DROPS / 222 / 40

Bright Prairie by DROPS Design

Virkad tröja i DROPS Cotton Merino. Arbetet virkas med strukturmönster och puffärmar. Storlek S - XXXL.

  • Bright Prairie / DROPS 222-40 - Virkad tröja i DROPS Cotton Merino. Arbetet virkas med strukturmönster och puffärmar. Storlek S - XXXL.
  • Bright Prairie / DROPS 222-40 - Virkad tröja i DROPS Cotton Merino. Arbetet virkas med strukturmönster och puffärmar. Storlek S - XXXL.
  • Bright Prairie / DROPS 222-40 - Virkad tröja i DROPS Cotton Merino. Arbetet virkas med strukturmönster och puffärmar. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell cm-135
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

500-550-600-650-700-800 g färg 01, natur

VIRKFASTHET:
17 stolpar på bredden och 9 varv på höjden = 10 x 10 cm.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

50% Ull, 50% Bomull
från 28.00 kr /50g
DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 28.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 280kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.7.

VIRKINFORMATION:
I början av varje varv med fastmaskor börjar man med 1 luftmaska (denna luftmaskan ersätter inte första fastmaskan).
I början av varje varv med stolpar börjar man med 3 luftmaskor (dessa luftmaskorna ersätter inte första stolpen). Avsluta varvet med 1 stolpe i den 3:e luftmaskan, denna stolpen virkas för att mönstret skal bli likadant i varje sida, och hoppas över på nästa varv.

VIRKTIPS TILL LUFTMASKA:
Om du virkar ytterst på virknålen kommer luftmaskan ofta att bli för stram.
1 luftmaska ska vara lika lång som 1 fastmaska/stolpe är bred.

MINSKNINGSTIPS-1:
Minska 1 stolpe genom att virka 2 stolpar tillsammans så här:
Virka 1 stolpe i första maskan, men vänta med sista omslaget och genomdragningen (= 2 öglor på nålen), virka 1 stolpe i nästa stolpe, vid sista genomdragningen dras tråden genom alla 3 öglorna på nålen (= 1 stolpe minskad).

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller minskning till ärmhål):
Det minskas alltid genom att virka 2 och 2 stolpar tillsammans - kom ihåg MINSKNINGSTIPS-1.
På 3.e och 4:e varvet i A.1 virkas det därför 1 stolpe i varje stolpe från varvet under över maskorna som inte går jämnt upp i en hel rapport av A.1 (1 rapport A.1 = 3 maskor på bredden).

MINSKNINGSTIPS/ÖKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet (t.ex 156 maskor) och delar med det antal minskningar som ska göras (t.ex 6) = 26. I detta exempel virkas var 25:e och var 26:e maska tillsammans. Om det ska ökas, virkas det i detta exempel 2 maskor i var 26:e maska.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA ¬– KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas runt, nedifrån och upp. Arbetet vänds för varje varv och virkas fram och tillbaka på varvet för att strukturen ska bli likadan hela vägen. När arbetet delas vid ärmhålet virkas det fram och tillbaka. Ärmarna virkas fram och tillbaka och sys ihop. Till slut virkas det en dekorationskant runt halsen.

TRÖJA:
Virka 156-168-180-192-216-240 luftmaskor – läs VIRKTIPS TILL LUFTMASKA, med nål 4 med Cotton Merino. Sätt ihop dem till en ring med en smygmaska i första luftmaskan. Virka 1 stolpe i varje luftmaska - läs VIRKINFORMATION = 156-168-180-192-216-240 maskor på varvet. Sedan virkas det runt efter A.1. Arbetet virkas runt, men arbetet vänds för varje varv, så att det virkas både från rätsidan och från avigsidan. Detta görs för att mönstret ska bli likadant på hela plagget. A.2 visar hur varvet börjar och slutar. När arbetet mäter ca 4-5-6-7-8-9 cm – anpassa så att nästa varv är 1:a, 5:e, eller 6:e varvet i A.1, minskas det 6 stolpar jämnt fördelat - läs MINSKNINGSTIPS och MINSKNINGSTIPS/ÖKNINGSTIPS (jämn fördelning). Minska så varje gång 1:a, 5:e och 6:e varvet virkas, minska totalt 6 gånger = 120-132-144-156-180-204 maskor. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

Fortsätt till arbetet mäter 18-19-20-21-22-23 cm - anpassa så att nästa varv är 1:a, 5:e eller 6:e varvet i A.1. Nu ökas det 6 stolpar jämnt fördelat på varvet genom att virka 2 stolpar i 1 stolpe. Öka så varje gång 1:a och 5:e varvet virkas, öka totalt 4 gånger = 144-156-168-180-204-228 maskor. Fortsätt mönstret. När arbetet mäter 32-33-34-35-36-37 cm – anpassa så att nästa varv är 1:a, 5:e eller 6:e varvet, delas arbetet till framstycke och bakstycke genom att det sätts en markör i varje sida så här: Sätt en markör i början av varvet, hoppa över de nästa 72-78-84-90-102-114 maskorna, sätt den andra markören här, det är 72-78-84-90-102-114 maskor kvar på varvet efter sista markören.
Sedan virkas framstycket och bakstycket färdiga var för sig, och det virkas fram och tillbaka – kom ihåg VIRKINFORMATION.

