DROPS / 58 / 19

DROPS 58-19 by DROPS Design

Hæklet DROPS hat og halstørklæde.

Hat:
Materialer: DROPS Camelia fra Garnstudio
100 gr f. nr 04 sort
og brug: DROPS Tynd Chenille fra Garnstudio
50 gr f.nr 902, sort
50 gr f.nr 933, mørk brun meleret

DROPS Hæklenål nr 4.

Hæklefasthed: 15 fastm x 17 rækker fastm på hæklenål nr 4 = 10 x 10 cm. Husk nr på hæklenålen er kun vejledende!

Hat: Hatten hækles i dobbelt garn på nål nr 4. Start med 1 tråd sort Camelia og 1 tråd sort Tynd Chenille. Hækl 4 luftm som så hækles sammen til en ring med 1 kædem i 1.luftm. Begynd alle omg med 1 luftm som erstatter første fastm og slut alle omg af med 1 kædem. 1. omg: Hækl 7 fastm i ringen. 2. omg: Hækl 2 fastm i hver fastm = 14 fastm. 3. omg: * 2 fastm i 1.fastm, 1 fastm i næste fastm *, gentag fra *-* omg ud = 7 udtagninger = 21 fastm. 4. omg: * 2 fastm i 1.fastm, 2 fastm *, gentag fra *-* omg ud. Nu tages der ud på denne måde på hver omg, men der lægges 1 fastm til mellem hver gang der hækles 2 fastm i 1 fastm. Fortsæt udtagningen til arb måler ca 7 cm fra midten, derefter tages der ud på hver 2. omg til det er 91 m på omg. Hækl videre uden at øge til arb måler 19 cm fra midten. Nu hækles der 1 omg hvor der lukkes 13 fastm jævnt fordelt på omg - luk ved at springe over 1 fastm = 78 m. Skift til 1 tråd sort Camelia og 1 tråd mørk brun meleret Cotton Chenille. Hækl 4 omg, derefter hækles der en skygge således: 1. omg: * 4 fastm, 2 fastm i næste fastm *. Gentag fra *-* omg ud. 2.-4. omg: Hækles uden udtagninger. 5. omg: * 5 fastm, 2 fastm i næste fastm *. 6.-24. omg: Hækles uden udtagninger. Efter 24. omg sluttes af med 1 kædem i første m. Klip tråden og sy enderne fast. Fold skyggen 2 gange sammen mod retsiden.

DROPS hæklet halstørklæde:

Størrelse: ca 45 cm bredt og 170 cm langt.
Materialer: DROPS Camelia fra Garnstudio
100 gr f. nr 04 sort
og brug: DROPS Tynd Chenille fra Garnstudio
200 gr f.nr 933, mørk brun meleret

DROPS Hæklenål nr 5.

Hæklefasthed: 12 fastm x 12 rækker fastm = 10 x 10 cm. Husk nr på hæklenål er kun vejledende!

Halstørklæde: Halstørklædet hækles i dobbelt garn på nål nr 5 - brug 1 tråd sort Camelia og 1 tråd mørk brun meleret Tynd Chenille. Hækl 56 luftm. Hækl Mønster - start på 2.række, se diagram -, mønsteret er delbart med 5 m + 1 m. Gentag 4.- 5.række løbende. Når arb måler 170-180 cm klippes tråden af. Sy enderne fast. Lav en kvast således: Klip 50 tråde (ca 20 cm lange) i Tynd Chenille, bind en dobbelt tråd med Camelia/Chenille (ca 20 cm lang) rundt midten af kvasten, fold den dobbelt (= kvasten bliver 10 cm lang), sno en tråd Chenille 4-5 gange rundt kvasten ca 3 cm nedenfor bøjet. Lav ialt 4 kvaster med Chenille og sy en fast i hvert hjørne af halstørklædet.

= luftm
= fastm, hækles om buen.
= stangm, hækles om buen.

