DROPS / 221 / 3

Bronze Summer Sweater by DROPS Design

Strikket bluse i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med raglan og hulmønster på ærmerne. Størrelse S - XXXL.

  • Bronze Summer Sweater / DROPS 221-3 - Strikket bluse i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med raglan og hulmønster på ærmerne. Størrelse S - XXXL.
  • Bronze Summer Sweater / DROPS 221-3 - Strikket bluse i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med raglan og hulmønster på ærmerne. Størrelse S - XXXL.
  • Bronze Summer Sweater / DROPS 221-3 - Strikket bluse i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med raglan og hulmønster på ærmerne. Størrelse S - XXXL.
  • Bronze Summer Sweater / DROPS 221-3 - Strikket bluse i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med raglan og hulmønster på ærmerne. Størrelse S - XXXL.
  • Bronze Summer Sweater / DROPS 221-3 - Strikket bluse i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med raglan og hulmønster på ærmerne. Størrelse S - XXXL.
DROPS Design: Model ai-314
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-350-400-400-450-500 g farve nr 02, hvede

DROPS RUNDPINDE NR 5: Længde på 40 cm, og 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 4.
DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.
DROPS SNONINGSPIND – til snoningerne.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 191.7kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Tag 1 maske ud på hver side af 1 maske glatstrik (masken med mærketråd) i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (= 8 masker taget ud på omgangen). Tag 1 maske ud ved at slå om. På næste omgang strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Bærestykket strikkes rundt på rundpind fra midt bagpå, ovenfra og ned. SAMTIDIG tages der ud til raglan. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind, ovenfra og ned.

BÆRESTYKKE:
Slå 90-94-98-102-106-110 masker op på rundpind 4 med Air. Strik 1 omgang ret. Strik rib (= 1 ret / 1 vrang) over alle masker i 3 cm. Skift til rundpind 5, og sæt 1 mærke her, arbejdet måles herfra.

Sæt 4 mærketråde i arbejdet således (dette gøres uden at maskerne strikkes): Tæl 11-12-13-14-15-16 masker (= halvt bagstykke), sæt 1 mærketråd i næste maske, tæl 21 masker (= ærme), sæt 1 mærketråd i næste maske, tæl 22-24-26-28-30-32 masker (= forstykke), sæt 1 mærketråd i næste maske, tæl 21 masker (= ærme), sæt 1 mærketråd i næste maske, der er 11-12-13-14-15-16 masker på pinden efter sidste mærketråd (= halvt bagstykke).
Fortsæt i glatstrik over maskerne på forstykket og på bagstykket, og A.1 (= 21 masker) over maskerne på hvert ærme, SAMTIDIG på første omgang starter udtagning til RAGLAN i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer – læs forklaring over. Fortsæt med udtagning til raglan på hver 2. omgang. Når A.1 er strikket 1 gang i højden, er der 122-126-130-134-138-142 masker på pinden. Videre strikkes A.2 (= 25 masker) over maskerne i A.1, glatstrik over forstykket og bagstykket som før og der fortsættes med udtagning til raglan på hver 2. omgang til det er taget ud totalt 22-25-27-29-33-36 gange på hver side af de 4 masker med mærketråd = 274-302-322-342-378-406. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Efter sidste udtagning til raglan fortsættes der uden udtagninger til arbejdet måler 20-23-25-27-31-34 cm fra mærket.

Næste omgang strikkes således:
Strik de første 34-38-41-44-49-53 masker (= halvt bagstykke), sæt de næste
69-75-79-83-91-97 masker på en tråd til ærme, slå 6-6-6-8-10-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 68-76-82-88-98-106 masker (= forstykke), sæt de næste 69-75-79-83-91-97 masker på en tråd til ærme, slå 6-6-6-8-10-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), og strik de resterende 34-38-41-44-49-53 masker (= halvt bagstykke). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 148-164-176-192-216-236 masker. Fortsæt i glatstrik til arbejdet måler 27-26-26-26-24-23 cm fra delingen. Skift til rundpind 4. Strik rib (= 1 vrang /1 ret) over alle masker. Fortsæt ribben således i 4 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang, læs AFLUKNINGSTIPS. Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen.

ÆRME:
Sæt de 69-75-79-83-91-97 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpind/strømpepinde 5 og strik 1 maske i hver af de 6-6-6-8-10-12 masker som blev slået op i siden under ærmet = 75-81-85-91-101-109 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-6-8-10-12 masker under ærmet og lad mærketråden følge med i arbejdet, den skal bruges lidt senere når der skal tages ind. Start omgangen ved mærketråden og fortsæt rundt med A.2 og glatstrik. Når arbejdet måler 3 cm fra delingen, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 3½.-3.-2.-1½.-1.-1.cm totalt 10-11-13-16-19-21 gange = 55-59-59-59-63-67 masker. Strik videre til arbejdet måler 38-35-34-32-29-26 cm fra delingen – eller til ønsket længde (kortere mål i større størrelser pga længere bærestykke). Strik 1 omgang hvor der tages 11 masker ind jævnt fordelt over maskerne i A.2 = 44-48-48-48-52-56 masker. Skift til strømpepinde 4 og strik rundt i rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang, men for at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med strømpepinde 4. Strik det andet ærme på samme måde.

