Woodland Fairy by DROPS Design

Strikket kjole til børn i DROPS Sky eller DROPS Merino Extra Fine. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster. Størrelse 3-12 år.

DROPS Design: Model sk-008-bn
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

250-250-300-300-350 g farve 19, mursten
Eller brug:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
400-450-500-550-600 g farve 33, rose

DROPS RUNDPINDE NR 4: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3,5 til rib.
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 33.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 33.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 169.75kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

UDTAGNINGSTIPS:
Tag ud med omslag, på næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul

MØNSTER:
Se diagram A.1, vælg størrelse i diagrammet.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

KJOLE:
Bærestykket strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned. Når arbejdet deles til ærmer og ryg & forstykke, strikkes ryg- og forstykke rundt på rundpind og ærmerne rundt på strømpepinde.

BÆRESTYKKET:
Slå 72-78-84-90-96 masker op på kort rundpind 3,5 med Sky. Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen (= midt bagpå). Strik rib (1 ret og 2 vrang) i 3-3-4-4-4 cm (= halskant). Videre måles arbejdet herfra. Skift til lille rundpind 4. Strik 2 omgange ret og juster samtidig maskeantallet på 1.omgang til 66-72-78-84-91 masker. Videre strikkes A.1 (= 11-12-13-12-13 rapporter i bredden) – se diagram for rigtig størrelse! HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Skift til længere rundpind når der er taget nok masker ud. Når A.1 er færdig, er der 198-216-234-240-260 masker på pinden. På næste omgang tages der 14-12-10-24-20 masker ud jævnt fordelt samtidig med at der strikkes glatstrik = 212-228-244-264-280 masker. Fortsæt i glatstrik til arbejdet måler ca 12-13-14-15-16 cm (uden ribben). Næste omgang strikkes således: Strik 31-33-35-37-39 masker ret (= halv bagstykke), sæt de næste 44-48-52-58-62 masker på 1 tråd til ærme (uden at strikke dem), slå 6 nye masker op, strik 62-66-70-74-78 masker ret (= forstykket), sæt de næste 44-48-52-58-62 masker på 1 tråd til ærme (uden at strikke dem), slå 6 nye masker op, strik 31-33-35-37-39 masker ret (= halv bagstykke).

RYG- OG FORSTYKKE:
= 136-144-152-160-168 masker. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Sæt 6 mærker i arbejdet således: 1.mærke sættes i 1.maske på omgangen (= siden), 2.mærke sættes i den 23.-25.-26.-27.-28.maske, 3.mærke sættes i den 47.-49.-52.-55.-58.maske, 4.mærke sættes i den 69.-73.-77.-81.-86.maske (= siden), 5.mærke sættes i den 91.-97.-102.-107.-114.maske, 6.mærke sættes i den 115.-121.-128.-135.-144.maske (der er nu 21-23-24-25-24 masker tilbage på omgangen efter sidste mærketråd). Læs UDTAGNINGSTIPS! På næste omgang tages der 1 maske ud på hver side af hvert mærke (12 masker taget ud pr udtagning), gentag denne udtagning hver 1½.-2.-2.-2.-1½.cm totalt 4 gange. Derefter tages der ud således: Tag 1 maske ud på hver side af 1. og 4.mærke (= siderne), tag 1 maske ud efter 2. og 5.mærke og 1 maske før 3. og 6.mærke – læs UDTAGNINGSTIPS (= 8 masker taget ud pr udtagning). Tag ud således i de forskellige størrelser:
3/4 år: Tag ud på ca hver 3.cm totalt 11 gange.
5/6 år: Tag ud på ca hver 3.cm totalt 11 gange.
7/8 år: Tag ud på ca hver 3.cm totalt 12 gange.
9/10 år: Tag ud på ca hver 3½.cm totalt 12 gange.
11/12 år: Tag ud på ca hver 4.cm totalt 12 gange.
Der er nu 272-280-296-304-312 masker på omgangen. Strik til arbejdet måler 38-42-43-49-53 cm. På næste omgang tages der ud jævnt fordelt 34-35-37-38-39 masker på omgangen – læs UDTAGNINGSTIPS (der tages ud efter ca hver 8.maske) = 306-315-333-342-351 masker. Skift til rundpind 3,5 og strik rib (1 ret og 2 vrang) til ribben måler 2 cm. Luk af løst med ret på næste omgang.

ÆRME:
Sæt maskerne fra den ene tråd på strømpepind 4, og strik 1 maske i hver af de 6 masker som blev slået op i siden på ryg- og forstykke (sæt 1 mærke midt i disse masker) = 50-54-58-64-68 masker. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 24-29-33-36-40 cm fra mærket, justeres maskeantallet til 42-42-48-48-48 masker. Skift til strømpepinde 3,5 og strik rib (1 ret / 2 vrang) til ribben måler 4 cm. Luk løst af med ret på næste omgang. Strik det andet ærme på samme måde.

= lav 1 omslag mellem 2 masker. Omslaget strikkes drejet ret på næste omgang, der skal ikke blive hul
= lav 1 omslag mellem 2 masker. Omslaget strikkes ret på næste omgang, der skal blive hul
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret og løft den løse maske over
= strik 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret sammen og løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Children 34-25) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (27)

Agata 07.10.2020 - 19:45:

Zaczęłam Schemat A.1 i od razu mam problem. Pierwszy i trzeci rząd schematu samoczynnie przesuwają się o jedno oczko. Jak przerobić?-> wykonać 1 narzut między 2 oczkami. Czyli 7 oczek na prawo, narzut, jedno oczko i od razu zdjąć 1 oczko jak do przerobienia na prawo, przerobić 2 oczka razem na prawo i przełożyć oczko zdjęte ponad oczkami przerobionymi razem? Potem rząd trzeci- narzut, zdjąć 1 oczko jak do przerobienia na prawo, przerobić 1 oczko prawe i tp?

