DROPS / 203 / 17

December Dunes by DROPS Design

Půlkruhový šátek s dírkami a vlnkovým vzorem pletený shora dolů z příze DROPS Lace.

DROPS design: model č. la-041
Skupina přízí A
----------------------------------------------------------

VELIKOST:
Délka středová: asi 39 cm.
Šířka u horního okraje: asi 162 cm.

MATERIÁL:
DROPS LACE firmy Garnstudio (spadá do skupiny přízí A)
100 g, barva č. 2020, camel

ZKUŠEBNÍ VZOREK:
23 ok na šířku a 45 řad na výšku vroubkovým vzorem = 10 x 10 cm.

JEHLICE:
DROPS KRUHOVÁ JEHLICE č. 3,5, dlouhá 80 cm.

od 102.00 Kč /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 102.00 Kč /50g
Ganella
Objednat
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 107.00 Kč /50g
Přízi na tento model můžete mít už za 510Kč. Více zde.

Návod

-------------------------------------------------------

VYSVĚTLIVKY:

-------------------------------------------------------

DÍRKOVÁ ŘADA:
I když pleteme dírkovou řadu, pokračujeme v přidávání na obou stranách jako dříve.
Postupujeme takto:
1. ŘADA: první 3 oka upleteme hladce a přidáváme jako dříve, *2 oka spleteme hladce, 1x nahodíme*, *-* opakujeme až po poslední 3 oka, poslední 3 oka upleteme hladce a přidáváme jako dříve.
2. ŘADA: pleteme a přidáváme jako dříve.

TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1:
Abychom vypočítali, v jakých rozestupech máme přidávat, vydělíme celkový počet ok v řadě (např. 33 ok) počtem ok, která potřebujeme přidat (tj. 12), takže 33 : 12 = 2,7.
V tomto případě tedy 1x nahodíme střídavě za každým 2. a 3. okem. V následující řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.

TIP – PŘIDÁVÁNÍ 2:
Pokud se hustota vašeho úpletu liší od údajů uvedených v návodu, bude mít šátek jiný počet ok, když budete muset uplést více nebo méně řad, abyste dodrželi správné rozměry v cm. Tuto nesrovnalost můžete upravit v následujícím vroubku s přidáváním. Pokud při pletení hodně utahujete, takže máte např. na 6 cm výšky místo 15 vroubků třeba 16 vroubků, budete mít na jehlici o 4 nebo 2 oka více (podle toho, jestli jste zrovna před nebo po 3. VROUBKU S PŘIDÁVÁNÍM). Jestliže pletete naopak příliš volně, budete mít ok méně. V následujícím vroubku s přidáváním to můžete upravit, abyste měli počet ok stejný.

VZOR:
Viz schéma A.1. Zobrazeny jsou všechny řady vzoru nahlížené z lícové strany.

TVAROVÁNÍ, VYPNUTÍ:
Pleteninu ponoříme do vlažné vody, necháme mírně nasáknout. Poté vodu opatrně vymačkáme – nekroutíme, šátek na chvíli zabalíme do froté ručníku, ten nasaje další přebytečnou vodu. Vlhký šátek rozložíme na koberec nebo matraci, opatrně vypneme do správného tvaru a případně připevníme špendlíky. Necháme uschnout. Tento postup opakujeme po každém praní.

-------------------------------------------------------

POPIS PRÁCE:

-------------------------------------------------------

ŠÁTEK - JAK BUDEME POSTUPOVAT:
Pleteme v řadách na kruhové jehlici – vejdou se na ni pohodlně všechna oka. Podstatnou část šátku pleteme VROUBKOVÝM VZOREM – viz výše, dolní lem upleteme vlnkovým vzorem.

ŠÁTEK:
Na kruhovou jehlici č.3,5 nahodíme přízí Lace 13 ok a upleteme 1 rubovou řadu hladce.
Pokračujeme takto:
1. ŘADA (= lícová): 1x nahodíme, 1 oko hladce, 1x nahodíme, zbytek ok hladce (= přidali jsme 2 oka).
2. ŘADA (= rubová): 1x nahodíme, 1 oko hladce, 1x nahodíme, zbytek ok hladce (= přidali jsme 2 oka).

Pleteme vroubkovým vzorem a dál přidáváme 2 oka na začátku každé řady, až upleteme celkem 4 vroubky od začátku (= v každém vroubku přidáme vždy 4 oka) = 29 ok.

