DROPS / 212 / 9

Pearl Pointe by DROPS Design

Strikket omslagsjakke i DROPS BabyAlpaca Silk og DROPS Kid-Silk. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model bs-156
Garngruppe A + A eller C
-------------------------------------------------------

200-250-250-250-300-300 g farve 1306, pudder
Og brug:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
75-75-100-100-100-125 g farve 01, natur

STRIKKEFASTHED:
17 masker i bredden og 22 pinde i højden med glatstrik og 1 tråd i hver kvalitet = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 5.
DROPS RUNDPINDE NR 5: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 4.
DROPS RUNDPIND NR 4: Længde på 80 cm til rib.

DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 33.95 kr /50g

Garnet til denne opskrift koster fra 237.65kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.4. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS-1 (gælder ærmegabene):
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Tag ud på indersiden af 3 kantmasker retstrik. Tag 1 maske ud ved at slå om. På næste pind (vrangen) strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder halsudskæringen foran):
Tag ud til hals på indersiden af 20 masker i A.1/A.2. Tag 1 maske ud ved at slå om. På næste pind (vrangen) strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

UDTAGNINGSTIPS-3 (gælder siden på ryg- og forstykke):
Tag 1 maske ud indenfor 1 kantmaske retstrik i siden ved at slå om. På næste pind (vrangen) strikkes omslagene drejet vrang så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS-1 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Alle indtagninger gøres fra retsiden!
Tag ind på indersiden af 1 kantmaske retstrik.
Tag ind således efter 1 kantmaske retstrik: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 1 maske taget ind).
Tag ind således før 1 kantmaske retstrik: Strik til der er 2 masker tilbage før kantmasken og strik 2 ret sammen (= 1 maske taget ind).

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder midt under ærmerne):
Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 ret sammen, strik 2 ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

LUKKETIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, kan der lukkes af med en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt, kan der laves omslag efter ca hver 3.maske samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes også af som almindelige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

OMSLAGSJAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Forstykkerne og bagstykket strikkes frem og tilbage på rundpind ovenfra og ned. Til sidst strikkes der masker op til bindebånd.
Ærmekuplen strikkes frem og tilbage på rundpind ovenfra og ned. Derefter strikkes resten af ærmet rundt på rundpind/strømpepinde ovenfra og ned.

HØJRE SKULDER bagpå (når tøjet er på):
Slå 22-22-22-22-22-22 masker op på rundpind 4 med 1 tråd BabyAlpaca Silk + 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde). Strik 2 p retstrik – læs forklaring over. Skift til rundpind 5, og fortsæt i retstrik til arbejdet måler ca 2 cm, på sidste pind fra vrangen slås der 16-18-18-20-22-24 nye masker op på pinden = 38-40-40-42-44-46 masker. Læg arbejdet til side og strik venstre skulder bag.

VENSTRE SKULDER bag (når tøjet er på):
Slå 22-22-22-22-22-22 masker op på rundpind 4 med 1 tråd BabyAlpaca Silk + 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde). Strik 2 p retstrik. Skift til rundpind 5, og fortsæt i retstrik til arbejdet måler ca 2 cm, sørg for at sidste pind strikkes fra vrangen.
Nu sættes delene sammen og der strikkes bagstykke som forklaret under.

