How to measure the knitting tension and how to calculate a pattern.

How to measure the knitting tension and how to calculate a pattern.

This description can be used for both knitting and crocheting.

This is how we calculate a pattern from the knitting tension:

Always check the size chart to find the size you need.
See here for a lesson on how to read our size charts.

Calculation:
The pattern is calculated so that the measurements given in the chart will be the measurements of the finished garment.
For this calculation we need the knitting tension, and then the process is as follows:

If 10 cm in width = 20 stitches in width,
then 1 cm in width is (20/10) = 2 stitches.
If the width of the body is 48 cm, then we need
48 cm x 2 stitches = 96 stitches.

Consequences:
If you get 22 stitches on 10 cm instead of 20 stitches, your garment will be 5 cm narrower than the measurements in the diagram.

All stitch counts in the pattern are calculated from the given knitting tension and this affects everything: e.g. the shaping of the neck – the increases on sleeves – the cast-on edge - raglan etc.

So you need to change the size of the needle :)

Knitting tension and gauge swatch:

Gauge swatch:
To make sure the measurements on your garment = the measurements in the pattern, you should always start by working a swatch – to arrive at the correct knitting tension.

Cast on more stitches than the knitting tension states for 10 cm in width and work slightly more than 10 cm in height, starting with the suggested needle size.

If the knitting tension is:
20 stitches in width and 27 rows in height with stocking stitch = 10 x 10 cm.
Lay a tape measure on the piece and count the stitches:
20 stitches = 10 cm in width and 27 rows in height = 10 cm.

Result / consequence:
More than 20 stitches – change to a larger needle size
Less than 20 stitches – change to a smaller needle size.

When you have found the correct needle size, you are ready to start.
Remember to check the knitting tension as you go; it can vary as you work through the garment.

Right or wrong needle size:

Needle size:
There is no correct needle size; everyone’s knitting is different.

The given needle size is only a guide.

Find the needle size to get the correct knitting tension – if you need to use needle size 6 mm, when the pattern suggests needle size 4 mm, then do so.

Our own design team uses different needles sizes when knitting with the same yarn. This is very common.

Types of needles:
This is very individual.

There are needles made of wood, bamboo, metal, plastic, as well as other materials.
One finds their favourite, and it’s normal to use a different knitting tension when using different types of needles (circular, double pointed, etc.).

So if it doesn’t work when you try a knitting tension with – for instance - metal needles, try another material, like birch, and see if it works better for you.

Comments (67)

Lydia Salvenmoser 03.08.2021 - 16:27:

Hallo, ich hätte eine Frage. Was muss ich beachten, wenn ich diese Jacke in krausrippe stricken und anschließend filzen möchte?! Wie werden hierbei die Maschen berechnet, damit das Strickwerk dann auch passt und nicht zu klein ist. Vielen Dank für eine Rückmeldung.

DROPS Design 04.08.2021 - 08:11:

Liebe Frau Salvenmoser, am besten folgen Sie eine Anleitung für eine gefiltzte Jacke - hier lesen Sie mehr über Filzen. Gerne wird Ihnen Ihr DROPS Laden noch weiter helfen - auch telefonisch oder per E-Mail. Viel Spaß beim stricken!

Olivia Dell 25.07.2021 - 22:32:

Do I need to wash my swatch/gauge before measuring?

DROPS Design 26.07.2021 - 09:41:

Dear Mrs Dell, it's always a good idea to wash your swatch before measuring, so that you can really get an idea of the correct tension. Happy knitting!

Gudrun Kuhn 25.07.2021 - 17:28:

Auf die Frage v. Christiane Singer-Seger v. 5.5.21 haben Sie bei Ihrer Erklärung, wann man größere oder kleinere Nadeln verwenden muss, in beiden Fällen geschrieben: "... daß Ihre Maschen zu KLEIN sind ..." Dies kann m.E. nicht stimmen. In welchem Fall muss es heißen "... dass die Maschen zu GROSS sind ..."? Herzlichen Dank für Ihre Antwort!

DROPS Design 26.07.2021 - 09:44:

Liebe Frau Kuhn, oops Sie sind ja richtig, wen Sie weniger als 20 M für 10 cm haben bedeutet es, daß Ihre Maschen zu klein sind, dann brauchen Sie grösseren Nadeln damit die Maschen auch grösseren werden. Viel Spaß beim stricken!

Beth 24.07.2021 - 07:13:

Do I have to swatch in the round for gauge, if the pattern is in the round?

