DROPS Baby / 2 / 14

Arlequin Ensemble by DROPS Design

Set med stjärnor; DROPS tröja, byxa, mössa och sockor

Drops Retro 1980-1993

Tröja, Byxor, Luva och Sockor
Storlek: 3 - 6/9 (12/18 - 24) mån.
Garnåtgång: DROPS Camelia från Garnstudio
eller använd DROPS Safran från Garnstudio

Stickas hela setet används:
150-150 (200-200) gr f.nr 7, vit
200-200 (250-250) gr f.nr 25, blå
50 -50 (50 -50) gr f.nr 11, mint
50 -50 (50 -50) gr f.nr 15, gul
50 -50 (50 -50) gr f.nr 1, lax

Stickas tröja används:
100-100 (150-150) gr f.nr 7, vit
50 -50 (50 -50) gr f.nr 25, blå
50 -50 (50 -50) gr f.nr 11, mint
50 -50 (50 -50) gr f.nr 15, gul
50 -50 (50 -50) gr f.nr 1, lax
- NOVI Rundst och strumpst 2,5 och 3.
- 2 knappar

Stickas byxa används:
150-150 (200-200) gr f.nr 25, blå
- NOVI Rundst och strumpst 2,5 och 3.

Stickas sockor används:
50-50 (50-50) gr f.nr 15, gul
50-50 (50-50) gr f.nr 1, lax
-NOVI Strumpst nr 3.

Stickas luva används:
50-50 (50-100) gr f.nr 7, vit
+ en rest av mönsterfärgerna från tröjan till tofsar.
- NOVI Strumpst nr 3

Storlek: 3 - 6/9 (12/18 - 24) mån.

Stickfasthet: 10 x 10 cm = 24 m x 32 v på st 3 och slätst.

Resår: * 1 rm, 1 am *

Bålen: Lägg upp 120-132 (144-158) m på rundst 2,5 med mint och sticka 3-3 (3-4) cm resår, men efter 1 v byts till vit. Byt till rundst 3 och slätst samtidigt som det ökas 0-0 (0-10) m jämnt fördelat på 1a v = 120-132 (144-168) m. Fortsätt med vit till arb mäter 9-12 (15-17) cm. Sticka M.1 (starta vid pilen i sidan, sticka m över framst, starta vid pilen igen och sticka m över bakst - vid alla mönster). Kolla på Stickfastheten. Samtidigt när arb mäter 14-16 (19-20) cm delas arb i tu och fram och bakst stickas färdiga var för sig.

Framst: = 60-66 (72-84) m. Efter M.1 stickas M.2, därefter M.3. Därefter stickas det 3+ 6/9mån: M.4 och därefter färdigt med blå 12/18+ 24mån: 12 v av M.4 och därefter färdigt med blå. - se till att förskjuta M.4 så att det inte kommer 2 trekanter rätt över varandra. När arb mäter 22-25 (29-31) cm avm 14-16 (18-22) m mitt fram till hals, vidare avm mot halsen på var 2a v 2 m x 2 och 1 m x 2. Maska av de resterande m till var axel när arb mäter 26-29 (33-35) cm.

Bakst: = 60-66 (72-84) m. Stickas som framst, men när M.3 startas avm det 4 m mitt bak till sprund, och var sida stickas färdig var för sig. Vänster sida: Öka 8 m i början av v mot sprundet till kant, dessa m stickas blå och resår = 36-39 (42-48) m. När arb mäter 24-27 (31-33) cm avm till hals på var sida av sprundet på var 2a v 17-18 (19-21) m x 1 och 1 m x 2. Maska av de resterande 17-19 (21-25) m till axel när arb mäter 26-29 (33-35) cm. Höger sida: Stickas som vänster, men efter 2 cm avm till 1 knapphål mitt i de 8 ökade m - 1 knapphål = avm 2 m, öka 2 nya över de avm på nästa v. Maska av när arb mäter 26-29 (33-35) cm.

Ärm: Lägg upp 38-40 (40-42) m på strumpst 2,5 med mint och sticka 2-2 (3-3) cm resår, men efter 1 v byts till vit. Byt till strumpst 3 och sticka slätst samtidigt som det ökas 2-4 (8-10) m jämnt fördelat på 1a v = 40-44 (48-52) m. Vidare ökas mitt under ärmen 2 m x 9-9 (10-10) på 3mån: var 4e v 6/9mån: växelvis var * 5e och 6e v * 12/18+24mån: var 5e v = 58-62 (68-72) m. Samtidigt när arb mäter 11-15 (16-17) cm stickas M.3 (placera 1 rapport mitt på ärmen), därefter stickas det färdigt som på bålen. Maska av när arb mäter 16-20 (22-23) cm.

