DROPS / 95 / 17

Gypsy Ballad by DROPS Design

Enkel DROPS bolero kofta i ”Alpaca”. Stl XS/S-XXL

Storlek: XS - S - M - L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
200-200-250-250-300-300 gr 7139, grågrön
och använd: DROPS Vivaldi från Garnstudio
50 gr 02, brun (till kanter).

DROPS St och Rundst nr 3,5 – eller det st.nr du behöver för att få 23 m x 30 v i slätst på 10 x 10 cm

Garnet till detta mönstret kostar 195kr. Läs mer.

Instruktioner

Minskningstips (gäller ärmringningen):
Det minskas innanför 5 kantm som slätstickas. Alla minskn görs från rätsidan.
Minska så här efter 5 m: lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över. Minska så här före 5 m: 2 rm tills.

Resår: * 2 rm, 2 am *, upprepa *-*.

Bakst: Lägg upp 82-92-100-112-124-138 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5 med Alpaca. Sticka slätst. När arb mäter 4 cm ökas det 1 m i varje sida med 2-2-2-2½-2½-2½ cm mellanrum totalt 6 ggr = 94-104-112-124-136-150 m. När arb mäter 17-18-19-20-21-22 cm avm 5-7-8-10-13-17 m i varje sida för ärmhål. Minska 1 m i varje sida för ärmhål på vart 4:e v 2-4-5-8-10-12 ggr - se minskn.tips = 80-82-86-88-90-92 m.
När arb mäter 33-35-37-39-41-43 cm maskas de mittersta 28-30-30-32-32-32 m av till hals. Avm ytterligare 1 m i varje sida mot halsen på vartannat v 2 ggr = 24-24-26-26-27-28 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 35-37-39-41-43-45 cm.

Vänster framst: Lägg upp 22-22-25-26-28-30 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5 med Alpaca. Sätt 1 märktråd innanför yttersta m mot mitt fram. Sticka slätst - samtidigt ökas det för rundad kant mot mitt fram så här: lägg löst upp nya m på vartannat v (dvs i slutet på varje v mot mitt fram) 3 m 3-4-4-5-5-6 ggr, 2 m 2-3-4-5-7-8 ggr och 1 m 9-9-8-8-8-8 ggr - efter sista ökning sätts det 1 ny märktråd innanför yttersta m mot mitt fram. Samtidigt när arb mäter 4 cm ökas det i sidan som på bakst. Efter alla ökningar är det 50-55-59-65-71-78 m på st.
Läs hela nästa avsnitt innan du stickar!

Halsringning: När arb mäter 17-17-18-19-20-21 cm avm till hals mot mitt fram: maska av 1 m på vart 4:e v 3-3-4-4-5-5 ggr, sedan på vartannat v 13-13-12-12-11-11 ggr och till sist på vart 4:e v igen 3-4-4-5-5-5 ggr.

Ärmhål: Samtidigt när arb mäter 17-18-19-20-21-22 cm avm och minskas för ärmhål i sidan som på bakst.
Efter alla avm för ärmhål och hals är det 24-24-26-26-27-28 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 35-37-39-41-43-45 cm.

Höger framst: Sticka som vänster men motsatt.

Ärm: Lägg upp 70-74-78-86-90-94 m (inkl 1 kantm i varje sida) på 2 st nr 3,5 med Vivaldi (detta för att kanten ska bli elastisk). Drag ut den ena st och sticka 4 v slätst (= rullkant). Byt till Alpaca och sticka resår med 1 kantm i varje sida. När resåren mäter 3 cm stickas det 1 v räta från rätsidan och 1 v räta från avigan. Sedan fortsätts det med slätst. Samtidigt efter 2 v slätst avm för ärmkulle i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 3-3-4-4-4-5 ggr och 1 m 4-4-6-6-7-8 ggr. Fortsätt avm 2 m i varje sida tills arb mäter 11-12-13-14-15-17 cm, till sist avm 3 m 1 gång i varje sida. Maska av de resterande m, arb mäter ca 12-13-14-15-16-18 cm.

Montering: Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna. Sy ärm- och sidsöm i ett innanför 1 kantm.

Resårkant: Sticka upp ca 344-368-384-416-440-464 m (delbart med 4) längs öppningen på koftan på rundst 3,5 med Alpaca (starta mitt bak i nacken) - Obs: Se till att det stickas upp tillräckligt med m (dvs ca 28-28-30-30-32-32 m) mellan märktrådarna på båda framst så att resåren inte stramar i bågen. Sticka runt på st så här: 1 v avigt och 1 v räta, sedan stickas det resår. När resåren mäter 3 cm byts det till Vivaldi. Sticka 4 v slätst och maska av löst - för att avm.kanten inte ska strama görs det 1 omslag på st efter ca var 8:e m samtidigt som det maskas av. Koftan stängs med en brosch.