Upleteme 1 DÍRKOVOU ŘADU – viz výše (= přidáme 4 oka) = 33 ok.

1. VROUBEK S PŘIDÁVÁNÍM:
Upleteme 1 lícovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 12 ok – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1 výše. Následující řadu pleteme hladce, nahození za zadní nit = 45 ok.

Pleteme vroubkovým vzorem a dál přidáváme 2 oka na začátku každé řady, až upleteme celkem 3 vroubky (včetně vroubku s přidáváním) od předchozí dírkové řady (= v každém vroubku přidáme vždy 4 oka) = 53 ok.

*Upleteme 1 DÍRKOVOU ŘADU. Pleteme vroubkovým vzorem a dál přidáváme 2 oka na začátku každé řady, až upleteme celkem 3 vroubky od předchozí dírkové řady*, *-* opakujeme celkem 2x (= v každém vroubku/dírkové řadě přidáme vždy 4 oka) = 85 ok.

Upleteme 1 DÍRKOVOU ŘADU (= přidáme 4 oka) = 89 ok.

2. VROUBEK S PŘIDÁVÁNÍM:
Upleteme 1 lícovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 21 ok. Následující řadu pleteme hladce, nahození za zadní nit = 110 ok.

Pleteme vroubkovým vzorem a dál přidáváme 2 oka na začátku každé řady, až do výše 6 cm od předchozí dírkové řady, tj. asi 15 vroubků (včetně předchozího vroubku s přidáváním) (= v každém vroubku přidáme vždy 4 oka) = 166 ok.
Pokud se váš počet ok liší, upravíte nesrovnalosti v následujícím vroubku s přidáváním – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 2 výše.

3. VROUBEK S PŘIDÁVÁNÍM:
Upleteme 1 lícovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 63 ok. Teď bychom měli mít na jehlici 229 ok. Následující řadu pleteme hladce, nahození za zadní nit.

POZN.: přidávat na boku teď budeme jen 1 oko (nikoli 2 oka) (v dírkových řadách také přidáváme jen 1 oko) – pleteme a přidáváme takto:

1. ŘADA (= lícová): 1 oko hladce, 1x nahodíme, zbytek ok hladce (= přidáme 1 oko).
2. ŘADA (= rubová): 1 oko hladce, 1x nahodíme, zbytek ok hladce (= přidáme 1 oko).

Pleteme vroubkovým vzorem a dál takto přidáváme na bocích, až upleteme celkem 3 vroubky od předchozí dírkové řady (= v každém vroubku přidáme vždy 2 oka) = 235 ok.

*Upleteme 1 DÍRKOVOU ŘADU. Pleteme vroubkovým vzorem a dál přidáváme 1 oko na začátku každé řady jako dříve, až upleteme celkem 2 vroubky od předchozí dírkové řady*, *-* opakujeme celkem 3x (= v každém vroubku/dírkové řadě přidáme vždy 2 oka) = 253 ok.

Upleteme 1 DÍRKOVOU ŘADU (= přidáme 2 oka) = 255 ok.

Pleteme vroubkovým vzorem a dál přidáváme 1 oko na začátku každé řady jako dříve, až do výše 3 cm od předchozí dírkové řady, což odpovídá zhruba 7 vroubkům (= v každém vroubku přidáme vždy 2 oka) = 269 ok. Pokud se váš počet ok liší, upravíte nesrovnalosti v následujícím vroubku s přidáváním – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 2.

Upleteme 1 DÍRKOVOU ŘADU (= přidáme 2 oka) = 271 ok.

4. VROUBEK S PŘIDÁVÁNÍM:
Upleteme 1 lícovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 64 ok. Teď bychom měli mít na jehlici 335 ok. Následující řadu pleteme hladce, nahození za zadní nit.

Pleteme vroubkovým vzorem a dál přidáváme 1 oko na začátku každé řady jako dříve, až do výše 3 cm od předchozí dírkové řady, což odpovídá zhruba 7 vroubkům (= v každém vroubku přidáme vždy 2 oka) = 349 ok. Díl měří asi 25 cm – měřeno uprostřed šátku. Nyní je kvůli vzoru důležité, abychom měli správný počet ok. Pokud potřebujete, můžete uplést 1 vroubek navíc a v něm počet ok upravit.