DROPS Design 26.07.2021 - 09:45:

Dear Beth, if you know that your tension can be different when working in the round and back and forth, it could be a good idea to work the swatch in the round if the pattern has to be worked in the round. Happy knitting!

ROXANA MARGOT BELTRAN FONSECA 01.07.2021 - 07:32:

Hola, no he podido encontrar la medida correcta de tensión, no se si es el grosor de mi lana, estoy usando un hilo muy fino, el cual eh juntado de 3, probé con la ajuja sugerida y me salen de 5 a 6 puntos más, cambie de número de aguja, un número más, y que queda muy flojo. No se como llegar a la medida correcta, igual no he podido dar la sincuferencia perfecta, crese de repente provocando vuelo en el tejido

DROPS Design 14.07.2021 - 23:50:

Hola Roxana, ¿cuál es el hilo DROPS que estás usando? Sin saber el grosor o la aguja recomendada resulta difícil aconsejarte.

Céline 29.06.2021 - 02:50:

Bonjour, doit-on laver et bloquer l’échantillon pour mesurer? Merci.

DROPS Design 29.06.2021 - 09:32:

Bonjour Céline, c'est toujours une bonne idée effectivement - pensez à toujours bien respecter les consignes d'entretien indiquées sur l'étiquette et retrouvez quelques conseils supplémentaires ici. Bon tricot!

Laura BACCEI 12.06.2021 - 07:00:

Grazie mi avete illuminato la giornata! ( e spiegato perchè il primo lavoro fatto è un bel poì diverso da quello fotografato nelle spiegazioni)

Valeska 29.05.2021 - 20:38:

Otimas explicações, muito aproveitáveis 😘

Maria Del Mar 29.05.2021 - 02:29:

Cuantos puntos para bebe 6 m. Caqeta empezada por el cuello

DROPS Design 30.05.2021 - 20:14:

Hola María del Mar, puedes consultar nuestra sección de ropa de bebé para ver el número de puntos que utilizan para el montaje, ya que estos dependerán de la lana a usar, la aguja y el modelo. Aquí tienes una lista de estos: https://www.garnstudio.com/search.php?action=search&w=chaqueta&mt=0&c=3&k=0&y=0&yg=0&lang=es

Christine Amelung 21.05.2021 - 14:26:

Hallo, ich möchte die Creamy Spring Jacket stricken. Angegeben ist die Maschenprobe mit Nd. Nr. 9 10 M + 14 R = 10x10 cm , ich habe eine Probe gestrickt (Nd. Nr.8) 11M + 17R=10x10 cm . Habe die Original Wolle Drops Alpaca Boucle´. Bin ein bischen ratlos. Ich hoffe, Sie geben mir schnell einen passenden Tip. Vielen Dank

DROPS Design 21.05.2021 - 16:03:

Liebe Frau Amelung, diese Jacke hat eine Maschenprobe von 10 M x 14 Reihen glatt rechts = 10 x 10 cm - wir haben Nadeln Nr 9 benutzt, da Sie nur 10 M mit Nadeln Nr 8 haben, versuchen Sie am besten wieder mit Nr 9 - hier lesen Sie mehr über Maschenprobe. Viel Spaß beim stricken!

Soledad 19.05.2021 - 13:18:

Hola como están ? Me encanta este patrón, puedo tejerlo con agujas rectas ? Gracias .

DROPS Design 30.05.2021 - 20:18:

Hola Soledad, esta es una leccion, no incluye ningún patrón. ¿Podrías especificarnos a qué patrón te refieres? Algunos patrones en redondo son adaptables a agujas rectas, pero otros no.

Marieke Cools 15.05.2021 - 11:06:

Hoe kan ik te weten komen welke maat ik nodig heb....

DROPS Design 26.05.2021 - 15:16:

Dag Marieke,

Om je maat te bepalen kun je het beste een kledingstuk nemen die goed zit en de maten uit de tekening van een patroon hiermee vergelijken.

Merethe Andersen 13.05.2021 - 16:29:

Opskrift 214-73 er patentstrikket. Er jeres strikkefasthed opgivet i patentstrik eller glatstrikning?

DROPS Design 19.05.2021 - 08:19:

Hei Merethe. I oppskriften står det at strikkefastheten er 21 masker i bredden og 25 pinner i høyden med A.1 med 1 tråd i hver kvalitet = 10 x 10 cm. Diagram A.1 viser hvordan man strikket patent i denne oppskriften = i denne oppskriften er strikkefastheten oppgitt i patentstrikk. mvh DROPS design

Marianna 08.05.2021 - 12:16:

When checking tension what adjustment has to be made if the no of stitches is correct i.e measures 10cm but the length is too short i.e 6.5 cm when it should be 10cm? Thank you.

