DROPS / 221 / 4

Bronze Summer by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Air-langasta. Työssä on raglanlinjat, pitsineuletta ja V-aukko. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ai-315
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

300-350-400-400-450-500 g nro 02, vehnä

NEULETIHEYS:
17 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 22 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 5 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 4: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.
DROPS PALMIKKOPUIKKO (palmikoihin).
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS NAPPI, Marble NRO 629: 5-5-5-5-5-5 kpl

Saat tämän mallin langat alkaen 34.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Lisää jokaisen kappaleiden rajakohdan sileäneuleisen silmukan (= merkitty silmukka) molemmin puolin 1 silmukka (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

V-AUKKO:
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Tee 1 langankierto kummankin reunan reunimmaisen ainaoikeinneulotun reunasilmukan sisäpuolelle (= työhön lisättiin 1 silmukka). Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta. Työhön lisätään jokaisella lisäyskerroksella yhteensä 2 silmukkaa (eli kumpaankin reunaan lisätään 1 silmukka).

NAPINLÄPI (oikea etureuna, kun vaate puetaan päälle):
Tee oikeaan etureunaan 5 napinläpeä.
1 napinläpi = neulo 2 silmukkaa yhteen ja tee 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Alin napinläpi tehdään n. 2 cm:n päähän alareunasta ja ylin napinläpi tehdään kohtaan, josta V-aukko alkaa. Loput 4 napinläpeä tehdään aina n. 8-8-8-7½-7½-7½ cm:n välein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Kaarroke neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. SAMALLA työhön tehdään V-aukon lisäykset ja raglanlisäykset. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaleita ja hihoja varten. Etu-/takakappaleet neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Lopuksi jakun aukon reunoihin neulotaan pääntien reunus/etureunat.

KAARROKE:
Luo 70-72-74-76-78-80 silmukkaa (sisällyttäen 1 reunasilmukka kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 5 Air-langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta.

YLEISKATSAUS SEURAAVASTA KATKELMASTA:
Aloita nyt hihojen pitsineule, ja tee samalla raglanlisäykset ja V-aukon lisäykset (lue tästä syystä koko katkelma ennen kuin neulot).
Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön seuraavasti (tämä tehdään neulomatta silmukoita): Laske 3 silmukkaa (= etukappale), kiinnitä 1 merkkilanka työn seuraavaan silmukkaan, laske 21 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka työn seuraavaan silmukkaan, laske 18-20-22-24-26-28 silmukkaa (= takakappale), kiinnitä 1 merkkilanka työn seuraavaan silmukkaan, laske 21 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka työn seuraavaan silmukkaan, viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa (= etukappale).
Jatka neulomalla etukappaleiden ja takakappaleen silmukoilla sileää neuletta, ja neulo kummankin hihan silmukoilla mallineuletta piirroksen A.1 (= 21 silmukkaa) mukaisesti. Aloita SAMALLA ensimmäisellä oikean puolen kerroksella jokaisessa kappaleiden rajakohdassa RAGLANLISÄYKSET (lue selitys yllä).
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 104-106-108-110-112-114 silmukkaa. Jatka neulomalla piirroksen A.1 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2 (= 25 silmukkaa) mukaisesti. Toista SAMALLA raglanlisäykset joka 2.kerros (eli jokaisella oikean puolen kerroksella), kunnes jokaisen 4 merkityn silmukan kummallekin puolelle on lisätty yhteensä 22-25-27-29-33-36 silmukkaa. Toista sitten lisäykset takakappaleessa ja etukappaleissa vielä 2 kertaa (hihoissa ei enää lisätä, takakappaleeseen/etukappaleisiin lisättiin yhteensä 24-27-29-31-35-38 kertaa). Aloita SAMALLA 6.kerroksella (eli 3. oikean puolen kerroksella) kummassakin etureunassa V-AUKON lisäykset (lue selitys yllä). Toista tällaiset lisäykset joka 6.kerros yhteensä 4-5-6-7-8-9 kertaa ja sitten joka 4.kerros yhteensä 3 kertaa (= keskiedun kumpaankin reunaan lisättiin yhteensä 7-8-9-10-11-12 silmukkaa). TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, jatka neulomista ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus on 22-25-27-29-33-36 cm (kaikki V-aukon lisäykset on nyt tehty). Työssä on nyt 276-304-324-344-380-408 silmukkaa.

