DROPS / 205 / 3

Winter Escape Jacket by DROPS Design

Propínací svetr s kruhovým sedlem a norským vzorem pletený shora dolů z příze DROPS Nepal. Velikost S - XXXL.

DROPS Design: model č.ne-318
Skupina přízí C nebo A + A
-------------------------------------------------------

DROPS NEPAL firmy Garnstudio (spadá do skupiny přízí C)
400-400-450-500-550-600 g, barva č. 2923, žlutá
100-100-150-150-150-150 g, barva č. 0100, smetanová
50-100-100-100-100-100 g, barva č. 1477, pistáciová
50-100-100-100-100-100 g, barva č. 2920, tmavá oranžová
50-50-50-50-50-100 g, barva č. 8911, tyrkysová
50-50-50-50-50-50 g, barva č. 6273, pink
50-50-50-50-50-50 g, barva č. 6790, královská modrá
50-50-50-50-50-50 g, barva č. 4434, purpurová/fialová

ZKUŠEBNÍ VZOREK:
17 ok na šířku a 22 řad na výšku lícovým žerzejem = 10 x 10 cm.

JEHLICE:
DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE č. 5.
DROPS KRUHOVÁ JEHLICE č. 5, dlouhá 40 a 60 nebo 80 cm.
DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE č. 4.
DROPS KRUHOVÁ JEHLICE č. 4, dlouhá 80 cm – na lemy.
Uvedená síla jehlic je pouze orientační. Máte-li ve svém zkušebním vzorku více ok na 10 cm, použijte jehlice silnější. Pokud máte naopak méně ok na 10 cm, použijte jehlice slabší.

DROPS PERLEŤOVÝ KNOFLÍK, Vypouklý (bílá) č. 521: 6-7-7-7-7-7 ks.

Přízi na tento model můžete mít už za 1120Kč. Více zde.

Návod

-------------------------------------------------------

VYSVĚTLIVKY:

-------------------------------------------------------

Viz schémata A.1 až A.4. Zvolte si schéma pro požadovanou velikost – platí pro A.1 a A.2. Zobrazeny jsou všechny řady vzoru nahlížené z lícové strany. Celý vzor pleteme lícovým žerzejem.

TIP 1 (légy):
V řadách, kde pleteme vzor více barvami, pleteme 5 ok légy základní barvou tohoto vzorového pruhu.

TIP 2:
Abychom předešli deformování pleteniny v místech s vyplétaným vzorem, dbáme na to, aby vlákna příze tažená za prací nebyla příliš utažená. Pokud má vzor přece jen tendenci příliš se stahovat, použijeme na vyplétání vzoru silnější jehlice.
Dbáme na to, aby hustota pleteniny odpovídala uvedenému zkušebnímu vzorku, zejména na výšku – pokud bude moc stažená, může být sedlo moc krátké a průramky těsné!

TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1:
Abychom vypočítali, v jakých rozestupech máme přidávat, odečteme od celkového počtu ok na jehlici (např. 84 ok) oka obou lég (tj. 10 ok) a zbytek vydělíme počtem ok, která potřebujeme přidat (tj. 39 ok), takže 84 – 10 = 74 : 2 = 37.
V tomto případě tedy 1x nahodíme za každým 37. okem. V následující řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.

TIP – PŘIDÁVÁNÍ 2 (boky trupu):
Pleteme po poslední 2 oka před značkou, 1x nahodíme, 4 oka hladce (značka leží uprostřed těchto ok), 1x nahodíme (= u každé značky přidáme 2 oka, v řadě přidáme celkem 4 oka). V následující řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky. Nová oka pak pleteme lícovým žerzejem.

TIP - UJÍMÁNÍ (rukávy):
Ujímáme 1 oko na každé straně značky, takto – začínáme 3 oka před značkou: 2 oka spleteme hladce, 2 oka upleteme hladce (značka leží mezi nimi), 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme.

