DROPS / 207 / 33

Golden Vintage Jacket by DROPS Design

Stickad kofta i DROPS Brushed Alpaca Silk. Arbetet stickas med stjärnmönster. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell as-117
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

175-175-200-225-225-250 g färg 19, curry.

STICKFASTHET:
19 maskor på bredden och 22 varv på höjden med stjärnmönster = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 5,5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 5,5: Längd på 40 cm och 80 cm till stjärnmönster.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4,5.
DROPS RUNDSTICKA NR 4,5: Längd på 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 522: 5-5-5-5-6-6 st.

från 28.95 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 28.95 kr /25g
Garnet till detta mönstret kostar 202.65kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

För att undvika att avmaskningskanten stramar, kan det maskas av med ½ sticknummer större.

ÖKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmen):
Börja 1 maska före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor (markören sitter i mitten av de 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning till det finns plats för 1 ny rapport av A.1 på bredden.

KNAPPHÅL (nerifrån och upp):
Maska av till knapphål på höger framkant. 1 KNAPPHÅL = sticka tredje och fjärde maskan från kanten räta tillsammans och gör 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget rätt = hål.
Maska av till knapphål när arbetet mäter:
S: 16, 23, 30 och 37 cm
M: 16, 24, 31 och 39 cm
L: 16, 24, 32 och 40 cm.
XL: 16, 24, 32 och 40 cm.
XXL: 16, 23, 30, 37 och 44 cm
XXXL: 16, 23, 30, 37 och 44 cm
OBS: Sista knapphålet maskas av på halskanten.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

KOFTA – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka från mitt fram, nerifrån och upp till ärmhålen. Sedan stickas framstyckena och bakstycket fram och tillbaka på rundsticka var för sig. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp 192-208-224-240-272-288 maskor (inklusive 5 framkantsmaskor mot mitt fram) på rundsticka 4,5 med Brushed Alpaca Silk. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. Sedan stickas det resår så här – från rätsidan: 5 framkantsmaskor i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* tills det återstår 7 maskor, sticka 2 rätmaskor och 5 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt så till resåren mäter 3 cm. Byt till rundsticka 5,5 och sticka 1 varv avigt från avigsidan där det minskas 5 maskor jämnt fördelat (det minskas inte över framkantsmaskorna) = 187-203-219-235-267-283 maskor.
Nästa varv stickas så här med början från rätsidan:
Sticka 5 framkantsmaskor i rätstickning, upprepa A.1 tills det återstår 6 maskor (= 44-48-52-56-64-68 rapporter à 4 maskor), sticka A.2 (= 1 maska) och 5 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt detta mönstret sedan – SAMTIDIGT när arbetet mäter 16 cm, börjar avmaskningen till KNAPPHÅL – läs förklaring ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 35-36-37-38-39-40 cm, maskas det av till ärmhål, dvs sticka nästa varv från rätsidan så här:
Sticka 47-51-55-55-63-67 maskor som förut (= höger framstycke), maska av de nästa 6-6-6-14-14-14 maskorna till ärmhål, sticka 81-89-97-97-113-121 maskor som förut (= bakstycke), maska av de nästa 6-6-6-14-14-14 maskorna till ärmhål, sticka de resterande 47-51-55-55-63-67 maskorna som förut (= vänster framstycke).

HÖGER FRAMSTYCKE (när plagget has på):
= 47-51-55-55-63-67 maskor. Fortsätt med 5 framkantsmaskor i rätstickning och mönster som förut, kantmaskan i sidan mot ärmhålet stickas i rätstickning. Sticka vidare tills arbetet mäter 42-44-45-47-48-50 cm. Nu sätts de yttersta 14-14-15-15-16-16 maskorna mot mitt fram på 1 tråd till hals, men för att slippa att klippa av tråden det stickas med, stickas maskorna innan de sätts in på tråden.
Sedan maskas det av till hals i början av varje varv från halsen så här: Maska av 3 maskor 1 gång, 2 maskor 2 gånger, och 1 maska 1 gång = 25-29-32-32-39-43 maskor kvar på axeln. Sticka vidare tills arbetet mäter 52-54-56-58-60-62 cm – anpassa så att det avslutas på 1 varv utan mönster, maska av – läs AVMASKNINGSTIPS.

VÄNSTER FRAMSTYCKE (när plagget has på):
Sticka på samma sätt som höger framstycke.

BAKSTYCKE:
= 81-89-97-97-113-121 maskor. Fortsätt med mönster som förut, yttersta kantmaskan i sidorna stickas i rätstickning. När arbetet mäter 50-52-54-56-58-60 cm, maskas de mittersta 29-29-31-31-33-33 maskorna av till hals, och varje axel stickas färdig för sig. Maska av 1 maska på nästa varv mot halsen = 25-29-32-32-39-43 maskor kvar på axeln. Sticka vidare tills arbetet mäter 52-54-56-58-60-62 cm – anpassa efter framstyckena, maska av. Sticka den andra axeln på samma sätt.