FRAMSTYCKET:
Virka smygmaskor över de första 4-5-4-5-6-7 maskorna, sedan virkas det fram tills det återstår 4-5-4-5-6-7 maskor före markören i den andra sidan, vänd arbetet.
På nästa varv börjar minskningen till ärmhål - läs MINSKNINGSTIPS-2. Virka de 4 yttersta maskorna i varje sida tillsammans 2 och 2. Upprepa minskningen på varje varv 0-0-1-1-2-3 gånger till. På nästa varv virkas de 2 yttersta maskorna tillsammans, upprepa minskningen på varje varv 4-4-4-5-6-7 gånger till.
Efter alla minskningar är det 50-54-58-60-64-68 maskor på varvet.
När arbetet mäter 40-41-43-44-46-47 cm, virkas varje axel färdig för sig - anpassa så att nästa varv virkas från rätsidan. Arbetet virkas nu färdigt med 1 stolpe i varje stolpe, det virkas inte längre mönster efter A.1.

AXEL:
Fortsätt med stolpar över de första 15-17-19-20-21-22 maskorna från rätsidan, vänd och virka de 4 första maskorna tillsammans 2 och 2 till hals, sedan virkas det varvet ut. Vänd och virka fram tills det återstår 4 maskor före halsen, virka dessa tillsammans 2 och 2, vänd. På nästa varv virkas de 2 första maskorna tillsammans, sedan virkas det varvet ut. Vänd, virka tills det återstår 2 maskor, virka dessa tillsammans. Vänd, virka de 2 första maskorna tillsammans, virka varvet ut = 8-10-12-13-14-15 stolpar kvar på axeln. Fortsätt till arbetet mäter 50-52-54-56-58-60 cm, klipp av tråden.
Virka den andra axeln på samma sätt, men spegelvänt. Dvs: Börja från rätsidan, minskningarna till hals görs i slutet av varven från avigsidan och i början av varven från rätsidan.

BAKSTYCKE:
Virka som framstycket.

ÄRMAR:
Virka 44-46-48-50-52-54 luftmaskor – kom ihåg VIRKTIPS TILL LUFTMASKA, på virknål nr 4 med Cotton Merino.
Vänd och virka fram och tillbaka så här:
VARV 1: Virka 3 luftmaskor, virka 1 stolpe i varje luftmaska = 44-46-48-50-52-54 stolpar.
VARV 2- 4: Virka 1 stolpe i varje stolpe.
Nu ökas det så här: Virka 2 stolpar i första stolpen, virka *, 1 luftmaska, 1 stolpe i nästa stolpe *, virka *-* tills det återstår 1 stolpe, virka 2 stolpar i sista stolpen = 88-92-96-100-104-108 maskor på varvet.
Nu virkas det mönster så här:
Virka A.3 över första stolpen, virka A.4 tills det återstår 1 stolpe på varvet, virka A.5 över sista stolpen. Fortsätt fram och tillbaka så.
När diagrammet är färdigvirkat, repeteras de sista 2 varven i diagrammen till arbetet mäter 43-42-40-41-38-38 cm – anpassa så att nästa varv virkas från rätsidan!
Nu virkas det ärmkulle så här:
Virka från varvet med pil i A.6, (dvs det virkas smygmaskor över de första 6 maskorna på varvet), fortsätt sedan med de sista maskorna i A.6, sedan virkas det mönster som förut tills det återstår 4 stolpgrupper på varvet, virka som det visas på varvet med pil i A.7. Det återstår nu 6 maskor i slutet av varvet. Fortsätt fram och tillbaka med mönster som det visas i A.6 och A.7 och virka mönster som förut över de mittersta maskorna på varvet. När diagrammen är färdigvirkade på höjden, repeteras de sista 2 varven i diagrammet 2-2-3-3-4-4 gånger till = 8-8-10-10-12-12 varv med minskning i varje sida. Nästa varv virkas så här:
Virka 3 luftmaskor i början av varvet, virka * 2 luftmaskor, hoppa över nästa stolpe, virka 1 stolpe om nästa luftmaska/luftmaskbåge *, virka *-* varvet ut. Klipp av tråden och fäst den.
Virka ihop ärmarna genom båda lagren från avigsidan så här: Fäst tråden med 1 smygmaska nederst på ärmen vid uppläggningskanten, * virka 2 luftmaskor, hoppa över ca 1 cm, virka 1 fastmaska *, virka *-* upp till där ärmkullen börjar. Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna kant i kant så att det inte blir en tjock söm. Sy i ärmarna.

DEKORATIONSKANT:
Dekorationskanten virkas runt halsen. Den virkas med nål 4 med Cotton Merino så här: 1 fastmaska, * 3 luftmaskor, 1 stolpe i 3:e luftmaskan från nålen, hoppa fram ca 1 cm och virka 1 fastmaska *. Virka *-* varvet ut och avsluta med 1 smygmaska i första fastmaskan från början av varvet.

