DROPS / 214 / 26

Catching a Mermaid by DROPS Design

Strikket hue og hals i DROPS Air. Arbejdet strikkes med 2-farvet helpatent.

  • Catching a Mermaid / DROPS 214-26 - Strikket hue og hals i DROPS Air. Arbejdet strikkes med 2-farvet helpatent.
  • Catching a Mermaid / DROPS 214-26 - Strikket hue og hals i DROPS Air. Arbejdet strikkes med 2-farvet helpatent.
DROPS Design: Model ai-291
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

HELE SÆTTET:

STØRRELSE:
S/M - L/XL
Passer til hovedmål: ca 54/56 – 58/60 cm

MATERIALER:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100-100 g farve 10, tåge
100-100 g farve 17, jeansblå

HUE:

STØRRELSE:
S/M - L/XL
Passer til hovedmål: ca 54/56 - 58/60 cm

MATERIALER:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
50-50 g farve 10, tåge
50-50 g farve 17, jeansblå

STRIKKEFASTHED:
14 masker i bredden og 36 pinde i højden med helpatent = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 5.
DROPS RUNDPIND NR 5: Længde på 40 cm.

S/M - L/XL
Arbejdet måler ca: Omkreds: 55-60 cm. Højde: 18-22 cm.

MATERIALER:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
50-50 g farve 10, tåge
50-50 g farve 17, jeansblå

STRIKKEFASTHED:
12 masker i bredden og 34 pinde i højden med helpatent = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPIND NR 6: Længde på 60 cm.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

65% Alpaca, 28% Polyamid, 7% Uld
fra 29.95 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 29.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 29.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 119.8kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
HUE: Se diagram A.1 til A.3.
HALS: Se diagram A.1 og A.2.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

HUE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på lille rundpind. Gå over til strømpepinde efterhånden som der tages ind.

HUE:
Slå 99-108 masker op på rundpind 5 med tåge. Strik mønster rundt således: * Strik 2 masker ret sammen, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-* rundt på omgangen = 66-72 masker. Nu strikkes mønster A.1 rundt på omgangen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 4-5 cm, fortsættes der med 2-farvet helpatent og mønster som vist i A.2. Når A.2 er strikket færdig i højden, repeteres hele diagrammet 1 gang til i højden, derefter strikkes de første 10 omgange 1 gang til. Nu måler arbejdet ca 18-19 cm. Nu strikkes A.3 over A.2. Når hele A.3 er strikket færdig i højden, er der 22-24 masker tilbage på omgangen. Strik maskerne ret sammen 2 og 2 = 11-12 masker. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, træk sammen og hæft godt. Huen måler ca 24-25 cm fra toppen og ned.

-------------------------------------------------------

HALS – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind.

HALS:
Slå 99-108 masker op med tåge på rundpind 6. Strik mønster rundt således: * Strik 2 masker ret sammen, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-* omgangen rundt = 66-72 masker. Sæt et mærke i begyndelsen af omgangen. Nu strikkes mønster A.1 rundt på omgangen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 4-5 cm, strikkes der 2-farvet helpatent og mønster som vist i A.2 rundt på omgangen. Når hele A.2 er strikket færdig i højden, strikkes de første 2 omgange i diagrammet til halsen måler totalt 18-22 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang, men for at aflukningskanten ikke skal stramme, lukkes omslagene af i ret som egne masker.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 26.05.2021
Rettelse: Til sættet skal der bruge 100-100 g af hver farve

Diagram

symbols = slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang
symbols = strik omslaget og den løse maske vrang sammen
symbols = strik omslaget og den løse maske ret sammen
symbols = tag 2 masker ind således: Strik de næste 3 masker (+ omslagene som hører til masker) ret sammen (= 2 masker taget ind).
symbols = tag 2 masker ud i retmasken og omslaget ved at strikke 3 masker i masken og omslaget således: Strik masken og omslaget ret sammen, men vent med at løfte masken og omslaget af på venstre pind, slå om højre pind og strik samme maske og omslag ret sammen én gang til, slip derefter retmasken og omslaget der blev strikket i af venstre pind (= 2 masker taget ud). Videre strikkes de nye masker i helpatent, men vær opmærksom på at på første omgang efter en omgang med udtagninger, strikkes vrangmaskerne i udtagningen vrang uden at de strikkes sammen med omslaget, fordi omslaget ikke er lavet endnu.
symbols = denne omgang strikkes med tåge
symbols = denne omgang strikkes med jeansblå

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 214-26) for mål og udregninger.

country flag Karen Marie Davidsen 22.04.2021 - 11:48:

På oppskriften Mermaid til Drops Air står garnmengde 50 gram av hver av de to fargene, dvs 100 totalt for hele settet, både lue og hals. Er dette riktig? Har kjøpt kun de to nøstene, så håper virkelig d. Karen-Marie

user icon DROPS Design 03.05.2021 kl. 10:49:

Hei Karen. DROPS Air har en lang løpelengde (140 meter pr 50 gram). Om man overholder strikkefastheten skal garnmengden stemme. mvh DROPS design

country flag Veerle 20.02.2021 - 11:17:

Bij de eerste naald loop ik al vast ! Als ik precies doe wat er staat blijft het aantal steken hetzelfde ! Haal ik de lus over de afgehaalde steek dan kom ik wel uit, maar dan heb ik de volgende naald geen omslag meer om samen te breien met de afgehaalde steek ? Moet er iedere naald geminderd worden ?

