DROPS / 212 / 27

Dragonfly Wings Jacket by DROPS Design

Strikket lang jakke i DROPS Air. Arbejdet strikkes med hulmønster, sjalskrave og v-hals. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ai-253
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

350-400-450-450-500-500 g farve 01, natur

DROPS RUNDPIND NR 5,5: Længde på 80 cm til glatstrik.
DROPS RUNDPIND NR 4,5: Længde på 80 cm til rib.

DROPS KNAP, Kokosnød NR 515: 5-5-5-6-6-6 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 237.65kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

INDTAGNINGSTIPS-1 (gælder i siderne):
Alle indtagninger gøres på en pind fra retsiden.
Sørg for at der ikke tages ind midt i et hulmønster, dvs er der et hulmønster som er startet lige der hvor indtagningen er, tages der først ind når hulmønsteret er strikket færdig.
Strik til der er 4 masker tilbage før mærketråden i siden, strik 2 masker ret sammen, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 maske ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder v-hals):
Alle indtagninger gøres fra retsiden.
Højre forstykke:
Tag ind i starten af pinden fra retsiden:
Strik de 6 kantmasker som før, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket ret.
Venstre forstykke:
Tag ind i slutningen af pinden fra retsiden:
Strik til der er 8 masker tilbage på pinden, 2 masker ret sammen, strik de 6 kantmasker som før.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, så kan der lukkes af på en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt - så kan der laves omslag efter ca hver 4.maske, disse omslag lukkes af som almindelige masker.

KNAPHUL (nedenfra og op):
Alle knaphulsaflukninger gøres på en pind fra retsiden.
Luk af til knaphul på højre forkant. 1 KNAPHUL = strik tredje og fjerde maske fra kanten ret sammen og slå om. På næste pind (= fra vrangen) strikkes omslaget vrang = hul.
Luk af til knaphul når arbejdet måler:
S: 5, 14, 23, 31 og 39 cm
M: 5, 14, 23, 32 og 41 cm
L: 5, 14, 23, 32 og 41 cm
XL: 5, 13, 21, 29, 36 og 43 cm
XXL: 5, 13, 21, 29, 36 og 43 cm
XXXL: 5, 13, 21, 29, 37 og 45 cm

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Ryg- og forstykke strikkes frem og tilbage. Der tages masker ind til v-hals, der lukkes masker af til ærmegab, og forstykkerne og bagstykket strikkes færdig hver for sig. Ærmerne strikkes frem og tilbage.

RYG- OG FORSTYKKE:
Slå 190-202-218-222-246-262 masker op (inklusive 6 kantmasker i hver side af arbejdet) på rundpind 4,5 med Air. Strik 1 pind vrang fra vrangen.
Derefter strikkes der rib således:
Strik 2 masker RETSTRIK – læs forklaring over, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 4 masker tilbage, afslut med 2 masker ret og 2 masker retstrik.
Når ribben måler 5 cm, strikkes næste pind fra retsiden således:
Strik 2 masker retstrik, 2 ret, 2 vrang (= forkant), strik ret og tag 13-11-13-11-13-11 masker ind jævnt fordelt til der er 6 masker tilbage, afslut med 2 vrang, 2 ret og 2 masker retstrik over forkanten = 177-191-205-211-233-251 masker.
Skift til rundpind 5,5.
Der lukkes af til KNAPHUL på højre forkant – læs forklaring over.
Strik 1 pind fra vrangen med ret over ret, vrang over vrang og retstrik over retstrik.
Sæt 1 mærketråd 47-51-54-56-61-66 masker ind fra hver side, mærketrådene markerer siderne af tøjet og skal senere bruges når der skal tages ind i hver side (= 83-89-97-99-111-119 masker på bagstykket)
På næste pind fra retsiden strikkes der mønster således:
Strik 2 masker retstrik, 2 ret, 2 vrang (= forkant), 0-0-0-3-0-2 masker glatstrik, A.1 (= 5 masker), strik A.2 (= 14 masker) over 154-168-182-182-210-224 masker (= 11-12-13-13-15-16 gange i bredden), A.3 (= 6 masker), 0-0-0-3-0-2 masker glatstrik og 2 vrang, 2 ret og 2 masker retstrik over forkanten. Fortsæt mønsteret således.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES VIDERE!
Der tages masker ind i hver side, der tages masker ind til v-hals, og der lukkes af til ærmegab således:
Hvis der ikke er nok masker til at strikke et helt hulmønster i bredden, strikkes de resterende masker i glatstrik.
TAG MASKER IND I SIDERNE SÅLEDES:
Når arbejdet måler 12 cm, tages der 1 maske ind på hver side af hver mærketråd – læs INDTAGNINGSTIPS-1 (= 4 masker taget ind). Tag ind således på hver 4½.-4½.-5.-5.-5½.-5½.cm totalt 7 gange.
TAG IND TIL V-HALS SÅLEDES:
Når arbejdet måler 39-41-41-43-43-45 cm, starter indtagningen til v-hals på næste pind fra retsiden således:
Tag 1 maske ind indenfor 6 kantmasker – læs INDTAGNINGSTIPS-2.
Tag ind således på hver 4.pind totalt 6-5-7-7-8-8 gange, derefter på hver 2.pind totalt 8-11-8-9-8-9 gange (= totalt 14-16-15-16-16-17 masker taget ind).
LUK AF TIL ÆRMEGAB SÅLEDES:
Når arbejdet måler 43-44-45-46-47-48 cm, lukkes der af til ærmegab på næste pind fra retsiden således:
Luk 3-4-5-5-5-6 masker af på hver side af mærketråden (= 6-8-10-10-10-12 masker lukket af til ærmegab i hver side).
Delene strikkes nu færdig hver for sig (der fortsættes at tage ind til v-hals på forstykkerne). Klip tråden.
Lad maskerne til forstykkerne hvile på pinden, mens der strikkes over maskerne på bagstykket.