KNOFLÍKOVÉ DÍRKY:
Knoflíkové dírky vypleteme v léze pravého předního dílu (na svetr se díváme, jako by byl oblečený). 1 dírka = pleteme lícovou řadu až po poslední 3 oka na jehlici, 1x nahodíme, 2 oka spleteme hladce a končíme 1 okem hladce. V následující (rubové) řadě upleteme nahození hladce – v pletenině vznikne dírka.
První knoflíkovou dírku vypleteme v lemu průkrčníku ve výši asi 1,5 - 2 cm, každou z dalších 5-5-6-6-6-6 dírek pak pleteme vždy po zhruba 8-8-8-8-8,5-9 cm výšky.

-------------------------------------------------------

POPIS PRÁCE:

-------------------------------------------------------

SVETR - JAK BUDEME POSTUPOVAT:
Pleteme v řadách na kruhové jehlici, od jednoho předního okraje ke druhému, shora dolů. Pro lepší vytvarování průkrčníku můžeme uplést jeho zadní stranu o trochu vyšší než přední. Pokud zadní průkrčník tvarovat nechcete, příslušnou část přeskočte. V pravé léze vypleteme knoflíkové dírky.
Rukávy pleteme v kruhových řadách na krátké kruhové jehlici/ponožkových jehlicích.

LEM PRŮKRČNÍKU:
Na kruhovou jehlici č.4 nahodíme žlutou přízí 80-84-96-100-104-108 ok (včetně 5 ok légy na každé straně) a upleteme 1 rubovou řadu obrace. Následující lícovou řadu pleteme takto: 5 ok légy VROUBKOVÝM VZOREM – viz výše, *2 oka hladce, 2 obrace*, *-* opakujeme až po posledních 7 ok v řadě, 2 oka upleteme hladce, 5 ok légy vroubkovým vzorem. Ve výši 4 cm upleteme 1 lícovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 1-2-0-1-2-3 oka – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1 = 81-86-96-101-106-111 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.5 a upleteme 1 rubovou řadu obrace (obě légy pleteme stále vroubkovým vzorem). Pro lepší vytvarování průkrčníku můžeme nyní uplést jeho zadní stranu o trochu vyšší než přední. Pokud zadní průkrčník tvarovat nechcete, tak tuto část přeskočte a pokračujte rovnou pletením sedla.

ZVÝŠENÍ zadního průkrčníku:
Označíme si střed zadního průkrčníku (= střed řady): značku vložíme u velikosti M, L a XXL mezi prostřední 2 oka, u velikosti S, XL a XXXL si označíme prostřední oko v řadě (= značka leží za 40.-43.-48.-50.-53.-55. okem od každého předního okraje).
Začínáme z lícové strany a pleteme žlutou přízí: upleteme hladce 11-11-12-13-13-14 ok za značkou, práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme obrace 22-22-24-26-26-28 ok. Práci otočíme, přízi utáhneme a upleteme hladce 33-33-36-39-39-42 ok, práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme obrace 44-44-48-52-52-56 ok. Práci otočíme, přízi utáhneme a pleteme hladce až do konce řady. Pak upleteme 1 rubovou řadu obrace s 5 oky légy vroubkovým vzorem na každé straně.

SEDLO:
Viz TIP 1 a TIP 2!
První (lícovou) řadu pleteme takto: 5 ok légy vroubkovým vzorem, 70-75-85-90-95-100 ok vzorem A.1 (= v kruhové řadě máme 14-15-17-18-19-20 sekvencí vzoru po 5 okách), vzor A.2 (= 1 oko) a končíme 5 oky légy vroubkovým vzorem. V tomto rozvržení vzorů pokračujeme.
Když máme dokončenou předposlední řadu vzoru A.1 a A.2, máme na jehlici 263-281-317-335-353-371 ok. Pleteme poslední řadu vzoru A.1 a A.2 a SOUČASNĚ upravíme celkový počet ok na výsledných 257-285-315-333-355-373 ok. V následující lícové řadě pleteme namísto vzoru A.1 vzor A.3 a namísto vzoru A.2 vzor A.4, takto: 5 ok légy vroubkovým vzorem, prvních 38-41-45-49-53-56 ok upleteme jako 1. řadu vzoru A.3 (= přední díl), následujících 48-56-62-64-66-68 ok odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 6-6-6-8-8-10 nových ok (= podpaží), 75-81-91-97-107-115 ok upleteme jako 1. řadu vzoru A.3 (= zadní díl), dalších 48-56-62-64-66-68 ok odložíme na pomocnou jehlici (= rukáv), nahodíme 6-6-6-8-8-10 nových ok (= podpaží), 38-41-45-49-53-56 ok upleteme jako 1. řadu vzoru A.3, pak vzor A.4 (= 1 oko) a končíme 5 oky légy vroubkovým vzorem (= přední díl).
Trup a rukávy dokončíme odděleně. NYNÍ MĚŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA!