user icon DROPS Design 23.02.2021 kl. 13:19:

Dag Veerle,

Het aantal steken blijft inderdaad hetzelfde; je telt de omslagen niet mee. En je hoeft de omslagen dus ook niet over te halen.

country flag Donatella Loss 07.02.2021 - 09:53:

Il punto invece di risultare una costa inglese, risulta attorcigliato....anche dopo aver guardato il tutorial. Poi non capisco dagli schemi dati come può risultare una riga in rilievo chiara che si interseca....

user icon DROPS Design 07.02.2021 kl. 22:43:

Buonasera Donatella, le istruzioni sono corrette, la riga in rilievo chiara si ottiene proprio con la lavorazione a coste inglesi. Buon lavoro!

country flag Marita 07.01.2021 - 16:16:

Samma fråga som Birgitta O. På mössan står att jag skall sticka enligt följande *sticka 2 maskor tillsammans, för ett omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig*\r\nDå varvet är färdig stickat skall jag ha 66 m på stickan och alltså ha minskat hela 33 m på första varvet. \r\nSkall den lyfta maskan och omslaget bli en maska?????

user icon DROPS Design 18.01.2021 kl. 11:40:

Hei Marita. Ja, det stemmer. Den løfta masken tilhører patentmasken = 66 masker på pinnen. (Birgitta, 30.11.2020, har lagt inn spørsmålet sitt som en Kommentar/haket av for kommentar, og ikke som et spørsmål, derfor har den ikke blitt besvart). mvh DROPS design

country flag Loss Donatella 03.01.2021 - 17:28:

Non una difficoltà in particolare, è proprio il punto che non mi riesce. Pur avendo provato tante volte e guardato anche i video tutorial mi risulta un altra cosa

user icon DROPS Design 03.01.2021 kl. 19:56:

Buonasera Donatella, le spiegazioni sono corrette. Si ricordi di leggere i diagrammi dal basso verso l'alto e da destra verso sinistra. Buon lavoro!

country flag Solly 02.01.2021 - 22:40:

Hallo, leider komme ich beim Muster A2 nicht weiter. Die Reihe 10 verstehe ich nicht. Wenn ich die zugenommenen Maschen links stricke, was passiert dann mit der bereits vorhandenen Masche? Und das gesamte Muster ist ja dann verschoben, so dass ich die Umschläge nicht mehr zusammenstricken kann. Über Hilfe freue ich mich!

user icon DROPS Design 04.01.2021 kl. 15:58:

Liebe Solly, bei der vorrigen Runden haben Sie 1 Masche in die 1. Masche in A.2 zugenommen (= 5. Symbol) = die neue Masche rechts vom Diagram ab nächste Reihe - und gleichzeitig hatten Sie 2 Maschen abgenommen (= 4. Symbol), so bleibt die Maschenanzahl gleich aber die Maschen sehen so ab der 10. Reihe aus. Viel Spaß beim stricken!

country flag Donatella Loss 17.12.2020 - 12:47:

Io ho provato e rifatto il lavoro tante volte ma non sono riuscita. Secondo me le istruzioni non sono corrette. Mi dispiace perché è tanto bello

user icon DROPS Design 18.12.2020 kl. 09:02:

Buongiorno Donatella, se ci spiega in che punto ha trovato difficoltà possiamo cercare di aiutarla. Buon lavoro!

country flag Mbo 13.12.2020 - 18:36:

Bonjour J'ai fini le diagramme A1 et vais passer au A2. Est ce normal que, le A1 se terminant par un rang ou les deux mailles tricotées ensemble le sont sur l'endroit, on démarre le A2 sur le même sens de tricot de ces deux mailles, a l'endroit aussi? Ca ne me semble pas bon mais pourtant si on suit les diagrammes on se retrouve avec 2 rangs identiques l'un sur l'autre : dois je effectivement faire ainsi ou finir le A1 sur un rang envers pour pouvoir commencer le A2?

user icon DROPS Design 14.12.2020 kl. 09:20:

Bonjour Mbo, effectivement, avant de tricoter A.2 terminez A.1 par 1 rang comme le 1er ou le 3ème (= qui commence par 1 jeté, glissez 1 m à l'envers) pour que A.2 commence bien par (tricoter ensemble à l'endroit le jeté et la m glissée). Bon tricot!

country flag Birgitta Olofsson 30.11.2020 - 14:57:

På mössan står att jag skall sticka enligt följande *sticka 2 maskor tillsammans, för ett omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig*\r\nDå varvet är färdig stickat skall jag ha 66 m på stickan och alltså ha minskat hela 33 m på första varvet. \r\nSkall den lyfta maskan och omslaget bli en maska?????

country flag Aruna 11.11.2020 - 18:07:

Hi in first row of hat, it seems that I lose more stitches than I should. Do I knit two stitches together, then put yarn over and slip stitch that I’ve just knitted? In this case I lose 2 stitches in 3, thus losing 2/3 of the stitches. If I slip the stitch off the upcoming stitches, I don’t lose any stitches, because although I’ve knitted two together, I’ve wound the yarn round to get one extra stitch. Is what have I misunderstood?

user icon DROPS Design 12.11.2020 kl. 08:52:

Dear Aruna, do not count the yarn over worked with the slipped stitch as as stitch, these yarn overs belong to the slipped stitch, just count them as 1 together, thus you will loose 1/3 of the sts by knitting 2 sts together, YO, slip 1 as if to P all the round = 66-72 sts remain. Hope this helps. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 214-26