DROPS / 221 / 4

Bronze Summer by DROPS Design

Stickad kofta i DROPS Air. Arbetet stickas uppifrån och ner med raglan, hålmönster och v-hals. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell ai-315
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-350-400-400-450-500 g färg nr 02, vete

STICKFASTHET:
17 maskor på bredden och 22 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 5.
DROPS RUNDSTICKA NR 5: Längd på 60 cm eller 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4.
DROPS RUNDSTICKA NR 4: Längd på 80 cm till resår.
DROPS FLÄTSTICKA – till flätorna.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS KNAPP, Marble nr 629: 5-5-5-5-5-5 st

Stickor och virknålar Beställ 
Garnet till detta mönstret kostar 299.7kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Öka 1 maska på varje sida av 1 maska slätstickning (maskan med markör) i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar (= 8 maskor ökade på varvet). Öka 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslagen vridet aviga så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

V-HALS:
Alla ökningar görs från rätsidan!
Gör 1 omslag om stickan innanför 1 kantmaska rätstickning (= 1 maska ökad) i varje sida. På nästa varv (avigsidan) stickas omslaget vridet avigt så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning. Det ökas totalt 2 maskor på varje ökningsvarv (1 maska i varje sida).

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

AVMASKNINGSTIPS:
För att undvika att avmaskningskanten stramar när det maskas av, kan det maskas av med en tjockare sticka. Om detta också blir stramt, kan det göras 1 omslag om stickan efter ca var 4:e maska samtidigt som det maskas av (omslagen maskas av som vanliga maskor).

KNAPPHÅL (gäller höger framkant när plagget has på):
Maska av till 5 knapphål på höger framkant.
1 knapphål = sticka 2 maskor tillsammans och gör 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål.
Nedersta knapphålet ska vara ca 2 cm från nederkanten och översta knapphålet där v-halsen börjar. De resterande 4 knapphålen placeras jämnt med ca 8-8-8-7½-7½-7½ cm mellan varje knapphål.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

KOFTA – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Oket stickas fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram, uppifrån och ner. SAMTIDIGT ökas det till v-hals och raglan. Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket stickas fram och tillbaka på rundsticka, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka, uppifrån och ner. Till slut stickas det en halskant/framkant runt hela öppningen på koftan.

OK:
Lägg upp 70-72-74-76-78-80 maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 5 med Air. Sticka 1 varv avigt från avigsidan.

ÖVERSIKT ÖVER NÄSTA AVSNITT:
Nu börjar mönstret på ärmarna, samtidigt som det ökas till raglan och till v-hals - läs därför hela nästa avsnitt innan du börjar.
Sätt 4 markörer i arbetet så här (detta görs utan att maskorna stickas): Räkna 3 maskor (= framstycke), sätt 1 markör i nästa maska, räkna 21 maskor (= ärm), sätt 1 markör i nästa maska, räkna 18-20-22-24-26-28 maskor (= bakstycke), sätt 1 markör i nästa maska, räkna 21 maskor (= ärm), sätt 1 markör i nästa maska, det är 3 maskor på stickan efter sista markören (= framstycke).
Sedan stickas det slätstickning över maskorna på framstyckena och på bakstycket, och A.1 (= 21 maskor) över maskorna på varje ärm, SAMTIDIGT på första varvet från rätsidan ökas det till RAGLAN i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar – läs förklaring ovan. När A.1 har stickats 1 gång på höjden är det 104-106-108-110-112-114 maskor på varvet, och det fortsätts med A.2 (= 25 maskor) över maskorna i A.1. Fortsätt ökningen till raglan på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan) till det har ökats totalt 22-25-27-29-33-36 gånger på varje sida av de 4 maskorna med markör. Nu fortsätter ökningen på bakstycket och på framstyckena 2 gånger till (det ökas inte på ärmarna, det ökas totalt 24-27-29-31-35-38 gånger på bakstycket/framstyckena). SAMTIDIGT på 6:e varvet (dvs på 3:e varvet från rätsidan) ökas det till V-HALS i varje sida mot mitt fram – läs förklaring ovan, så här: Öka på vart 6:e varv totalt 4-5-6-7-8-9 gånger, på vart 4:e varv totalt 3 gånger (= totalt 7-8-9-10-11-12 maskor ökade i varje sida mot mitt fram). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Efter sista ökningen till raglan stickas det vidare utan ökningar till arbetet mäter 22-25-27-29-33-36 cm, ökningarna till v-hals ska nu vara färdiga. Det är nu 276-304-324-344-380-408 maskor på varvet.