TRUP:
= 173-185-203-221-239-257 ok. Označíme si boční strany – na každou stranu/bok pleteniny vložíme značku, vždy doprostřed 6-6-6-8-8-10 nových ok nahozených v podpaží. Následující rubovou řadu pleteme takto: 5 ok légy vroubkovým vzorem, 162-174-192-210-228-246 ok vzorem A.3, vzor A.4 a 5 ok légy vroubkovým vzorem. V tomto rozvržení pokračujeme až do chvíle, kdy máme hotovou 1 celou sekvenci vzoru A.3 a A.4 (na výšku). Pak pleteme lícovým žerzejem žlutou přízí, 5 ok légy na každé straně pleteme dál vroubkovým vzorem. Ve výši 15 cm přidáme na obou stranách obou značek 1 oko. Toto přidávání opakujeme vždy po 4-4-4-5-5-5 cm výšky, celkem 5x = 193-205-223-241-259-277 ok – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 2. Ve výši 34-36-36-38-38-40 cm od podpaží upleteme 1 rubovou řadu a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 39-43-45-51-53-59 ok – viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ 1 = 232-248-268-292-312-336 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.4 a pleteme pružný lem, takto – začínáme lícovou řadou: 5 ok légy vroubkovým vzorem, *2 oka hladce, 2 obrace*, *-* opakujeme až po posledních 7 ok v řadě, 2 oka upleteme hladce a 5 ok légy vroubkovým vzorem. Když je pružný lem vysoký 4 cm, všechna oka dle vzoru uzavřeme.
Svetr měří asi 62-64-66-68-70-72 cm (od ramene).

RUKÁV:
Odložených 48-56-62-64-66-68 ok jednoho rukávu vrátíme z pomocné jehlice zpět na krátkou kruhovou jehlici/ponožkové jehlice č.5 a navíc k nim nabereme po 1 oku z každého ze 6-6-6-8-8-10 nových ok v podpaží = 54-62-68-72-74-78 ok. Doprostřed těchto 6-6-6-8-8-10 nově nabraných ok vložíme značku. Pleteme vzor A.3 a SOUČASNĚ v 1. kruhové řadě upravíme celkový počet ok na výsledných 54-60-66-72-78-78 ok. Ve výši 4 cm ujmeme na každé straně značky 1 oko; toto ujímání opakujeme vždy po 5-3-2,5-2-2-2 cm výšky, celkem 7-10-12-14-15-15x = 40-40-42-44-48-48 ok – viz TIP - UJÍMÁNÍ. Všechna oka, která nezapadají do vzoru A.3, pleteme základní barvou vzoru. Ve výši 35-36-34-35-33-34 cm od podpaží upleteme 1 kruhovou řadu žlutou přízí a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 8-8-6-8-8-8 ok = 48-48-48-52-56-56 ok. Pleteninu převedeme na ponožkové jehlice č.4 a upleteme 5 cm výšky pružným vzorem 2/2. Pak všechna oka dle vzoru volně uzavřeme.

= žlutá
= pink
= pistáciová
= královská modrá
= tmavá oranžová
= smetanová
= tyrkysová
= purpurová/fialová
= 1x nahodíme mezi 2 oky

Potřebujete poradit s tímto návodem?

Děkujeme, že jste si vybrali návod DROPS Design. Zakládáme si na tom, že dáváme k dispozici návody ověřené a snadno srozumitelné. Všechny návody jsou přeložené z norského originálu a tak si můžete kdykoli srovnat rozměry a počty s původním návodem (DROPS 205-3) .

