) gr nr 3140, lys rosa
150-150-150 (200-200) gr nr 3720, gml.rosa
+ en rest av f.eks nr 0100, natur (til blomst)
og bruk: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
en rest av f.nr 02, natur (til blomst)

DROPS Rundp 5 –
eller den p du må ha for å få 17 m x 22 p glstrikk med 2 tråder på 10 x 10 cm.
DROPS Strømpep nr 5 (til lua).
DROPS Heklenål nr 4,5 (til lua).
DROPS Lys treknapp, nr 501: 3 stk.

DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 32.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 198kr. Les mer.
JAKKE:

Venstre erme, forstk og bakstk:
Arb strikkes sidelengs fra nederst på ermet til midt bak (strikk frem og tilbake på rundp).
Legg løst opp 28-30-30 (30-32) m (inkl 1 kantm i hver side) - på p 5 med 1 tråd lys rosa + 1 tråd gammel-rosa. Strikk rett på hver p. Når arb måler 4 cm settes det 1 merketråd i arb - herfra måles arb videre! Når arb måler 4 cm fortsettes det med glstrikk. Når arb måler 6 cm økes det 1 m i hver side på hver 3.-2,5.-2. (2,5.-2,5.) cm totalt 4-5-7 (8-9) ganger = 36-40-44 (46-50) m. Når arb 18-19-20 (25-29) cm legges det løst opp 33-35-40 (47-52) nye m i hver side til for- og bakstk = 102-110-124 (140-154) m. Sett 1 ny merketråd i arb - herfra måles arb nå videre! Strikk glstrikk men de ytterste 6 m i hver side strikkes nå rett på hver p (= kant nederst på for- og bakstk). Når arb måler 6 cm fra merketråden strikkes neste p slik fra vrangen: Strikk 6 m rett, 45-49-56 (64-71) m vrang (= forstk), sett 1 ny merketråd i arb - herfra måles arb videre! Fell 3 m, strikk 42-46-53 (61-68) m vrang og 6 m rett (= bakstk). Behold de 48-52-59 (67-74) m fra bakstk på p og sett 51-55-62 (70-77) m fra forstk på en tråd. Strikk 1 p rett fra retten. Snu arb og fell 1 m ved å strikke de 2 ytterste m mot halsen vrang sm. Strikk glstrikk videre med 6 m rille mot nederkant til arb måler 6,5-8-10 (11-12,5) cm – avpass slik at neste p strikkes fra vrangen. Strikk 2 p rett over alle m (= 1 rille) og fell løst av med rett fra vrangen (= midt bak).

Høyre erme, forstk og bakstk: Legg opp og strikk som venstre men motsatt.

Montering: Sy ryggen sammen midt bak - sy kant i kant i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk, det blir da 2 riller midt bak.
Stolpe/krage: Sett de 51-55-62 (70-77) m fra høyre forstk tilbake på p, strikk opp ca 25 til 45 m langs halsen bak i nakken og sett de 51-55-62 (70-77) m fra venstre forstk på samme p = ca 127 til 199 m.
Strikk 1 p rett fra vrangen samtidig som det økes jevn fordelt til 147-159-183 (207-231) m (det økes ikke over de 6 ytterste m i hver side). Strikk 1 p rett fra retten. Deretter strikkes det vrbord slik (1.p = vrangen): 6 m rett, * 3 vr, 3 r * gjenta fra *-* og avslutt med 3 vr og 6 m rett (fra retten blir 3 m rett innenfor de ytterste 6 m i hver side). Sett i merketråd ved hver skulder. Når vrborden måler 3 cm økes alle 3 vr fra vrangen mellom merketrådene bak i nakken) til 4 vr (dvs det økes ingen m langs forstk). Når vrborden måler 6 cm økes de 4 vr (fra vrangen) til 5 vr bak i nakken. Når vrborden måler 9-10-13 (14-16) cm felles det til 3 knapphull jevnt fordelt på høyre forstk fra retten - nederste knapphull plasseres ca 8 til 10 cm fra nederkant og øverste ca 18 til 20 cm fra skulderen. Det felles til knapphull i de vrange m slik fra retten: Strikk 1 vr, lag et kast og strikk 2 vr sm. På neste p strikkes kastet rett. Fell løst av med r over r og vr over vr når vrborden måler 11-12-15 (16-18) cm.
Sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm - NB: På de nederste 4 cm på ermet skal sømmen vende ut slik at den ikke synes når ermet brettes opp. Sy i knappene.

LUE:

Passer hodemål:
ca 42/44 - 44/46 - 46/48 (48/50 - 50/52) cm.

Øketips: Det økes 1 m på innsiden av 1 kantm ved å lage 1 kast om p. På neste p strikkes kastet vridd rett (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre del) slik at det ikke blir hull.