BAGSTYKKE:
= 63-67-73-75-87-93 masker. Fortsæt med mønster som før, men yderste maske i hver side strikkes i retstrik. Der strikkes kun hulmønster om det går op i bredden, de resterende masker strikkes i glatstrik.
Når arbejdet måler 54-56-58-60-62-64 cm fra opslåningskanten, lukkes de midterste 25-27-27-27-29-29 masker af på næste pind fra retsiden (= 19-20-23-24-29-32 masker på hver skulder).
Hvis der er startet på hulmønster, strikkes det færdigt i højden, men der strikkes ikke flere rapporter i højden – maskerne strikkes videre i glatstrik og 1 kantmaske retstrik i hver side af arbejdet.
Skuldrene strikkes nu færdig hver for sig.
Der lukkes masker af på hver pind fra halsen således:
Luk 1 maske af 2 gange = 17-18-21-22-27-30 masker.
Luk af når arbejdet måler 60-62-64-66-68-70 cm fra opslåningskanten.
Strik den anden skulder på samme måde.

VENSTRE FORSTYKKE:
Der fortsættes at tage ind til v-hals på forstykket, som forklaret over. Når arbejdet måler 54-56-58-60-62-64 cm fra opslåningskanten, strikkes de hulmønstre som evt er startet på i højden færdig, men der strikkes ikke flere rapporter i højden – maskerne strikkes videre i glatstrik og 1 kantmaske retstrik i hver side af arbejdet.
Når alle indtagninger til v-hals er færdige, er der 23-24-27-28-33-36 masker tilbage på pinden. Når arbejdet måler 60-62-64-66-68-70 cm fra opslåningskanten, lukkes de første 17-18-21-22-27-30 masker af på næste pind fra retsiden = 6 masker tilbage til sjalskrave. Fortsæt med mønster som før over de 6 masker til sjalskraven måler ca 6-7-7-7-9-9 cm. Luk af med ret over ret, retstrik over retstrik og vrang over vrang.

HØJRE FORSTYKKE:
Strik som venstre forstykke til arbejdet måler 60-62-64-66-68-70 cm fra opslåningskanten. På næste pind fra retsiden strikkes der mønster over de første 6 masker som før, luk de resterende 17-18-21-22-27-30 masker af. Klip tråden. Fortsæt med mønster over de 6 masker til sjalskrave i ca 6-7-7-7-9-9 cm, afpas med venstre forstykke. Luk af med ret over ret, retstrik over retstrik og vrang over vrang.

