DROPS / 220 / 3

Galatea by DROPS Design

Strikket bluse i 1 tråd DROPS Kid-Silk og 1 tråd DROPS BabyAlpaca Silk. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med raglan og hulmønster. Størrelse S - XXXL.

  • Galatea / DROPS 220-3 - Strikket bluse i 1 tråd DROPS Kid-Silk og 1 tråd DROPS BabyAlpaca Silk. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med raglan og hulmønster. Størrelse S - XXXL.
  • Galatea / DROPS 220-3 - Strikket bluse i 1 tråd DROPS Kid-Silk og 1 tråd DROPS BabyAlpaca Silk. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med raglan og hulmønster. Størrelse S - XXXL.
  • Galatea / DROPS 220-3 - Strikket bluse i 1 tråd DROPS Kid-Silk og 1 tråd DROPS BabyAlpaca Silk. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med raglan og hulmønster. Størrelse S - XXXL.
  • Galatea / DROPS 220-3 - Strikket bluse i 1 tråd DROPS Kid-Silk og 1 tråd DROPS BabyAlpaca Silk. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med raglan og hulmønster. Størrelse S - XXXL.
DROPS Design: Model bs-161
Garngruppe A + A eller C
-------------------------------------------------------

DROPS BABY ALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
250-300-300-350-350-400 g farve 1101, hvid
Og brug:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100-125-125-150-150-175 g farve 01, natur

STRIKKEFASTHED:
17 masker i bredden og 22 pinde i højden med mønsterstrik og 1 tråd af hver kvalitet = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 5.
DROPS RUNDPINDE NR 5: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 4.
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 og 80 cm til rib.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

70% Alpaca, 30% Silke
fra 33.95 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 33.95 kr /50g

Garnet til denne opskrift koster fra 339.5kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.3

INDTAGNINGSTIPS-1 (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før masken med mærketråd, strik 2 masker ret sammen, strik 3 masker ret (mærketråden sidder i den midterste af disse 3 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

INDTAGNINGSTIPS-2 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, tager man det totale maskeantal på pinden (f.eks 50 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 8) = 6,25. I dette eksempel strikkes ca hver 5. og 6. maske ret sammen.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, kan der lukkes af med en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt, kan der laves omslag efter ca hver 4.maske samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som almindelige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Omgangens start er mellem venstre ærme og bagstykket. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind fra midt bagpå, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind, ovenfra og ned. Arbejdet strikkes med 1 tråd Baby Alpaca Silk og 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde).

HALSKANT:
Slå 72-72-84-84-96-96 masker op på rundpind 4 med 1 tråd Kid-Silk og 1 tråd Baby Alpaca Silk (= 2 tråde). Strik 1 omgang ret. Fortsæt med rib (= 1 ret / 1 vrang). Fortsæt ribben i 4 cm. Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen. Bærestykket skal måles fra dette mærke. Skift til rundpind 5. Videre strikkes bærestykket som forklaret under. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

BÆRESTYKKE:
Fortsæt således: Strik 1 maske glatstrik, strik A.1 (= 4 masker), A.2 over de næste 12-12-18-18-24-24 masker (= 2-2-3-3-4-4 rapporter à 6 masker), A.3 (= 3 masker), 2 masker glatstrik, A.1, A.2, A.3, 2 masker glatstrik, A.1, A.2 over de næste 12-12-18-18-24-24 masker (= 2-2-3-3-4-4 rapporter à 6 masker), A.3, 2 masker glatstrik, A.1, A.2, A.3, 1 maske glatstrik.

Fortsæt mønsteret således, alle udtagninger er tegnet ind i A.1 og A.3. Der tages skiftevis 8 og 16 masker ud på hver 2.omgang. For hver gang A.1 og A.3 er strikket 1 gang i højden, strikkes der 2 rapporter mere af A.2 i bredden. Tag ud på hver 2.omgang, totalt 18-20-20-22-24-26 gange = 288-312-324-348-384-408 masker. Arbejdet måler nu ca 16-18-19-20-21-24 cm. Fortsæt med mønster som før, men der strikkes nu uden udtagninger i siden på A.1 og A.3, de masker som ikke går op i mønsteret i siden strikkes i glatstrik. Fortsæt til arbejdet måler ca 21-23-26-28-32-35 cm fra mærket i halsen.

Nu deles bærestykket til ryg & forstykke og ærmer, næste omgang strikkes således (fortsæt mønsteret som før): Strik 75-81-87-93-105-111 masker (= bagstykke), sæt de næste 69-75-75-81-87-93 masker på 1 tråd til ærme, slå 9 nye masker op (= i siden under ærmet), strik 75-81-87-93-105-111 masker som før (= forstykke), sæt de næste 69-75-75-81-87-93 masker på 1 tråd til ærme, slå 9 nye masker op. Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. Klip tråden.

