DROPS / 212 / 22

Spinning Ribbons by DROPS Design

Strikket bluse med rundt bærestykke i DROPS Alpaca og DROPS Kid-Silk. Arbejdet strikkes med rib og hulmønster. Størrelse XS - XXL.

DROPS Design: Model z-885
Garngruppe A + A eller C
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
XS - S/M - L/XL - XXL

MATERIALER:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
200-200-250-300 g farve 3112, støvrosa
Og brug:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
75-75-100-100 g farve 03, lys rosa

STRIKKEFASTHED:
16 masker i bredden og 20 pinde i højden med glatstrik og 1 tråd i hver kvalitet = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 5,5.
DROPS RUNDPINDE NR 5,5: Længde på 40 cm og 80 cm.
DROPS RUNDPIND NR 4: Længde på 40 cm - til rib.

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.5.

UDTAGNINGSTIPS-1 (gælder ærmet):
Der tages 1 maske ud ved at slå om. På næste omgang strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul. Ved første udtagning, tages der ud efter den første maske vrang i hvert parti med vrang. På anden udtagning, tages der ud før den sidste maske med vrang i hvert parti med vrang. På tredje udtagning, tages der ud efter den første maske med vrang i hvert parti med vrang, osv.

UDTAGNINGSTIPS-2:
Der tages ud i hvert parti med ret således: Strik 1 maske ret, slå om, strik de resterende 4 masker ret = 6 masker.

INDTAGNINGSTIPS:
Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 3 masker vrang sammen (= 2 masker taget ind), mærketråden sidder her, strik 3 masker vrang sammen (= 2 masker taget ind). Gentag ved den anden mærketråd.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind. Videre sættes ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke før der strikkes bærestykke rundt på rundpind.

RYG & FORSTYKKE:
Slå 132-154-176-198 masker op på rundpind 5,5 med 1 tråd Alpaca og 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde). Strik rib (= 5 vrang / 6 ret) rundt på omgangen. Når arbejdet måler 3 cm, strikkes der mønster således: * 5 masker vrang, A.1 over de næste 6 masker *, strik fra *-* rundt på omgangen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt til arbejdet måler 27-29-28-31 cm – sørg for at der afsluttes efter næst sidste omgang i A.1. Næste omgang (dvs sidste omgang i A.1) strikkes således: Luk de første 6 masker af (= 5 masker vrang, og 1 maske ret), strik de næste 59-70-81-92 masker (= forstykke), luk de næste 7 masker af (= 1 ret, 5 vrang, 1 ret), strik de næste 59-70-81-92 masker (= bagstykke), luk sidste maske af (= 1 maske ret). Klip tråden. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRMER:
Slå 45-45-54-54 masker op på strømpepinde 5,5 med 1 tråd Alpaca + 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråde). Strik rib (= 4 vrang / 5 ret) rundt i 3 cm.
Nu strikkes A.2 over de 5 masker med ret og der fortsættes med vrang over maskerne i vrang. SAMTIDIG tages der ind og ud således:
Når arbejdet måler 6 cm, tages alle 4 vrang ind til 3 vrang ved at de første 2 masker i partiet med vrang strikkes vrang sammen = 40-40-48-48 masker.
Når arbejdet måler 12 cm, tages alle 3 vrang ind til 2 vrang ved at de sidste 2 masker i hvert parti med vrang strikkes vrang sammen = 35-35-42-42 masker.
Når arbejdet måler 18-18-17-16 cm, tages alle 2 vrang ud til 3 vrang – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 40-40-48-48 masker.
Når arbejdet måler 24-24-23-22 cm, tages alle 3 vrang ud til 4 vrang = 45-45-54-54 masker.
Når arbejdet måler 29-29-28-27 cm – sørg for at en hel rapport af A.2 er strikket færdig i højden, tages alle 5 ret ud til 6 ret – læs UDTAGNINGSTIPS-2 = 50-50-60-60 masker. Videre strikkes A.1 over hver rapport A.2.
Når arbejdet måler 35-35-33-33 cm, tages alle 4 vrang ud til 5 vrang = 55-55-66-66 masker.
Fortsæt rundt med A.1 og 5 masker vrang i hvert parti med vrang til ærmet måler 39-41-38-38 cm – sørg for at der afsluttes efter næst sidste omgang i A.1. Næste omgang (dvs sidste omgang i A.1) strikkes således: Luk de første 6 masker af (= 5 masker vrang, 1 maske ret), strik mønster som før til der er 1 maske tilbage, luk sidste maske af (= 1 maske ret) = 48-48-59-59 masker tilbage på pinden. Klip tråden. Læg arbejdet til side og strik 1 ærme til på samme måde.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der blev lukket af til ærmegab i hver side = 214-236-280-302 masker. I hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer er der nu 10 masker ret. Start omgangen efter 10 masker ret, dvs efter 5 masker ret efter overgangen mellem højre ærme og bagstykket.
Strik mønster A.3 over A.1, A.4 over de 5 masker med vrang og A.5 over de 10 masker med ret i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer. Når A.5 er strikket færdig i højden (der er strikket 8 omgange på bærestykket) er det lukket 4 masker af i hver rapport A.5 (= 16 masker taget ind) = 198-220-264-286 masker.
Nu fortsættes der i de forskellige størrelser således:

Størrelse XS og S/M:
Fortsæt med A.3 og A.4 som før, over de 6 masker i A.5 strikkes A.3 (sørg for at der startes på samme omgang i alle rapporter på omgangen). Når diagrammerne er strikket færdig i højden er der 72-80 masker på omgangen. Skift til rundpind 4. Fortsæt i rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Klip og hæft tråden. Blusen måler ca 52-54 cm fra skulderen og ned.