Øreklaff: Legg opp 4 m på p 5 med 1 tråd lys rosa + 1 tråd gammel-rosa. Strikk rett frem og tilbake på p. Samtidig etter 2 p økes det i hver side på hver 2.p - les Øketips: Øk 1 m i hver side totalt 7-8-9 (10-11) ganger = 18-20-22 (24-26) m. Etter siste økning måler arb ca 5-5-6 (6-7) cm, sett m på 1 tråd og strikk 1 øreklaff til.

Lue: Legg opp m til lua som forkl under - m fordeles på strøpmep: Legg opp 6-6-5 (5-4) m, sett 1 øreklaff inn på p (= 18-20-22 (24-26) m), legg opp 17-18-18 (19-20) m (= foran), sett 1 øreklaff inn på p (= 18-20-22 (24-26) m) og legg opp 6-6-5 (5-4) m = 65-70-72 (77-80) m på p. Strikk 1 omg rett og 1 omg vrang over alle m, deretter fortsettes det med glstrikk. Når arb måler 7-8-9 (11-13) cm (fra der øreklaffene ble satt inn på p) settes det 5-5-6 (7-8) merketråder i arb med 13-14-12 (11-10) m mellom hver. Videre felles det på venstre side av hver merketråd ved å strikke 2 m rett sm (dvs at det felles 5-5-6 (7-8) m på omg. Fell slik på hver 2.omg totalt 11-12-11 (10-9) ganger = 10-10-6 (7-8) m tilbake på p. Etter siste felling strikkes alle m rett sm 2 og 2. Trekk en dobbel tråd gjennom de resterende 5-5-3 (4-4) m og fest godt, luen måler ca 17-18-19 (20-21) cm.

Heklet kant: Hekle 1 kant rundt hele åpningen på lua på nål 4,5 med 2 tråder gammel-rosa slik: 1 fm i første m, * 2 lm, hopp over ca 1,5 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 lm og 1 kjm i første fm.

Blomst: Hekle 4 lm på nål 4,5 med 1 tråd natur Alpaca + 1 tråd natur Cotton Viscose og sett dem til 1 ring med 1 kjm.
1.omg: 3 lm (= 1 st), hekle 13 st om ringen og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 14 st.
2.omg: * 4 lm, 1 st i den første av de 4 lm, hopp over 1 st, 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* totalt 7 ganger men avslutt med 1 kjm i kjm på slutten av forrige omg (istedenfor 1 fm i neste m) = 7 blader, klipp og fest trådene. Hekle 1 blomst til og sy 1 blomst midt på hver øreklaff.

Dukke ”Pernille”:
se oppskrift under modell nr b13-33
Teppe: se oppskrift under modell nr b13-20

Alie De Graaf 11.11.2014 - 22:24:

Ik wil alleen de muts maken. Kunt u aangeven hoeveel Drops Alpaca ik nodig heb voor het maken van de muts?

DROPS Design 12.11.2014 kl. 11:55:

Hoi Alie. Ik verwacht dat je prima uitkomt met 50 gr van elke kleur voor alle maten.

Michaela 09.01.2014 - 10:35:

Total süss die Kombination, habe ich mir vorgemerkt

Lamontagne J. 20.11.2012 - 05:16:

Je voudrais savoir lorsque nous terminons le 1e coté dos de la veste ,devons-nous rabattre les 73 mailles? Deplus à l'assemblage d'où viennent les 4 rangs au point mousse? Merci

DROPS Design 20.11.2012 kl. 09:41:

Bonjour Madame Lamontagne, une phrase manquait avant la fin du 1er côté de la veste, vous devez tricoter 2 rangs point mousse et rabattre à l'end sur l'envers les mailles du milieu dos. Vous aurez ainsi les 4 rangs point mousse (= 2 côtes mousse) au milieu dos lors de l'assemblage. Bon tricot !

Drops Design France 04.06.2011 - 10:24:

Tout à fait merci Herpin, la correction a été faite.

Herpin 04.06.2011 - 07:56:

B13/b16 il y a une erreur dans la traduction, ce qui fait qu'il y a marqué monter 3m au lieu de rabattre 3m. J'ai compris en prenant la traduction en anglais

jessica mattsson 15.03.2006 - 19:36:

Jättefin kofta med en härlig mössa till. Gör jag gärna.

Gunilla 15.03.2006 - 13:20:

Annorlunda och mysig, ser mjuk o go ut, fin. En favorit.

Ingeborg 14.03.2006 - 10:57:

Nyydelig

Jutta Krause 14.03.2006 - 10:36:

Skøn jakke og hue - ta' dem med!

Anette Irgens 13.03.2006 - 16:39:

Dette var helt nydelig. Denne må dere ta med :)

Kommentér oppskrift DROPS Baby 13-16