DROPS / 210 / 6

Retro beauty by DROPS Design

Strikket bluse med rundt bærestykke i DROPS Sky. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med flerfarvet mønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model sk-083
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

200-250-250-300-300-350 g farve 15, lys mint
50-50-50-50-50-50 g farve 01, hvid
50-50-50-50-50-50 g farve 19, mursten
50-50-50-50-50-50 g farve 16, citron
50-50-50-50-50-50 g farve 18, støvet rosa
50-50-50-50-50-50 g farve 06, søgrøn

STRIKKEFASTHED:
20 masker i bredden og 26 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 4,5.
DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3,5.
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 60 og 80 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 260.55kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1. Mønsteret strikkes i glatstrik. Se diagram for din størrelse.

UD-/INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud/ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 96 masker), og deler med antal ud-/indtagninger som skal gøres (f.eks 36) = 2,6.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis ca hver 2. og 3. maske. På næste pind strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul. Hvis der skal tages ind, strikkes ca hver 2. og 3. maske ret sammen.

For at undgå at aflukningskanten bliver for stram når der lukkes af, så kan der lukkes af på en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt - så kan der laves omslag efter ca hver 4.maske, omslagene lukkes af som almindelige masker.
-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpind fra midt bagpå, ovenfra og ned. Halskanten bukkes dobbelt, og sys fast på indersiden af tøjet til sidst. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/ lille rundpind, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 92-96-100-106-110-116 masker op på rundpind 3,5 med citron. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rib 1 ret/ 1 vrang i 9 cm. Sæt 1 mærketråd her, arbejdet måles videre herfra.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 4,5, og strik videre efter A.1, og tag ud jævnt fordelt på omgangene med pil – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS.
Der tages ud ved pilene i diagrammet således:
1.PIL: Tag 34-36-38-44-46-52 masker ud = 126-132-138-150-156-168 masker på omgangen.
2.PIL: Tag 36-36-36-42-42-48 masker ud = 162-168-174-192-198-216 masker på omgangen.
3.PIL: Tag 30-30-36-42-42-48 masker ud = 192-198-210-234-240-264 masker på omgangen.
4.PIL: Tag 24-30-34-38-40-40 masker ud = 216-228-244-272-280-304 masker på omgangen.
5.PIL: Tag 24-28-36-32-40-40 masker ud = 240-256-280-304-320-344 masker på omgangen.
6.PIL: Tag 24-24-24-32-32-40 masker ud = 264-280-304-336-352-384 masker på omgangen.
7.PIL: Tag 16-24-24-28-36-28 masker ud = 280-304-328-364-388-412 masker på omgangen.
Når A.1 er strikket 1 gang i højden, fortsættes der med lys mint til arbejdet måler 20-20-21-23-25-27 cm fra mærketråden. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

Næste omgang strikkes således:
Strik de første 42-46-49-54-59-64 masker (= halv bagstykke), sæt de næste 56-60-66-74-76-78 masker på en tråd til ærme og slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 84-92-98-108-118-128 masker (= forstykke), sæt de næste 56-60-66-74-76-78 masker på en tråd til ærme og slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de resterende 42-46-49-54-59-64 masker (= halv bagstykke). Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 184-200-216-236-260-284 masker. Strik rundt i glatstrik med lys mint. Når arbejdet måler 29-31-32-32-32-32 cm fra delingen, skiftes der til rundpind 3,5. Strik rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer – læs AFLUKNINGSTIPS. Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 56-60-66-74-76-78 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpind/strømpepinde 4,5 og strik 1 maske i hver af de 8-8-10-10-12-14 nye masker som blev slået op under ærmet med lys mint = 64-68-76-84-88-92 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 8-8-10-10-12-14 nye masker under ærmet og start omgangen her. Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 4 cm fra delingen, tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på ca hver 10.-10.-5.-3.-3.-3.cm totalt 2-2-4-6-6-6 gange = 60-64-68-72-76-80 masker. Strik videre til arbejdet måler 38-38-38-36-34-33 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelser pga længere bærestykke). Strik 1 omgang ret hvor der tages 16-20-20-24-24-24 masker ind jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS/INDTAGNINGSTIPS = 44-44-48-48-52-56 masker. Skift til strømpepinde 3,5 og strik rib (= 1 ret / 1 vrang) i 4 cm. Ærmet måler ca 42-42-42-40-38-37 cm fra delingen. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer – husk AFLUKNINGSTIPS.

MONTERING:
Buk ribben øverst i halsen ned på indersiden af tøjet. Sy ribben fast så der bliver en bukkekant. For at undgå at halskanten strammer og vipper udad, er det vigtig at sømmen er elastisk og ikke strammer.

Diagram

= citron
= hvid
= lys mint
= mursten
= søgrøn
= støvet rosa

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 210-6) for mål og udregninger.

Rikke Mørch Wilche 13.02.2020 - 19:18:

Ønsker at strikke denne sweater, men kan ikke finde farven 15 lys mint. Jeg finder en lys lilla når jeg søger 15 og kan slet ikke finde en farve der hedder lys mint. Vh Rikke, Danmark

DROPS Design 14.02.2020 kl. 11:30:

Hej Rikke, Her finder du farvekortet med farve 15 lys mint DROPS Sky

Helena 09.02.2020 - 13:29:

Goedendag, op de afbeelding zie ik donkergrijze motieven (staven) maar deze kleur komt niet terug in de beschrijving en materiaal.

Marja 17.01.2020 - 12:18:

Regenboog/rainbow

Ute 15.01.2020 - 16:06:

Name: Mittsommer

Inger Victoria 05.01.2020 - 14:35:

Midtsommer genser

Gabriele 03.01.2020 - 18:51:

Möchte ich unbedingt stricken.

Gunilla Perthar 17.12.2019 - 09:48:

Glädje dans till sommarn. Man blir glad till färg kombinationerna.

Gunilla Perthar 17.12.2019 - 09:48:

Glädje dans till sommarn. Man blir glad till färg kombinationerna.

Beatrice 13.12.2019 - 14:36:

Un superbe jacquard bien coloré, et une encolure bien près du cou. Superbe modèle. J'apprécie particulièrement les pulls chauds aux encolures bien près du cou.

Silvia 13.12.2019 - 10:30:

Name: Carnival

Kommentere opskrift DROPS 210-6