symbols = lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret. Det skal ikke blive hul.
symbols = lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret. Det skal blive hul.
symbols = STRIK 5 MASKER RET SAMMEN SÅLEDES: Strik 5 masker ret, løft dem tilbage på venstre pind, løft den næst yderste maske over den yderste maske, så den ligger rundt om den sidste maske, gentag til alle 4 masker er løftet over (= 4 masker taget ind), løft den sidste strikkede maske tilbage på højre pind.
symbols = STRIK 5 MASKER DREJET RET SAMMEN SÅLEDES: Strik 5 masker ret, løft den næst sidste maske som blev strikket over den sidste maske, så den ligger rundt om den sidste maske, gentag til alle 4 masker er løftet over (= 4 masker taget ind).
symbols = sæt 1 maske på snoningspind bag arbejdet, strik 1 ret, strik ret fra snoningspinden
symbols = sæt 1 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 1 ret, strik 1 ret fra snoningspinden

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 221-3) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (72)

country flag Kirsten Røine 06.10.2021 - 08:40:

Sitter og strikker Bronze summer Sweater ,mønster nr 221-3, lurer på når jeg har strikketA1 og videre A2, skal jeg da starte opp på første pinne i A1 , eller hvor skal jeg starte opp igjen, Jeg har jo flere masker i mønsterrapporten etter å ha strikket A2? håper på rask svar , da dette er en gave, Mvh Kirsten Røine

user icon DROPS Design 06.10.2021 kl. 11:42:

Hej Kirsten. När du stickat A.1 och A.2 så upprepar du A.2 vidare (A.1 stickas alltså bara 1 gång precis i början). Mvh DROPS Design

country flag Elisabet Cullbrand 01.10.2021 - 05:04:

Hur är svårighetsgraden på denna tröja.

user icon DROPS Design 01.10.2021 kl. 09:55:

Hej Elisabet. Den är medel skulle jag säga. Har man stickat lite tidigare så ska denna inte vara några problem att göra. Mvh DROPS Design

country flag Gosia 16.09.2021 - 15:13:

I tak większość do sprucia :( a tak się cieszyłam, że tą nudną część mam za sobą i zostają rękawy ze wzorem do dziergania! Jeszcze raz dziękuję za pomoc! Pozdrawiam!

user icon DROPS Design 16.09.2021 kl. 15:32:

Nie ma za co. Pochwal się jak skończysz, albo na grupie na facebooku DROPS Workshop, albo dodaj zdjęcie do galerii dropsfan na naszej stronie. Pozdrawiamy!

country flag Gosia 16.09.2021 - 15:02:

Dziękuję! spróbuje tak zrobić :) Teraz sobie myślę, że mogłam nie wydłużać robótki na wysokości reglanu robiąc rzędy bez dodawania oczek tylko dodawać oczka na reglan co 2 rzędy aż osiągnęłabym odpowiednią wysokość (czyli u mnie jakieś 8 dodatkowych rzędów). Wtedy sweter byłby szerszy a podkrój na odpowiednim miejscu? Czy dobrze myślę?

user icon DROPS Design 16.09.2021 kl. 15:09:

Masz rację. Ale tu musisz trochę popruć :)

country flag Gosia 16.09.2021 - 14:44:

Oczywiście robię próbkę i ją piorę. Nawet zadawałam tu pytanie co zrobić jeśli wysokość mojej próbki się nie zgadza i zgodnie z zaleceniem dodawałam kolejne rzędy bez dodawania oczek na reglanie :) Mierzyłam też swetry ale włóczka air jest puchata i jednak zabiera trochę miejsca z obwodu. To jest mój drugi sweter (przed tym zrobiłam dla córeczki jeden i jedną czapkę, to całe moje doświadczenie :)). Chciałabym go poprawić ale nie wiem jak :(

user icon DROPS Design 16.09.2021 kl. 14:56:

Witaj :) Jak góra, rękawy i dół rękawa jest ok, ja spróbowałabym równomiernie dodać trochę oczek na tyle i przodzie za reglanami i jeszcze raz za kilka rzędów (żeby nie było za dużo w jednym rzędzie bo się zrobi bombka). Po dodaniu oczek i przerobieniu kilku rzędów przełóż robótkę na 2 druty z żyłką, załóż na siebie i sprawdź czy będzie ok. Doświadczenie przyjdzie z czasem, nie zniechęcaj się. Pozdrawiam

country flag Gosia 16.09.2021 - 13:55:

Muszę coś w nim zmienić bo jest zbyt dopasowany i w takim nie będę chodziła więc szkoda marnować włóczkę :)Potrafię sobie wyobrazić co się stanie, gdy dodam więcej oczek na reglanie ale nie wiem co wyjdzie, gdy dodam tylko pod pachami oczek zamiast 6 ok.20 oczek?Mam właśnie na sobie bluzę, która ma szerokość na dole ok. 53cm i podkrój jest nisko i jest to ok. Tylko jak się podnosi ręce do góry to się mocno podciąga :)Ale mimo to taki efekt na swetrze bym chciała.