BAGSTYKKE:
Sæt højre - og venstre skulder ind på samme rundpind 5 så de 16-18-18-20-22-24 masker som blev slået op til hals er i midten = 60-62-62-64-66-68 masker. Start fra retsiden og strik 6 p retstrik over alle masker. Fortsæt i glatstrik med 3 kantmasker retstrik i hver side mod ærmegabene. Når arbejdet måler 17-14-8-12-10-7 cm, tages der 1 maske ud i hver side til ærmegab – læs UDTAGNINGSTIPS-1. Tag ud således på hver 4.-4.-4.-2.-2.-2. pind, totalt 2-4-8-11-15-19 gange i hver side. Strik videre til arbejdet måler 19-20-21-22-23-24 cm. Nu slås der 3 nye masker op til ærmegab i slutningen af de 2 næste pinde = 70-76-84-92-102-112 masker. Videre måles arbejdet herfra!
Strik 4 pinde glatstrik med 6 masker retstrik i hver side. Derefter strikkes der glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side. Når arbejdet måler 4 cm fra ærmegabet, tages der 1 maske ind i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS-1 (= 2 masker taget ind). Gentag indtagningen når arbejdet måler 8-8-9-9-10-10 og 12-13-14-15-16-17 cm = 64-70-78-86-96-106 masker. Når arbejdet måler 15-16-17-18-19-20 cm, tages der 1 maske ud indenfor 1 kantmaske retstrik i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS-3. Gentag udtagningen når arbejdet måler 19-20-21-22-23-24 cm og 23-24-25-26-27-28 cm = 70-76-84-92-102-112 masker. Strik videre til arbejdet måler 24-25-26-27-28-29 cm fra ærmegabet, og tag samtidig 8-8-9-10-12-14 masker ud jævnt fordelt på sidste pind fra vrangen = 78-84-93-102-114-126 masker. Skift til rundpind 4 og strik næste pind således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, * 1 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage på pinden, 1 ret, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt ribben således i 3 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – læs AFLUKNINGSTIPS. Bagstykket måler ca 46-48-50-52-54-56 cm fra skulderen.

HØJRE FORSTYKKE (når tøjet er på):
Slå 22-22-22-22-22-22 masker op på rundpind 4 med 1 tråd BabyAlpaca Silk + 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde). Strik 2 p retstrik. Skift til rundpind 5 og strik næste pind således fra retsiden: 3 kantmasker retstrik mod ærmegabet, 2-2-2-2-2-2 masker glatstrik, A.1 (= 17 masker på første pind) = 25-25-25-25-25-25 masker når første pind i A.1 er strikket færdig. Fortsæt mønsteret frem og tilbage således.
Når arbejdet måler 4 cm, tages der ud til halsudskæring på indersiden af A.1 mod midt foran – læs UDTAGNINGSTIPS-2. Tag ud således på hver 4.pind (dvs på hver 2. pind fra retsiden) totalt 8-8-9-11-12-13 gange, på hver 2.pind (dvs på hver pind fra retsiden) totalt 15-16-15-14-14-14 gange og til sidst på hver 4.pind 2-2-2-2-2-2 gange. Samtidig, når arbejdet måler 17-14-8-12-10-7 cm, tages der 1 maske ud i siden til ærmegab - fortsæt at tage ud på samme måde som på bagstykket. Strik videre til arbejdet måler 19-20-21-22-23-24 cm, og slå 3 nye masker op i slutningen af næste pind fra vrangen. Fortsæt som før med A.1 mod midt foran, udtagning til halsudskæring og glatstrik, men over de yderste 6 masker mod siden strikkes der 4 p retstrik (dvs dette gøres på de 4 næste pinde). Fortsæt i glatstrik med 1 kantmaske i retstrik mod siden, og A.1 mod midt foran (udtagningen fortsætter som før). Når arbejdet måler 4 cm fra ærmegabet, tages der 1 maske ind i siden – husk INDTAGNINGSTIPS-1. Gentag indtagningen når arbejdet måler 8-8-9-9-10-10 og 12-13-14-15-16-17 cm. Når arbejdet måler 15-16-17-18-19-20 cm, tages der 1 maske ud indenfor 1 kantmaske retstrik i siden – husk UDTAGNINGSTIPS-3. Gentag udtagningen når arbejdet måler 19-20-21-22-23-24 cm og 23-24-25-26-27-28 cm. Når alle udtagninger indenfor A.1 er færdige, fortsættes mønsteret som før til udtagningerne i siden er færdig. Når alle udtagninger er færdige, er der 54-58-62-66-71-76 masker på pinden. Strik videre til arbejdet måler 24-25-26-27-28-29 cm fra ærmegabet, og tag 6-8-7-6-7-8 masker ud jævnt fordelt = 60-66-69-72-78-84 masker. Skift til rundpind 4. Nu strikkes der rib således: 1 kantmaske retstrik, * 2 vrang, 1 ret *, strik fra *-* til der er 20 masker tilbage på pinden, strik A.3 over de sidste 20 masker (der tages 2 masker ind i diagrammet = 18 masker) = 58-64-67-70-76-82 masker. Fortsæt ribben således i 3 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – husk AFLUKNINGSTIPS. Forstykket måler ca 46-48-50-52-54-56 cm fra skulderen.

