DROPS / 225 / 5

Harvest Glow by DROPS Design

Strikket hue og hals i 4 tråde DROPS Kid-Silk. Arbejdet strikkes i glatstrik og rib.

  • Harvest Glow / DROPS 225-5 - Strikket hue og hals i 4 tråde DROPS Kid-Silk. Arbejdet strikkes i glatstrik og rib.
  • Harvest Glow / DROPS 225-5 - Strikket hue og hals i 4 tråde DROPS Kid-Silk. Arbejdet strikkes i glatstrik og rib.
  • Harvest Glow / DROPS 225-5 - Strikket hue og hals i 4 tråde DROPS Kid-Silk. Arbejdet strikkes i glatstrik og rib.
  • Harvest Glow / DROPS 225-5 - Strikket hue og hals i 4 tråde DROPS Kid-Silk. Arbejdet strikkes i glatstrik og rib.
DROPS Design: Model ks-181
Garngruppe A + A + A + A eller E
-------------------------------------------------------

HELE SÆTTET:

50-50 g farve 35, chokolade
50-50 g farve 12, beige
50-50 g farve 30, karry
50-50 g farve 33, rust

25-25 g farve 35, chokolade
25-25 g farve 12, beige
25-25 g farve 30, karry
25-25 g farve 33, rust

Ønskes arbejdet ensfarvet går der:
100-100 g

PINDE:
DROPS RUNDPIND NR 8: Længde 80 cm
DROPS RUNDPINDE NR 7: Længde 40 og 80 cm
Teknikken MAGIC LOOP kan bruges – da behøver man kun en rundpind på 80 cm i hvert pinde-nr.

STRIKKEFASTHED:
11 masker i bredden og 15 pinde i højden med glatstrik og 4 tråde = 10 x 10 cm.
OBS: Husk at pinde nr kun er vejledende. Får du for mange masker på 10 cm, skift til tykkere pinde. Får du for få masker på 10 cm, skift til tyndere pinde.

HUE:

STØRRELSE:
One-size
Passer hovedmål: Ca 54/58 cm.

MATERIALER:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
25 g farve 35, chokolade
25 g farve 12, beige
25 g farve 30, karry
25 g farve 33, rust

Ønskes arbejdet ensfarvet går der:
75 g

PINDE:
DROPS RUNDPIND NR 7: Længde 40 cm
DROPS STRØMPEPINDE NR 7.
Teknikken MAGIC LOOP kan bruges – da behøver man kun en rundpind på 80 cm.

STRIKKEFASTHED:
12 masker i bredden og 16 pinde i højden med glatstrik og 4 tråde = 10 x 10 cm.
OBS: Husk at pinde nr kun er vejledende. Får du for mange masker på 10 cm, skift til tykkere pinde. Får du for få masker på 10 cm, skift til tyndere pinde.

-------------------------------------------------------
Magic loop – Se teknikken her
-------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 135.8kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på hver pind.

MØNSTER (gælder huen):
Se diagram A.1.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

HALS – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Forstykket strikkes frem og tilbage på rundpind, nedenfra og op. Der lukkes af til hals, og hver skulder strikkes videre hver for sig over skuldrene. Derefter slås der masker op mod halsen før skuldermaskerne sættes sammen og bagstykket strikkes videre, ovenfra og ned. Til sidst strikkes der op rundt i halsen og der strikkes en høj hals i rib.

HALS:
Slå 42-50 masker op på rundpind 7 med 1 tråd af hver farve (= 4 tråde).
Strik således - fra retsiden: 2 kantmasker RETSTRIK – læs forklaring over, * 2 vrang, 2 ret *, strik fra *-* til der er 4 masker tilbage på pinden, strik 2 vrang og 2 kantmasker retstrik.
Fortsæt således til ribben måler ca 6 cm.
Skift til rundpind 8. Næste pind strikkes således – fra retsiden: Strik som før over de første 8-8 masker, strik glatstrik over de næste 26-34 masker, Samtidig med at der tages 6-8 masker ind jævnt fordelt (= 20-26 masker i glatstrik), strik som før over de sidste 8-8 masker = 36-42 masker. Fortsæt således (rib og retstrik over 8 masker i hver side, glatstrik over de midterste 20-26 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 7 cm, tages der 1 maske ud i hver side, således fra retsiden:
Strik som før over de første 9 masker, slå om, strik som før til der er 9 masker tilbage på pinden, slå om, strik som før pinden ud.
På næste pind strikkes der som før, men omslaget strikkes drejet vrang, så der ikke bliver hul.
Tag ud således på ca hver 3½.cm totalt 4 gange = 44-50 masker. Når arbejdet måler 19-20 cm, skal der sættes masker af til hals på næste pind fra retsiden således:
Strik over de første 15-17 masker som før, sæt de næste 14-16 masker på en tråd til hals (strik dem først), strik de sidste 15-17 masker. Sæt de første 15-17 masker på en tråd til venstre skulder.

HØJRE SKULDER:
Start fra vrangen, og strik som før. Videre lukkes der af til hals på hver pind fra retsiden således: 2 masker 1 gang og 1 maske 2 gange = 11-13 masker. Strik som før til arbejdet måler 25-26 cm fra opslåningskanten. Sæt et mærke i arbejdet til at måle fra (= midt ovenpå skulderen).
Strik videre som før til arbejdet måler 2 cm fra mærket på skulderen. På slutningen af den næste pind fra vrangen slås der 1 ny maske op mod halsen = 12-14 masker. Klip tråden og sæt maskerne på en tråd. Strik venstre skulder som forklaret under.