Seuraava kerros neulotaan näin:
Neulo ensimmäiset 35-39-42-45-50-54 silmukkaa (= etukappale), siirrä seuraavat
69-75-79-83-91-97 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-6-8-10-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 68-76-82-88-98-106 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 69-75-79-83-91-97 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-6-8-10-12 silmukkaa (= sivussa hihan alla), ja neulo loput 35-39-42-45-50-54 silmukkaa (= etukappale). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 150-166-178-194-218-238 silmukkaa. Jatka sileää neuletta, ja neulo kummassakin reunassa 1 reunasilmukalla ainaoikeaa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 25-24-24-24-22-21 cm, neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää 1 silmukka = 151-167-179-195-219-239 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Seuraava kerros (= nurja puoli) neulotaan näin: 1 reunasilmukka ainaoikeaa, *1 silmukka nurin, 1 silmukka oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, neulo 1 silmukka nurin ja neulo lopuksi 1 reunasilmukka ainaoikeaa. Neulo 4 cm joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 69-75-79-83-91-97 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 6-6-6-8-10-12 silmukasta 1 silmukka = 75-81-85-91-101-109 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alapuolelta poimittujen 6-6-6-8-10-12 silmukan keskelle ja anna merkkilangan kulkea työn mukana. Tämän merkkilangan kohdalla tehdään myöhemmin kavennukset. Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Jatka piirroksen A.2 mallineuletta ja sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 3 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 3½-3-2-1½-1-1 cm välein yhteensä 10-11-13-16-19-21 kertaa = 55-59-59-59-63-67 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 38-36-34-33-29-26 cm, tai kunnes työ on halutun pituinen (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet). Neulo 1 kerros ja kavenna tasavälein piirroksen A.2 mallineuleen silmukoiden kohdalla 11 silmukkaa = 44-48-48-48-52-56 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4 ja neulo 4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Neulo toinen hiha samoin.

ETUREUNAT/PÄÄNTIEN REUNUS:
Kiinnitä 1 merkki takakappaleeseen, keskelle taakse niskaan. Tarvitset merkin myöhemmin, kun lasket etureunan/pääntien reunuksen silmukat. Reunuksen silmukat poimitaan etukappaleissa yhden ainaoikeinneulotun reunasilmukan sisäpuolelta, ja pääntien reunan 1.kerroksesta.
Aloita oikean etukappaleen alareunasta ja poimi työn oikealta puolelta etureunasta ja pääntien reunasta (ylös niskan merkkiin asti) n. 119-125-131-137-143-149 silmukkaa pyöröpuikolle nro 4 (jätä merkki työhön). Poimi sitten pääntien reunasta ja vasemman etukappaleen etureunasta n. 120-126-132-138-144-150 silmukkaa = n. 239-251-263-275-287-299 silmukkaa. Silmukkaluvun tulee olla 2 + 1 silmukalla jaollinen. On tärkeää, että työstä ei poimita liikaa silmukoita, koska tällöin joustinneuleesta tulee liian löyhä. Älä kuitenkaan poimi liian vähän silmukoita, koska tällöin reunuksesta tulee liian kireä.
Seuraava kerros (= nurja puoli) neulotaan näin: 2 silmukkaa ainaoikeaa, *1 silmukka nurin, 1 silmukka oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 3 silmukkaa, neulo 1 silmukka nurin ja neulo lopuksi 2 silmukkaa ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun työn pituus on 1½ cm, tee oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä). Jatka neulomista, kunnes joustinneuleen pituus on 3 cm. Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN).

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin. Työhön ei muodostu reikää.
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan nurin. Työhön muodostuu reikä.
= NEULO 5 SILMUKKAA OIKEIN YHTEEN NÄIN: Neulo 5 silmukkaa oikein, ota silmukat takaisin vasemman käden puikolle, vedä toiseksi reunimmainen silmukka reunimmaisen silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu viimeisen silmukan ympäri, toista kunnes olet nostanut kaikki 4 silmukkaa reunimmaisen silmukan yli (= työstä kapeni 4 silmukkaa), ota viimeiseksi neulottu silmukka takaisin oikean käden puikolle.
= NEULO 5 SILMUKKAA KIERTÄEN OIKEIN YHTEEN NÄIN: Neulo 5 silmukkaa oikein, vedä toiseksi viimeinen silmukka viimeisen silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu viimeisen silmukan ympäri, toista kunnes olet nostanut kaikki 4 silmukkaa viimeisen silmukan yli (= työstä kapeni 4 silmukkaa)
= siirrä 1 silmukka apupuikolle työn taakse, neulo 1 silmukka oikein, neulo apupuikon silmukka oikein
= siirrä 1 silmukka apupuikolle työn eteen, neulo 1 silmukka oikein, neulo apupuikon silmukka oikein

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 221-4) .