RYG & FORSTYKKE:
= 168-180-192-204-228-240 masker. Fortsæt med A.2 over alle masker, sørg for at mønsteret stemmer over mønsteret fra bærestykket. Strik videre til arbejdet måler 25-25-24-24-22-21 cm fra delingen (der er ca 6 cm tilbage til færdigt mål, prøv eventuelt blusen og strik til ønsket længde). Skift til rundpind 4. Strik rib (= 1 ret / 1 vrang) over alle masker. Fortsæt ribben således i 6 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – læs AFLUKNINGSTIPS! Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRMER:
Sæt de 69-75-75-81-87-93 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde eller lille rundpind 5, og strik 1 maske i hver af de 9 masker under ærmet = 78-84-84-90-96-102 masker. Sæt 1 mærke midt i de 9 masker som blev slået op under ærmet. Lad mærket følge med i arbejdet, den skal bruges når der skal tages ind midt under ærmet. Fortsæt mønsteret rundt efter A.2, sørg for at mønsteret stemmer med mønsteret fra bærestykket. Når ærmet måler 3 cm fra delingen i alle størrelser, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS-1. Tag ind således på hver 2½.-2.-1½.-1½ .-1.-1.cm totalt 14-16-16-17-19-20 gange = 50-52-52-56-58-62 masker. De masker som ikke går op i mønsteret når der tages ind, strikkes i glatstrik. Strik videre til ærmet måler 37-36-32-31-26-24 cm fra delingen (der er ca 5 cm tilbage til færdigt mål, prøv eventuelt blusen og strik til ønsket længde). OBS: Det er kortere mål i de større størrelser pga videre hals og længere bærestykke.
Strik 1 omgang ret hvor der tages 10 masker ind jævnt fordelt i alle størrelser – læs INDTAGNINGSTIPS-2 = 40-42-42-46-48-52 masker. Skift til strømpepinde 4. Strik rib rundt (= 1 ret / 1 vrang) i 5 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – læs AFLUKNINGSTIPS! Ærmet måler ca 42-41-37-36-31-29 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

Diagram

symbols = ret
symbols = 2 ret sammen
symbols = tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
symbols = tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen
symbols = lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret, det skal blive hul
symbols = lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret, det skal IKKE blive hul

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 220-3) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (36)

country flag Hallbera 08.05.2021 - 01:44:

Ég næ ekki að láta munstrið passa þegar ég er að byrja á bak og framstykki. Er einhver idiotproof aðferð til að láta það passa?

user icon DROPS Design 08.05.2021 kl. 13:44:

Blessuð Hallbera. Þær lykkjur sem ekki ganga jafnt upp í mynstri eru prjónaðar í sléttprjóni þar til þær detta inn í mynstrið. Vona að þetta hjálpi. Gangi þér vel.

country flag Anny Hummelshøj 03.05.2021 - 18:21:

Jeg fatter simpelthen ikke denne opskrift, strikker en str m, og er færdig med udt. men har 312 mønster + de 8 m. retstrik. tror jeg opgiver da jeg snart har pillet op et hav af gange.

country flag Heidelore Kröger 28.04.2021 - 01:14:

Modell BS 171 Ich stricke das o.g. Modell. Bin jetzt bein Raglan und muss jetzt noch ohne Zunahmen weiterstricken. Wenn ich ohne Zunahmen weitetstricke wir der 2 Maschige Raglan breiter ..... ist das richtig. Ich verstehe es nich

user icon DROPS Design 28.04.2021 kl. 08:09:

Liebe Frau Kröger, wenn Sie noch ein paar Runde ohne Raglanzunahmen stricken sollen, dann stricken Sie jetzt nicht mehr die 1/2 Umschläge am Anfang A.1/am Ende A.3, dh für jeden Umschlag sollen Sie jetzt 1 Abnahmen stricken damit die Maschenanzahl nicht mehr aufnimmt. Viel Spaß beim stricken!

country flag Caroline Comacle 22.04.2021 - 01:21:

Je ne comprends pas bien ce passage : "À chaque fois que A.1 et A.3 sont tricotés en hauteur, on a suffisamment de mailles pour tricoter 2 motifs de A.2 en plus en largeur" cela veut dire qu'une fois A1 et A3 tricotés, on ne fait plus 2x A2 mais 4x puis 6x etc. entre A1 et A3 ?

user icon DROPS Design 22.04.2021 kl. 07:52:

Bonjour Mme Comacle, tout à fait, à chaque fois que vous tricotez les diagrammes en hauteur, vous avez augmenté 6 mailles, autrement dit, au-dessus des 10 m du A.1 précédent, vous tricoterez un nouveau A.1 (= 4 m) et une fois A.6 (= 6 m). De même au-dessus des 9 m de A.3, vous tricoterez A.6 (= 6 m) et les 3 m d'un nouveau A.3. Et entre les 2, continuez A.2 comme avant. Bon tricot!

country flag Lucie 20.04.2021 - 14:24:

Bonjour, Je tricote ce pull en taille M et je suis bloquée à ce niveau : « continuer en point fantaisie mais sans augmenter : tricoter en Jersey les mailles des côtés qui ne peuvent plus se tricoter en point fantaisie. ». Quelles mailles exactement doivent être tricotées en jersey? Et surtout combien de mailles se tricotent ainsi?

user icon DROPS Design 20.04.2021 kl. 15:11:

Bonjour Lucie, si la hauteur de l'empiècement n'est pas atteinte à la fin des augmentations, vous continuez le point ajouré comme avant, mais côté raglan, tricotez en jersey les mailles du point ajouré qui ne peuvent être tricotées dans un motif complet pour éviter de modifier le nombre de mailles, autrement dit, chaque diminution doit être compensée par 1 jeté, si vous ne pouvez pas faire la diminution/le jeté, alors tricotez ces mailles en jersey. Bon tricot!

country flag Fabienne 17.04.2021 - 15:54:

Si je peux me permettre, je conseillerais de mettre des marqueurs pour indiquer la transition des manches (raglan) et le dos/devant. Ce n'est qu'après avoir fait cela que je m'en suis sortie pour me rappeler si je dois faire deux fois A2 ou une fois. Merci pour ce magnifique modèle.

country flag Hege Iren 13.04.2021 - 23:03:

Eg ønsker å strikke denne genseren, men kommer ikke lenger en halskanten. Når eg skal begynne med rapportene har eg ikke nok masker til å fullføre. Strikker str L, kan eg få en forklaring på hvordan?

user icon DROPS Design 14.04.2021 kl. 08:07:

Hei Hege Iren, Du har 84 masker, og første omgang på bærestykke er: 1 maske glattstrikk, A.1 (4 masker), 18 masker med A.2, A.3 (3 masker), 2 masker glattstrikk, A.1, A.2, A.3 (13 masker), 2 masker glattstrikk, A.1 (4 masker), 18 masker med A.2, A.3 (3 masker), 2 masker glattstrikk, A.2, A.2, A.3 (13 masker) og 1 maske glattstrikk. Da har du strikket 84 masker. Håper dette hjelper og god fornøyelse!

country flag Maria 12.04.2021 - 00:55:

Buen día, me podría explicar un poco mejor como seguir el patrón sin hacer aumentos cuando más bien estoy disminuyendo. Terminé con 312 puntos y al hacer la primera tanda de A1, A2(12 veces) y A3 sin aumentos son 79 puntos que terminan en 53 puntos por las disminuciones. Muy agradecida

country flag Anne 06.04.2021 - 23:46:

Bitte schicken Sie mir eine Musterzeichnung von 16 bzw 24 Zeilen, damit ich in der Passe die Zunahmen kapiere. Mir verrutscht das Muster komplett... was heißt zB " je 2 Rapporte A.2" zusätzlich einfügen..wo? Da wo schon 2 waren? Werden es dann 3 oder 4? Bleiben die glatt re gestrickten Maschen dazwischen als Säulen? Klappt bei mir nicht...

user icon DROPS Design 07.04.2021 kl. 07:45:

Liebe Anne, wenn die Diagramme 1x in der Höhe gestrickt sind, haben Sie je 6 Maschen in jedem A.1 + in jedem A.3 zugenommen; dann stricken Sie Diagramme von Anfang an so: A.1 über die 4 ersten M, A.2 über die nächsten 6 M, A.2 wie zuvor, dann A.2 über die ersten 6 M von den vorrigen A.3 unten, A.3 über die nächsten 3 M. Es sind jetzt 2Rapporte mehr von A.2 zwischen A.1 und A.3. Viel Spaß beim stricken!

country flag Debora 06.04.2021 - 21:02:

Buonasera, vorrei segnalare un errore nella traduzione italiana dei simboli dei gettati, quello bianco nel giro successivo va lavorato a diritto per creare un buco, quello nero invece a diritto ritorto e non a rovescio, per non creare il buco. Bellissimo modello, grazie

user icon DROPS Design 07.04.2021 kl. 14:18:

Buongiorno Debora, grazie per la segnalazione, abbiamo corretto le spiegazioni della legenda. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS 220-3