DROPS / 219 / 5

Arctic Tide by DROPS Design

Strikket bluse med raglan til herre i DROPS Air. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med strukturmønster og glatstrik. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ai-271
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-300-350-400-400-450 g farve 17, jeansblå

DROPS RUNDPINDE NR 5: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm.
DROPS STRØMPEPINDE NR 4,5 til rib.
DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 203.7kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud, tager man det totale maskeantal på pinden (f.eks 72 masker) deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 12) = 6.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter hver 6.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Der tages ud til raglan på hver 2.omgang, tag 1 maske ud på hver side af 2 masker glatstrik i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (= 8 masker taget ud på omgangen). Tag 1 maske ud ved at slå om. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker ind i mønsteret.

INDTAGNINGSTIPS:
Tag 1 maske ind på hver side af mærket således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærket, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærket sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, så kan der lukkes af på en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt - så kan der laves omslag efter ca hver 4.maske og disse omslag lukkes af som almindelige masker.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt ovenfra og ned, derefter deles arbejdet til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/ lille rundpind.

HALSKANT:
Slå 68-72-80-88-88-104 masker op på rundpind 4,5 med Air.
Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rundt i rib med 2 masker ret og 2 masker vrang til arbejdet måler ca 9 cm.
Strik 1 omgang ret og tag 12 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS i forklaringen over = 80-84-92-100-100-116 masker.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 5 og sæt en mærketråd i arbejdet på denne omgang, denne bruges til at måle fra senere.
Nu sættes der 4 mærker i arbejdet Samtidig med at der strikkes således (starten på omgangen er mellem bagstykket og ærmet): Strik 2 masker glatstrik og sæt et mærke mellem disse 2 masker, strik mønster A.1 over 10-10-14-14-14-18 masker (= ærme), strik 2 masker glatstrik og sæt et mærke mellem disse 2 masker, strik mønster A.1 over 26-28-28-32-32-36 masker (= forstykket), strik 2 masker glatstrik og sæt et mærke mellem disse 2 masker, strik mønster A.1 over 10-10-14-14-14-18 masker, strik 2 masker glatstrik og sæt et mærke mellem disse 2 masker, og strik mønster A.1 over 26-28-28-32-32-36 masker (= bagstykket).

LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE!
På næste omgang starter udtagningen til RAGLAN – læs forklaring over, fortsæt med mønster A.1 som er etableret. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 9-10-11-12-13-14 cm fra mærketråden strikkes mønster A.2 over alle masker – udtagningen til raglan fortsætter, men nu strikkes de 2 masker i raglan linjen som maskerne i mønster A.2 (de nye masker strikkes ind i mønster A.2 også). Når diagram A.2 er strikket 1 gang i højden fortsættes der med mønster A.1, raglanmaskerne strikkes i glatstrik og de nye masker strikkes løbende ind i mønster A.1.
Fortsæt mønsteret således og tag ud 21-24-26-28-31-33 gange totalt til raglan = 248-276-300-324-348-380 masker på pinden.
Strik videre med mønster som før uden udtagning til arbejdet måler 21-23-24-26-28-30 cm fra mærketråden.
Starten på omgangen er før de 2 masker i raglan linjen mellem bagstykket og ærme, og når arbejdet skal deles til ærmer og ryg & forstykke skal der strikkes efter diagram A.2 således fra starten af omgangen: Strik 4-3-4-4-6-6 masker (= bagstykket), sæt de næste 48-56-62-66-68-72 masker på en tråd (= ærme), slå 6-6-8-8-8-8 nye masker op på pinden (= siden under ærme), strik 76-82-88-96-106-118 masker (= forstykket), sæt de næste 48-56-62-66-68-72 masker på en tråd (= ærme), slå 6-6-8-8-8-8 nye masker op på pinden (= siden under ærme) og strik de sidste 72-79-84-92-100-112 masker (= resten af bagstykket, der er totalt 76-82-88-96-106-118 masker på bagstykket).

RYG & FORSTYKKE:
= 164-176-192-208-228-252 masker. Fortsæt rundt ifølge diagram A.2.
Når diagrammet er strikket færdig i højden fortsættes der i glatstrik. Sæt et nyt mærke i midten af de nye masker som blev slået op i hver side. Når arbejdet måler ca 4 cm fra delingen tages der 1 maske ind på hver side af mærket i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS i forklaringen over. Gentag indtagningen ca hver 6.-8.-8.-8.-8.-6.cm totalt 4-3-4-4-4-5 gange = 148-164-176-192-212-232 masker.
Strik videre til arbejdet måler 31-31-32-32-32-32 cm fra delingen.
Skift til rundpind 4,5 og strik rib med 2 masker ret og 2 masker vrang i 5 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang. Arbejdet måler ca 62-64-66-68-70-72 cm fra skulderen.

ÆRME:
Sæt de 48-56-62-66-68-72 masker fra den ene tråd på en kort rundpind eller strømpepinde 5, og strik 6-6-8-8-8-8 masker i de nye masker som blev slået op i siden på ryg- og forstykke = 54-62-70-74-76-80 masker. Sæt et mærke i midten af de 6-6-8-8-8-8 nye masker som blev strikket op under ærmet = starten på omgangen. Fortsæt rundt ifølge diagram A.2, når diagrammet er strikket færdig i højden fortsættes der i glatstrik.
Når arbejdet måler ca 4 cm fra delingen tages der 1 maske ind på hver side af mærket, gentag indtagningen ca hver 2.-3.-2.-2.-2.-2.cm totalt 7-11-15-15-16-18 gange = 40-40-40-44-44-44 masker.
Strik videre til arbejdet mål ca 44-42-42-41-40-40 cm fra delingen (eller til ønsket længde, der er ca 5 cm tilbage til færdigt mål).
Skift til strømpepinde 4,5, og strik rib med 2 ret og 2 vrang i 5 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang på næste omgang.
Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Buk halsen ud mod retsiden. Sy opslåningskanten fast – sy med små, pæne sting fra vrangsiden af blusen (sørg for at sømmen ikke ses fra retsiden, og at sømmen ikke strammer).

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 219-5) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (1)

Astrid 27.11.2020 - 11:55:

Ist es richtig, dass der kragennach aussen geklappt wird? Das sieht auf den Fotos anders aus.

Kommentere opskrift DROPS 219-5