ÆRMER:
Slå 62-66-66-66-70-70 masker op (inklusive 1 kantmaske i hver side) på rundpind 4,5 med Air. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes der således fra retsiden:
Strik 1 kantmaske retstrik, 1 ret, * 2 vrang, 2 ret *, strik fra *-* til der er 4 masker tilbage, 2 vrang, 1 ret og 1 kantmaske retstrik.
Når ribben måler 5 cm, strikkes der 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 4-6-6-4-6-6 masker ind jævnt fordelt = 58-60-60-62-64-64 masker.
Skift til rundpind 5,5.
Nu strikkes der mønster videre således:
Strik 1 kantmaske retstrik, 0-1-1-2-3-3 masker glatstrik, A.2 totalt 4 gange i bredden, 0-1-1-2-3-3 masker glatstrik og 1 kantmaske retstrik.
Repeter mønsteret i højden. Når ærmet måler 16 cm, tages der 0-0-1-1-1-1 maske ud i hver side af arbejdet indenfor 1 kantmaske (= 0-0-2-2-2-2 masker taget ud). Tag ud således på hver 6.cm totalt 0-0-1-2-3-4 gange = 58-60-62-66-70-72 masker. De nye masker strikkes i glatstrik.
Når ærmet måler 47-46-45-44-43-41 cm fra opslåningskanten, sættes der 1 mærke indenfor 1 kantmaske i starten af næste pind – mærket markerer hvor bunden af ærmegabet starter.
Nu startes det ikke på flere hulmønstre, de som allerede er startet strikkes færdig. Strik videre i glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side.
Luk af når ærmet måler totalt 49-49-48-47-46-45 cm – læs AFLUKNINGSTIPS!
Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene indenfor aflukningskanten. Sy sjalskraven sammen midt bagpå med maskesting, og sy den til halsudskæringen bag i nakken – sømmen skal vende ind mod vrangen.
Sy ærmesømmen, men lad 3-3-3-3-4-4 cm være øverst på ærmet (dvs til mærket på ærmet).
Sy slidsen øverst på ærmet til ærmegabets bund, og sy derefter ærmet til ryg- og forstykke.
Sy knapper i på venstre forkant

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 212-27) for mål og udregninger.

Ann Jakobsson 05.10.2020 - 07:13:

Nu har jag stickat 12 cm och maskat av i sidorna. Det innebär ju att jag har färre maskor på stickan när jag ska sticka nästa rad hålmönstrar i diagrammet. Framsidan stämmer men sen kommer hålmönstrat närmare hålmönstrat under. Då kommer de ju inte att ligga mitt i mellan varandra? Jag ska minska flera gånger i sidan och då kommer väl hålmönstrat att ligga rakt över varandra tillslut?

DROPS Design 07.10.2020 kl. 10:27:

Hej Ann, hulmønsteret skal være der det hele tiden har været, når du ikke har nok masker til et hulmønster i siden, så skal disse masker slätstickas. God fornøjelse!

Edith 23.09.2020 - 07:04:

I need help understanding this part of the pattern: Work 2 stitches in garter stitch, knit 2, purl 2 (= band), knit and decrease 13-11-13-11-13-11 Does this mean I decrease a stitch every 13 and 11 stitches?

DROPS Design 23.09.2020 kl. 08:23:

Dear Edith, you work this row as follows: 2 sts in garter stitch, knit 2, purl 2, then knit the next stitches until 6 sts remain but decrease evenly 11 or 13 sts (see your size) over these stitches (see how to decrease evenly here), and work the last 6 sts = purl 2, knit 2, 2 sts in garter stitch. Happy knitting!

Sabrina 21.09.2020 - 19:31:

Thank you for your response, but I am still unclear. If I decrease one stitch on each side of the markers as instructed, it leaves me with 81 stitches in the middle and 46 stitches on each side. Neither of these numbers can fit any of the lace pattern equally?

DROPS Design 22.09.2020 kl. 11:22:

Dear Sabrina, you have to line up the pattern worked on each piece (front piece/back piece/front piece) ie skip the decreased sts as if they were worked in pattern (but work them in stocking stitch if you cannot work them with the lace pattern = every yarn over should be compensated by a decrease). This means you will work lace pattern over the stitches as before, but on the side, pattern will not fit anymore, the number of sts between each repeat will be here different, most important is that it fits in height. Which size are you working on?

Inger J 21.09.2020 - 10:27:

Har 233 maskor på stickan till st. X XL hur får jag mönstret att stämma ?? Nu vill jag ha klara besked hur jag skall sticka så allt stämmer, har frågat två återförsäljare men ingen vill hjälpa, jag har kanske missat något som jag inte ser nu nät jag har försökt i flera veckor ? Hjälp snarast!