VENSTRE FORSTYKKE (når tøjet er på):
Slå 22-22-22-22-22-22 masker op på rundpind 4 med 1 tråd BabyAlpaca Silk + 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde). Strik 2 p retstrik. Skift til rundpind 5 og strik næste pind således fra retsiden: Strik A.2 (= 17 masker på første pind), strik 2-2-2-2-2-2 masker glatstrik og afslut med 3 kantmasker retstrik mod ærmegabet = 25-25-25-25-25-25 masker når første pind i A.2 er strikket færdig. Fortsæt mønsteret frem og tilbage således.
Når arbejdet måler 4 cm, tages der ud til halsudskæring på indersiden af A.2 mod midt foran – husk UDTAGNINGSTIPS-2. Tag ud således på hver 4.pind (dvs på hver 2. pind fra retsiden) totalt 8-8-9-11-12-13 gange, på hver 2.pind (dvs på hver pind fra retsiden) totalt 15-16-15-14-14-14 gange, og til sidst på hver 4.pind 2-2-2-2-2-2 gange. Samtidig, når arbejdet måler 17-14-8-12-10-7 cm, tages der 1 maske ud i siden til ærmegab - fortsæt at tage ud på samme måde som på bagstykket og højre forstykke. Strik videre til arbejdet måler 19-20-21-22-23-24 cm, og slå 3 nye masker op i slutningen af næste pind fra retsiden. Fortsæt som før med A.2 mod midt foran, udtagning til halsudskæring og glatstrik, men over de yderste 6 masker mod siden strikkes der 4 p retstrik (dvs dette gøres på de 4 næste pinde). Fortsæt i glatstrik med 1 kantmaske retstrik mod siden og A.2 mod midt foran (udtagningen fortsætter som før). Når arbejdet måler 4 cm fra ærmegabet, tages der 1 maske ind i siden – husk INDTAGNINGSTIPS-1. Gentag når arbejdet måler 8-8-9-9-10-10 og 12-13-14-15-16-17 cm. Når arbejdet måler 15-16-17-18-19-20 cm, tages der 1 maske ud indenfor 1 kantmaske retstrik i siden – husk UDTAGNINGSTIPS-3. Gentag udtagningen når arbejdet måler 19-20-21-22-23-24 cm og 23-24-25-26-27-28 cm. Når alle udtagninger indenfor A.2 er færdige, fortsættes mønsteret som før til udtagningerne i siden er færdig. Når alle udtagninger er færdige, er der 54-58-62-66-71-76 masker på pinden. Strik videre til arbejdet måler 24-25-26-27-28-29 cm fra ærmegabet, og tag 6-8-7-6-7-8 masker ud jævnt fordelt = 60-66-69-72-78-84 masker. Skift til rundpind 4. Nu strikkes der rib således: A.4 over de første 20 masker (der lukkes 2 masker af i diagrammet = 18 masker), * 1 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage på pinden, 1 ret, 1 kantmaske retstrik = 58-64-67-70-76-82 masker. Fortsæt ribben således i 3 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – husk AFLUKNINGSTIPS. Forstykket måler ca 46-48-50-52-54-56 cm fra skulderen.

ÆRME:
Slå 22-24-26-28-24-26 masker op på rundpind 5 med 1 tråd BabyAlpaca Silk + 1 tråd Kid-Silk. Strik glatstrik frem og tilbage til ærmekuppel, og slå samtidig nye masker op i slutningen af hver pind i hver side således: Slå 3 masker op 1 gang i hver side, 2 masker 3-3-3-3-4-4 gange i hver side, 1 maske 0-1-2-3-3-5 gange i hver side, 2 masker 3-3-3-3-4-4 gange i hver side, og til sidst 3 masker 1 gang i hver side = 58-62-66-70-74-80 masker. Sæt arbejdet sammen og strik videre rundt på strømpepinde / lille rundpind. Sæt 1 mærketråd hvor arbejdet bliver sat sammen = midt under ærmet. Mærketråden skal bruges lidt senere når der skal lukkes af midt under ærmet.
Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 4 cm fra hvor det blev sat sammen, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS-2. Tag ind således på hver 4.-3.-2.-1½.-1.-1.cm totalt 3-4-5-6-7-9 gange = 52-54-56-58-60-62 masker. Strik videre til arbejdet måler 19-18-18-17-16-14 cm fra hvor det blev sat sammen. Strik 1 omgang ret hvor der tages 2-0-1-2-0-1 masker ud jævnt fordelt på omgangen = 54-54-57-60-60-63 masker. Skift til strømpepinde 4 og strik rundt i rib (= 1 ret / 2 vrang) i 3 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang. Ærmet måler ca 29-29-30-30-31-31 cm fra opslåningskanten og ned. Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene indenfor aflukningskanten. Sy sidesømmene indenfor 1 kantmaske, men lad en åbning være i hver side til at trække bindebåndet gennem - åbningerne placeres 8 cm fra nederste kant og 2½–3 cm op mod ærmegabene. Gentag i den anden side. Læg ærmerne ind under den retstrikkede kant langs med ærmegabene og sy pænt fast fra retsiden (det skal ikke blive en løs kant når det sys, sy i yderste maske retstrik fra retsiden, så kanten ligger pænt udenpå ærmet).