Diagram

= luftm
= fastm, hækles om buen
= stangm, hækles om buen

Hennie 06.02.2019 - 15:54:

Ook heb ik een vraag extra over de hoed. Hoe wordt de rand omgevouwen. Wat is de verkeerde kant. De buitenkant van de hoed of de binnenkant. En als je het twee keer hebt omgevouwen wordt deze rand dan vastgenaaid?

Hennie 21.01.2019 - 20:35:

Bij de beschrijving van de hoed. In het begin haak ik met 2 draden, daarna staat er kleurwissel met 1 draad 4 toeren. Betekent dit dat ik 1 toer uit haak met 1 draad bijvoorbeeld de katoen en volgenden toer wisselen met de andere draad? Of is de kleurwissel om de steek? Of hele toer uit?

DROPS Design 23.01.2019 kl. 09:55:

Dag Hennie,

Je breit eerst met 1 draad Camelia zwart en 1 draad Tynn Cotton Chenille zwart. Bij het wisselen van kleur brei je verder met 1 draad Camelia zwart en 1 draad Tynn Cotton Chenille donker bruin mix.

Barbara 01.12.2018 - 01:56:

For the hat on row 4 it says 2 double crochet in the first double crochet and then it just says 2 double crochet but it doesn’t say if they go in the second double crochet from the previous round. I have marked out increasing patterns following the instructions above but none get me to 91 stitches. May I ask for more clarity on the rows 4 to the row with 91 stitches?

DROPS Design 03.12.2018 kl. 08:28:

Dear Barbara, on round 4 you will crochet * 2 double crochet in the same stitch (= increase), 1 double crochet in the next 2 stitches*, and repeat from *-* all the round, ie work 2 double crochet in every third stitch on the round. Happy crocheting!

Karon DeRoin 14.11.2018 - 06:26:

What are good yarn substitutions with color combinations for this. Have finally picked this hat for me and can't wait to get started. By the way, love your patterns.

DROPS Design 14.11.2018 kl. 08:47:

Dear Mrs DeRoin, try our yarn converter to find alternatives - you are welcome to contact your DROPS store - even per mail or telephone - for any further individual assistance chossing yarn/colour. Happy knitting!

Christa Roggensack 07.12.2017 - 10:17:

In der Anleitung für den Hut steht: Mit 1 Faden Camelia und 1 Faden Cotton Chenille anfangen. Später lese ich "Zu 1 Faden Camelia und 1 Faden Cotton Chenille wechseln". Dazwischen müsste es logischerweise einen Wechsel von 1 Faden Camelia und 1 Faden Cotton Chennille weg geben. Wie sieht der aus?

DROPS Design 07.12.2017 kl. 11:28:

Liebe Frau Roggensack, es wird mit 1 Faden Camelia schwarz + 1 Faden Cotton Chenille schwarz angefangen, dann zu 1 Faden Camelia schwarz + 1 Faden Cotton Chenille dunkelbraun wechseln. Anleitung wird ergänzt danke. Viel Spaß beim häkeln!

Regina 12.01.2013 - 16:16:

Hallo, zwei Fragen zum Hut Modell DROPS 58-19: Kann es sein, dass in der deutschen Übersetzung der Text für den Farbwechsel - Bytt til 1 tråd sort Camelia og 1 tråd mørk brun melert Cotton Chenille. - fehlt? Und wie kann ich ein alternatives Garn für das Modell finden, wenn ich nur mit einem Faden häkeln möchte? Vielen Dank im Voraus und freundliche Grüße Regina

DROPS Design 14.01.2013 kl. 12:04:

Hallo Regina, in der deutschen Anleitung ist der Fadenwechsel auch beschrieben : „ .. Zu 1 Faden Camelia und 1 Faden Cotton Chenille wechseln und 4 R. häkeln. Danach die Krempe häkeln…“ Und wegen des Materials würde ich Ihnen doch empfehlen, eine Qualität der Garngruppe A und eine der Garngruppe B zu benutzen, damit die Maschenprobe stimmt.

Kommentere opskrift DROPS 58-19