DROPS / 95 / 20

DROPS 95-20 by DROPS Design

Virkad DROPS sjal med Kärleksknutar i ”Vivaldi”

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Mått: Bredd överst: ca 140 cm
Längd mitt bak: ca 70 cm
Garnåtgång: DROPS Vivaldi Special från Garnstudio
50 gr nr 28, rostmelerad

DROPS Träpärlor, bruna: ca 33 st (1 pkt)
DROPS Virknål nr 4,5 – 1 ruta med 4 kärleksknutar ska mäta ca 3½ x 3½ cm.

Sjal: Först virkas sjalen med kärleksknutar, sedan virkas det en kant med lm-bågar och pärlor. Virka nerifrån och upp - se fig.1 (länken = A och knuten = B på fig.1)
1:a rad: Virka 1 lm (= C på fig.1) med nål 4,5 och Vivaldi.

* Drag ut m på nålen - ca 2 till 2½ cm lång,
1 omslag om nålen, drag omslaget genom m, stick in nålen genom länken (se fig.2 - länken = D ) som bildades bakom den långa m, 1 omslag om nålen, drag garnet genom länken (= 2 m på nålen), 1 omslag om nålen, drag omslaget genom de 2 m på nålen *
(från *-* = 1 kärleksknut).

Upprepa *-* 3 ggr till (= 4 knutar) och slut dem till 1 ”ruta” med 1 fm i den allra första lm som virkades.
2:a rad: vänd arb, virka 3 knutar, 1 fm i den 3:e knuten på 1:a rad (fm virkas i själva knuten - se fig.1), virka 3 knutar och 1 fm i den 2:a knuten på 1:a rad (= 2 rutor på raden).
3:e rad: vänd arb, virka 1 knut och fäst med 1 fm i den 2:a knuten på föregående varv (dvs i den sista rutan som virkades) - du har nu vänt så att du är redo att virka vidare på denna rad: Virka 3 knutar, 1 fm överst på sista rutan på föregående rad, 2 knutar, 1 fm överst på nästa ruta, 3 knutar, 1 fm i 1:a knut på första rutan på föregående rad (= 3 rutor på raden).
4:e rad: vänd arb, virka 1 knut och fäst med 1 fm i den 2:a knuten i sista rutan på föregående rad - du har nu vänt så att du är redo att virka vidare på denna rad: Virka 3 knutar, 1 fm överst på sista rutan på föregående rad, 2 knutar, 1 fm överst på nästa ruta, 2 knutar, 1 fm överst på nästa ruta, 3 knutar, 1 fm i 1:a knut på första rutan på föregående rad (= 4 rutor på raden).
Fortsätt så vidare uppöver, vänd varje varv som det förkl på 3:e raden och virka vidare så att det blir en ruta mer för varje rad. Det virkas 3 knutar i varje sida och 2 knutar på resten av raden (varje fyrkant ska totalt ha 4 knutar). När det är virkat 24 rader (el vid önskad mått) klipps tråden. Sjalen mäter nu ca 120 cm överst och ca 60 cm mitt bak.

Virkad kant: Virka en avslutande kant längs de 2 sneda sidorna på sjalen med nål 4,5 och med Vivaldi.
1:a v: 1 fm i yttersta m i hörnet överst på sjalen, * 7 lm, 1 fm mellan 2 knutar (dvs mitt i rutan), 7 lm, 1 fm i nästa knut *, upprepa *-* längs sjalens 2 sidor - Obs: i knuten nederst i spetsen på sjalen virkas det 2 extra lm-bågar så att kanten inte kommer strama = 98 lm-bågar.
2:a v: Virka sm till mitten på första lm-bågen, * 7 lm, 1 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* och vänd arb - Obs: virka en extra lm-båge nederst i spetsen på sjalen = 98 lm-bågar.
3:e v: Virka som 2:a v.
4:e v: * Virka 4 lm, drag ut m på nålen lite (ca 1 till 1½ cm lång), trä m-öglan genom en trä-pärla, stick nålen genom m igen, 1 omslag om nålen, drag omslaget genom m, 4 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 7 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 7 lm, 1 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* och avsluta med en lm-båge med pärla i.

Margaret Luna 11.06.2015 - 21:06:

How much yarn and what type is used?

DROPS Design 12.06.2015 kl. 09:57:

Dear Mrs Luna, you will find total weight of yarn on the right side of the picture, ie 50 g Vivaldi = 1 ball Vivaldi - click here for more information about the type and here about the yarn. Happy crocheting!

Toche 04.04.2015 - 21:38:

Bonjour comment fait on le point d'amour au crochet merci

DROPS Design 07.04.2015 kl. 09:07:

Bonjour Mme Toche, la vidéo ci-dessous montre comment réaliser ce point en triangle, comme dans le châle. Bon crochet!

Anna 12.07.2014 - 19:48:

Du kan väl ta vilka som helst; mönstret år gammalt och pärlorna finns säkert inte mer.

Agnes 11.07.2014 - 11:30:

Vad är det för pärlor som används i mönstret, hur stora är de?

Pia Bure 10.07.2014 - 08:57:

Jag har påpekat tidigare att ert ritade mönster är FEL. Första maskan ska flyttas till andra sidan där man fortsätter virkningen, och sen ska hela mönstret vändas.

Pia 02.03.2014 - 17:42:

50 Gr.

Ute Hirt 02.03.2014 - 17:36:

Können Sie bitte angeben, wieviel ich von dem Garn brauche. Danke

DROPS Design 02.03.2014 kl. 18:55:

Liebe Frau Hirt, die Angaben zu den Garnmengen finden Sie immer unter "Material" neben dem Foto. Bei diesem Modell sind es 50g. Viel Spaß beim Häkeln!

Gina 05.02.2014 - 08:43:

Une pelote

CAZAUX 04.02.2014 - 18:11:

Bonjour, Pouvez-vous m'indiquer le nombre de pelotes Vivaldi nécessaire à la réalisation de ce modèle? D'avance merci de votre réponse.

DROPS Design 05.02.2014 kl. 09:28:

Bonjour Mme Cazaux, la quantité pour chaque modèle est toujours indiquée à droite de la photo, il faut ici 50 g Vivaldi, soit 1 pelote. Bon crochet!

PAT Tewkesbury 03.06.2013 - 08:46:

I don't understand the patter & Can't make it. I have spoken to other english people and they can't understand it either.

DROPS Design 03.06.2013 kl. 10:01:

Dear Mrs Tewkesbury, this video below will help you to understand how to work the pattern. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 95-20