DROPS / 84 / 11

DROPS 84-11 by DROPS Design

Kort och vid DROPS tröja i "Silke-Tweed" + "Camelia" och halsduk i "Italian Velvet"

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S - M - L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Silke-Tweed från GARNSTUDIO
250-250-300-300-350 gr nr 24, mörklila
och använd: DROPS Camelia fra GARNSTUDIO
100-100-100-100-100 gr nr 04, svart

DROPS St nr 3 och 4.
Tillbehör: 5 st små svarta knappar till dekoration.

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad! 21 m x 27 v på st 4 och slätst = 10 x 10 cm.

Rätst (fram och tillbaka på st): varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Mönster: Se diagram M.1 och M.2.Mönstret slätstickas.

Ökningstips (gäller vänster framst):
Det ökas innanför 1 rm + 1 rätst m mot mitt fram. Alla ökningar görs på rätsidan.Öka 1 m genom att göra 1 omslag på st.

Minskningstips (gäller höger framst):
Det minskas innanför 5 m som stickas så här från rätsidan
(= mot mitt fram): 3 rätst m, 2 rm tills, 1 omslag.
Alla minskningar görs på rätsidan.
Minska så här efter 5 m: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.

Bakst: Lägg upp 89-100-112-123-133 m(inkl 1 kantm i varje sida) på st 3 med svart och sticka 4 v rätst. Byt till st 4 och fortsätt med slätst och M.1. Efter M.1 stickas det med mörklila till färdigt mått. Kontrollera stickfastheten! Samtidigt när arb mäter 7 cm ökas det 1 m i varje sida på vart 4:e v totalt 9-9-8-8-8 ggr = 107-118-128-139-149 m. När arb mäter 24-25-26-27-28 cm avm för ärmhål i varje sida på vartannat v: 3 m 1-1-1-2-2 ggr, 2 m 1-2-3-4-5 ggr och 1 m 2-4-5-4-5 ggr = 93-96-100-103-107 m. När arb mäter 40-42-44-46-48 cm maskas de mittersta 29-30-30-31-33 m av till hals. Fortsätt avm 1 m mot halsen på vartannat v 2 ggr = 30-31-33-34-35 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 42-44-46-48-50 cm.

Vänster framst: Läs hela framst innan du stickar. Lägg upp 38-42-47-52-56 m (inkl 1 kantm i sidan) på st 3 med svart och sticka 4 v rätst (varv 1 = rätsidan). Byt till st 4 och fortsätt med slätst och M.1 men den yttersta m mot mitt fram rätstickas. Efter M.1 stickas det med mörklila till färdigt mått. Samtidigt på 1:a v efter rätst ökas det till snedskuren framkant i slutet på varje v mot mitt fram
- se ökn.tips ovan: öka 1 m på vartannat v 53-56-58-61-64 ggr.
Sidökning: Samtidigt när arb mäter 7 cm ökas det i sidan som på bakst.
Ärmhål: Samtidigt när arb mäter 24-25-26-27-28 cm avm för ärmhål som på bakst.
Efter avm för ärmhål sätts det 1 märktråd i stl S: den 47:e m. stl M: mellan 48:e och 49:e m. stl L: den 50:e m. stl XL: den 52:a m, stl XXL: den 54:e m, räknat in från ärmhålet (= mitt fram).
Hals: Samtidigt när arb mäter 34-36-38-39-41 cm maskas de mittersta 19-20-19-21-23 m av till hals (märktråden markerar mitt fram). Sedan avm i varje sida mot halsen på vartannat v: 2 m 2 ggr och 1 m 3 ggr.
När arb mäter 40-42-44-46-48 cm (ökningen till den sneda framkanten skall nu vara avslutad) är det 30-31-33-34-35 m kvar på varje axel. Nu stickas det rätst över m på höger axel (på vänster axel fortsätts det med slätst). Maska av båda sidorna när arb mäter 42-44-46-48-50 cm.

Höger framst: Läs hela framst innan du stickar. Lägg upp 58-65-71-78-84 m (inkl 1 kantm i sidan och 7 m överlappning) på st 3 med svart och sticka 4 v rätst (varv 1 = rätsidan). Byt till st 4 och fortsätt med slätst och M.1. Efter M.1 fortsätts det med mörklila till färdigt mått. Samtidigt på 1:a v efter rätst avm till sned framkant i början på varje v mot mitt fram - se minskn.tips ovan: Minska 1 m på vartannat v 53-56-58-61-64 ggr.
Sidökning: Samtidigt när arb mäter 7 cm ökas det i sidan som på vänster framst.
Ärmhål: Samtidigt när arb mäter 24-25-26-27-28 cm avm för ärmhål i sidan som på vänster framst.
När arb mäter 40-42-44-46-48 cm maskas de resterande 7 m av.

Ärm: Lägg upp 53-55-57-59-61 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3 med svart och sticka 4 v rätst. Byt till st 4 och fortsätt med slätst och M.2. Efter M.2 stickas det vidare med mörklila. När arb mäter 13 cm ökas det 1 m i varje sida på var 3,5:e-3:e-2,5:e-2:a-2:a cm totalt 10-11-12-14-14 ggr = 73-77-81-87-89 m.
När ärmen mäter 48-46-45-43-41 cm avm för ärmkulle i varje sida på vartannat v: 4 m 1 gång, 3 m 1 gång, 2 m 1-2-3-3-4 ggr och 1 m 1-1-2-3-5 ggr, sedan avm 2 m i varje sida till arb mäter 52 cm, till sist avm 3 m 1 gång i varje sida. Maska av de resterande m, arb mäter ca 53 cm.

Montering: Sy vänster axelsöm.

Halskant: Sticka upp ca 92-104 m runt halsen på st 3 med mörklila och sticka 4 v räta (varv 1 = avigsidan), sedan maskas det av. Sy höger axelsöm och fortsätt upp längs halskanten. Lägg in det högra framst under det vänstra så att hålen i den sneda kanten kommer ovanpå varann. Sy ihop de två framst överst och längs den sneda kanten - sy från avigsidan med små fina stygn, se till att sömmen inte stramar.
Sy i ärmarna (i höger sida överlappar de två framst varann ett litet stycke i ärmhålet vid axeln, se till att det sys genom alla lager).
Sy ärm- och sidsöm i ett innanför 1 kantm.
Sy fast 5 knappar till dekoration på höger axel.

Halsduk:
Mått: ca 20 x 190 cm

Garnåtgång: DROPS Italian Velvet från GARNSTUDIO
200 gr nr 07, lila

DROPS St nr 15.

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad!
6 m på st 15 och Mönster = ca 10 cm i bredden.

Mönster: varv 1: Räta. varv 2: * 1 rm, 1 omslag *, upprepa *-* och avsluta med 1 rm. varv 3: Sticka rm samtidigt som omslagen från föregående v släpps ner (= tappade m). Upprepa varv 1 till 3.

Halsduk: Lägg upp 12 m på st 15 med Italian Velvet. Sticka Mönster till arb mäter ca 190 cm - avpassa efter 1:a v i Mönstret - maska av.

Diagram

= svart Camelia
= mörklila Silke-Tweed

Kommentér oppskrift DROPS 84-11