DROPS / 211 / 20

Sunset Hug by DROPS Design

Stickad sjal med tvåfärgad patent i DROPS Delight och DROPS Alpaca.

Tags: patent, sjalar,
DROPS Design: Modell de-212
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

STORLEK:
Höjd: Mätt längs mittmaskan = ca 56 cm.
Bredd: Mätt längs översidan från sida till sida = ca 184 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS ALPACA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
150 g färg 0100, natur
Och använd:
DROPS DELIGHT från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100 g färg 05, beige/grå/rosa

STICKFASTHET:
18 maskor på bredden och 42 varv på höjden (dvs 21 synliga maskor på höjden) med helpatent = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 4: Längd på 80 cm.

DROPS Delight print DROPS Delight print 31.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 174.75kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

PATENTMASKA:
En patentmaska är en maska (som har lyfts av stickan) med ett tillhörande omslag som maskan stickas tillsammans med (på nästa varv) – omslaget räknas alltså inte som en egen maska. OBS! På varvet med ökning, är det inte något omslag om maskorna som har ökats. Det betyder att dessa maskorna stickas ensamma – utan omslag.

ÖKA 2 MASKOR FRÅN RÄTSIDAN: Sticka omslaget och maskan räta tillsammans, men vänta med att släppa dem av vänster sticka, gör 1 omslag om höger sticka och sticka maskan och omslaget räta tillsammans 1 gång till = 3 maskor (= 2 maskor ökade).

ÖKA 2 MASKOR FRÅN AVIGSIDAN: Sticka omslaget och maskan aviga tillsammans, men vänta med att släppa dem av vänster sticka, gör 1 omslag om höger sticka och sticka maskan och omslaget aviga tillsammans 1 gång till = 3 maskor (= 2 maskor ökade).

ÖKA 4 MASKOR: * Sticka omslaget och maskan räta tillsammans, men vänta med att släppa dem av vänster sticka, gör 1 omslag om höger sticka *, sticka *-* totalt 2 gånger, och sticka maskan och omslaget räta tillsammans 1 gång till = 5 maskor (= 4 maskor ökade).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SJAL – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka, det stickas uppifrån och ner. Det stickas växelvis med Delight och Alpaca.

SJAL:
Lägg upp 7 maskor på rundsticka 4 med Alpaca och sticka så här:

VARV 1 (= från avigsidan): Sticka 1 rät kantmaska, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 rätmaska *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor. Gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig. Sticka 1 rät kantmaska. Vänd arbetet.

VARV 2 (= från rätsidan): Sticka 1 rät kantmaska, ÖKA 2 MASKOR FRÅN RÄTSIDAN i nästa maska – läs förklaring ovan, gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, ÖKA 4 MASKOR i nästa maska – läs förklaring ovan (= mittmaskan, sätt gärna en markör i denna maskan och låt den följa med i arbetet. Då är det lättare att se var det ska ökas), gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, ÖKA 2 MASKOR FRÅN RÄTSIDAN i nästa maska. Sticka 1 rät kantmaska (= totalt 8 maskor ökade). Vänd inte arbetet, nästa varv stickas också från rätsidan.

VARV 3 (= från rätsidan): Byt till Delight. Läs PATENTMASKA i förklaringen ovan. Sticka 1 rät kantmaska, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 patentmaska avig *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor på varvet. Gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig. Sticka 1 rät kantmaska. Vänd arbetet.

VARV 4 (= från avigsidan): Byt till Alpaca. Sticka 1 rät kantmaska, öka 2 MASKOR FRÅN AVIGSIDAN i nästa maska, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 patentmaska avig *, sticka *-* tills det återstår 3 maskor, gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, öka 2 MASKOR FRÅN AVIGSIDAN i nästa maska. Sticka 1 rät kantmaska (= totalt 4 maskor ökade). Vänd inte arbetet, nästa varv stickas också från avigsidan.

VARV 5 (= avigsidan): Byt till Delight. Sticka 1 rät kantmaska, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 patentmaska rät *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor på varvet. Gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig. Sticka 1 rät kantmaska. Vänd arbetet.

VARV 6 (= rätsidan): Byt till Alpaca. Sticka 1 rät kantmaska, ÖKA 2 MASKOR FRÅN RÄTSIDAN i nästa maska, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 patentmaska rät *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor, ÖKA 2 MASKOR FRÅN RÄTSIDAN i nästa maska och sticka 1 kantmaska rät (= totalt 4 maskor ökade). Vänd inte arbetet, nästa varv stickas också från rätsidan.

VARV 7 (= rätsidan): Byt till Delight. Sticka 1 rät kantmaska, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 patentmaska avig *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor på varvet. Gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig. Sticka 1 rät kantmaska. Vänd arbetet. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

VARV 8 (= avigsidan): Byt till Alpaca. Sticka 1 rät kantmaska, ÖKA 2 MASKOR FRÅN AVIGSIDAN i nästa maska, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 patentmaska avig *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, ÖKA 2 MASKOR FRÅN AVIGSIDAN i nästa maska. Sticka 1 rät kantmaska (= totalt 4 maskor ökade). Vänd inte arbetet, nästa varv stickas också från avigsidan.

VARV 9 (= avigsidan): Byt till Delight. Sticka 1 rät kantmaska, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 rät patentmaska *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor på varvet. Gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig. Sticka 1 rät kantmaska. Vänd arbetet.

