DROPS / 84 / 11

DROPS 84-11 by DROPS Design

Lyhyt ja väljä pusero ”Silke-Tweed” ja ”Camelia” langoista, sekä kaulahuivi ”Italian Velvet”-langasta

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

Drops 84-11
Koko: S – M – L – XL – XXL
Langanmenekki: Silke-Tweed
250-250-300-300-350 g nro 24, tummalila
sekä: Camelia
100-100-100-100-100 g nro 04, musta

DROPS Puikot nro 3 ja 4.
Muut tarvikkeet: 5 pientä mustaa nappia koristeeksi.
Neuletiheys: Puikkonro on ainoastaan suositus! 21 s x 27 krs sileää puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.

Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.1 ja M.2. Mallineule neulotaan sileänä neuleena.

Lisäysvinkki (koskee vasenta etukappaletta):
Lisää kohti etureunaa 1:en oikean s:n + 1:en ainaoikeinneulotun s:n sisäpuolella. Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella. Lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle.

Kavennusvinkki (koskee oikeaa etukappaletta):
Kavenna 5:en s:n sisäpuolella, neulo näillä s:illa näin oikealta puolelta (= kohti etureunaa):
3 s ainaoikeaa, 2 s oikein yhteen, 1 langankierto.
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella.
Kavenna näin 5:en s:n jälkeen: Nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.

Takakappale: Luo puikoille nro 3 mustalla langalla 89-100-112-123-133 s (sis. 1 reuna-s kummassakin reunassa) ja neulo 4 krs ainaoikeaa. Vaihda puikkoihin nro 4 ja jatka neulomalla sileää neuletta M.1:n mukaan. Neulo M.1:n jälkeen tummalilalla langalla lopulliseen mittaan asti. Tarkista neuletiheys! Samanaikaisesti kun työn pituus on 7 cm, lisää kummassakin reunassa 1 s joka 4. krs yht. 9-9-8-8-8 kertaa = 107-118-128-139-149 s. Kun työn korkeus on 24-25-26-27-28 cm, päätä kummassakin reunassa kädenteitä varten joka 2. krs: 1-1-1-2-2 x 3 s, 1-2-3-4-5 x 2 s ja 2-4-5-4-5 x 1 s = 93-96-100-103-107 s. Kun työn korkeus on 40-42-44-46-48 cm, päätä keskimmäiset 29-30-30-31-33 s pääntietä varten. Päätä vielä 1 s pääntien reunasta joka 2. krs 2 kertaa = 30-31-33-34-35 s jäljellä kummallakin olalla. Päätä s:t kun työn korkeus on 42-44-46-48-50 cm.

Vasen etukappale: Lue koko etukappaleen ohje ennen kuin neulot! Luo puikoille nro 3 mustalla langalla 38-42-47-52-56 s (sis. 1 reuna-s sivussa) ja neulo 4 krs ainaoikeaa (1. krs = oikea puoli). Vaihda puikkoihin nro 4 ja jatka neulomalla sileää neuletta M.1:n mukaan, neulo kuitenkin etureunan uloimmalla s:lla ainaoikeaa. Neulo M.1:n jälkeen tummalilalla langalla lopulliseen mittaan asti. Tee samalla, 1. krs:lla ainaoikeinneuleen jälkeen, lisäykset vinoa etureunaa varten jokaisen kohti etureunaa menevän krs:n lopussa - katso Lisäysvinkki yllä: lisää 1 s joka 2. krs 53-56-58-61-64 kertaa.

Sivulisäys: Samanaikaisesti kun työn pituus on 7 cm, tee lisäykset sivussa kuten takakappaleessa.

Kädentie: Samanaikaisesti kun työn korkeus on 24-25-26-27-28 cm, päätä sivussa kädentietä varten kuten takakappaleessa.
Kädentiekavennusten jälkeen kiinnitetään merkkilanka koossa S: 47. s:aan, koossa M: 48. ja 49. s:n väliin, koossa L: 50. s:aan, koossa XL: 52. s:aan, koossa XXL: 54. s:aan, kädentiestä sisäänpäin laskettuna (= keskietu).

Pääntie: Samanaikaisesti kun työn korkeus on 34-36-38-39-41 cm, päätä keskimmäiset 19-20-19-21-23 s pääntietä varten (merkkilanka merkitsee keskietua). Päätä sitten pääntien molemmin puolin joka 2. krs: 2 x 2 s ja 3 x 1 s.
Kun työn korkeus on 40-42-44-46-48 cm (kaikki lisäykset vinoa etureunaa varten on nyt tehty), kummallakin olalla on 30-31-33-34-35 s jäljellä. Neulo nyt oikean olan s:illa ainaoikeaa (jatka vasemman olan s:illa sileää neuletta). Päätä kummankin olan s:t kun työn korkeus on 42-44-46-48-50 cm.