Kommentit / Kysymykset (17)

Maria Acuñas Gelabert 25.02.2021 - 14:41:

Buenos dias, los diagramas A1 y A2 no me aparecen en las explicaciones Muchas gracias

DROPS Design 25.02.2021 kl. 16:26:

Hola María, lo arreglaremos. Mientras tanto, consulte la versión en inglés. Buen trabajo!

Anja 22.02.2021 - 13:12:

Why is the sleeve knitted on a size 4 mm needle and the rest of the jacket on a size 5 mm needle? Am I missing something?

DROPS Design 23.02.2021 kl. 08:27:

Dear Anja, sleeve should be worked with needle size 5 mm - thanks for noticing, pattern will be updated. Happy knitting!

Simone 19.02.2021 - 11:40:

Sind im Musterdiagramm die Hin- und Rückseiten eingezeichnet ? Oder nur die Hinreihen? Ich bin mir, trotz Probe, nicht sicher

DROPS Design 19.02.2021 kl. 12:15:

Liebe Simone, die Diagramme zeigen alle Reihen, dh die Hin- sowie die Rückreihen - Hinreihen lesen Sie rechts nach links und Rückreihen lesen Sie links nach rechts - und von der unteren rechten Ecke bis nach oben. Viel Spaß beim stricken!

Katarina 18.02.2021 - 14:40:

Hi, can you please advise how to work the two different stitches 'Knit 5 stitches together and 'Knit 5 stitches twisted together'; what is the difference between them? In the videos both are worked the same way. Thank you

DROPS Design 18.02.2021 kl. 15:16:

Dear Katarina, The main difference is the way they lean. One should lean toward the right (Knit 5 together) here you knit into the "right" leg of the stitches, the other toward the left (knit 5 twisted,), here you knit into the left "leg" of the stitches.. Happy Knitting.

Glesni OSullivan 17.02.2021 - 13:45:

Is it possible to knit this on straight needles bottom up?

DROPS Design 17.02.2021 kl. 14:08:

Dear Mrs OSullivan, you will find how to adapt a pattern onto straight needles here. It might be quite easier to work this pattern top down, as explained - you will find all our patterns for jackets worked bottom up there. Happy knitting!

Anja 16.02.2021 - 15:34:

Waarom wordt de mouw op een breinaald maat 4 mm gebreid en de rest van het vest op breinaald maat 5 mm ? Lees ik iets over het hoofd?

DROPS Design 26.02.2021 kl. 14:24:

Dag Anja,

Dit was inderdaad een foutje; de mouw brei je ook op naald 5 mm. Het is inmiddels aangepast.

Claire TESTA 14.02.2021 - 10:09:

Pourrais je remplacer Drops AIR, pour ce modèle, par SKY+ kid-silk ? Merci de votre réponse

DROPS Design 15.02.2021 kl. 09:00:

Bonjour Mme Testa, pour ce type de mélange DROPS Sky + Kid-Silk nous proposons davantage une équivalence du groupe de laine D que C - toutefois, vous pouvez tout à fait faire un échantillon au préalable pour tester si vous obtenez pour ce modèle le bon échantillon avec une texture qui vous convient. Bon tricot!

Merete Solberg 11.02.2021 - 12:43:

Denne er kjempefin. Når kommer oppskriften?

DROPS Design 15.02.2021 kl. 15:01:

Hei Merete. Oppskriftene til årets sesong blir lagt ut fortløpende og denne er nå blitt lagt ut. God Fornøyelse!

Gudrun 17.01.2021 - 00:56:

"Marla"

Marina Gr 15.01.2021 - 17:10:

Cappuccino Cardigan

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 221-4