VENSTRE SKULDER:
Sæt de 15-17 masker fra tråden tilbage på rundpind 8. Start fra retsiden, og strik som før. Videre lukkes der af til hals på hver pind fra vrangen således: 2 masker 1 gang og 1 maske 2 gange = 11-13 masker. Strik som før til arbejdet måler 25-26 cm fra opslåningskanten. Sæt et mærke i arbejdet til at måle fra videre (= midt ovenpå skulderen).
Strik til arbejdet måler 2 cm fra mærket på skulderen. På næste pind fra retsiden slås der 1 ny maske op mod halsen = 12-14 masker. Strik 1 pind tilbage fra vrangen. I slutningen af næste pind slås der 20-22 nye masker op, derefter sættes
maskerne fra højre skulder tilbage på pinden = 44-50 masker.

BAGSTYKKET:
Nu skal der strikkes videre over alle masker som på forstykket. Når arbejdet måler 7½ -8½ cm fra mærket på skulderen (sørg for at det er lige så langt fra skulderen som sidste udtagning på forstykket), tages der masker ind indenfor de yderste 9 masker i hver side således, fra retsiden:
Strik mønster som før over de yderste 9 masker, strik 2 masker ret sammen, strik til der er 11 masker tilbage på pinden, tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret og løft den løse maske over masken som blev strikket, strik som før over de sidste 9 masker.
Gentag indtagningen på indersiden af de 9 yderste masker i hver side, på ca hver 3½ cm totalt 4 gange = 36-42 masker. Strik videre som før til arbejdet måler 19-20 cm fra mærket på skulderen. Skift til rundpind 7. Næste pind strikkes således, fra retsiden: Strik 2 kantmasker retstrik, 2 ret, 2 vrang, 2 ret, glatstrik over de næste 20-26 masker, Samtidig med at der tages 6-8 masker ud jævnt fordelt, 2 ret, 2 vrang, 2 ret, 2 kantmasker retstrik = 42-50 masker. Strik således fra vrangen:
Strik 2 kantmasker ret, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 4 masker tilbage på pinden. Strik 2 masker ret og 2 kantmasker ret.
Strik rib således til arbejdet måler 25-26 cm fra skulderen – sørg for at forstykket og bagstykket er lige lange. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

HALSKANT:
Brug lille rundpind 7 og 1 tråd af hver farve (= 4 tråde), start ved mærket på skulderen og strik ca 64-68 masker op rundt i halsen (maskeantallet skal kunne deles med 4). Strik videre i rib (= 2 ret / 2 vrang). Strik til ribben måler ca 20 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – læs AFLUKNINGSTIPS.

MONTERING:
Halskanten kan bukkes og sys til en dobbelt halskant, eller bruges som en høj hals. Hvis tøjet skal have dobbelt halskant gøres det således: Buk ribben øverst i halsen ned på indersiden af tøjet. Sy ribben fast så den bliver dobbelt. For at undgå at halskanten strammer og vipper udad, er det vigtigt at sømmen er elastisk.

-------------------------------------------------------

HUE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Huen strikkes rundt på lille rundpind / strømpepinde med rib.

HUE:
Slå 68 masker op på lille rundpind 7 med 6 tråde DROPS Kid-Silk (= 1 tråd af hver farve + en ekstra tråd med farve karry og 1 ekstra tråd med farve rust). Fjern derefter de 2 ekstra tråde, der strikkes nu videre med 1 tråd af hver farve (= 4 tråde). Strik rib (= 2 ret / 2 vrang).

Fortsæt med rib til arbejdet måler 12 cm fra opslåningskanten. Nu strikkes der således: * 2 ret, 2 vrang, 2 ret, 2 vrang, 2 ret, 2 vrang, 2 ret, 3 vrang *, gentag *-* totalt 4 gange på omgangen. Fortsæt til arbejdet måler 25 cm. Nu strikkes der således – fra starten på omgangen: A.1 over alle masker (= 4 rapporter à 17 masker). Når A.1 er strikket 1 gang i højden, er der 24 masker på omgangen. På næste omgang strikkes alle masker ret sammen 2 og 2 = 12 masker. Klip tråden og træk den gennem de sidste masker, stram tråden og hæft godt. Huen måler ca 35 cm fra toppen og ned. Buk ribben nederst op så opsmøget bliver ca 10 cm. Huen måler ca 25 cm.

symbols = 2 drejet ret sammen
symbols = 2 ret sammen
symbols = 2 vrang sammen

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 225-5) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (2)

country flag Tasiana 09.10.2021 - 11:42:

Diagram does not correspond to the hat

user icon DROPS Design 11.10.2021 kl. 08:28:

Dear Tasiana, diagram does work over the hat, you were working ( Knit 2, purl 2, knit 2, purl 2, knit 2, purl 2, knit 2, purl 3) = 17 sts repeat from (to), and you will *Knit 1, knit the next K + the next purl stitch twisted together, then purl 1, knit 2, purl 2, knit 2, purl 1, knit the next purl + the next knit stitch together, knit 1, purl 3* = 17 sts decreased to 15 sts. Happy knitting!

country flag Olena 29.09.2021 - 14:47:

I have a question to the following description: "Continue with rib until piece measures 12 cm from cast-on edge. Now work as follows: * Knit 2, purl 2, knit 2, purl 2, knit 2, purl 2, knit 2, purl 3 *, repeat *-* 4 times in total on round. Continue until piece measures 25 cm. Now work as follows – from beginning of round: A.1 over all stitches (= 4 repetitions of 17 stitches)." If I work as it said: *knit 2, purl 2, knit 2, purl 2, ...,, purl 3*, I can't follow the diagram A.1 then. ???

user icon DROPS Design 30.09.2021 kl. 09:26:

Dear Olena, sorry, you will find how to read knitting diagrams here, can this help or do I misunderstand your question?

Kommentere opskrift DROPS 225-5