Oikea etukappale: Lue koko etukappaleen ohje ennen kuin neulot. Luo puikoille nro 3 mustalla langalla 58-65-71-78-84 s (sis. 1 reuna-s sivussa ja 7 s päällekkäin menevää reunaa varten) ja neulo 4 krs ainaoikeaa (1. krs = oikea puoli). Vaihda puikkoihin nro 4 ja jatka neulomalla sileää neuletta M.1:n mukaan. Neulo M.1:n jälkeen tummalilalla langalla lopulliseen mittaan asti. Kavenna samalla, 1. krs:lla ainaoikeinneuleen jälkeen, vinoa etureunaa varten jokaisen kohti etureunaa menevän krs:n alussa - katso Kavennusvinkki yllä: kavenna 1 s joka 2. krs: 53-56-58-61-64 kertaa.

Sivulisäys: Samanaikaisesti kun työn pituus on 7 cm, tee lisäykset sivussa kuten vasemmassa etukappaleessa.

Kädentie: Samanaikaisesti kun työn korkeus on 24-25-26-27-28 cm, päätä sivussa kädentietä varten kuten vasemmassa etukappaleessa.
Päätä jäljellä olevat 7 s kun työn korkeus on 40-42-44-46-48 cm.

Hiha: Luo puikoille nro 3 mustalla langalla 53-55-57-59-61 s (sis. 1 reuna-s kummassakin reunassa) ja neulo 4 krs ainaoikeaa. Vaihda puikkoihin nro 4 ja jatka neulomalla sileää neuletta M.2:n mukaan. Neulo M.2:n jälkeen tummalilalla langalla lopulliseen mittaan asti. Kun työn korkeus on 13 cm, lisää kummassakin reunassa 1 s yht. 10-11-12-14-14 x 3,5 -3 -2,5 -2 -2 cm:n välein = 73-77-81-87-89 s. Kun hihan korkeus on 48-46-45-43-41 cm, päätä kummassakin reunassa hihanpyöriötä varten joka 2. krs: 1 x 4 s, 1 x 3 s, 1-2-3-3-4 x 2 s ja 1-1-2-3-5 x 1 s, päätä sitten kummassakin reunassa 2 s kunnes työn korkeus on 52 cm, päätä lopuksi kummassakin reunassa 1 x 3 s. Päätä jäljellä olevat s:t, työn korkeus on n. 53 cm.

Viimeistely: Ompele vasen olkasauma.

Pääntien reunus: Poimi pääntien reunasta puikoille nro 3 tummalilalla langalla n. 92-104 s ja neulo 4 krs ainaoikeaa (1. krs = nurja puoli), päätä s:t. Ompele oikea olkasauma ja jatka saumaa ylös pitkin pääntien reunusta. Laita oikea etukappale vasemman alle niin, että vinojen etureunojen reiät tulevat päällekkäin. Ompele etukappaleet yhteen ylimpänä ja pitkin vinoa reunaa - ompele nurjalta puolelta pienin siistein pistoin, huolehdi siitä, että sauma ei kiristä.

Kiinnitä hihat paikoilleen (oikeassa sivussa etukappaleet menevät päällekkäin olan kädentien kohdalla, huolehdi siitä, että ompelet kaikkien kerrosten läpi).
Ompele hiha- sivusaumat yhden reuna-s:n sisäpuolelta. Kiinnitä 5 nappia oikeaan olkaan koristeeksi.

Kaulahuivi:

Mitat: n. 20 x 190 cm
Langanmenekki: Italian Velvet
200 g nro 07, lila

DROPS Puikot nro 15.
Neuletiheys: Puikkonro on ainoastaan suositus! 6 s Mallineuletta puikoilla nro 15 = n. 10 cm leveydessä.

Mallineule:
1. krs: Oikein.
2. krs: * 1 o, 1 langankierto *, toista *-* ja neulo lopuksi 1 o.
3. krs: Neulo oikein ja pudota samalla edellisen krs:n langankierrot.
Toista krs:ia 1-3.

Kaulahuivi: Luo puikoille nro 15 Italian Velvet-langalla 12 s. Neulo Mallineuletta kunnes työn pituus on n. 190 cm - sopeuta Mallineuleen 1. krs:n jälkeen - päätä s:t.

Piirros

= musta Camelia
= tummalila Silke-Tweed

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 84-11