DROPS Design 10.05.2021 - 11:37:

Dear Marianna, this depends of the kind of design, if number of rows is important (circular yoke or raglan) you might have to knit more rows between the rows with increases to get the correct finished height. Do not hesitate to contact the store where you bought the yarn for any individual help adjusting to your own tension. Happy knitting!

Ann 06.05.2021 - 10:19:

Strikkefastheden skal måle 12mx14p men min måler 12mx16p altså 2 pinde for meget. Hvad betyder det i forhold til udtagninger til raglan? Bærestykket skal måle 26cm i højden, skal jeg så strikke 2 pinde ekstra pr. 10cm altså 5 pinde ekstra for at nå højden på bærestykket og hvad så med raglan udtagningen?

Christiane Singer-Seger 05.05.2021 - 21:03:

Ich verstehe nicht, warum man bei der Maschenprobe : 20 M u nd 10 cm., wenn man mehr cm hat, warum soll man dann dickere Nadeln nehmen? Wird es dann nicht noch grösser? Und im Gegensatz noch kleiner oder fester ?

DROPS Design 06.05.2021 - 07:58:

Liebe Frau Singer-Seger, wenn Sie mehr als 10 cm mit 20 Maschen haben, bedeutet es, daß Ihre Maschen zu klein sind um 20 = 10 cm zu haben, deshalb brauchen Sie grössere Nadeln damit die Maschen auch grösser werden und Sie die 20 M = 10 cm bekommen. Sollten Sie weniger als 20 M = 10 cm haben, dann würde es bedeuten, Ihre Maschen sind zu klein, und in diesem Fall brauchen Sie kleinere Nadeln, damit die Maschen auch kleiner werden und Sie 20 M =10 cm bekommen. Viel Spaß beim stricken!

Radhika Khan 05.05.2021 - 13:14:

I would like to to know the yarn to use, as in India we get 0 to 6 no yarns, ans I don’t understand the yarn thickness you have used, could you please clarify, pl note in india we follow the English system of yarn thickness, which is 1 ply the thinnest or lace yarn , I normally use either 3 ply or 4 ply yarn 5 & 6 becomes too thick or like double knit yarn.

DROPS Design 06.05.2021 - 08:00:

Dear Mrs Khan, you will find all informations about our yarns and groups here; how to change yarns here, and the list of DROPS stores shipping worldwide (including to India) here. Happy knitting!

Manuela 06.04.2021 - 12:26:

Ich habe immer wieder das Problem, dass meine Reihenanzahl mehr ist. Bei Mustern oder Rundpasse ist es ein Problem. LG Manuela

DROPS Design 07.04.2021 - 10:11:

Liebe Manuela, Könnten Sie bitte Ihre Frage unter den Fragenbereich stellen, bei dem Modell Sie stricken? Es wird für uns hilfreich sein und so können wir Ihnen am besten weiterhelfen. Danke im voraus für Ihr Verständnis!

Madeleine Bååk 25.03.2021 - 19:57:

...thank you this is well explained. Its just the old English teacher in me who worries that you have dropped an "o" in "to big" which should be "too big" in third paragraph third line that is if you mean larger than desired (too) as opposed to in movement towards "to" in the context.

Estelle PIERRE 14.03.2021 - 12:32:

Bonjour, Pour le pull inner circle 196-23, l'échantillon requis est de 21 mailles en largeur et 28 rang en hauteur. En le tricotant le jacquard jesuis à 29mailles en largeur mais seulement 21 rangs, mais pour le corps je suis dans les mesures. Je ne comprend pas comment je me retrouve avec plus de mailles en largeur mais pas assez en hauteur. Comment puis-je ajuster ? est-ce une question de taille d'aiguille ou de tension ? Merci beaucoup !

DROPS Design 15.03.2021 - 10:15:

Bonjour Mme Pierre, votre échantillon doit être identique en jersey et en jacquard, lavez-le et faites le sécher (en respectant bien les consignes d'entretien) et vérifiez à nouveau les mesures. Si vos mesures ne sont toujours pas justes, ajustez la taille des aiguilles et recommencez. Si votre tension en hauteur n'est pas juste, par ex. s'il vous manque des rangs, il vous faudra en tricoter à intervalles réguliers entre les rangs de diminutions pour que l'empiècement ne soit pas trop court - vous aurez alors probablement besoin de plus de laine. Bon tricot!

Leave a comment or question to this lesson