DROPS / 211 / 13

Seaside Spirals by DROPS Design

Strikket topp med fletter og V-hals i DROPS Paris. Størrelse XS - XXL.

DROPS Design: Modell w-796
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

200-250-250-300-300-350 g farge 62, salvie grønn

DROPS RUNDPINNE NR 5,5: Lengde på 80 cm til glattstrikk.
DROPS RUNDPINNE NR 4,5: Lengde på 60 cm eller 80 cm til vrangbord.

fra 9.00 kr /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 9.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 36kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.7. Diagrammene viser alle pinnen sett fra retten!

FELLETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man maskeantallet det skal felles over (f.eks 58 masker), og deler maskene med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 4) = 14,5.
I dette eksempelet felles det ved å strikke vekselvis hver 13. og 14.maske og hver 14. og 15.maske rett sammen.

FELLETIPS-2:
Fell slik etter A.5: Ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over.
Fell slik før A.4: 2 masker rett sammen.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

TOPP - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
For- og bakstykket strikkes først frem og tilbake på rundpinne hver for seg opp til splitten er ferdig. Deretter settes de 2 delene inn på samme rundpinne, og det strikkes rundt opp til V-halsen og ermehullene. Videre deles arbeidet til bakstykke og høyre- og venstre forstykke, og hver del strikkes ferdig for seg.

BOL:
Legg opp 68-76-80-88-96-104 masker på rundpinne 4,5 med Paris. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Deretter strikkes det vrangbord slik: Strikk A.1 over de første 5 maskene, vrangbord * 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 7 masker på pinnen, 2 rett, A.2 over de siste 5 maskene. Fortsett frem og tilbake slik til vrangborden måler 2 cm – avpass at neste pinne strikkes fra retten. Neste pinne strikkes slik: A.1 over de første 5 maskene, rett over de neste 58-66-70-78-86-94 maskene, og fell samtidig 4-6-4-6-6-4 masker jevnt fordelt – les FELLETIPS-1, A.2 over de siste 5 maskene = 64-70-76-82-90-100 masker. Bytt til rundpinne 5,5. Fortsett frem og tilbake med A.1 og A.2 i siden, og glattstrikk over de resterende maskene til hele A.1 og A.2 er strikket ferdig i høyden = 60-66-72-78-86-96 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN. Avslutt etter 1 pinne fra vrangen. Forstykket opp til det splitten slutter er nå ferdig. Klipp tråden og legg arbeidet til side. Strikk bakstykket på samme måte, men ikke klipp tråden når arbeidet er ferdig.

Nå strikkes de 2 delene sammen fra retten.
Start med å strikke over maskene på bakstykket slik:
Strikk 2 masker rett sammen (= 1 maske felt), strikk rett til det gjenstår 2 masker på bakstykket, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 maske rett, løft den løse masken over (= 1 maske felt), sett en merketråd her. Deretter strikkes det på samme måte over maskene på forstykket = 116-128-140-152-168-188 masker. Det er nå 1 merketråd i hver side av arbeidet. La merketrådene i hver side følge med oppover i arbeidet - de skal brukes senere. Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 30-31-32-33-34-34 cm fra oppleggskanten, strikkes neste omgang slik: Strikk rett over de 58-64-70-76-84-94 maskene på bakstykket, 24-27-30-33-37-42 masker rett, A.3 over de midterste 10 maskene på forstykket, 24-27-30-33-37-42 masker rett.
Strikk 1 omgang til med rett og A.3 over de midterste 10 maskene på forstykket.
Nå settes de 8-8-8-10-10-12 maskene på hver side av merketråden i hver side på hver sin tråd (= 4 tråder med 8-8-8-10-10-12 masker på hver). Sett de 42-48-54-56-64-70 maskene på bakstykket på en egen tråd. Del forstykket i 2 slik at halvparten av maskene (dvs 21-24-27-28-32-35 masker) kommer på hver sin tråd til høyre og venstre forstykke.