ÄRM:
Lägg upp 52-56-60-64-68-72 maskor på strumpstickor 4,5 med Brushed Alpaca Silk. Sticka 1 varv rätt, sedan stickas det resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3 cm. Byt till strumpstickor 5,5 och sticka 1 varv rätt där det minskas 4 maskor jämnt fördelat = 48-52-56-60-64-68 maskor. Sätt 1 markör i början av varvet, denna ska användas till ökningar mitt under ärmen. Sticka A.1 runt (= 12-13-14-15-16-17 rapporter à 4 maskor). Fortsätt detta mönstret. När arbetet mäter 43-42-41-40-35-36 cm, ökas det 1 maska i varje sida – läs ÖKNINGSTIPS (= 2 maskor ökade). Öka så på vartannat varv totalt 8 gånger = 64-68-72-76-80-84 maskor. Sticka vidare tills arbetet mäter 53-52-51-50-45-46 cm – anpassa efter 1:a eller 3:e varvet i A.1. Sedan stickas det fram och tillbaka på rundsticka. Börja från avigsidan och sticka mönster som förut. Sticka fram och tillbaka i 2-2-2-4-4-4 cm – anpassa så att det avslutas på 1 varv utan mönster – maska av. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna innanför avmaskningskanten. Sy i ärmarna innanför 1 kantmaska, och sy ärmen till botten av ärmhålet.

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan ca 80 till 88 maskor runt halsen (inklusive maskorna på trådarna fram) på rundsticka 4,5 med Brushed Alpaca Silk. Sticka 1 varv avigt från avigsidan (med 5 framkantsmaskor i rätstickning i varje sida) där maskantalet justeras till 80-80-84-84-88-88 maskor. Sedan stickas det resår så här: 5 framkantsmaskor i rätstickning, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* tills det återstår 7 maskor, sticka 2 rätmaskor och 5 framkantsmaskor i rätstickning. Sticka resår så i 3 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

= sticka 3 maskor räta tillsammans (rätsidan) utan att lyfta dem av stickan, gör 1 omslag om stickan, sticka 3 maskor räta tillsammans i samma 3 maskor och släpp dem av stickan (= 3 maskor)

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 207-33) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (12)

Carolyn Williams 07.09.2020 - 22:36:

Is it possible to knit this sweater from the bottom up in one piece until the arm holes?

DROPS Design 08.09.2020 kl. 10:25:

Dear Mrs Williams, that's the way the jacket is worked: you cast on stitches for both front pieces + back piece and work to armhole, then cast off stitches for armholes and finish each piece separately. Happy knitting!

Lagrange 21.04.2020 - 23:02:

Bonjour je ne comprends pas au moment de tricoter le diagramme A1 il faut faire le rang 1 au point endroit ce qui donne en dessous du rang 3 du Jersey c’est bien ça? Ou je dois tricoter en côte 2/2?

DROPS Design 22.04.2020 kl. 08:29:

Bonjour Mme Lagrange, le 1er rang de A.1 se tricote sur l'endroit, A.1 commence donc par 2 rangs jersey, 1 rang sur l'endroit avec (1 m env, tricotez les 3 m suivantes 2 fois à l'end avec 1 jeté entre), et 1 rang sur l'envers = 4 rangs. Cette vidéo montre comment tricoter ce point. Bon tricot!

Marimar 30.12.2019 - 23:02:

Bonjour, Pouvez vous m'expliquer comment je peux faire pour : " tricoter 3 mailles ensemble à l'endroit (sur l'endroit) sans les lâcher de l’aiguille, faire 1 jeté, 3 mailles ensemble à l'endroit dans les mêmes 3 mailles et lâcher ces mailles de l'aiguille gauche (= on a 3 mailles sur l'aiguille droite)" ? Car en fait j'ai le je te + les 3 mailles. Merci beaucoup

DROPS Design 31.12.2019 kl. 19:10:

Bonjour! Tricoter 3 mailles ensemble à l'endroit (sur l'endroit) sans les lâcher de l’aiguille > 1 maille sur l'aiguille droite, faire 1 jeté > deuxieme maille sur l'aiguille droite, 3 mailles ensemble à l'endroit dans les mêmes 3 mailles > 3 mailles sur l'aiguille droite et lâcher ces mailles de l'aiguille gauche. Bon tricot!

Ana 21.11.2019 - 21:30:

Bom dia, depois de ler as instruções verifiquei que o modelo é tricotado de baixo para cima mas nas indicações dadas é sempre referido que é de cima para baixo, o que me parece que está incorreto!

MEUNIER 19.11.2019 - 14:42:

Bonjour, Je ne comprends pas pourquoi vous indiquez l'usage d' une aiguille circulaire jusqu'aux aisselles alors qu'il s'agit d'un gilet donc avec ouverture devant.

DROPS Design 19.11.2019 kl. 16:26:

Bonjour Mme Meunier, l'aiguille circulaire permet simplement d'avoir suffisamment de place pour toutes les mailles, mais on va tricoter en allers et retours - cf cette vidéo par exemple. Bon tricot!

Hamdani 12.11.2019 - 11:38:

J'adore ce modèle

Anne RICATTE 27.10.2019 - 16:58:

Je désespère de voir arriver les explications Ce gilet est tout simplement magnifique

Alice R 27.10.2019 - 16:53:

Magnifique hâte qu'il soit publié pour pouvoir le réaliser

Nina 23.10.2019 - 11:04:

C'est le modèle dont je rêve, je me réjouis de pouvoir le commencer!

AT 22.10.2019 - 20:23:

Love this one too ❤️❤️ When will it be published?

Kommentér oppskrift DROPS 207-33