Montering: Sy axelsömmen. Sy ihop kanterna nederst i sprundet. Plocka upp ca 80 - 90 m på strumpst 2,5 runt halsen med blå, sticka 2 cm slätst - samtidigt efter 0,5 cm avm det till 1 knapphål över det första. Därefter stickas 1 v avigt, 2 cm slätst (sticka ett knapphål över det andra), maska av och vik kanten dubbel mot avigan och sy. Sy ärmarna till bålen i yttersta m så sömmen inte blir tjock. Sy i knappar.

Byxor:

Storlek: 3 - 6/9 (12/18 - 24) mån.

Stickfasthet: 10 x 10 cm = 24 m x 32 v på st 3 och M.5. 10 cm på bredden = 26 m på st 2,5 och slätst.

Kant: 3 cm slätst, 1 v avigt (=vikkant - härifrån mäts arb), 3 cm slätst.

Byxor: Stickas från livet och ned. Lägg upp 130-140 (150-150) m på rundst 2,5 med blå och sticka Kant. Byt till rundst 3 samtidigt som det ökas 30-20 (30-30) m jämnt fördelat på v = 160-160 (180-180) m. Sticka 1a v så (starta mitt bak): 80-80 (90-90) m av M.5 (M.5 och M.6 stickas med blå), 80-80 (90-90) m av M.6. Kolla på stickfastheten. När arb mäter 16-18 (20-21) cm ökas det mitt fram och mitt bak (till kil) i övergången mellan M.5 och M.6 på var sida av 1 mittm 1 m x 7 var 2a v = 174-174 (194-194) m - de ökade m stickas slätst. Efter ökningen mäter arb ca 20-22 (24-25) cm, nu avm de 14 ökade m fram och bak = 160-160 (180-180) m. Nu delas arb i tu till benen.

Höger ben: = 80-80 (90-90) m. Fortsätt mönster. När arb mäter 35-39 (44-49) cm avm det 34-28 (36-32) m jämnt fördelat på v = 46-52 (54-58) m. Byt till strumpst 2,5 och sticka Kant. Maska av.

Vänster ben: Stickas som höger.

Montering: Sy ihop kilen mitt mellan benen. Vik Kanterna dubbla mot avigan och sy. Sätt en resår i linningen i livet.

Sockor:

Storlek: 3 - 6/9 (12/18 - 24) mån.
Sockans fotlängd: 10-11 (12-14) cm.

Stickfasthet: 10 x 10 cm = 24 m x 32 v på st 3 och slätst.

Resår: * 1 rm, 1 am *

Sockor: Lägg upp 38-40 (42-42) m på strumpst 3 med lax och sticka 6-7 (7-8) cm resår. Byt till gul. Häl: Sticka 3 cm slätst fram och tillbaka över 18 m mitt bak. Hälavm (1a v från rätan): 1a v: sticka 10 rm, 2 vridna rm tills, 1 rm, vänd arb 2a v: lyft 1 m, 4 am, 2 am tills, 1 am, vänd arb 3e v: lyft 1 m, 5 rm, 2 m vridna rm tills, 1 rm, vänd arb 4e v: lyft 1 m, 6 am, 2 am tills, 1 am, vänd arb 5e v: lyft 1 m, 7 rm, 2 vridna rm tills, 1 rm, vänd arb 6e v: lyft 1 m, 8 am, 2 am tills, 1 am, vänd arb 7e v: 2 rm tills, 8 rm, 2 vridna rm tills = 10 m på st. Plocka upp 7 m på var sida av hälen och sätt alla på samma st = 44-46 (48-48) m. Nu stickas det resår över de 20-22 (24-24) m över vristen - de resterande m under foten stickas slätst. Kolla på Stickfastheten. Samtidigt avm 1 m x 3 på varje v på var sida av resåren = 38-40 (42-42) m. Sticka till hela foten mäter 8-8,5 (9,5-11,5) cm (mått från hällavm start). Byt till lax. Sätt en märktråd på var sida av resåren. Det avm till tå på var sida av tråden (4 avm totalt) 1 m x 7-8 (8-8) på varje v = 10-8 (10-10) m. Dra tråden genom de resterande m och sy ihop.

