DROPS / 203 / 17

December Dunes by DROPS Design

Půlkruhový šátek s dírkami a vlnkovým vzorem pletený shora dolů z příze DROPS Lace.

DROPS design: model č. la-041
Skupina přízí A
----------------------------------------------------------

VELIKOST:
Délka středová: asi 39 cm.
Šířka u horního okraje: asi 162 cm.

MATERIÁL:
DROPS LACE firmy Garnstudio (spadá do skupiny přízí A)
100 g, barva č. 2020, camel

ZKUŠEBNÍ VZOREK:
23 ok na šířku a 45 řad na výšku vroubkovým vzorem = 10 x 10 cm.

JEHLICE:
DROPS KRUHOVÁ JEHLICE č. 3,5, dlouhá 80 cm.

70% alpaka, 30% hedvábí
od 153.00 Kč /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 153.00 Kč /50g
Ganella
Objednat
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 153.00 Kč /50g
Přízi na tento model můžete mít už za 306Kč. Více zde.

Návod

-------------------------------------------------------

VYSVĚTLIVKY:

-------------------------------------------------------

DÍRKOVÁ ŘADA:
I když pleteme dírkovou řadu, pokračujeme v přidávání na obou stranách jako dříve.
Postupujeme takto:
1. ŘADA: první 3 oka upleteme hladce a přidáváme jako dříve, *2 oka spleteme hladce, 1x nahodíme*, *-* opakujeme až po poslední 3 oka, poslední 3 oka upleteme hladce a přidáváme jako dříve.
2. ŘADA: pleteme a přidáváme jako dříve.

TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1:
Abychom vypočítali, v jakých rozestupech máme přidávat, vydělíme celkový počet ok v řadě (např. 33 ok) počtem ok, která potřebujeme přidat (tj. 12), takže 33 : 12 = 2,7.
V tomto případě tedy 1x nahodíme střídavě za každým 2. a 3. okem. V následující řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.

TIP – PŘIDÁVÁNÍ 2:
Pokud se hustota vašeho úpletu liší od údajů uvedených v návodu, bude mít šátek jiný počet ok, když budete muset uplést více nebo méně řad, abyste dodrželi správné rozměry v cm. Tuto nesrovnalost můžete upravit v následujícím vroubku s přidáváním. Pokud při pletení hodně utahujete, takže máte např. na 6 cm výšky místo 15 vroubků třeba 16 vroubků, budete mít na jehlici o 4 nebo 2 oka více (podle toho, jestli jste zrovna před nebo po 3. VROUBKU S PŘIDÁVÁNÍM). Jestliže pletete naopak příliš volně, budete mít ok méně. V následujícím vroubku s přidáváním to můžete upravit, abyste měli počet ok stejný.

VZOR:
Viz schéma A.1. Zobrazeny jsou všechny řady vzoru nahlížené z lícové strany.

TVAROVÁNÍ, VYPNUTÍ:
Pleteninu ponoříme do vlažné vody, necháme mírně nasáknout. Poté vodu opatrně vymačkáme – nekroutíme, šátek na chvíli zabalíme do froté ručníku, ten nasaje další přebytečnou vodu. Vlhký šátek rozložíme na koberec nebo matraci, opatrně vypneme do správného tvaru a případně připevníme špendlíky. Necháme uschnout. Tento postup opakujeme po každém praní.

-------------------------------------------------------

POPIS PRÁCE:

-------------------------------------------------------

ŠÁTEK - JAK BUDEME POSTUPOVAT:
Pleteme v řadách na kruhové jehlici – vejdou se na ni pohodlně všechna oka. Podstatnou část šátku pleteme VROUBKOVÝM VZOREM – viz výše, dolní lem upleteme vlnkovým vzorem.

ŠÁTEK:
Na kruhovou jehlici č.3,5 nahodíme přízí Lace 13 ok a upleteme 1 rubovou řadu hladce.
Pokračujeme takto:
1. ŘADA (= lícová): 1x nahodíme, 1 oko hladce, 1x nahodíme, zbytek ok hladce (= přidali jsme 2 oka).
2. ŘADA (= rubová): 1x nahodíme, 1 oko hladce, 1x nahodíme, zbytek ok hladce (= přidali jsme 2 oka).

Pleteme vroubkovým vzorem a dál přidáváme 2 oka na začátku každé řady, až upleteme celkem 4 vroubky od začátku (= v každém vroubku přidáme vždy 4 oka) = 29 ok.

Upleteme 1 DÍRKOVOU ŘADU – viz výše (= přidáme 4 oka) = 33 ok.

1. VROUBEK S PŘIDÁVÁNÍM:
Upleteme 1 lícovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 12 ok – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1 výše. Následující řadu pleteme hladce, nahození za zadní nit = 45 ok.

Pleteme vroubkovým vzorem a dál přidáváme 2 oka na začátku každé řady, až upleteme celkem 3 vroubky (včetně vroubku s přidáváním) od předchozí dírkové řady (= v každém vroubku přidáme vždy 4 oka) = 53 ok.

*Upleteme 1 DÍRKOVOU ŘADU. Pleteme vroubkovým vzorem a dál přidáváme 2 oka na začátku každé řady, až upleteme celkem 3 vroubky od předchozí dírkové řady*, *-* opakujeme celkem 2x (= v každém vroubku/dírkové řadě přidáme vždy 4 oka) = 85 ok.

Upleteme 1 DÍRKOVOU ŘADU (= přidáme 4 oka) = 89 ok.