Størrelse L/XL, XXL:
Gentag de første 8 omgange i A.3 og A.4, og over A.5 strikkes A.3 (sørg for at der startes på samme omgang i alle rapporter på omgangen). Når de 8 omgange i diagrammerne er strikket totalt 2-2 gange i højden (dvs, der er strikket totalt 16 omgange på bærestykket), strikkes de resterende omgange i diagrammerne. Når diagrammerne er strikket færdig i højden, er der 96-104 masker på omgangen. Nu sættes der en mærketråd midt mellem de 2 masker ret midt ovenpå skulderen i hver side. På næste omgang strikkes der ret over ret og vrang over vrang, og på hver side af mærketråden på hver skulder tages der 2 masker ind – læs INDTAGNINGSTIPS = 88-96 masker. Skift til rundpind 4. Fortsæt rundt med rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Klip og hæft tråden. Blusen måler ca 57-60 cm fra skulderen og ned.

= lav 1 omslag imellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslagene ret - det skal blive hul
= 2 ret sammen (= 1 maske taget ind)
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 1 maske taget ind)
= 2 vrang sammen (= 1 maske taget ind)
= 3 masker ret sammen (= 2 masker taget ind)

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 212-22) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (19)

Danielle Tremblay C'est 16.04.2020 - 23:18:

I would like to suggest that there should a picture of the finished project with a front and back view. Thank you

DROPS Design 17.04.2020 kl. 09:32:

Dear Mrs Tremblay, front and back piece are here exactly the same, reason why we do not show back piece here. Happy knitting!

Oksana 09.04.2020 - 08:20:

Please help - I cant understand this part: "In every transition between body and sleeves there are now 10 knit stitches. Begin round after 10 knit stitches, i.e. after 5 knit stitches after transition between right sleeve and back piece." Thank you!

DROPS Design 09.04.2020 kl. 17:51:

Dear Oksana, did the previous answer help? If it shouldn't, please let us know. Happy knitting!

Oksana 05.04.2020 - 13:29:

Could you please explain that piece in other words: "In every transition between body and sleeves there are now 10 knit stitches. Begin round after 10 knit stitches, i.e. after 5 knit stitches after transition between right sleeve and back piece." Thank you!

DROPS Design 09.04.2020 kl. 13:41:

Dear Oksana, when you cast off armholes on body, the first stitches are K5 and the last sts are K5 on each front and back piece as well as on each sleeve, so that there are K5 from body (front/back piece) next to K5 on sleeve when you add sleeves on same circular needle for yoke. Slip the first K5 on back piece and work A.3 over the stitches where you previously worked A.1 Happy knitting!

Sarah Axelsson 25.03.2020 - 22:51:

Jag behöver sticka ärmarna längre än vad som angivs i mönstret. Ska jag mäta ända upp i ärmhålan? Eller kommer ärmen ner en bit?

DROPS Design 30.03.2020 kl. 12:50:

Hei Sarah. Ta en titt på målskissen og de mål som er angitt der. Strikk til ønsket lengde før ermene strikkes sammen med bolen. Husk å beregne mer garn når du skal strikker ermene lengre. God Fornøyelse!

Jorunn Haraldstad 24.03.2020 - 16:51:

Under pinner står det vrangbord nr 4, men i oppskriften står det legg opp på 5,5?

DROPS Design 25.03.2020 kl. 07:48:

Hej Jorunn, det er vrangborden i halsen som skal strikkes på pind nr 4. God fornøjelse!

Elinborg 07.03.2020 - 01:06:

Hej Er det rigtigt, at der skal bruges en rundpind på kun 40 cm til rib/hals?

Rachel 03.03.2020 - 22:33:

Very easy and very quick to knit! However if you are taller than 1,70 and a size large (40) it’s my recommendation to add two x lace in the length (so add 5-10 cm). It’s a beautiful blouse and luckily I have a shorter friend who can wear it :) (i will make another for myself)

Emily 05.02.2020 - 11:43:

Can you please help me me which No of Alpaka can be combined with Kid silk N.4. I have these 75GR from another design and woul like to knit this very lovely sweater....

DROPS Design 05.02.2020 kl. 14:33:

Dear Emily, your DROPS store will give you all personnal advices and tips , please contact them either per mail or telephone. Happy knitting!

Anne Larsen 28.01.2020 - 19:01:

Fantastisk, med endnu en model i størrelse XS 😊

Janka 21.01.2020 - 09:27:

Wzór mi się bardzo podoba, szkoda tylko, że jest zrobiony z dwóch nitek. Czy jest możliwość zrobienia tego swetra z samej Alpaci?

DROPS Design 22.01.2020 kl. 17:28:

Witaj Janko! Kid-Silk jest cieniuteńka, nada sweterkowi nieco puszystości, ale nie będzie go obciążać. Jeśli jednak chcesz użyć tylko Alpaki (1 nitka) najpierw wykonaj próbkę, dostosuj grubość drutów, tak aby próbka zgadzała się z próbką we wzorze. Pozdrawiamy!

Kommentere opskrift DROPS 212-22

Spinning Ribbons

Monika Martinson, Sweden