Nästa varv stickas så här:
Sticka de första 35-39-42-45-50-54 maskorna (= framstycke), sätt de följande
69-75-79-83-91-97 maskorna på en tråd till ärm, lägg upp 6-6-6-8-10-12 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de nästa 68-76-82-88-98-106 maskorna (= bakstycke), sätt de följande 69-75-79-83-91-97 maskorna på en tråd till ärm, lägg upp 6-6-6-8-10-12 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), och sticka de resterande 35-39-42-45-50-54 maskorna (= framstycke). HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 150-166-178-194-218-238 maskor. Fortsätt med slätstickning och 1 kantmaska i rätstickning i varje sida. När arbetet mäter 25-24-24-24-22-21 cm från delningen, stickas det 1 varv rätt från rätsidan där det ökas 1 maska = 151-167-179-195-219-239 maskor.
Byt till rundsticka 4. Nästa varv stickas så här från avigsidan: 1 kantmaska i rätstickning, * 1 avigmaska, 1 rätmaska *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor på varvet, sticka 1 avigmaska och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt resåren så i 4 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, läs AVMASKNINGSTIPS. Koftan mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm från axeln.

ÄRM:
Sätt de 69-75-79-83-91-97 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på kort rundsticka/strumpstickor 5 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 6-6-6-8-10-12 maskorna som lades upp i sidan under ärmen = 75-81-85-91-101-109 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 6-6-6-8-10-12 maskorna under ärmen och låt markören följa med i arbetet, den ska användas lite senare när det ska minskas. Börja varvet vid markören och fortsätt med A.2 och slätstickning runt. När arbetet mäter 3 cm från delningen minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 3½-3-2-1½-1-1 cm mellanrum totalt 10-11-13-16-19-21 gånger = 55-59-59-59-63-67 maskor. Sticka vidare tills arbetet mäter 38-36-34-33-29-26 cm från delningen – eller till önskad längd (kortare mått i de större storlekarna pga längre ok). Sticka 1 varv där det minskas 11 maskor jämnt fördelat över maskorna i A.2 = 44-48-48-48-52-56 maskor. Byt till strumpstickor 4 och sticka resår runt (= 1 rätmaska, 1 avigmaska) i 4 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – kom ihåg AVMASKNINGSTIPS! Sticka den andra ärmen på samma sätt.

FRAMKANT/HALSKANT:
Sätt 1 markör mitt bak i nacken på bakstycket, markören ska användas när det beräknas hälften av maskorna på framkanten/halskanten. Framkanten stickas upp innanför 1 kantmaska i rätstickning på framstyckena, och i det 1:a varvet som stickades runt halsen.
Börja nederst på höger framstycke från rätsidan och sticka upp ca 119-125-131-137-143-149 maskor längs hela framkanten upp till markören i nacken, på rundsticka 4 – låt markören sitta här. Fortsätt med att sticka upp ca 120-126-132-138-144-150 maskor längs hela framkanten ner till kanten på vänster framstycke, totalt ska maskantalet vara delbart med 2 + 1 = ca 239-251-263-275-287-299 maskor. Det är viktigt att resåren inte blir för slapp med för många maskor, men den bör heller inte strama framkanterna pga för få maskor.
Nästa varv stickas så här från avigsidan: 2 maskor rätstickning, * 1 avigmaska, 1 rätmaska *, sticka *-* tills det återstår 3 maskor, sticka 1 avigmaska och avsluta med 2 maskor rätstickning. Fortsätt resåren så. När arbetet mäter 1 ½ cm maskas det av till KNAPPHÅL på höger framkant – läs förklaring ovan. Fortsätt till resåren mäter 3 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, kom ihåg avmaskningstips.