HØYRE FORSTYKKE:
Legg opp 5 masker på rundpinne 5,5 med et nytt nøste Paris.
1.PINNE (retten): Strikk A.4 over alle masker, snu.
2.PINNE: Strikk A.4 tilbake over de første 4 maskene, strikk siste maske rett sammen med 1. og 2.maske etter merketråden i siden (dvs, av de 8-8-8-10-10-12 maskene på tråden), slik at de 5 maskene i A.4 blir strikket sammen med høyre forstykke, snu.
3.PINNE: Strikk A.4 over de 5 maskene, snu.
4.PINNE: Strikk A.4 tilbake over de første 4 maskene, strikk siste maske rett sammen med 3. og 4.maske etter merketråden, slik at de 5 maskene i A.4 blir strikket sammen med høyre forstykke, snu.
Fortsett frem og tilbake slik med å strikke siste maske i A.4 sammen med de neste 2 maskene langs ermehullet til alle de 8-8-8-10-10-12 maskene langs ermehullet er strikket sammen med A.4. Avslutt etter en pinne fra vrangen, og strikk som før over de 21-24-27-28-32-35 maskene på tråden til høyre forstykke (dvs det strikkes fra ermehullet og frem til midten av fletten = A.3) = 26-29-32-33-37-40 masker på pinnen.
Nå strikkes det mønster, og det felles til V-hals og ermehull slik:
Strikk A.5 over de første 5 maskene, rett til det gjenstår 5 masker, A.4 over de siste 5 maskene. Fortsett frem og tilbake slik, SAMTIDIG på første pinne fra retten felles det til V-hals og ermehull – les FELLETIPS-2. Fell til V-hals på hver 2.pinne totalt 9-10-11-11-12-13 ganger, og fell til ermehull på hver 2.pinne 0-2-5-7-12-14 ganger, deretter på hver 4.pinne 4-4-3-2-0-0 ganger = 13 masker. Nå strikkes A.6 over de siste 13 maskene. Når A.6 er strikket ferdig i høyden, er det 8 masker tilbake på pinnen. Repeter de siste 4 pinnene i diagrammet (fra pinnen med pil) til arbeidet måler 17-18-19-20-21-23 cm fra den første fellingen til hals – avpass at det avsluttes etter en pinne som er som nest siste pinne i diagrammet. Fell av fra vrangen med vrang, samtidig som 2 og 2 masker strikkes vrang sammen. Toppen måler totalt ca 48-50-52-54-56-58 cm.

VENSTRE FORSTYKKE:
Legg opp 5 masker på rundpinne 5,5 med Paris.
1.PINNE (retten): Strikk A.5 over de første 4 maskene, strikk siste maske vrang sammen med 1. og 2.maske etter merketråden i siden (dvs, av de 8-8-8-10-10-12 maskene på tråden), slik at de 5 maskene i A.5 blir strikket sammen med venstre forstykke, snu.
2.PINNE: Strikk A.5 over de 5 maskene, snu.
3.PINNE: Strikk A.5 tilbake over de første 4 maskene, strikk siste maske vrang sammen med 3. og 4.maske etter merketråden, slik at de 5 maskene i A.5 blir strikket sammen med venstre forstykke, snu.
Fortsett frem og tilbake slik med å strikke siste maske i A.5 sammen med de neste 2 maskene langs ermehullet til alle de 8-8-8-10-10-12 maskene langs ermehullet er strikket sammen med A.5. Avslutt etter en pinne fra vrangen.
Nå strikkes det mønster, og det felles til V-hals og ermehull slik:
Strikk A.5 over de første 5 maskene, rett til det gjenstår 5 masker, A.4 over de siste 5 maskene. Fortsett frem og tilbake slik, SAMTIDIG på første pinne fra retten felles det til V-hals og ermehull – husk FELLETIPS-2. Fell til V-hals på hver 2.pinne totalt 9-10-11-11-12-13 ganger, og fell til ermehull på hver 2.pinne 0-2-5-7-12-14 ganger, deretter på hver 4.pinne 4-4-3-2-0-0 ganger = 13 masker. Nå strikkes A.7 over de siste 13 maskene. Når A.7 er strikket ferdig i høyden, er det 8 masker tilbake på pinnen. Repeter de siste 4 pinnene i diagrammet (fra pinnen med pil) til arbeidet måler 17-18-19-20-21-23 cm fra den første fellingen til hals – avpass at det avsluttes etter en pinne som er som nest siste pinne i diagrammet. Fell av fra vrangen med vrang, samtidig som 2 og 2 masker strikkes vrang sammen. Toppen måler totalt ca 48-50-52-54-56-58 cm.

BAKSTYKKET:
Kant venstre ermehull:
Legg opp 5 masker på rundpinne 5,5 med et nytt nøste Paris.
1.PINNE (retten): Strikk A.4 over alle masker, snu.
2.PINNE: Strikk A.4 tilbake over de første 4 maskene, strikk siste maske rett sammen med 1.og 2.maske etter merketråden i siden (dvs, av de 8-8-8-10-10-12 maskene på tråden), slik at de 5 maskene i A.4 blir strikket sammen med bakstykket, snu.
3.PINNE: Strikk A.4 over de 5 maskene, snu.
4.PINNE: Strikk A.4 tilbake over de første 4 maskene, strikk siste maske rett sammen med 3. og 4.maske etter merketråden slik at de 5 maskene i A.4 blir strikket sammen med bakstykket, snu.
Fortsett frem og tilbake slik med å strikke siste maske i A.4 sammen med de neste 2 maskene langs ermehullet til alle de 8-8-8-10-10-12 maskene langs ermehullet er strikket sammen med A.4. Avslutt etter en pinne fra vrangen.