BINDEBÅND:
Strik Ca 6-7 masker op på pinde 4 med 1 tråd i hver kvalitet langs med ribkanten foran, så der bliver 8 cm fra aflukningskanten nederst og op til den første af de 6-7 masker. På højre forstykke strikkes der retstrik frem og tilbage til bindebåndet måler ca 40 cm. Luk af. På venstre forstykke strikkes der retstrik frem og tilbage til bindebåndet måler ca 84-94 cm. Luk af.

= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslagene vrang så der bliver hul
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslagene drejet vrang så der ikke bliver hul

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 212-9) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (51)

Evelina 20.08.2020 - 09:41:

När det gäller bakstycket så står det att de 18 m som lades upp till hals ska vara i mitten = 62 m. Jag hänger inte riktigt med på hur jag ska göra detta. Det är 40 m på ena stickan (med de 18 omslagen) och 22 m på andra stickan, för att dessa 18 ska hamna i mitten av 62 m - Betyder det att omslagen ska sättas upp direkt efter varandra efter de 22 m? (Och inte varannat omslag). I så fall hamnar de 18 m på slutet av den stickan och kan då vara i mitten. Stämmer det?

Annie Fouilhoux 21.06.2020 - 16:06:

Je souhaite réaliser le modèle de cache -coeur DROPS 21-9 en taille S mais avec des manches longues. combien dois-je rajouter de pelotes ?

DROPS Design 22.06.2020 kl. 08:36:

Bonjour Mme Fouilhoux, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande. Vous pouvez vous inspirer d'un modèle de tension identique avec des manches longues. Votre magasin DROPS saura vous apporter toute l'assistance nécessaire, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Angelika 15.06.2020 - 07:43:

Wieso sollen beim Zusammennähen an beiden Seiten Schlitze für die Bindebänder offen gelassen werden? Es reicht doch eine Seite?

Pragna Amin 09.06.2020 - 14:57:

Please could you let me know if the whole jacket is kitted with 2 strands ( DROPS BABYALPACA SILK and DROPS KID-SILK

DROPS Design 09.06.2020 kl. 19:02:

Dear Mrs Amin, that's right, the jacket is worked entirely with 1 strand each quality, this means 1 strand DROPS BabyAlpaca Silk + 1 strand DROPS Kid-Silk held together as there were just one. Happy knitting!

Nissi 01.05.2020 - 20:27:

Hallo, ich stricke die Größe S und habe eine Frage zum Zunahmetipp 2 rechte Vorderseite: Was genau bedeutet in Richtung vorderer Rand? Muss sich das Strickstück, wenn die Vorderseite einen auf der Nadel anschaut, nach links oder rechts erweitern? Ich hätte nach rechts erwartet... Wenn ich aber in den Hinreihen nach den ersten 20M von A1 zunehme, erweitert es sich nach links. Oder mache ich etwas falsch? Vielen Dank!

DROPS Design 04.05.2020 kl. 11:14:

Liebe Nissi, A.1 wird über die letzten Maschen bei den Hinreihen bein dem rechten Vorderteil gestrickt (von oben nach unten). Die Zunahmen werden dann vor A.1 gestrickt, dh die Reihe stricken bis die Maschen von A.1 bleiben, 1 Masche zunehmen, A.1 stricken. Hier ist es gemeint, daß A.1 für die Blende gestrickt wird. (Beim linken Vorderteil stricken Sie A.2 am Anfang den Hinreihen: bein den Zunahmen stricken Sie zuerst A.2 dann nehmen Sie 1 Masche zu, dann stricken Sie bis zur Ende der Reihe). Viel Spaß beim stricken!