Diagram

symbols = 1 luftmaska - om du virkar ytterst på virknålen kommer luftmaskan ofta att bli för stram. 1 luftmaska ska vara lika lång som 1 stolpe är bred.
symbols = 1 stolpe i maskan under
symbols = 1 stolpe mellan 2 stolpar under
symbols = 1 stolpe om luftmaskan
symbols = detta varvet virkas inte, det är redan virkat och visar endast hur nästa varv ska virkas i maskorna
symbols = 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet
symbols = 3 luftmaskor i början av varvet

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 222-40) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (10)

country flag Cécile 28.05.2021 - 19:31:

Bonjour, je fais le L et je ne comprends pas le rythme des diminutions emmanchures. J'ai déjà diminué2x2 mailles du bord de chaque côté à 2 rangs consecutifs. Puis 1x2 de chque côté et je dois encore faire 1x2 de chaque côté 4 fois tous les 4 rangs...ca fait presque 16 rangs, presque 15 cm ? Ça fait beaucoup non ? Qu'est ce que je ne comprends pas ? Je vous remercie encore une fois de votre aide.

user icon DROPS Design 31.05.2021 kl. 07:16:

Bonjour Cécile, effectivement, ces diminutions doivent se faire encore 4 fois (en L) tous les rangs, pas tous les 4 rangs, la correction a été faite. Bonne continuation!

country flag Cécile 27.05.2021 - 23:22:

Bonjour, je fais le L et je ne comprends pas comment on fait les diminutions des emmanchures et au rang 3 et 4 du motif... "Une bride dans chaque bride du tour précédent qui ne peuvent se crocheter en un motif complet de A2"? Pouvez vous m'expliquer s'il vous plaît ? A2 c'est bien le schéma qui indique comment commencer et finir les rangs ? Je vous remercie de votre aide.

user icon DROPS Design 28.05.2021 kl. 08:19:

Bonjour Cécile et merci pour votre retour, il fallait lire "A.1", correction faite. Aux rangs 3 et 4 deA.1 on crochète sur 3 m: sauter 1 m, crocheter 1 b, 1 ml, 1 b dans la m suivante, sauter 1 m; si vous avez diminué 1 de ces 3 m, crochetez 1 b dans les 2 mailles restantes, si vous avez diminué 2 de ces m, crochetez 1 b dans la m restante (car il n'y a pas assez de place pour crocheter ce motif complet). Bon crochet!

country flag Cécile 23.05.2021 - 18:09:

Bonjour, je fais le L, je commence les emmanchures mais ne comprends pas comment faire les diminutions-2au au début de rang alors que la première bride est toujours remplacée par 3 mailles en l'air? Je vous remercie de votre aide.

user icon DROPS Design 25.05.2021 kl. 08:00:

Bonjour Cécile, en début de rang, crochetez 2 mailles en l'air (au lieu de 3), crochetez la bride suivante et au dernier jeté, écouler les 3 boucles sur le crochet - au rang suivant, crochetez bien dans cette bride (et pas dans le haut des 2 mailles en l'air). Bon crochet!

country flag Eveline 11.05.2021 - 14:00:

Aanpassing op mijn vraag : 5 x 2 steken samen haken iedere 4 toer.

country flag Eveline Meijer 11.05.2021 - 13:57:

Wordt aangegeven dat je bij 35 cm met de mindering moet beginnen voor de armsgaten de eerst 5 steken niet mee haken en dan 1 x 4 steken minderen en dan in mijn maat 5 x 2 steken samen haken en zou je volgens het patroon door moeten haken tot 44 cm maar met de mindering kom ik op 54 cm uit. Doe ik wat verkeerd of is er een fout in het patroon.

country flag Gloria 25.04.2021 - 22:33:

Las disminuciones de las dudas no las entiendo bien. Para la talla xs dice hacer una disminución cada 4 vueltas, 4 veces, pero esto sería un total de 16 filas, sería una sisa demasiado larga. A parte dice q al final se tiene un total de 50 puntos como si se hubieran hecho 11 disminuciones por cada lado, y yo solo cuento 7 disminuciones por lado. Podríais aclarármelo? Gracias

user icon DROPS Design 09.05.2021 kl. 20:31:

Hola Gloria, la sisa mide 18 cm, que son unas 16 filas de trabajo, por lo que la primera parte sería correcta. En cuanto a la segunda parte, no olvidar que la primera disminución es 4 puntos seguidos a cada lado. Después se disminuyen 2 puntos a cada lado, trabajando los 4 puntos más externos juntos de 2 en 2. Después se disminuyen 5 veces 1 punto a cada lado. Eso son igual a 50 puntos, partiendo de 72.

country flag Claudia Crick 16.03.2021 - 20:03:

Leuk eindelijk een gehaakte versie van een pofmouw.

country flag Britt H Hamborg 07.03.2021 - 18:55:

Nydelig og fantastisk. Flott at den er heklet.

country flag Ana Mafalda Faria 07.01.2021 - 19:45:

Crochet! Not knitting, rigth?

country flag Christine REFFET 07.01.2021 - 18:50:

Middle Age

Kommentér oppskrift DROPS 222-40