Kant høyre ermehull:
Legg opp 5 masker på rundpinne 5,5 med Paris.
1.PINNE (retten): Strikk A.5 over de første 4 maskene, strikk siste maske vrang sammen med 1.og 2.maske etter merketråden i siden (dvs, av de 8-8-8-10-10-12 maskene på tråden), slik at de 5 maskene i A.5 blir strikket sammen med bakstykket, snu.
2.PINNE: Strikk A.5 over de 5 maskene, snu.
3.PINNE: Strikk A.5 tilbake over de første 4 maskene, strikk siste maske vrang sammen med 3. og 4.maske etter merketråden, slik at de 5 maskene i A.5 blir strikket sammen med bakstykket, snu.
Fortsett frem og tilbake slik med å strikke siste maske i A.3 sammen med de neste 2 maskene langs ermehullet til alle de 8-8-8-10-10-12 maskene langs ermehullet er strikket sammen med A.5. Avslutt etter en pinne fra vrangen.

Nå strikkes maskene fra tråden til bakstykke sammen med de 5 maskene til kant langs ermehullene fra retten slik: Strikk A.3 over de første 5 maskene, strikk rett over de 42-48-54-56-64-70 maskene fra tråden til bakstykket, strikk A.4 over de siste 5 maskene (= 52-58-64-66-74-80 masker på pinnen), samtidig starter fellingen til ermehull – husk FELLETIPS-2. Fell til ermehull på hver 2.pinne 1-2-5-7-12-14 ganger, deretter på hver 4.pinne 4-4-3-2-0-0 ganger = 42-46-48-48-50-52 masker. Fortsett frem og tilbake med rett over rett og vrang over vrang til arbeidet måler 9-10-11-11-12-14 cm fra første felling til ermehull.
Strikk 1 pinne fra retten med rett over rett og vrang over vrang, og øk 0-0-2-2-0-2 masker jevnt fordelt (men ikke over de ytterste 5 maskene i hver side) = 42-46-50-50-50-54 masker. Strikk 1 pinne i mønster tilbake fra vrangen.
Bytt til rundpinne 4,5. Nå strikkes det vrangbord slik: Strikk 3 masker rett, 3 vrang. * 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 8 masker på pinnen, 2 rett, 3 vrang, 3 masker rett. Fortsett frem og tilbake slik til vrangborden måler 2 cm – avpass at neste pinne strikkes fra retten, strikk fra nest siste pinne i A.7 over de første 8 maskene før disse maskene settes på en tråd (= stropp), fell av med rett over rett og vrang over vrang over de neste 26-30-34-34-34-38 maskene, strikk fra nest siste pinne i A.6 over de siste 8 maskene på pinnen (= stropp).
Repeter mønsteret fra pinne med pil, frem og tilbake over disse 8 maskene til stroppen måler ca 6-6-6-7-7-7 cm – avpass at det avsluttes etter nest siste pinne i diagrammet. Fell av fra vrangen med vrang, samtidig som 2 og 2 masker strikkes vrang sammen.
Sett de 8 maskene fra tråden tilbake på pinnen og strikk siste pinne i A.7 (= fra vrangen). Deretter repeteres mønsteret fra pinnen med pil til stroppen måler ca 6-6-6-7-7-7 cm – avpass at det avsluttes etter nest siste pinne i diagrammet. Fell av fra vrangen med vrang, samtidig som 2 og 2 masker strikkes vrang sammen.

MONTERING:
Sy sammen stroppene med maskesting. Sy sammen oppleggskantene i sidene der det ble lagt opp 5 nye masker (A.5/ A.4). Sy med maskesting for å unngå tykk søm. Klipp og fest tråder.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 16.06.2020
Rettelse: Det er lagt til en maske, som manglet under avsnitt BOL. To diagrammer er endret fra A.3 til A.5 under avsnitt BAKSTYKKE.

= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over
= 2 vrang sammen
= løft de 2 neste maskene løs av pinnen som om de skulle strikkes rett sammen, strikk 1 maske rett, og løft de 2 løse maskene over masken som ble strikket (= 2 masker felt)
= sett 4 masker på flettepinnen foran arbeidet, 4 rett, 4 rett fra flettepinnen
= sett 3 masker på flettepinnen bak arbeidet, 3 rett, 3 rett fra flettepinnen
= sett 3 masker på flettepinnen foran arbeidet, 3 rett, 3 rett fra flettepinnen
= repeter mønsteret fra denne pinnen
= Strikk 3 rett sammen (= 2 masker felt)
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse masken over (= 2 masker felt)

Kommentarer / Spørsmål (56)

Marit 05.07.2020 - 09:00:

Skal virkelig A3 strikkes to ganger på bolen? Det ser ikke slik ut på bildene. "masker rett, A.3 over de midterste 10 maskene på forstykket, 24-27-30-33-37-42 masker rett. Strikk 1 omgang til med rett og A.3 over de midterste 10 maskene på forstykket."