Pleteme vzor podle schématu A.1, takto: 2 krajová oka vroubkovým vzorem, vzor A.1 (= 15 ok) – sekvenci vzoru opakujeme až po poslední 2 oka na jehlici (tj. vzor A.1 upleteme 23x) a končíme 2 krajovými oky vroubkovým vzorem. Sekvenci vzoru upleteme 1x (na výšku).

UZAVŘENÍ:
Abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, budeme během uzavírání v pravidelných rozestupech nahazovat nová oka, takto – pleteme lícovou řadu: 1x nahodíme nad každým nahozením ve vzoru a toto nahození hned uzavřeme jako běžné oko. Dbáme na to, abychom přízi moc nestahovali. Pokud je okraj stále moc utažený, použijeme na uzavírání silnější jehlice.
Přízi pak odstřihneme a zapošijeme. Hotový šátek můžeme navlhčit a vypnout – viz popis v odstavci TVAROVÁNÍ, VYPNUTÍ výše.

Schéma

= lícový žerzej (líc hladce, rub obrace)
= rub hladce
= 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme
= 2 oka spleteme hladce
= 1x nahodíme mezi 2 oky, v následující řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky
= šipka ukazuje, kolik máme v této řadě vzoru ok v každé sekvenci
= 1x nahodíme mezi 2 oky, v následující řadě pleteme nahození hladce - vznikne ozdobná dírka

Potřebujete poradit s tímto návodem?

Děkujeme, že jste si vybrali návod DROPS Design. Zakládáme si na tom, že dáváme k dispozici návody ověřené a snadno srozumitelné. Všechny návody jsou přeložené z norského originálu a tak si můžete kdykoli srovnat rozměry a počty s původním návodem (DROPS 203-17) .

Komentáře / Otázky (22)

Leslie Rifkin 27.09.2020 - 02:32:

Confused how to follow the diagram a.1 vertically???? how does it make a scalloped edge- thanks - leslie

DROPS Design 28.09.2020 kl. 09:59:

Dear Mrs Rifkin, the scalloped edge will be made of the pattern worked as shown in diagram. This lesson<:a> explains how to read knitting diagrams. Happy knitting!

Ellie 03.03.2020 - 10:05:

I am having trouble following this pattern. After the initial setup rows, I have 29 sts. For the eyelet row, it says to 'knit and inc over the first 3 stitches' ie. YO, K, YO, K etc..(technically not 3 stitches, it is only 1 until the stitches are made). If I follow the eyelet pattern, with a YO, K, YO followed by the "..*knit 2 tog, 1 yarn over*...until 3 stitches remain", I don't end up with 3 stitches, I end up with 2. Am I misunderstanding or is there an error? Thanks.

Torill 21.12.2019 - 18:54:

Hei! Skal det ikke økes i starten av hver omgang, mens man strikker bølgemønsteret? Da blir det i såfall ikke den samme "skråen" i sidene som resten av sjalet...

DROPS Design 15.01.2020 kl. 14:07:

Hej Torill, nej det går ikke, du må følge økningen i bølgemønsteret som det vises i diagrammet. God fornøjelse!

Ly 06.12.2019 - 04:13:

J’aime beaucoup vos patron mais celui la j’ai bien des problèmes à comprendre le patron La section entre 53 mailles *tricoter 1 rang ajouré je ne comprend pas comment arriver à 85 mailles Et après ont dit 1 rang ajouré ( on augmente 4 mailles ) =89 mailles J’ai besoin des explications

DROPS Design 30.12.2019 kl. 10:26:

Bonjour Ly, vous augmnetez 4 mailles par chaque côte mousse (2 rangs endroit) et 4 mailles par chaque RANG AJOURE (2 rangs pour etre precis). Au debut il y a 53 m. Vous tricotez 1 rang ajoure (4 mailles augmentees, 2 au debut du 1er rang, 2 au debur du 2me rang), 3 cotes mousse (12 mailles augmentees), 1 rang ajoure (4 mailles augmentees), 3 cotes mousse (12 mailles augmentees)> 53+32=85 mailles. Ensuite 1 rang ajouré ( on augmente 4 mailles ) =89 mailles.