2. VROUBEK S PŘIDÁVÁNÍM:
Upleteme 1 lícovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 21 ok. Následující řadu pleteme hladce, nahození za zadní nit = 110 ok.

Pleteme vroubkovým vzorem a dál přidáváme 2 oka na začátku každé řady, až do výše 6 cm od předchozí dírkové řady, tj. asi 15 vroubků (včetně předchozího vroubku s přidáváním) (= v každém vroubku přidáme vždy 4 oka) = 166 ok.
Pokud se váš počet ok liší, upravíte nesrovnalosti v následujícím vroubku s přidáváním – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 2 výše.

3. VROUBEK S PŘIDÁVÁNÍM:
Upleteme 1 lícovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 63 ok. Teď bychom měli mít na jehlici 229 ok. Následující řadu pleteme hladce, nahození za zadní nit.

POZN.: přidávat na boku teď budeme jen 1 oko (nikoli 2 oka) (v dírkových řadách také přidáváme jen 1 oko) – pleteme a přidáváme takto:

1. ŘADA (= lícová): 1 oko hladce, 1x nahodíme, zbytek ok hladce (= přidáme 1 oko).
2. ŘADA (= rubová): 1 oko hladce, 1x nahodíme, zbytek ok hladce (= přidáme 1 oko).

Pleteme vroubkovým vzorem a dál takto přidáváme na bocích, až upleteme celkem 3 vroubky od předchozí dírkové řady (= v každém vroubku přidáme vždy 2 oka) = 235 ok.

*Upleteme 1 DÍRKOVOU ŘADU. Pleteme vroubkovým vzorem a dál přidáváme 1 oko na začátku každé řady jako dříve, až upleteme celkem 2 vroubky od předchozí dírkové řady*, *-* opakujeme celkem 3x (= v každém vroubku/dírkové řadě přidáme vždy 2 oka) = 253 ok.

Upleteme 1 DÍRKOVOU ŘADU (= přidáme 2 oka) = 255 ok.

Pleteme vroubkovým vzorem a dál přidáváme 1 oko na začátku každé řady jako dříve, až do výše 3 cm od předchozí dírkové řady, což odpovídá zhruba 7 vroubkům (= v každém vroubku přidáme vždy 2 oka) = 269 ok. Pokud se váš počet ok liší, upravíte nesrovnalosti v následujícím vroubku s přidáváním – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 2.

Upleteme 1 DÍRKOVOU ŘADU (= přidáme 2 oka) = 271 ok.

4. VROUBEK S PŘIDÁVÁNÍM:
Upleteme 1 lícovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 64 ok. Teď bychom měli mít na jehlici 335 ok. Následující řadu pleteme hladce, nahození za zadní nit.

Pleteme vroubkovým vzorem a dál přidáváme 1 oko na začátku každé řady jako dříve, až do výše 3 cm od předchozí dírkové řady, což odpovídá zhruba 7 vroubkům (= v každém vroubku přidáme vždy 2 oka) = 349 ok. Díl měří asi 25 cm – měřeno uprostřed šátku. Nyní je kvůli vzoru důležité, abychom měli správný počet ok. Pokud potřebujete, můžete uplést 1 vroubek navíc a v něm počet ok upravit.

Pleteme vzor podle schématu A.1, takto: 2 krajová oka vroubkovým vzorem, vzor A.1 (= 15 ok) – sekvenci vzoru opakujeme až po poslední 2 oka na jehlici (tj. vzor A.1 upleteme 23x) a končíme 2 krajovými oky vroubkovým vzorem. Sekvenci vzoru upleteme 1x (na výšku).

UZAVŘENÍ:
Abychom neměli uzavřený okraj moc stažený, budeme během uzavírání v pravidelných rozestupech nahazovat nová oka, takto – pleteme lícovou řadu: 1x nahodíme nad každým nahozením ve vzoru a toto nahození hned uzavřeme jako běžné oko. Dbáme na to, abychom přízi moc nestahovali. Pokud je okraj stále moc utažený, použijeme na uzavírání silnější jehlice.
Přízi pak odstřihneme a zapošijeme. Hotový šátek můžeme navlhčit a vypnout – viz popis v odstavci TVAROVÁNÍ, VYPNUTÍ výše.

Schéma

= lícový žerzej (líc hladce, rub obrace)
= rub hladce
= 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme
= 2 oka spleteme hladce
= 1x nahodíme mezi 2 oky, v následující řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky
= šipka ukazuje, kolik máme v této řadě vzoru ok v každé sekvenci
= 1x nahodíme mezi 2 oky, v následující řadě pleteme nahození hladce - vznikne ozdobná dírka

Maria 19.09.2019 - 20:02:

No entiendo a que se refiere "pliegue". Me lo podría aclarar? Gracias

Françoise CHAMBION 06.09.2019 - 09:00:

Je trouve ce modèle vraiment très joli et très léger. J'attends les explications avec impatience. Très cordialement.

Maria 26.08.2019 - 23:27:

Wunderschön! Würde ich gerne nachstricken

Odile 16.07.2019 - 17:30:

Ce modèle est très joli, les explications ne sont pas encore pretes ?

Odile 16.07.2019 - 17:28:

Très joli très aérien

Moni 13.07.2019 - 16:54:

Das ist so schön, gibt es schon eine Anleitung?

Silvia 07.07.2019 - 15:24:

I would really like to make this:)

Johanna 15.06.2019 - 23:58:

Lovely in lace. Very pretty !!

Christiane 13.06.2019 - 13:06:

J'adore ce modèle romantique et tout en finesse.

Přidejte komentář k návodu DROPS 203-17