Diagram

Sylvie PERRIER 12.03.2018 - 22:18:

Bonsoir, Je ne comprends pas les diminutions des emmanchures. Faut-il diminuer après 5 mailles de chaque rang? Et si oui quel est l'intérêt et fait-il faire cela aussi sur les manches? Merci de votre réponse.

DROPS Design 13.03.2018 kl. 09:39:

Bonjour Mme Perrier, on rabat pour les emmanchures 1 x 5 mailles de chaque côté (= pour le dos on rabat ces mailles en début de rang sur l'endroit + sur l'envers = des 2 côtés, pour les devants, ces mailles sont rabattues uniquement côté emmanchure). Pour les manches, on commence à rabattre pour l'arrondi des manches par 1 x 3 m de chaque côté. Bon tricot!

Moira 18.04.2017 - 09:58:

When choosing a size to knit, should we go by the measurements given in the drawn diagram or the written finished measurements? For example, if I read the diagram correctly it suggests that the largest size measures 64" at the bust, but the written instructions say that the same size is 50 3/8" at the bust. Thanks in advance!

DROPS Design 18.04.2017 kl. 11:38:

Dear Moira, measurements in chart are taken flat from side to side in cm - you can convert into inches here. Happy knitting!

Catherine Edwards 26.03.2016 - 01:28:

When you reach the armhole are you suppose to make a 5 stitch garter stitch border on each side? In the main instructions the only mention of garter stitch is one stitch at each side for the seam but the Bind off (for the armhole) instructions make it sound like you're supposed to knit the first 5 stitches each side in garter stitch. Please clarify. Thanks.

DROPS Design 29.03.2016 kl. 08:58:

Dear Mrs Edwards, there is only 1 st in garter st on each side, bind off for armhole should be done inside K5 (ie 5 sts in stocking st not in garter st, pattern will be updated asap). Thank you. Best regards!

Reinagel 20.04.2015 - 16:37:

Bonjour et merci pour la réponse. Modèle boléro 95-17 A quel usage doit servir le crocher drops n° 5 ?

DROPS Design 20.04.2015 kl. 18:02:

Bonjour Mme Reinagel, effectivement, le crochet n'est pas utilisé et a été supprimé. Merci. Bon tricot!

Chris 05.08.2014 - 23:49:

Enjoying the pattern, but I'm wondering if I should bind off 10 stitches on the sleeve armhole before staring on the bind off 3, 2, 1 Is the pattern correct?

DROPS Design 06.08.2014 kl. 10:24:

Dear Chris, pattern is correct that way, you start sleeve cap binding off 3 sts 1 time ... Happy knitting!

Alexandra Thurl 10.05.2012 - 18:00:

Hallo Liebes Drops-Team, vielen Dank für die schnelle und genaue Antwort!!

Alexandra Thurl 09.05.2012 - 12:51:

Was bedeutet bei Bolero Drops Nr.95-17 Maschen für die Rundung des Vorderteils "am Schluss jeder Reihe gegen die Mitte zunehmen"? Heißt das, dass man am Schluss der reihe oder in der Mitte zunehmen soll? Der Begriff "gegen die Mitte" ist etwas irreführend. Und wo soll ich genau den Markierungsfaden einziehen, gleich nach der 1.Masche oder in der Mitte vorne?

DROPS Design 10.05.2012 kl. 07:57:

Man nimmt am Schluss der Reihe zu (also gegen die Mitte der Arbeit, nicht in der Mitte der Reihe). Der Markierungsfaden wird neben der 1. Masche eingezogen. Die Anleitung wurde zum besseren Verständnis etwas überarbeitet.

Dorothea Winter 17.04.2012 - 21:16:

Ich kann nicht verstehen, wo bei Drops Nr. 95-17 Bolero Jacke die Maschen am Vorderteil für die Rundung zugenommen werden. Ist es in der Mitte oder am Ende der Reihe? Vielen Dank im voraus und herzliche Grüße Dorothea Winter

DROPS Design 18.04.2012 kl. 10:02:

Am Schluss jeder R. gegen die Mitte.

DROPS Design NL 01.03.2010 - 14:20:

Hoi. Dat was ook niet helemaal duidelijk. Ik heb het patroon aangepast. Je moet een merkdraad plaatsen naast de eerste st langs het middenvoor. Je meerdert hier voor de ronde voorkant. De merkdraad is om duidelijk te laten zien hoe ver je bent met de meerderingen. Ik denk dat het nu veel duidelijker staat. Succes. Gr. Tine

Annemarie 26.02.2010 - 14:09:

Hallo, bij het voorpand van deze leuke bolero schrijft men: "Plaats 1 merkdraad naast de laatste st van het middenvoorpand" en "als het meerderen voltooid is, 1 nieuwe merkdraad na de laatste st van het middenvoorpand plaatsen". Hoe moet ik dat doen, en waarvoor is die merkdraad? Annemarie

Kommentér oppskrift DROPS 95-17