DROPS Design 13.10.2020 kl. 11:56:

Witaj Agato! Na początku okrążenia proszę umieścić marker. 1-sze okrążenie: 1 o.l., 2 o.p., 1 narzut, 1 o.p., 1 narzut, 2.o.p (powtarzać to tyle razy ile jest w opisie przez całe 1-sze okrążenie), 3-cie okrążenie: 1 o.l., 3 o.p., 1 narzut, 1 o.p., 1 narzut, 3 o.p (powtarzać przez całe okrążenie). Jak czytać schematy na dutach znajdziesz TUTAJ. Pozdrawiamy!

Hanna 10.09.2020 - 11:30:

Volgens mij is eer een fout in de telpatroon voor de 3/4 + 5/6 in lijn 17 (te beginnen van onder). Ik heb dit eerst gebreid zoals aangegeven, maar dan klopte de tekening niet. Dus dan heb ik 3 recht, 1 omslag, 2 samen, 2 recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 2 samen, 1 omslag en 3 recht gebreid en dat was wel oké.

Danielle 25.08.2020 - 12:46:

Bonjour, je ne comprends pas la position des 6 marqueurs, moi mon 1er marqueur se trouve 1ère maille début rang au demi dos, (dans les explications c'est côté) ce qui veut dire que mon 4ème marqueur =devant ! 2et 5 ainsi que 3et 6 côté ! Dois je changer dans ce cas les augmentations de chaque côté, avant et après les différents marqueurs ? Merci de votre réponse

DROPS Design 25.08.2020 kl. 13:41:

Bonjour Danielle, après la séparation, le début du tour commence désormais sur le côté, vous placez le 1er marqueur au début du tour = sur le 1er côté, le 4ème marqueur sera à la moitié des mailles, vous aurez ensuite au milieu devant et au milieu dos 2 marqueurs (les -2 et -3 et les -4 et -5). Bon tricot!

Christina 19.08.2020 - 07:34:

Hej. Jeg er nået til markering og udtag under ærmer. Der står at der skal sættes første markering på omgangens første maske, men hos mig er omgangens første maske midt på bagstykket. Hvordan passer det sammen? Vh

DROPS Design 19.08.2020 kl. 11:07:

Hej Christina, Du skal sætte 6 nye mærker i arbejdet, 1.maske (= siden) og med de 6 nye mærker flytter omgangens begyndelse. God fornøjelse!

Danielle 16.08.2020 - 17:01:

Bjr, concernant le diag A1 7/8, je démarre le 1er rang par 1 maille env, puis sur les rangs 2,4,6 la maille env est décalée ? Concernant les jetés des rangs 1,3,5 sont ils décalées par rapport au 1er rang ? Ou se retrouvent ils centrés ? Enfin, on répète sur tout le tour 1 maille env + 5end avec jeté, 1 env... Merci

DROPS Design 17.08.2020 kl. 08:52:

Bonjour Danielle, les mailles envers seront alignées les unes au-dessus des autres au début de chaque A.1, mais, comme vous augmentez au milieu de chaque A1, la maille envers se trouve décalée automatiquement vers la droite. Bon tricot!

Evy Svensson 06.08.2020 - 21:06:

Hej! Jag skulle uppskatta möjligheten att spara era mönster som PDF i mobilen då jag är utan skrivare, vill spara på miljön och ibland är på resande fot. Mvh Evy

Aase 05.06.2020 - 10:24:

Jeg strikker en str 5/6 syns ikke det stemmer når jeg starter mønster, starter med 4 på hver og øger med 2 som giver 6 på hver men når jeg skal strikke 2. pind ser det ud til der skal være 8 , er det en fejl eller forstår jeg det forkert Vh Aase

DROPS Design 05.06.2020 kl. 14:50:

Hej Aase, Du har 72 masker, strikker A.1 (1v,2r,1omslag,1r,1omslag,2r) over de 6 masker på første pind i diagrammet x 12. Sæt et mærke imellem hver gang du strikker diagrammet. Du tager 2 masker ud 12 gange = 24 nye masker, det vil sige at på næste pind har du 8 masker imellem hver mærke. God fornøjelse!

Zsuzsa 04.06.2020 - 21:03:

Hogy fér bele a gyermek feje, ha a nyakkivágás csak kb. 30 cm ? A 3,5-es kötőtűvel kezdve lesz annyira rugalmas a patent a nyakán, hogy egy 3 éves 50 cm fejkörfogatú lányka fel tudja venni ? Köszönöm válaszukat előre is!

Emilie 23.05.2020 - 10:10:

Hva betyr stjernen i starten av diagrammet?

DROPS Design 25.05.2020 kl. 07:38:

Hei Emilie, Stjernen betyr at du skal strikke en vrangmaske. God fornøyelse!

Jillyknits 08.05.2020 - 00:34:

Thanks for this pattern. In this pattern there are two types of YO, one to create a hole and the other to be twisted knit on the next row. Some rows have both. Would it be OK to increase by the knit front and back method where we don’t want a hole to be? Would make it easier.

DROPS Design 08.05.2020 kl. 09:16:

Dear Jillyknits, if you don't want to increase with the yarn overs, you can also tray to increase with the M1 (make one) technique, this would avoid the small demarcation you would get with knitting front and back loop of a stitch. But feel free to test different increase techniques on a swatch and choose the one you rather. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Children 34-25

Woodland Fairy

Ela, Germany

Woodland Fairy

Gabriela, Romania