DROPS Design 06.07.2020 kl. 07:37:

Hei Marit, Her er det snakk om 2 omganger etter hverandre, med A.3 strikket 1 gang på hver omgang. De andre maskene er strikket rett. God fornøyelse!

Christine 21.06.2020 - 21:55:

Hei! Jeg forsøker å forstå oppskriften fra der hvor 8+8 masker settes på tråd på hver side av merketrådene. Jeg har lagt opp 5 masker på en pinne og strikket A5 fra retten over de 5 maskene. For pinne nr 2, lurer jeg på fra hvilken side jeg skal strikke 5.maske med 1. og 2. maske fra de 8 maskene under armen? Jeg forstår ikke helt hvordan de 5 maskene skal strikkes sammen med høyre forstykket? Veldig fint om dere kan legge ved et bilde? Takk!

DROPS Design 25.06.2020 kl. 08:21:

Hej Christine, Hvis du starter med højre forstykke, så er det A.4 du strikker. Vi skal prøv at få lavet en video som viser hvordan du gør :)

Maria Rosa 17.06.2020 - 21:34:

Vorrei capire meglio le correzioni, apportate al modello il 16 /06. Mi spiegate per favore cosa vuol dire da a3 a a5?

DROPS Design 18.06.2020 kl. 10:07:

Buongiorno Maria Rosa, nel paragrafo DIETRO, in 2 punti era riportato A.3 al posto di A.5, quindi è stato corretto. Le correzioni sono già state integrate nelle istruzioni, quindi quello che legge è già stato corretto. Buon lavoro!

Elleke Groeneweg 16.06.2020 - 18:32:

De correcties betekenen dat een oneven aantal steken wordt opgezet en dat A3 komt te vervallen en het dus ook A5 wordt? Alvast bedankt voor uw antwoord.

DROPS Design 18.06.2020 kl. 09:48:

Dag Elleke,

De correcties zijn al doorgevoerd in het online patroon. Er stond een aantal keer A.3 in de beschrijving, waar A.5 had moeten staan. Dat is dus inmiddels aangepast.

Eunice Ribeiro 15.06.2020 - 13:14:

Bom dia estou a fazer o modelo 211-13 , ao qual adoro todos os vossos trabalhos ,não fiz mais, porque tenho um pouco de dificuldade, em entender os vossos projectos ainda, gostaria de saber pfv se vão ter video deste, modelo das cavas, decote e alças , ja estou a meio do top. muito obrigada

DROPS Design 15.06.2020 kl. 16:38:

Boa tarde, Obrigado pelo seu interesse nos nossos modelos! Ainda não temos informações acerca de vídeos específicos para este modelo mas pode sempre ver os vídeos ao fundo das explicações deste modelo que ensinam váras técnicas para fazer este top. E se tiver dúvidas, pode sempre enviar uma pergunta, Bom Tricô!

Dale 12.06.2020 - 22:00:

When I start working the right front piece. It says cast on 5 stitches. Row 1 Is this the cast on five stitches only? Row2 does this mean work 2nd row of a.4(p3 k2) k. last st. together with the first and second stitch of the right front (decreasing 2sts.) then continue to k. To last st. Of front k1 together with 2 sts. From side work a.4 over last 5 sts.

Janni 12.06.2020 - 16:30:

Jeg synes ryggen afsluttes kedeligt. Hvorfor ikke lukke af med a4? Ellers super top med flot form - behagelig at have på.

Maria DeLeon 11.06.2020 - 14:25:

Cómo hacer sweater o blusa cuello en V con aguja circulares redondo?

DROPS Design 13.06.2020 kl. 20:16:

Hola Maria. Marcando la etiqueta "escote en V", que puedes encontrar bajo el nombre del patrón, tienes acceso a varios modelos de jerseis con escote en V.

Maria De Leon 11.06.2020 - 14:23:

Buenos días! Gracias por tanta ayuda Excelente!!!

Cannicioni Patricia 05.06.2020 - 07:03:

Bonjour , avez vous les explications en français ? merci !

DROPS Design 05.06.2020 kl. 07:53:

Bonjour Mme Cannicioni, tous nos modèles sont disponibles en français, cliquez simplement sur le menu sous la photo pour changer la langue. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 211-13

#seasidespirals

Manuela Cecchetti, Italy