Ly 06.12.2019 - 03:43:

Bonjour, vous mentionnez 1rang ajouré =on augmente 4 mailles Dit moi ont augmenté au debout et à la fin du rang j’ai besoin explication

DROPS Design 30.12.2019 kl. 10:33:

Bonjour Ly, vous augmentez 2 mailles au debut du 1er rang, 2 au debut du 2me rang: RANG 1 (= sur l'endroit): Faire 1 jeté, 1 maille endroit, 1 jeté, tricoter à l'endroit les mailles restantes (= on augmente 2 mailles). RANG 2 (= sur l'envers): Faire 1 jeté, 1 maille endroit, 1 jeté, tricoter à l'endroit les mailles restantes (= on augmente 2 mailles). Bon tricot!

Lise Naud 22.11.2019 - 14:14:

Comment faire le point de vagues SVP avez-vous une vidéo qui démontre comment faire. le modele est 203-17.

DROPS Design 22.11.2019 kl. 14:41:

Bonjour Mme Naud, vous trouverez
ici comment lire un diagramme, le 1er rang se tricote sur l'endroit (lisez de droite à gauche sur l'endroit et de gauche à droite sur l'envers). N'hésitez pas à ajouter des marqueurs entre chaque diagramme pour bien vérifier votre nombre de mailles à chaque fois. Bon tricot!

Eva 21.11.2019 - 15:58:

Guten Tag, habe das Tuch aus Drops Alpaca gestrickt, obwohl ich etwa 8 cm ( ein Rapport ) breiter gestrickt habe, habe nicht ganz 200 gr Wolle bei Nadel Nr 3 gebraucht.Stricke normal,-weder fest noch zu locker.

DROPS Design 22.11.2019 kl. 09:13:

Liebe Eva, stimmt Ihre Maschenprobe? Sie sollen 23 M x 45 Reihe krausrechts = 10 x 10 cm haben. hier lesen Sie mehr. Viel Spaß beim stricken!

Brigitte Lahm 25.10.2019 - 16:33:

Danke für die schnelle Antwort. Auf dem Bild ist zwischen dem jeweiligen Rapport von A1 eine Lochreihe, die sich nach oben fortsetzt. Wenn ich bei Reihe 5 19 Maschen habe und bei Reihe 6 nur 17 Maschen, dann verschiebt sich doch das ganze Muster. Muss ich zwischen den einzelnen Rapporten A1 rechte Maschen stricken und wie muss ich die senkrechte Lochreihe beginnen. Ich bin eine sehr geübte Strickerin, aber hier passt etwas nicht oder kapiere ich nichts mehr?

DROPS Design 25.10.2019 kl. 16:39:

Liebe Frau Lahm, die kleine Löcher, die man zwischen den Diagrammen im Foto sieht, kommen sicher aus der Abnahmen am Anfang/Ende von den Diagrammen. Bei der 1. Reihe nehmen Sie 2 M zu = 17 M. Bei der 3. Reihe nehmen Sie 2 M zu = 19 M. Das heißt die Maschenanzahl im Diagram ändert je nach der Reihe (deshalb wird es daneben beschrieben), aber die Diagramme werden immer 23 Mal in der Breite wiederholt (= die Maschenanzahl wird dann je nach der Reihe unterschiedlich sein). Viel Spaß beim stricken!

Brigitte Lahm 25.10.2019 - 11:26:

Was muss ich zwischen den einzelnen Diagrammen stricken? Auf der Abbildung ist da eine Lochreihe nach oben zu sehen. Und wenn die Maschenzahl nach oben weniger wird, verschiebt sich doch da das Muster.Ich habe nun schon x mal aufgetrennt, weil es einfach nicht stimmt.

DROPS Design 25.10.2019 kl. 13:42:

Liebe Frau Lahm, A.1 stricken Sie hintereinander, dh: 2 M kraus rechts, dann 23 x die 15 Maschen in A.1 stricken und mit 2 M kraus rechts enden = 2 + 23x15 - 2 = 349 M. Oder vielleicht mißverstehen ich Ihre Frage?

Anke 25.10.2019 - 10:26:

Stimmen die Mengenangaben, 100g Alpaca = 100g Lace? Müssten es nicht eher 250g Alpaca sein?

DROPS Design 04.11.2019 kl. 11:18:

Liebe Anke, ja genau, es sollte 250 g DROPS Alpaca sein, Garnmenge wurde korrigiert, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim stricken!

Přidejte komentář k návodu DROPS 203-17