DROPS / 225 / 5

Harvest Glow by DROPS Design

Neulotut myssy ja kauluri 4-kertaisesta DROPS Kid-Silk -langasta. Työssä on sileää neuletta ja joustinneuletta.

  • Harvest Glow / DROPS 225-5 - Neulotut myssy ja kauluri 4-kertaisesta DROPS Kid-Silk -langasta. Työssä on sileää neuletta ja joustinneuletta.
  • Harvest Glow / DROPS 225-5 - Neulotut myssy ja kauluri 4-kertaisesta DROPS Kid-Silk -langasta. Työssä on sileää neuletta ja joustinneuletta.
  • Harvest Glow / DROPS 225-5 - Neulotut myssy ja kauluri 4-kertaisesta DROPS Kid-Silk -langasta. Työssä on sileää neuletta ja joustinneuletta.
  • Harvest Glow / DROPS 225-5 - Neulotut myssy ja kauluri 4-kertaisesta DROPS Kid-Silk -langasta. Työssä on sileää neuletta ja joustinneuletta.
DROPS Design: Malli ks-181
Lankaryhmä A + A + A + A tai E
-------------------------------------------------------

DROPS KID-SILK (kuuluu lankaryhmään A):
50-50 g väriä 35, suklaa
50-50 g väriä 12, beige
50-50 g väriä 30, curry
50-50 g väriä 33, ruoste

DROPS KID-SILK (kuuluu lankaryhmään A):
25-25 g väriä 35, suklaa
25-25 g väriä 12, beige
25-25 g väriä 30, curry
25-25 g väriä 33, ruoste

Mikäli neulot yksivärisen kaulurin, tarvitset
100-100 grammaa lankaa.

PUIKOT:
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 8 tai käsialan mukaan: Pituus 80 cm
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 7: Pituus 40 cm ja 80 cm
Voit myös käyttää MAGIC LOOP -tekniikkaa, jolloin tarvitset vain yhden 80 cm:n pituisen pyöröpuikon/puikkokoko.

NEULETIHEYS:
11 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 15 kerrosta korkeussuunnassa, 4-kertaisella langalla = 10 x 10 cm.
HUOM: Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

MYSSY:

KOKO:
Yksi koko
Pään ympärys: n. 54/58 cm.

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS KID-SILK (kuuluu lankaryhmään A):
25 g väriä 35, suklaa
25 g väriä 12, beige
25 g väriä 30, curry
25 g väriä 33, ruoste

Mikäli neulot yksivärisen myssyn, tarvitset
75 grammaa lankaa.

PUIKOT:
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 7 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 7 tai käsialan mukaan.
Voit myös käyttää MAGIC LOOP -tekniikkaa, jolloin tarvitset vain yhden 80 cm:n pituisen pyöröpuikon.

NEULETIHEYS:
12 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 16 kerrosta korkeussuunnassa, 4-kertaisella langalla = 10 x 10 cm.
HUOM: Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

-------------------------------------------------------
Magic loop – Lue tekniikasta tässä
-------------------------------------------------------

Saat tämän mallin langat alkaen 19.80€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

MALLINEULE (myssy):
Katso ruutupiirros A.1.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

KAULURI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Etukappale neulotaan tasona pyöröpuikolla, alhaalta ylös. Pääntien silmukat päätetään ja molemmat olat neulotaan erikseen. Tämän jälkeen pääntietä varten luodaan uudet silmukat, olat yhdistetään, ja takakappale neulotaan ylhäältä alas. Lopuksi korkea kaulus neulotaan joustinneuleena.