user icon DROPS Design 16.09.2021 kl. 14:40:

Witaj ponownie Gosiu, jak dodasz więcej oczek pod pachami, to będziesz miała szerszy obwód swetra i szersze rękawy (jeśli rękawy są ok, to możesz później zamknąć równomiernie nadmiar oczek pod spodem rękawa). Powodzenia!!!

country flag Gosia 16.09.2021 - 13:50:

Czy można mówić o dobrym pokroju rękawa jeśli sweter jest oversize? Przynajmniej na taki wyglądał na modelce dlatego postanowiłam go zrobić. Też mam 170cm i zazwyczaj nosze rozm. S. Mierząc teraz sweter wolałabym żeby miał szerokość z rozmiaru L czyli ok. 52-54 cm. Boję się, że dodawanie oczek za reglanami będzie widoczne bo jednak chce dodać ok 10 cm na szerokości. Mogłam od początku robić rozmiar L ale obawiałam się, że będzie bardzo szeroki na dekolcie.

user icon DROPS Design 16.09.2021 kl. 14:36:

Witaj Gosiu, przed rozpoczęciem pracy nad swetrem, najpierw biorę jakiś stary sweter, którego wymiary mi odpowiadają (głównie szerokość, bo długość zawsze można dopasować) i dobieram rozmiar wzoru DROPS, który będę wykonywać (na dole pod wzorem jest taki schematyczny rysunek). Jak ustalę właściwy rozmiar to robię próbkę dotąd, aż będzie zgodna z próbką w opisie (najlepiej ją jeszcze uprać i wysuszyć). Wtedy mam pewność co do końcowych wymiarów swetra. Wiem, że jest trochę tych przygotowań, a już chce się działać :) ale warto. Nie stresuję się później, że mnóstwo wykonanej pracy może pójść w gwizdek. Pozdrawiam

country flag Gosia 15.09.2021 - 21:57:

Jaka będzie różnica jeśli dodam więcej oczek na reglanie (reglan z rozm. L , a wyżej karczek robiłam z rozmiaru S) lub jeśli nie dodam oczek na reglanie tylko pod pachami zamiast po 6 dodam po 12 - 15 oczek?

user icon DROPS Design 16.09.2021 kl. 13:37:

Witaj ponownie Gosiu, zobacz moja poprzednią odpowiedź. Jak dalej masz jakieś wątpliwości to pisz śmiało. Pozdrawiamy!

country flag Gosia 15.09.2021 - 21:22:

Witam, skończyłam przód i tył i jestem w połowie rękawa. góra i rękawy sa Ok ale na szerokość w pasie sweter jest wąski (rozm S jest dopasowany a nie luźny ). Zastanawiam się jaki rozmiar ma modelka na zdjęciach bo ten sweter wydaje się na niej bardzo luźny? Czy jeśli chciałabym żeby mój sweter był szerszy to powinnam spruć aż do reglanu, i dodać w reglanie jeszcze więcej oczek? A później robić tak jak do rozmiaru S, czyli pod pachami dodać po 6 oczek?

user icon DROPS Design 16.09.2021 kl. 13:36:

Witaj Gosiu, modelka na zdjęciu ma sweter w rozmiarze S lub M i wzrost ok. 170 cm. Co do twojego sweterka, jeżeli góra i rękawy są ok i podkrój rękawa wypada w dobrym miejscu, to ani prucie, ani dalsze dodawanie oczek na reglan nie ma sensu (podkroje rękawów będą za głębokie). Może spróbować równomiernie dodać trochę oczek na tyle i przodzie za reglanami i jeszcze raz za kilka rzędów? Włóczka jest puchata, to te miejsca nie będą za bardzo widoczne. Pozdrawiamy!

country flag Eva Hummelshøj Larsen 13.09.2021 - 22:19:

Jeg kan ikke få maskerne til at gå op . I skriver efter A1 har jeg 13o masker på pinder , derefter skal jeg tag ud 27 gange , hvorefter jeg så skulle have 322 masker ? Det kan jeg ikke få til at passe 27x 8 giver 216 +130 = 346

user icon DROPS Design 22.09.2021 kl. 08:37:

Hej Eva. När A.1 har stickats 1 gång på höjden så har du redan gjort 3 pinder med raglanuttagningar. Du startar med 98 m, ökar 8 maskor i A.1 + (3m x 8) raglan uttagning. 98+8+24=130 m. Sedan har du 24 raglanuttagningar igjen att göra när du stickar A.2. 8m x 24= 192m. 130 + 192 = 322 m. Mvh DROPS Design

Kommentere opskrift DROPS 221-3

Bronze Summer Sweater

Gabriela, Germany

Bronze Summer

Salla Nurmirinta, Finland