DROPS / 207 / 30

Winter Willow by DROPS Design

Strikket bluse med patent i DROPS Delight og DROPS Kid-Silk. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model de-203
Garngruppe A + A eller C
-------------------------------------------------------

200-250-250-300-300-350 g farve 16, grøn/blå
Og brug:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100-100-125-125-150-150 g farve 19, mørk grøn

STRIKKEFASTHED:
16 masker i bredden og 22 pinde i højden med glatstrik og 1 tråd af hver kvalitet = 10 x 10 cm.
12 masker i bredden og 34 pinde i højden med patent og 1 tråd af hver kvalitet = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 6.
DROPS RUNDPINDE NR 6: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 5,5 til rib.
DROPS RUNDPINDE NR 5,5: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til rib.

DROPS Delight print DROPS Delight print 18.95 kr /50g

Garnet til denne opskrift koster fra 211.6kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

PATENT Ryg & forstykke (rundt på rundpind):
1.OMGANG: * slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, 1 ret *, strik fra *-*.
2.OMGANG: * Strik omslaget og den løse maske vrang sammen, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-*.
3.OMGANG: * slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik omslaget og den løse maske ret sammen*, strik fra *-*.
Gentag 2.og 3.omgang opover.

PATENTMASKE:
Når maskerne skal tælles, skal omslagene ikke tælles som egne masker.

Retstrik (frem og tilbage på pinden):
Strik ret på alle pinde.

PATENT ÆRME (frem og tilbage på pinden):
1.PIND (= retsiden): 1 kantmaske retstrik, * 1 ret, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-* til der er 1 maske tilbage og strik 1 kantmaske retstrik.
2.PIND: 1 kantmaske, * strik omslaget og den løse maske ret sammen, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-* til der er 1 maske tilbage og strik 1 kantmaske retstrik.
Gentag 2.PIND videre.

UDTAGNINGSTIPS (gælder ærmet):
Der tages 1 maske ud indenfor 1 kantmaske i hver side af arbejdet. Tag 1 maske ud ved at slå om, på næste pind strikkes omslaget drejet, dvs strik i bagerste del af masken i stedet for i forreste. OBS: De nye masker strikkes løbende ind i patentmønsteret.
-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind op til ærmegabet. Ærmerne strikkes frem og tilbage på rundpind. Derefter sættes ærmerne og ryg- og forstykke på samme rundpind og bærestykket strikkes videre rundt op til halsen.

RYG- OG FORSTYKKE:
Slå 120-135-150-165-180-195 masker op på rundpind 6 med 1 tråd Kid-Silk og 1 tråd Delight. Skift til rundpind 5,5 og strik rundt i rib således: * 1 maske ret, 1 maske vrang, 1 maske ret, 2 masker vrang *, strik fra *-* omgangen rundt til arbejdet måler 5-5-5-6-6-6 cm. På næste omgang strikkes der og tages ind således: * 1 maske ret, 1 maske vrang, 1 maske ret, 2 masker vrang sammen *, strik fra *-* omgangen rundt = 96-108-120-132-144-156 masker.
Skift til rundpind 6 og strik videre rundt i patent - læs PATENT Ryg & forstykke i forklaringen over.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Strik således til arbejdet måler ca 36-37-38-39-40-41 cm - OBS: Afslut med 3.omgang i patent-mønsteret. Sæt 1 mærketråd i hver side af arbejdet således: Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen, 1 mærketråd efter 48-54-60-66-72-78 masker (omgangen starter i siden) OBS: Omslagene tælles ikke som 1 maske – læs PATENTMASKE i forklaringen over. På næste omgang (= 2.omgang i patent-mønsteret) lukkes der 3-3-3-4-4-4 masker af på hver side af hver mærketråd til ærmegab = 42-48-54-58-64-70 masker på forstykket og på bagstykket. Klip trådene, læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Slå 28-30-30-32-32-34 masker løst op på rundpind 6 med 1 tråd Kid-Silk og 1 tråd Delight. Skift til rundpind 5,5 og strik frem og tilbage således:
Første pind (= vrangen) strikkes således: 1 kantmaske retstrik, * 1 maske ret, 1 maske vrang *, strik fra *-* til der er 1 maske tilbage, afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt således til ribben måler 5 cm. Skift til rundpind 6 og strik videre i patent – læs PATENT ÆRME i forklaringen over. Når arbejdet måler 7 cm tages der 1 maske ud i hver side - læs UDTAGNINGSTIPS over. Gentag udtagningen for hver 2.cm til der er taget ud totalt 2-2-3-3-4-4 gange = 32-34-36-38-40-42 masker. Strik til arbejdet måler 42-41-41-40-39-39 cm, nu lukkes der masker af i hver side således: Luk 3-3-2-3-4-4 masker af i begyndelsen af de næste 2 pinde = 26-28-32-32-32-34 masker. Ærmet måler ca 43-42-42-41-40-40 cm. Klip trådene, læg arbejdet til side og strik et ærme til på samme måde.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind 6 som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 136-152-172-180-192-208 masker. Fortsæt rundt i patent. Strik til bærestykket måler 20-21-22-23-24-25 cm fra der hvor ryg & forstykke og ærmer blev sat sammen. Skift til rundpind 5,5 og strik 1 omgang rib med 1 maske ret og 1 maske vrang (omslaget strikkes sammen med masken den tilhører).
På næste omgang lukkes der af til hals således: * 2 masker drejet ret sammen (strik i bagerste del af maskerne), 2 masker vrang sammen *, strik fra *-* omgangen ud = 68-76-86-90-96-104 masker. Strik rib med ret over ret og vrang over vrang til ribben/halskanten måler 10 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang. Buk halskanten dobbelt og sy den til på indersiden, sy i hver maske og sørg for at sømmen ikke strammer.

