DROPS / 214 / 43

Polished Marble by DROPS Design

Heklet sjal i DROPS Delight. Arbeidet er heklet ovenfra og ned med bobler og hullmønster.

Stikkord: hullmønster, sjal,
DROPS Design: Modell de-216
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
Høyde: Målt langs midten = ca 80 cm.
Bredde: Målt langs oversiden fra kant til kant = ca 156 cm.

MATERIALER:
DROPS DELIGHT fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
400 g farge 01, grå

HEKLEFASTHET:
22 staver i bredden og 12 rader i høyden = 10 x 10 cm.

fra 38.00 kr /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 38.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 152kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.15.
Diagram A.1 viser hele starten av arbeidet.
Diagram A.3, A.5, A.7, A.9, A.11, A.13 og A.15 viser midten av sjalet. Luftmaskebuen i midten av disse diagrammene = midtbuen.
Diagram A.2, A.4, A.6, A.8, A.10, A.12 og A.14 viser halvparten av sjalet. Diagrammene leses derfor fra høyre mot venstre første frem til midten av sjalet, så hekles midten av sjalet, deretter leses diagrammene fra venstre mot høyre ut raden.

HEKLEINFORMASJON:
Første stav på begynnelsen av raden erstattes med 3 luftmasker.
Første dobbelstav på begynnelsen av raden erstattes med 4 luftmasker.

LUFTMASKE:
Om du hekler ytterst på heklenålen vil luftmasken ofte bli for stram. 1 luftmaske skal være like lang som 1 maske er bred.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet hekles frem og tilbake, ovenfra og ned. Les MØNSTER.

SJAL:
Bruk heklenål 3,5 og Delight. Les HEKLEINFORMASJON og LUFTMASKE i forklaringen over.

Hekle A.1, når A.1 er heklet ferdig er det 11 masker på hver side av midtbuen (= totalt 22 masker + midtbuen). HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!

Hekle A.2 og A.3 fra vrangen slik:
Hekle A.2a over første stav, hekle A.2b over de neste 14 maskene, hekle A.2c, hekle A.3 over midtbuen, hekle A.2c, hekle A.2b over de neste 14 maskene, og avslutt med A.2a over siste stav. Når hele A.2 og A.3 er heklet ferdig i høyden, er det 37 staver på hver side av midtbuen (= totalt 74 staver + midtbuen).

Hekle A.4 og A.5 fra vrangen slik:
Hekle A.4a over første stav, hekle A.4b over de neste 36 maskene (= 3 rapporter av 12 staver), hekle A.4c, hekle A.5 over midtbuen, hekle A.4c, hekle A.4b over de neste 36 stavene (= 3 rapporter av 12 staver), og avslutt med A.4a over siste stav. Når hele A.4 og A.5 er heklet ferdig i høyden, er det 71 staver på hver side av midtbuen (= totalt 142 staver + midtbuen).

Hekle A.6 og A.7 fra vrangen slik:
Hekle A.6a over første stav, hekle A.6b over de neste 70 stavene (= 5 rapporter av 14 staver), hekle A.6c, hekle A.7 over midtbuen, hekle A.6c, hekle A.6b over de neste 70 stavene (= 5 rapporter av 14 staver), og avslutt med A.6a over siste stav. Når hele A.6 og A.7 er heklet ferdig i høyden, er det 28 luftmaskebuer på hver side av midtbuen (= totalt 56 luftmaskebuer + midtbuen).

Hekle A.8 og A.9 fra retten slik:
Hekle A.8a over første dobbelstav, hekle A.8b over de neste 28 luftmaskebuene (= 7 rapporter av 4 luftmaskebuer), hekle A.8c, hekle A.9 over midtbuen, hekle A.8c, hekle A.8b over de neste 28 luftmaskebuene (= 7 rapporter av 4 luftmaskebuer), og avslutt med A.8a over siste dobbelstav. Når hele A.8 og A.9 er heklet ferdig i høyden, er det 37 luftmaskebuer på hver side av midtbuen (= totalt 74 luftmaskebuer + midtbuen).

Hekle A.10 og A.11 fra vrangen slik:
Hekle A.10a over første stav, hekle A.10b over de neste 36 luftmaskebuene (= 9 rapporter av 4 luftmaskebuer), hekle A.10c over neste luftmaskebue, hekle A.11 over midtbuen, hekle A.10c over neste luftmaskebue, hekle A.10b over de neste 36 luftmaskebuene (= 9 rapporter av 4 luftmaskebuer), og avslutt med A.10a over siste stav. Når hele A.10 og A.11 er heklet ferdig i høyden, er det 155 staver på hver side av midtbuen (= totalt 310 staver + midtbuen).

Hekle A.12 og A.13 fra vrangen:
Hekle A.12a over første stav, hekle A.12b over de neste 154 stavene (= 11 rapporter av 14 staver), hekle A.12c, hekle A.13 over midtbuen, hekle A.12c, hekle A.12b over de neste 154 stavene (= 11 rapporter av 14 staver), og avslutt med A.12a over siste stav. Når hele A.12 og A.13 er heklet ferdig i høyden, er det 198 staver på hver side av midtbuen (= totalt 396 staver + midtbuen).