Komentáře / Otázky (31)

Joanna Zawadzka 17.09.2020 - 16:33:

Oczywiscie ze ma znaczenie.Porozpoczęciu dzielenia robotki na przody ,rekawy i tył i wrabianiu kolejnego koloru,fiolet dzubki fioletowych trojkatów nie wyjdą dokładnie nad turkusowymi elementami ,to zaburzy wzór.jestem perfekcjonistką ;-)

DROPS Design 18.09.2020 kl. 10:41:

To rozumiem :) Jeśli tak to zamknij 1 o. na początku rzędu (za obszyciem ściegiem francuskim) i 1 o. na końcu (przed obszyciem ściegiem francuskim). Tak będzie najprościej dopasować kolejne schematy. Uda ci się na pewno. Powodzenia!

Joanna 17.09.2020 - 16:07:

Witam. Po zakonczeniu karczka, w ostatnim rzędzie mam dopasować liczbę oczek do 355,czyli dodac dwa oczka -robię rozmiar XXL.Gdze te oczka powinny sie znajdowac aby nie zaburzyc wzoru.

DROPS Design 17.09.2020 kl. 16:26:

Witaj Joasiu, dodajesz te 2 oczka w ostatnim rzędzie schematów A.1 i A.2, które jest wykonane jednym kolorem, zatem miejsce gdzie dodasz oczka nie ma znaczenia. Pozdrawiamy!

Anette 11.02.2020 - 17:56:

Jeg liker ikke å strikke frem og tilbake...... Er genseren omtrent like i størrelse slik at jeg kan ta utgangspunkt i den og så lage for oppklipt midt på fremme?

DROPS Design 11.02.2020 kl. 18:52:

Hei Anette. Sjekk målskissene nederst på oppskriftene, både til jakken (DROPS 205-3) og genseren (DROPS 205-4) opp mot hverandre og husk å legge til ekstra oppklippsmasker i front. God Fornøyelse!

Piia 22.01.2020 - 06:22:

Suomenkielisessä ohjeessa päävärin sanotaan olevan punamulta. Outoa.

Kim 18.12.2019 - 18:44:

Beste , op het patroon op het einde van het telpatroon in rij 2 komt een meerdering... deze meerdering komt op de averechtse kant. Klopt dat? En hoe kun je meerderen met een omslag op de averechtse kant ? Hoor graag Groetjes kim

DROPS Design 26.12.2019 kl. 19:24:

Dag Kim,

Ja, dat klopt inderdaad, de meerdering komt op de verkeerde kant. De omslag (dus de meerdering) kun je op de volgende naald gedraaid recht breien, zodat er geen gaatje ontstaat.

Theresa Morris 08.12.2019 - 10:32:

This looks like a very warm cosy jacket.

Lesley 07.11.2019 - 23:39:

Sorry, another silly question. When there is an increase (make 1 ) shown at the end of the chart row, does the newly made stitch become the 1st stitch of the next repeat? For example, row 2 of chart A1 has a M1 at the end. Do I work the last stitch in the repeat in Golden Rod, make 1 in golden rod and then work the next stitch in cerise OR do I work the stitch after the M1 in golden rod? Sorry if I am being a bit dim Thank you

DROPS Design 08.11.2019 kl. 07:12:

Hi Lesley, Yes, the new stitch becomes stitch 1 on the next row and the yarn over and then the first stitch in row 3 are both worked in goldenrod. Happy knitting!

Lesley 02.11.2019 - 14:23:

I have had to translate the charts into words as I am not very good at following charts. I am very confused about the colour changes as in A1 I have it written as row 1 = 18 x royal blue yet it looks like it is golden rod in the picture. Do you have a written guide instead of the chart?

DROPS Design 04.11.2019 kl. 16:14:

Dear Lesley, start reading diagrams from the bottom corner on the right side towards the left (and from the left towards the right from WS). Read more about diagrams here . Happy knitting!

Susi 05.10.2019 - 06:18:

Danke für die schöne Anleitung! Mein neues Lieblingsmodell.

Giancarla Coco 19.09.2019 - 02:41:

Ho trovato un errore nella traduzione in italiano: e' errato il numero di maglie da avviare per il collo . Sono indicate 68-72-84-88-92-100 maglie ,anziche' 80-84-96-100 104 108 come nelle altre traduzioni

DROPS Design 19.09.2019 kl. 06:54:

Buongiorno Giancarla, grazie per la segnalazione, abbiamo corretto il testo. Buon lavoro!

Přidejte komentář k návodu DROPS 205-3