KAULURI:
Käytä kaikkia värejä yhtaikaa (= 4-kertainen lanka) ja luo 42-50 silmukkaa pyöröpuikolle nro 7.
Neulo seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 2 reunasilmukkaa AINAOIKEAA (lue selitys yllä), *2 silmukkaa nurin, 2 silmukkaa oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa nurin ja 2 reunasilmukkaa ainaoikeaa.
Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes joustinneuleen pituus on n. 6 cm.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 8. Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo ensimmäiset 8-8 silmukkaa kuten aiemmin, neulo seuraavilla 26-34 silmukalla sileää neuletta, ja kavenna SAMALLA tasavälein 6-8 silmukkaa (= 20-26 silmukkaa sileää neuletta), neulo viimeiset 8-8 silmukkaa kuten aiemmin = 36-42 silmukkaa. Jatka neulomista tähän tapaan (eli neulo kummassakin reunassa 8 silmukalla joustinneuletta ja ainaoikeaa, ja neulo keskimmäisillä 20-26 silmukalla sileää neuletta). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 7 cm, lisää seuraavalla oikean puolen kerroksella kumpaankin reunaan 1 silmukka näin:
Neulo ensimmäiset 9 silmukkaa kuten aiemmin, tee 1 langankierto puikolle, neulo kuten aiemmin kunnes jäljellä on 9 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo kerroksen loput silmukat kuten aiemmin.
Neulo seuraava kerros kuten aiemmin, neulo kuitenkin langankierto kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.
Toista tällainen lisäys n. 3½ cm:n välein yhteensä 4 kertaa = 44-50 silmukkaa. Kun työn pituus on 19-20 cm, jaa työ seuraavalla oikean puolen kerroksella pääntietä varten näin:
Neulo ensimmäiset 15-17 silmukkaa kuten aiemmin, siirrä seuraavat 14-16 silmukkaa apulangalle pääntietä varten (neulo silmukat ennen kuin siirrät ne apulangalle), neulo loput 15-17 silmukkaa. Siirrä ensimmäiset 15-17 silmukkaa apulangalle vasenta olkaa varten.

OIKEA OLKA:
Jatka neulomista kuten aiemmin (1.kerros = nurja puoli). Päätä jokaisella oikean puolen kerroksella pääntietä varten näin: Päätä 2 silmukkaa kerran ja 1 silmukka 2 kertaa = 11-13 silmukkaa. Neulo kuten aiemmin, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 25-26 cm. Kiinnitä 1 merkki tähän (= olan keskikohta). Kaikki mitat otetaan jatkossa tästä.
Neulo kuten aiemmin, kunnes työn pituus olan merkistä mitattuna on 2 cm. Luo seuraavan nurjan puolen kerroksen loppuun pääntietä varten 1 silmukka = 12-14 silmukkaa. Katkaise lanka ja siirrä silmukat apulangalle. Neulo vasen olka alla olevan ohjeen mukaisesti.

VASEN OLKA:
Ota apulangalla odottavat 15-17 silmukkaa takaisin pyöröpuikolle nro 8. Jatka neulomista kuten aiemmin (1.kerros = oikea puoli). Päätä jokaisella nurjan puolen kerroksella pääntietä varten näin: Päätä 2 silmukkaa kerran ja 1 silmukka 2 kertaa = 11-13 silmukkaa. Neulo kuten aiemmin, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 25-26 cm. Kiinnitä 1 merkki tähän (= olan keskikohta). Kaikki mitat otetaan jatkossa tästä.
Neulo kuten aiemmin, kunnes työn pituus olan merkistä mitattuna on 2 cm. Luo seuraavan oikean puolen kerroksen loppuun pääntietä varten 1 silmukka = 12-14 silmukkaa. Neulo 1 kerros työn nurjalta puolelta. Luo seuraavan kerroksen loppuun 20-22 silmukkaa, ota sitten oikean olan silmukat takaisin työhön = 44-50 silmukkaa.

TAKAKAPPALE:
Jatka neulomista kaikilla silmukoilla kuten etukappaleessa. Kun työn pituus olan merkistä mitattuna on 7½-8½ cm (ja olet olan jälkeen neulonut yhtä monta kerrosta kuin etukappaleen viimeisen lisäyskerroksen ja olan välissä on kerroksia), kavenna seuraavalla oikean puolen kerroksella kummankin reunan reunimmaisten 9 silmukan sisäpuolella 1 silmukka näin:
Neulo reunimmaisilla 9 silmukalla mallineuletta kuten aiemmin, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo kunnes jäljellä on 11 silmukkaa, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein ja vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, neulo viimeiset 9 silmukkaa kuten aiemmin.
Toista tällaiset kavennukset kummankin reunan reunimmaisten 9 silmukan sisäpuolella n. 3½ cm välein yhteensä 4 kertaa = 36-42 silmukkaa. Neulo kuten aiemmin, kunnes työn pituus olan merkistä mitattuna on 19-20 cm. Vaihda pyöröpuikkoon nro 7. Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 2 reunasilmukkaa ainaoikeaa, 2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin, 2 silmukkaa oikein, neulo seuraavilla 20-26 silmukalla sileää neuletta, ja lisää SAMALLA tasavälein 6-8 silmukkaa, 2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin, 2 silmukkaa oikein, 2 reunasilmukkaa ainaoikeaa = 42-50 silmukkaa. Neulo seuraava kerros (= nurja puoli) näin:
Neulo 2 reunasilmukkaa oikein, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 4 silmukkaa. Neulo 2 silmukkaa oikein ja 2 reunasilmukkaa oikein.
Jatka joustinneuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus olalta mitattuna on 25-26 cm (tarkista, että etukappaleessa ja takakappaleessa on yhtä monta kerrosta). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Käytä kaikkia värejä yhtaikaa (= 4-kertainen lanka), aloita olan merkin kohdalta ja poimi pääntien reunasta n. 64-68 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 7 (silmukkaluvun tulee olla 4 silmukalla jaollinen). Neulo joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Neulo kunnes joustinneuleen pituus on n. 20 cm. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN).