Luva:

Storlek: 3 - 6/9 (12/18 - 24) mån.
Luvans omkrets: 42-46 (48-50) cm.

Stickfasthet: 10 x 10 cm = 24 m x 32 v på st 3 och M.5. 10 cm på bredden = 26 m på st 2,5 och slätst.

Kant: 3 cm slätst, 1 v avig (=vikkant - härifrån mäts arb), 3 cm slätst.

Luva: Lägg upp 100-110 (115-120) m på strumpst 3 med vit och sticka Kant (se sömsmån). Därefter stickas M.5 till arb mäter 19-21 (23-25) cm. Maska av. Sy en söm mitt på huvudet. Sy 4 tofsar i var sin färg jämnt fördelat på sömmen.

Sömsmån: Till barn som har klåda av ull kan man sticka de första 3 cm av Kanten med Safran (Safran = 100 % egyptisk bomull).

Sockor:

Se mönster under Modell nr 17.
I stället för 10-11 (11-12) cm resår stickas 6-7 (7-8) cm resår. Sticka med lax till hälen, byt till gul. När tåavm startar byts till lax.

Diagram

= laxs
= vit
= vit, am

Johanne Jürgens 11.03.2019 - 08:06:

Hej Jeg er ved at strikke bukserne af model Ø-020-by. Dog er jeg stødt på et problem. Jeg ved simpelthen ikke hvad der menes med “der tages 30 m ud jævnt fordelt på p4p”. Hvad menes der med p4p?

DROPS Design 13.03.2019 kl. 16:02:

Hej Johanne, det ser ud som om at det er "å" som er blevet til 4... Det vil sige der skal stå jævnt fordelt på pinden. God fornøjelse!

Leileika 09.01.2018 - 15:08:

Bij dit patroon ontbreekt niet alleen de beschrijving van de kleuren maar het telpatroon ontbreekt. Ook het getekende patroon is niet aanwezig. Ik heb inmiddels op de Duitse vertaling gekeken daar staat het patroon gelukkig wel. Maar voor de niet ‘meer’ Talige breisters zou het fijn zijn als het patroon hier wordt toegevoegd

DROPS Design 09.01.2018 kl. 22:13:

Hallo Leileika, Bedankt voor het doorgeven. Ik heb het telpatroon er zojuist bijgezet.

Kitte Engberg Nielsen 21.01.2016 - 14:51:

Hvor er m 5 på opskrift. Der mangler også hvordan man laver de fire spidser. Opskrift babydrops 2-14

DROPS Design 22.01.2016 kl. 16:04:

Hej Kitte. Ja, M.5 mangler, vi skal faa det lagt paa. Du laver de 4 spidser paa denne maade: Sy en søm midt på hovedet, Sy 4 duske i hver sin farve jævnt fordelt på sømmen = saadan jeg forstaar det, saa lukker du bare sömmen i één og fordeler duskene hen over sömmen, der kommer kun 2 spidser men duske.

DROPS Design NL 05.06.2008 - 09:33:

Hoi Carin. Ik zie dat ik wel een antwoord het geplaatst onder hulp-bij-het-breien. De verklaring van de symbolen staan aan het begin van het patroon. Zie VERKLARING SYMBOLEN. De vertalingen staan in dezelfde volgorde als op de teltekening. Dwz, hokje met diagonale streep is zalm, leeg hokje is wit, en hokje met kruis is wit, av enz. Ik hoop dat het nu duidelijk is. Mvg. Tine

Carin Van Asten 04.06.2008 - 10:38:

Geachte mevrouw Na ons telefoongesprek hierbij mijn vragen; bij de verklaring van symbolen staan wel de kleuren maar niet de symbolen. Ben met het broekje begonnen maar we (schoonmoeder) en ik kwamen er niet uit wat hvit,vr betekent. gr. carin van asten T0640910075

DROPS Design NL 31.05.2008 - 19:52:

Aan het begin van het patroon staat "VERKLARING SYMBOLEN". Deze zijn de vertalingen van de teltekening. De vertalingen staan in dezelfde verticale volgorde als op de tekening. Succes ermee. Tine

Carin 30.05.2008 - 21:44:

Beste heer/ mevrouw Er staat bij het broekje over teltekening M.5 en over teltekening M.6. Dan kijk ik naar de tekening en zie ik een kruisje staat met daarbij hvit,vr. Ik kan nergens vinden wat het betekent en wat hiermee bedoelt wordt. Met vriendelijke groet carin van asten

Kommentér oppskrift DROPS Baby 2-14