MONTERING:
Sy sømmene langs undersiden af ærmerne indenfor kantmasken. Sy maskerne som blev lukket af på undersiden af ærmet fast til maskerne som blev lukket af i siden på ryg- og forstykke.

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 207-30) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (31)

Heidi Jonassen 16.03.2020 - 10:56:

Hej. Vil jeg kunne strikke den trøje i rib i stedet? Uden at skabe problemer i øvrigt i forhold til formen/ målene? Vh Heidi

DROPS Design 18.03.2020 kl. 15:28:

Hej Heidi, for at få målene i måleskitsen, så er det vigtigt at overholde strikkefastheden. Patent er en helt anden teknik som fylder mere, så ribstrik bliver for løst hvis du skal overholde målene. Du kan følge DROPS 195-33 uden at lave hullerne :)

Marian 27.02.2020 - 08:31:

Jeg spurgte d. 15. januar, om man kunne strikke trøjen i 2 tråde Kids Silk med et godt resultat. Jeg måtte lave mange forsøg, inden jeg nåede til en acceptabel strikkefasthed - det blev med 3 tråde og på pinde 8, så kan absolut ikke anbefale at strikke den i 2 tråde Kids Silk.

L29 20.01.2020 - 11:06:

Buongiorno, grazie mille per la risposta. Mentre per lo sprone dal collo allo sgalvo manica non ci sono diminuzioni, giusto? Se io partissi dal collo metto ad esempio taglia S 68 maglie , faccio per 5/10 cm 1 dir e 1 rov per il bordo, aumento ad ogni maglia, quindi ho le 136 maglie che mi porto avanti fino ad dividere le maniche, giusto?

DROPS Design 21.01.2020 kl. 12:11:

Buongiorno L29. Sì, se vuole lavorare il capo dall'alto verso il basso, deve procedere come ha scritto. Buon lavoro!

Dea 19.01.2020 - 16:45:

Buonasera, c'è un refuso nella spiegazione dello sprone: " lavorare 2 magie insieme a diritto ritorto..." , in realtà è "maglie". :)

DROPS Design 19.01.2020 kl. 23:43:

Buonasera Dea, abbiamo corretto il testo: grazie per la segnalazione!

Laura 19.01.2020 - 16:22:

Buongiorno, volevo fare notare che c'è un errore nell'inizio bordo del corpo: 1 maglia diritto, 1 maglia rovescio, 2 maglie rovescio *, forse travi due 1 rov e 2 rov ci va 1 diritto. Le maniche si possono fare in tondo? Non capisco bene il passaggio del collo delle diminuzioni , può indicare ad ogni passaggio il totale maglie? Grazie

DROPS Design 19.01.2020 kl. 23:48:

Buonasera Laura, abbiamo corretto il testo all'inizio del corpo. Può lavorare la manica in tondo se preferisce, togliendo le maglie di vivagno. Inoltre, quale parte delle diminuzioni non le è chiara? Sul collo deve diminuire solo su un giro lavorando 2 maglie insieme a rovescio ritorto e 2 maglie insieme a rovescio per tutto il giro. Buon lavoro!

Marian 15.01.2020 - 13:25:

Kan man strikke den i 2 tråde Drops Kid Silk og stadig fået godt resultat?

DROPS Design 15.01.2020 kl. 15:05:

Hej Marian, Ja det kan du, den vil blive dejlig let og blød at have på :)

Myriam 08.01.2020 - 13:23:

Hola, empiezo este proyecto y me surgió una duda: para empezar el resorte del jersey, se recomienda alguna técnica de montar los puntos por ejemplo el método continental? O debería Usar otra técnica para que quede más elástico? Cual? Gracias

Marja Witteman 28.12.2019 - 07:30:

Als ik na de boord het lijf ga doen in de Engelse patentsteek dan klopt het niet bij mij na de 2 de ronde. Bij het begin van ronde 3 heb ik de 1ste steek over....heb deze 2 rondes al 3x over gedaan maar die steek blijft over en ik heb wel het goede aantal steken. Groeten Marja

DROPS Design 04.01.2020 kl. 19:22:

Dag Marja,

Als je een even aantal steken op de naald hebt, dan zou het wel uit moeten komen, want de Engelse patentsteek bestaat uit een meervoud van 2 steken. Controleer even goed of je niet iets over het hoofd hebt gezien en alle steken op de juiste manier hebt gebreid in de voorgaande naalden.

Maria Monica 26.12.2019 - 14:51:

Hello. I m Monica from italy. I was following the italian explanation but there is a little mistake just at the beginning of instructions regarding ribbing . Have a look. Ciao Monica

Marianela 16.12.2019 - 20:23:

Me gustaría hacer este modelo en otro color, en delight color 9 ó 12. ¿Con qué color de kid silk creéis que pordría combinarlo? Voy a comprar las lanas online y sin verlas juntas es un poco difícil. Muchas gracias, un saludo!

DROPS Design 30.12.2019 kl. 10:10:

Hola Marianela, propongo: para Delight 9, Kid-Silk 08. Para Delight 12, Kid-Silk 05 (para esta segunda combinacion no estoy segura). Buen trabajo!

Kommentere opskrift DROPS 207-30