DROPS / 58 / 19

DROPS 58-19 by DROPS Design

Virkad DROPS hatt och halsduk.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Hatt:
Garnåtgång: DROPS Camelia från Garnstudio
100 gr f. nr 04 svart
och använd: DROPS Tunn Chenille från Garnstudio
50 gr f.nr 902, svart
50 gr f.nr 933, mörkbrunmelerad

DROPS Virknål nr 4

Virkfasthet: 15 fm x 17 v fm på virknål nr 4 = 10 x 10 cm. Kom ihåg att nr på virknål endast är vägledande!

Hatt: Hatten virkas i dubbelt garn med nål nr 4. Starta med 1 tråd svart Camelia och 1 tråd svart Chenille. Virka 4 lm som sedan virkas tills till en ring med 1 sm i 1a lm. Börja alla v med 1 lm som ersätter första fm och avsluta alla v med 1 sm. Varv 1: Virka 7 fm i ringen. Varv 2: Virka 2 fm i varje fm = 14 fm. Varv 3: * 2 fm i 1a fm, 1 fm i nästa fm *, upprepa från *-* v ut = 7 ökningar = 21 fm. Varv 4: * 2 fm i 1a fm, 2 fm *, upprepa från *-* v ut. Nu ökas på detta sätt på varje v, men det läggs till 1 fm mellan varje gång det virkas 2 fm i 1 fm. Fortsätt ökningen till arb mäter ca 7 cm från mitten, sedan ökas det på vartannat v till det är 91 m på v. Virka vidare utan att öka till arb mäter 19 cm från mitten. Nu virkas det 1 v där det avm 13 fm jämnt fördelat på v - avm genom att hoppa över 1 fm = 78 m. Byt till 1 tråd svart Camelia och 1 tråd mörkbrunmelerad Chenille. Virka 4 v, sedan virkas det ett brätte så här: Varv 1: * 4 fm, 2 fm i nästa fm *. Upprepa från *-* v ut. Varv 2-4: Virkas utan ökningar. Varv 5: * 5 fm, 2 fm i nästa fm *. Varv 6-24: Virkas utan ökningar. Efter varv 24 avslutas med 1 sm i första m. Klipp tråden och fäst ändarna. Vik upp brättet 2 gånger mot rätsidan.

DROPS virkad halsduk:

Storlek: ca 45 cm bred och 170 cm lång.
Garnåtgång: DROPS Camelia från Garnstudio
100 gr f. nr 04 svart
och använd: DROPS Tunn Chenille från Garnstudio
200 gr f.nr 933, mörkbrunmelerad

DROPS Virknål nr 5.

Virkfasthet: 12 fm x 12 v fm = 10 x 10 cm. Kom ihåg att nr på virknål är endast vägledande!

Halsduk: Halsduken virkas i dubbelt garn med nål nr 5 - använd 1 tråd svart Camelia och 1 tråd mörkbrunmelerad Chenille. Virka 56 lm. Virka Mönster - starta på varv 2, se diagram -, mönstret är delbart med 5 m + 1 m. Upprepa varv 4-5 vidare uppöver. När arb mäter 170-180 cm klipps tråden av. Fäst ändarna. Gör en tofs så här: klipp 50 trådar (ca 20 cm långa) i Chenille, knyt en dubbel tråd med Camelia/Chenille (ca 20 cm lång) runt mitten av tofsen, vik den dubbel (= tofsen blir 10 cm lång), snurra en tråd Chenille 4-5 gånger runt tofsen ca 3 cm nedanför vikningen. Gör totalt 4 sådana tofsar med Chenille och fäst en i varje hörn av halsduken.

Diagram

= lm
= fm, virkas om bågen
= fm, virkas om bågen

Hennie 06.02.2019 - 15:54:

Ook heb ik een vraag extra over de hoed. Hoe wordt de rand omgevouwen. Wat is de verkeerde kant. De buitenkant van de hoed of de binnenkant. En als je het twee keer hebt omgevouwen wordt deze rand dan vastgenaaid?

Hennie 21.01.2019 - 20:35:

Bij de beschrijving van de hoed. In het begin haak ik met 2 draden, daarna staat er kleurwissel met 1 draad 4 toeren. Betekent dit dat ik 1 toer uit haak met 1 draad bijvoorbeeld de katoen en volgenden toer wisselen met de andere draad? Of is de kleurwissel om de steek? Of hele toer uit?

DROPS Design 23.01.2019 kl. 09:55:

Dag Hennie,

Je breit eerst met 1 draad Camelia zwart en 1 draad Tynn Cotton Chenille zwart. Bij het wisselen van kleur brei je verder met 1 draad Camelia zwart en 1 draad Tynn Cotton Chenille donker bruin mix.

Barbara 01.12.2018 - 01:56:

For the hat on row 4 it says 2 double crochet in the first double crochet and then it just says 2 double crochet but it doesn’t say if they go in the second double crochet from the previous round. I have marked out increasing patterns following the instructions above but none get me to 91 stitches. May I ask for more clarity on the rows 4 to the row with 91 stitches?

DROPS Design 03.12.2018 kl. 08:28:

Dear Barbara, on round 4 you will crochet * 2 double crochet in the same stitch (= increase), 1 double crochet in the next 2 stitches*, and repeat from *-* all the round, ie work 2 double crochet in every third stitch on the round. Happy crocheting!

Karon DeRoin 14.11.2018 - 06:26:

What are good yarn substitutions with color combinations for this. Have finally picked this hat for me and can't wait to get started. By the way, love your patterns.

DROPS Design 14.11.2018 kl. 08:47:

Dear Mrs DeRoin, try our yarn converter to find alternatives - you are welcome to contact your DROPS store - even per mail or telephone - for any further individual assistance chossing yarn/colour. Happy knitting!

Christa Roggensack 07.12.2017 - 10:17:

In der Anleitung für den Hut steht: Mit 1 Faden Camelia und 1 Faden Cotton Chenille anfangen. Später lese ich "Zu 1 Faden Camelia und 1 Faden Cotton Chenille wechseln". Dazwischen müsste es logischerweise einen Wechsel von 1 Faden Camelia und 1 Faden Cotton Chennille weg geben. Wie sieht der aus?

DROPS Design 07.12.2017 kl. 11:28:

Liebe Frau Roggensack, es wird mit 1 Faden Camelia schwarz + 1 Faden Cotton Chenille schwarz angefangen, dann zu 1 Faden Camelia schwarz + 1 Faden Cotton Chenille dunkelbraun wechseln. Anleitung wird ergänzt danke. Viel Spaß beim häkeln!

Regina 12.01.2013 - 16:16:

Hallo, zwei Fragen zum Hut Modell DROPS 58-19: Kann es sein, dass in der deutschen Übersetzung der Text für den Farbwechsel - Bytt til 1 tråd sort Camelia og 1 tråd mørk brun melert Cotton Chenille. - fehlt? Und wie kann ich ein alternatives Garn für das Modell finden, wenn ich nur mit einem Faden häkeln möchte? Vielen Dank im Voraus und freundliche Grüße Regina

DROPS Design 14.01.2013 kl. 12:04:

Hallo Regina, in der deutschen Anleitung ist der Fadenwechsel auch beschrieben : „ .. Zu 1 Faden Camelia und 1 Faden Cotton Chenille wechseln und 4 R. häkeln. Danach die Krempe häkeln…“ Und wegen des Materials würde ich Ihnen doch empfehlen, eine Qualität der Garngruppe A und eine der Garngruppe B zu benutzen, damit die Maschenprobe stimmt.

Kommentér oppskrift DROPS 58-19