DROPS Design 21.09.2020 kl. 15:24:

Hei Inger. Om du strikker str XXL skal du ha 233 masker når du bytter til rundpinne 5,5. Og når mønstret skal strikkes strikker du 2 masker i riller, 2 rett og 2 vrang (=6 masker), så strikker du A.5 (=5 masker), deretter strikkes det A.2 over 210 masker (1 rapport av A.2 = 14 masker), så A.3 (=6 masker) og tilslutt 2 vrang + 2 rett + 2 masker i riller = 233 masker. N<år du har strikke diagrammene 1 gang i høyden, fortsetter du på 1. rad i diagrammene igjen. God Fornøyelse!

Sabrina 18.09.2020 - 16:23:

Hi, I decreased the four stitches on the body at 12 cm per the pattern, but now I’m back to working the pace pattern a couple rows above and because of the decrease, the pattern seems to not be centered/there are not enough stitches for the pace pattern in any of the back section? I am able to get the lace pattern centered on the two sides beyond the two thread markers, but can’t adjust the lace pattern to fit any of the middle back section? Is there something I’ve got wrong?

DROPS Design 21.09.2020 kl. 08:05:

Dear Sabrina, the 4 sts decreased at 12 cm are decreased on the sides, ie2 sts decreased on each side, then you continue working the lace patterns as before but it won't fit on the sides anymore - on the sides, work the sts in stocking stitchif there are not enough sts to work a whole lace pattern. Happy knitting!

Inger Jansson 16.09.2020 - 18:08:

Jag förstår det ni svarade Ann Jacobsen men på XXXL så får jag 12 maskor kantmadkor men då finns det 14 masker kvar? Ja

Ann Jakobsson 13.09.2020 - 08:33:

Jag är ganska van vid att sticka mönster men här fastnade jag nästan redan i början. I början av arbetet då jag börjat mönsterstickningen ska jag upprepa A.2 12 ggr. Avslutar med A.3 en gång. ”Fortsätt mönstret så” skriver ni. Men sen när jag stickat 7 varv slätstickning och ska sticka nästa hål, ska jag sticka A.2 då också 12 ggr? Känns som att inte det blir rätt? Eller jag ska upprepa hela raden A.1 A.2 A.3? Varje varv?

DROPS Design 14.09.2020 kl. 13:32:

Hei Ann. Ja, du skal gjenta stolpen + A.1 + A.2 (12 ganger) + A.3 + stolpen hver rad . Når du har strikket alle 3 diagram i høyden (24 pinner), gjentar du alle diagrammene i høyden. Husk fellingene til v-hals og ermehull, se i oppskriften når. God Fornøyelse!

Janina 13.06.2020 - 00:21:

Ich verstehe nicht so ganz wie ich das Muster trotz der Abnahmen bei den Makierungsfäden umsetzen soll, so dass es gleichmässig aussieht

DROPS Design 15.06.2020 kl. 08:18:

Liebe Janina, wenn Sie nicht genügend Maschen für ein komplettes Rapport auf beiden Seiten haben, dann stricken Sie lieber die Maschen glatt rechts. Das Muster stricken Sie wie zuvor weiter, dh wenn das Muster nicht mehr an den Seiten anpasst, soll es immer in der Höhe wie zuvor wiederholt sein. Viel Spaß beim stricken!

Katrine Klitgaard 29.05.2020 - 10:19:

Hej! Kan denne strikkes i er andet garn end AIR? Jeg ville gerne strikke den i fx. Mohair eller en anden type uld. Det så ud som om at den Big Mohair havde samme strikkefasthed. Jeg har tidligere været lidt uheldig med aplacca faen og er lidt kureret for at prøve mig på det igen lige med det første. Vh. Katrine

DROPS Design 29.05.2020 kl. 14:59:

Hej Katrine, Ja du kan prøve at bruge vores garnomregner, så ser du hvilke kvaliteter der kommer op som alternativ til DROPS Air. God fornøjelse!

Steffi 25.05.2020 - 11:41:

This is a random question I know but I've been asking myself that for a while now. On the overview page for patterns this one shows "needles" (for knitting) and a "diamond" - others show a "clock". What is that supposed to mean?? I couldn't find an explanation anywhere. Quick knit, long knit? Diamond?? Sorry for that random question on here and thanks for a reply! Love your yarn and patterns!

DROPS Design 25.05.2020 kl. 13:14:

Dear Steffi, the "diamond" means the pattern is shown as a thumbmail in our home page - the clock is for the lattest patterns added online. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 212-27