VIIMEISTELY:
Pääntien reunus voidaan taittaa kaksinkerroin ja ommella kiinni, tai työhön voidaan jättää korkea kaulus. Mikäli haluat työhön kaksinkertaisen pääntien reunuksen, tee seuraavasti: Taita pääntien reunuksen joustinneule kaksinkerroin työn sisäpuolelle ja ompele kiinni. On tärkeää, että saumasta tulee joustava, jotta pääntien reunuksesta tulisi tasainen ja siisti.

-------------------------------------------------------

MYSSY: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan joustinneuleena, suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla / sukkapuikoilla.

MYSSY:
Käytä kaikkia värejä yhtaikaa + 1 ylimääräinen curryn värinen lanka ja 1 ylimääräinen ruosteen värinen lanka (= 6-kertainen DROPS Kid-Silk -lanka) ja luo 68 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 7. Poista sitten ylimääräiset langat ja jatka neulomista 4-kertaisella langalla. Neulo joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin).

Jatka joustinneuletta tähän tapaan, kunnes työn korkeus luomisreunasta mitattuna on 12 cm. Neulo nyt seuraavasti: *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin, 2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin, 2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin, 2 silmukkaa oikein, 3 silmukkaa nurin*, toista *-* yhteensä 4 kertaa kerroksella. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes työn korkeus on 25 cm. Neulo sitten seuraavasti (kerroksen vaihtumiskohdasta alkaen): Neulo kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 4 kpl 17 silmukan mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 24 silmukkaa. Neulo seuraavalla kerroksella kaikki silmukat pareittain oikein yhteen = 12 silmukkaa. Katkaise lanka ja vedä lanka loppujen silmukoiden läpi, kiristä lanka ja päättele langanpäät hyvin. Myssyn korkeus päälaelta alaspäin mitattuna on n. 35 cm. Taita joustinneuleen alimmat n. 10 cm ylös työn päälle. Myssyn korkeus on n. 25 cm.

Piirros

symbols = oikea silmukka
symbols = nurja silmukka
symbols = 2 silmukkaa kiertäen oikein yhteen
symbols = 2 silmukkaa oikein yhteen
symbols = 2 silmukkaa nurin yhteen

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 225-5) .

Kommentit / Kysymykset (2)

country flag Tasiana 09.10.2021 - 11:42:

Diagram does not correspond to the hat

user icon DROPS Design 11.10.2021 kl. 08:28:

Dear Tasiana, diagram does work over the hat, you were working ( Knit 2, purl 2, knit 2, purl 2, knit 2, purl 2, knit 2, purl 3) = 17 sts repeat from (to), and you will *Knit 1, knit the next K + the next purl stitch twisted together, then purl 1, knit 2, purl 2, knit 2, purl 1, knit the next purl + the next knit stitch together, knit 1, purl 3* = 17 sts decreased to 15 sts. Happy knitting!

country flag Olena 29.09.2021 - 14:47:

I have a question to the following description: "Continue with rib until piece measures 12 cm from cast-on edge. Now work as follows: * Knit 2, purl 2, knit 2, purl 2, knit 2, purl 2, knit 2, purl 3 *, repeat *-* 4 times in total on round. Continue until piece measures 25 cm. Now work as follows – from beginning of round: A.1 over all stitches (= 4 repetitions of 17 stitches)." If I work as it said: *knit 2, purl 2, knit 2, purl 2, ...,, purl 3*, I can't follow the diagram A.1 then. ???

user icon DROPS Design 30.09.2021 kl. 09:26:

Dear Olena, sorry, you will find how to read knitting diagrams here, can this help or do I misunderstand your question?

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 225-5