Hekle A.14 og A.15 fra vrangen:
Hekle A.14a over de første 8 stavene, hekle A.14b over de neste 182 stavene (= 13 rapporter av 14 staver), hekle A.14c over de neste 8 stavene, hekle A.15 over midtbuen, hekle A.14c over de neste 8 stavene, hekle A.14b over de neste 182 stavene (= 13 rapporter av 14 staver), og avslutt med A.14a over de siste 8 stavene. Når hele A.14 og A.15 er heklet ferdig i høyden, er det 219 staver på hver side av midtbuen (= totalt 438 staver + midtbuen). Klipp og fest tråden. Sjalet måler ca 80 cm målt langs midtbuen.

Diagram

= Start her! Hekle 4 luftmasker og sett dem sammen til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Se punkt på sirkel og hekle i retning av pilen.
= raden er allerede heklet. Start på neste rad.
= Start på diagrammet her (= første rad i diagrammet)
= dobbelstav i maske
= stav om luftmaskeringen/luftmasken/luftmaskebuen
= stav i maske
= 2 luftmasker - dersom du hekler ytterst på heklenålen vil luftmasken ofte bli for stram. 1 luftmaske skal være like lang som 1 maske er bred.
= BOBLE: Hekle slik om luftmaskebuen under: 1 kjedemaske, 4 dobbelstaver, men vent med siste kast og gjennomtrekk på hver av disse dobbelstavene, 1 kjedemaske, lag et kast om nålen og trekk gjennom alle 7 løkkene på nålen

Kommentarer / Spørsmål (6)

Cloe Moins 25.08.2020 - 13:33:

On the last row of block 8, there are two little curved lines joining the last double crochet in 8c to the treble crochet in 9. I interpreted these as meaning a chain three, making a chain six total. But the next row, that is the first row of block 10, has the last treble crochet In 10c joined directly to the treble in 11, so the six chain group has nothing crocheted into it and just hangs out. So what should these little lines be? Thanks!

DROPS Design 25.08.2020 kl. 13:44:

Dear Mrs Moins, the last sts in A.8C might be 2 chains (this will be checked by design team since symbols are missing in the diagram key), ie A.C finishes with 1 dc, 2 chains before A.9 - then on next row, work A.10c = 2 chains over the 2 chains from A.8c. (A.10b finishes with 3 treble in the last ch-space of A.8c). Happy crocheting!

Claudine Lévesque 22.08.2020 - 15:13:

Bonjour, pour le A4a, je sais que je dois commencer à la 2e ligne. Mais il n’y a qu’un demi cercle (3 mailles en l’air). Après, c’est le A4b. Je ne comprends pas. Il y a 12 brides au A2a, à la dernière ligne. Et un seul demi cercle au A4a. Je dois comprendre quoi? Ce sera le même problème au A4c. Cela fait 2 jours que je ne pense qu’à ça. Pouvez-vous m’aider?

DROPS Design 24.08.2020 kl. 08:17:

Bonjour Mme Lévesque, au 1er rang, vous crochetez: A.4a (= 1 double-bride, 3 mailles en l'air), puis A.4b (= 3 mailles en l'air (= vous avez bien un arceau de 6 mailles en l'air), 1 maille serrée dans la bride, *6 mailles en l'air, sautez 1 bride, 1 maille serrée dans la bride suivante*, répétez de *-*) terminez par 3 mailles en l'air, sautez la dernière bride, A.4c = 3 mailles en l'air (vous avez ainsi un arceau de 6 mailles en l'air), puis A.5 (= 1 bride, 5 mailles en l'air, 1 bride). Bon crochet!

Claudine Lévesque 19.08.2020 - 23:13:

J’ai de la misère à comprendre la partie A.4 et A.5. A.4 c’est 3 mailles en l’air. A.5 = 3 motifs de 12 brides. Ça veut dire quoi? Le plan est difficile à suivre rendu à A.4a. Il y a un seul arceau qui veut dire 3 mailles en l’air. Je ne comprends pas. Merci de votre aide.

DROPS Design 20.08.2020 kl. 10:07:

Bonjour Mme Lévesque, crochetez A.4 comme vous l'avez fait pour A.2 = commencez par A.4a, répétez A.4b et terminez par A.4c, crochetez A.5 au-dessus de A.3 et crochetez ensuite A.4c, répétez A.4b et terminez par A.4a = les diagrammes se lisent en commençant au 2ème rang = celui après celui avec l'étoile, celui avec l'étoile montre les mailles du rang précédent pour savoir comment crocheter le 1er rang de A.4/A.5. Bon crochet!

Cleo Moins 17.08.2020 - 22:41:

I found that, for me, the first section A1 has a better shape if you make the starting ring, then crochet nine trebles into it, forming a half circle, then make the eighteen trebles of the ‘first’ row, with two into each of the nine. The ring was too crowded with all eighteen straight into it.

Gina Rice 05.06.2020 - 23:29:

Absolutely gorgeous 💖

Synnøve Mollerup Vestlund 04.06.2020 - 15:29:

Lekkert! Og anvendelig til så mye.

Kommentér oppskrift DROPS 214-43