Netty Hoefakker 27.04.2020 - 21:09:

Ik snap hier helemaal niets van, kunt u het uitleggen? Brei verder tot het werk 19-20-21-22-23-24 cm meet en zet 3 nieuwe steken op aan het einde van de volgende naald aan de verkeerde kant. Ga zo verder als hiervoor met A.1 richting midden voor, meerderingen voor de halslijn en tricotsteek maar, over de buitenste 6 steken richting de zijkant, breit..... tot de meerderingen in de zijkant klaar zijn. dit is de omschrijving van rechtsvoor.

DROPS Design 28.04.2020 kl. 20:09:

Dag Netty,

Op een hoogte van 19-20-21-22-23-24 cm zet je steken aan de zijkant op voor het armsgat. Tegelijkertijd ga je gewoon verder met A.1 midden voor. Vlak nadat je de 3 steken voor het armsgat hebt opgezet brei je over de buitenste 6 steken, dus aan de kant van het armsgat, 2 ribbels. Die ribbels komen dus a.h.w. onder de oksels. Daarna brei je weer gewoon tricotsteek aan de zijkant, met 1 kantsteek in ribbelsteek.

Lily 19.04.2020 - 02:30:

Bonjour, Je tricote ce magnifique modèle en taille L. En revanche, je trouve étrange (dans la partie DOS) l'indication "Quand l'ouvrage mesure 17-14-8-12-10-7 cm, augmenter 1 maille de chaque côté...". N'y a t-il pas un problème d'indication pour la taille L? La longueur tricotée ne devrait-elle pas être entre 14 et 12 cm? J'ai continué à avancer un peu, mais je doute, et préfère faire une pause en attendant confirmation de ces 8 cm. Merci à vous!

DROPS Design 20.04.2020 kl. 10:16:

Bonjour Lily, c'est tout à fait juste ainsi, vous commencez à augmenter à 8 cm en taille L et augmentez 8 fois tous les 4 cm. Il vous faut commencer plus tôt qu'en taille M (moins d'augmentations tous les 4 rangs) ou XL (plus d'augmentations mais tous les 2 rangs=) pour avoir la bonne hauteur. Bon tricot!

Ragnhild 06.04.2020 - 10:37:

Jeg holder på å strikke denne jakken. Har nettopp begynt, og satt sammen høyre og venstre skulder bak på samme pinnen med opplagte masker til hals i midten. Synes dette ser veldig rart ut, har dere et bilde av hvordan jakken skal se ut bak? Jeg ser at det ligger et bilde der, men håret til modellen dekker over akkurat det området jeg lurer på! Tusen takk for svar :-)

DROPS Design 21.04.2020 kl. 12:24:

Hej Ragnhild, vi har desværre ikke flere billeder, du har de 2 skulderstykker med de nye masker imellem, nu fortsætter du over alle masker frem og tilbage. God fornøjelse!

Wiesje Aukema 01.03.2020 - 14:42:

Wat wordt bedoeld met BINNENKANT van A1 meerderen aan de halslijn. (Zie rechtervoorpand.)\r\nIs dat hetzelfde als; richting halslijn?

DROPS Design 04.03.2020 kl. 15:34:

Dag Wiesje,

Hiermee wordt bedoeld dat je aan de kant van het pand meerdert, dus niet bij de bies maar tussen A.1 en het gedeelte in tricotsteek.

Joop 26.02.2020 - 21:16:

På Montering ”Lämna hål till knytband i *varje sida*.”. ska det inte vara bara i den ena sidan ... på bilden ser det ut som att knytbandet från den innersta framstycket går igenom sidhålet och sedan runt på baksidan och knyts ihop med det andra knytbandet som är fastsytt i det yttersta framstycket...

DROPS Design 27.02.2020 kl. 08:58:

Hej, jo fast det beror på om du vill ha bandet innanför tröjan på ryggen eller som på bilden :)

Kommentere opskrift DROPS 212-9