VARV 10 (= rätsidan): Byt till Alpaca. Sticka 1 rät kantmaska, ÖKA 2 MASKOR FRÅN RÄTSIDAN i nästa maska, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 rät patentmaska *, sticka *-* tills det återstår 1 maska före mittmaskan, gör 1 omslag om stickan och lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, ÖKA 4 MASKOR i nästa maska (= mittmaskan), sticka *-* tills det återstår 3 maskor på varvet, gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, ÖKA 2 MASKOR FRÅN RÄTSIDAN i nästa maska. Sticka 1 rät kantmaska (= totalt 8 maskor ökade). Vänd inte arbetet, nästa varv stickas också från rätsidan.

VARV 11 (= rätsidan): Byt till Delight. Sticka 1 rät kantmaska, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 patentmaska avig *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor på varvet. Gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig. Sticka 1 rät kantmaska. Vänd arbetet.

VARV 12 (= från avigsidan): Byt till Alpaca. Sticka 1 rät kantmaska, ÖKA 2 MASKOR FRÅN AVIGSIDAN i nästa maska, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 patentmaska avig *, sticka *-* tills det återstår 3 maskor, gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, ÖKA 2 MASKOR FRÅN AVIGSIDAN i nästa maska. Sticka 1 rät kantmaska (= totalt 4 maskor ökade). Vänd inte arbetet, nästa varv stickas också från avigsidan.

VARV 13 (= avigsidan): Byt till Delight. Sticka 1 rät kantmaska, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 patentmaska rät *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor på varvet. Gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig. Sticka 1 rät kantmaska. Vänd arbetet.

VARV 14 (= rätsidan): Byt till Alpaca. Sticka 1 rät kantmaska, ÖKA 2 MASKOR FRÅN RÄTSIDAN i nästa maska, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 patentmaska rät *, sticka *-* tills det återstår 1 maska före mittmaskan, gör 1 omslag om stickan och lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, ÖKA 4 MASKOR i nästa maska (= mittmaskan), sticka *-* tills det återstår 3 maskor på varvet, gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, ÖKA 2 MASKOR FRÅN RÄTSIDAN i nästa maska. Sticka 1 rät kantmaska (= totalt 8 maskor ökade). Vänd inte arbetet, nästa varv stickas också från rätsidan.

VARV 15 (= rätsidan): Byt till Delight. Sticka 1 rät kantmaska, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 patentmaska avig *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor på varvet. Gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas avig. Sticka 1 rät kantmaska. Vänd arbetet.

Upprepa varv 4-15 till arbetet mäter ca 56 cm mätt längs mittmaskan.

AVMASKNING:
För att avmaskningskanten inte ska bli stram, ska omslagen maskas av som om de var egna maskor (så blir 1 maska + 1 maska med omslag till 3 maskor när det maskas av). Om kanten ändå blir stram, kan det användas en tjockare sticka att maska av med. Klipp av trådarna och fäst dem.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 211-20) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (9)

Ineke 13.09.2020 - 14:06:

Klopt het dat in de naalden 10 en 14 een averechte patentsteek moet worden gebreid? Er is nu 1 nld recht patent(nld9), daarna 3 nldn averecht patent( nld10 t/m12) dan weer 1 recht patent en weer 3 averecht patent. Terwijl het begin is 2 recht patent, 2 averecht patent. Het lijkt mij de bedoeling dat het 2 om 2 doorgaat, zodat je aan beide zijden strepen in rechte steken ziet. Dan zou in nld 10 en 14 de patentsteek recht gebreid moeten worden. Al vast hartelijk dank voor uw antwoord.

Héliane Terache 30.06.2020 - 11:23:

Bonjour, A propos de ce modèle, les augmentations centrales de 4 mailles ne sont inscrites que pour les rangs 10 et 14. Ne faut-il pas faire également faire cette augmentation au rang 6 pour respecter une symétrie dans le déroulement du tricot ? D'autant plus que le travail se poursuit en recommençant toujours les rangs 4 à 15. Je suis indécise, je crains que le travail terminé, le triangle attendu ne soit pas régulier. Merci pour votre réponse Héliane Terache.

Héliane Terache 11.06.2020 - 14:35:

Bonjour, Je souhaiterais avoir une précision : dans ce modèle, aux rangs 10 et 14, dans le corps du tricot, s'agit-il vraiment de tricoter les mailles côtes anglaises à l'envers ? Ne doivent-elles pas se tricoter - maille et son jeté - à l'endroit pour respecter la logique de la côte anglaise ? Sauf, bien sûr, si le châle ne suit pas l'exécution de la côte anglaise traditionnelle... Merci d'avance pour votre aide. Héliane Terache.

DROPS Design 11.06.2020 kl. 16:07:

Bonjour Mme Terache, effectivement, on tricote ici en côtes anglaises bicolores, autrement dit, on va tricoter alternativement 2 rangs sur l'endroit et 2 rangs sur l'envers, les côtes anglaises vont donc se tricoter alternativement ensemble à l'endroit ou ensemble à l'envers en fonction du rang. cette vidéo montre comment tricoter ce type de côtes anglaises. Bon tricot!

Michelina 26.02.2020 - 20:50:

Scialle infinity

Joop 13.02.2020 - 11:08:

Hoppas den är tillgänglig snart!!!!!

Clarisse 16.01.2020 - 21:05:

Génial, j'adore...moderne, magnifique !

Maria 29.12.2019 - 18:01:

Vacker 😍

Carmen 20.12.2019 - 10:01:

Genial, para combinar con todo por el combinado de colores...muy ponible, me encanta!!!

Claudia 10.12.2019 - 21:08:

Fresco e moderno

Kommentér oppskrift DROPS 211-20