MONTERING

= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet avigt. Det ska inte blir hål.
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget avigt. Det ska blir hål.
= STICKA 5 MASKOR RÄTA TILLSAMMANS SÅ HÄR: Sticka 5 rätmaskor, lyft tillbaka dem på vänster sticka, lyft den näst yttersta maskan över den yttersta maskan, så att denna maskan ligger runt den sista maskan, upprepa till alla 4 maskorna har lyfts över (= 4 maskor minskade), lyft tillbaka den sist stickade maskan på höger sticka.
= STICKA 5 MASKOR VRIDET RÄTA TILLSAMMANS SÅ HÄR: Sticka 5 rätmaskor, lyft den näst sista maskan som stickades över den sista maskan, så att denna maskan ligger runt den sista maskan, upprepa till alla 4 maskorna har lyfts över (= 4 maskor minskade).
= sätt 1 maska på flätstickan bakom arbetet, sticka 1 rätmaska, sticka rätmaskor från flätstickan
= sätt 1 maska på flätstickan framför arbetet, sticka 1 rätmaska, sticka 1 rätmaska från flätstickan

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 221-4) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (18)

Anja 27.02.2021 - 15:07:

When I have knitted A1 once in height, I end up with 106 stitches instead of 108 as described for size L. Somewhere I miss 2 stitches. I started with 74 stitches including 2 edge stitches

Maria Acuñas Gelabert 25.02.2021 - 14:41:

Buenos dias, los diagramas A1 y A2 no me aparecen en las explicaciones Muchas gracias

DROPS Design 25.02.2021 kl. 16:26:

Hola María, lo arreglaremos. Mientras tanto, consulte la versión en inglés. Buen trabajo!

Anja 22.02.2021 - 13:12:

Why is the sleeve knitted on a size 4 mm needle and the rest of the jacket on a size 5 mm needle? Am I missing something?

DROPS Design 23.02.2021 kl. 08:27:

Dear Anja, sleeve should be worked with needle size 5 mm - thanks for noticing, pattern will be updated. Happy knitting!

Simone 19.02.2021 - 11:40:

Sind im Musterdiagramm die Hin- und Rückseiten eingezeichnet ? Oder nur die Hinreihen? Ich bin mir, trotz Probe, nicht sicher

DROPS Design 19.02.2021 kl. 12:15:

Liebe Simone, die Diagramme zeigen alle Reihen, dh die Hin- sowie die Rückreihen - Hinreihen lesen Sie rechts nach links und Rückreihen lesen Sie links nach rechts - und von der unteren rechten Ecke bis nach oben. Viel Spaß beim stricken!

Katarina 18.02.2021 - 14:40:

Hi, can you please advise how to work the two different stitches 'Knit 5 stitches together and 'Knit 5 stitches twisted together'; what is the difference between them? In the videos both are worked the same way. Thank you

DROPS Design 18.02.2021 kl. 15:16:

Dear Katarina, The main difference is the way they lean. One should lean toward the right (Knit 5 together) here you knit into the "right" leg of the stitches, the other toward the left (knit 5 twisted,), here you knit into the left "leg" of the stitches.. Happy Knitting.

Glesni OSullivan 17.02.2021 - 13:45:

Is it possible to knit this on straight needles bottom up?

DROPS Design 17.02.2021 kl. 14:08:

Dear Mrs OSullivan, you will find how to adapt a pattern onto straight needles here. It might be quite easier to work this pattern top down, as explained - you will find all our patterns for jackets worked bottom up there. Happy knitting!

Anja 16.02.2021 - 15:34:

Waarom wordt de mouw op een breinaald maat 4 mm gebreid en de rest van het vest op breinaald maat 5 mm ? Lees ik iets over het hoofd?

DROPS Design 26.02.2021 kl. 14:24:

Dag Anja,

Dit was inderdaad een foutje; de mouw brei je ook op naald 5 mm. Het is inmiddels aangepast.

Claire TESTA 14.02.2021 - 10:09:

Pourrais je remplacer Drops AIR, pour ce modèle, par SKY+ kid-silk ? Merci de votre réponse

DROPS Design 15.02.2021 kl. 09:00:

Bonjour Mme Testa, pour ce type de mélange DROPS Sky + Kid-Silk nous proposons davantage une équivalence du groupe de laine D que C - toutefois, vous pouvez tout à fait faire un échantillon au préalable pour tester si vous obtenez pour ce modèle le bon échantillon avec une texture qui vous convient. Bon tricot!

Merete Solberg 11.02.2021 - 12:43:

Denne er kjempefin. Når kommer oppskriften?

DROPS Design 15.02.2021 kl. 15:01:

Hei Merete. Oppskriftene til årets sesong blir lagt ut fortløpende og denne er nå blitt lagt ut. God Fornøyelse!

Gudrun 17.01.2021 - 00:56:

"Marla"

Kommentér oppskrift DROPS 221-4