DROPS / 203 / 1

Celtic Comfort by DROPS Design

Hæklet plaid i DROPS Air. Arbejdet hækles i ruder med snoninger og reliefmasker.

  • Celtic Comfort / DROPS 203-1 - Hæklet plaid i DROPS Air. Arbejdet hækles i ruder med snoninger og reliefmasker.
  • Celtic Comfort / DROPS 203-1 - Hæklet plaid i DROPS Air. Arbejdet hækles i ruder med snoninger og reliefmasker.
  • Celtic Comfort / DROPS 203-1 - Hæklet plaid i DROPS Air. Arbejdet hækles i ruder med snoninger og reliefmasker.
  • Celtic Comfort / DROPS 203-1 - Hæklet plaid i DROPS Air. Arbejdet hækles i ruder med snoninger og reliefmasker.
DROPS Design: Model ai-232
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
Arbejdet måler ca: Bredde = 96 cm. Længde = 122 cm.
1 rude måler ca 24 x 24 cm.

MATERIALER:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
650 g farve 03, perlegrå

HÆKLEFASTHED:
13 stangmasker i bredden og 10 rækker i højden (i mønster) = 10 x 10 cm.

HÆKLENÅL:
DROPS HÆKLENÅL NR 5,5.
Nål nr er kun vejledende. Får du for mange masker på 10 cm, skift til tykkere hæklenål. Får du for få masker på 10 cm, skift til tyndere hæklenål.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 415.35kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

LUFTMASKE:
Om du hækler yderst på hæklenålen vil luftmasken let blive for stram. 1 luftmaske skal være lige så lang som 1 fastmaske er bred.

HÆKLEINFORMATION:
På begyndelsen af hver række med fastmasker hækles 1 luftmaske (hækles i tillæg til første fastmaske).
På begyndelsen af hver række med stangmasker erstattes første stangmasker med 3 luftmasker.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.5.

RUDER:
Hækl 4 ruder af hver af følgende ruder:
RUDE 1: Se diagram A.1.
RUDE 2: Se diagram A.2.
RUDE 3: Se diagram A.3.
RUDE 4: Se diagram A.4.
RUDE 5: Se diagram A.5.

FIREDOBBELT-STANGMASKE:
Lav 4 omslag om nålen, stik nålen om masken, hent tråden, slå om og træk tråden gennem de 2 første løkker på nålen *, hækl fra totalt *-* 5 gange = 1 maske.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

PLAID - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Plaiden består af 20 ruder. Der hækles 4 ruder af hver af de 5 forskellige ruder. Hækl alle ruder først, derefter hækles de sammen og til sidst hækles der en kant langs begge kortsider af plaiden.

HÆKLET RUDE:
Hækl 33 luftmasker (inklusiv 3 luftmasker til at vende med) på nål 5,5 med Air – læs LUFTMASKE. Vend og hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen (= 2 stangmasker) – læs HÆKLEINFORMATION, hækl 1 stangmaske i hver luftmaske rækken ud = 31 stangmasker.
Videre hækles der frem og tilbage efter diagram – læs RUDER og FIREDOBBELT-STANGMASKE. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når diagrammet er hæklet færdig, klippes og hæftes tråden. Ruden måler ca 24 x 24 cm.

MONTERING:
Læg ruderne ud med rigtig rudenummer som vist i illustrationen (4 ruder i bredden og 5 ruder i længden). Rudenummeret på illustrationen viser ruderne med samme nummer forklaret under RUDER. Sørg for at alle ligger med retsiden op og i samme hækleretning. Ruderne hækles sammen i rækker på langs, derefter hækles rækkerne sammen på tværs.
Hækl dem sammen således:
Læg 2 ruder sammen vrang mod vrang. Hækl gennem begge lag således: ** 1 fastmaske i hjørnet, * 3 luftmasker, spring ca 1½-2 cm frem, hækl 1 fastmaske i næste maske *. Hækl fra *-* frem til og med næste hjørne og hækl 3 luftmasker (= overgangen til de næste 2 ruder) **. Gentag fra **-** langs hele rækken og afslut med 1 fastmaske i sidste hjørne. Klip og hæft trådene. Hækl så alle rækker er hæklet sammen på langs. Derefter hækles rækkerne sammen på samme måde på tværs.

KANT:
Nu hækles der en kant langs med den ene kortside således: Sæt tråden fast med 1 kædemaske i første maske i hjørnet og hækl derefter 3 luftmasker (= 1 stangmaske), hækl 1 stangmaske i hver af de resterende stangmasker langs med denne side (= 4 ruder à 31 masker) = 124 stangmasker. Klip og hæft tråden. Hækl en kant på samme måde på den anden kortside.

Diagram

symbols = rækken er allerede hæklet! Start ved pilen
symbols = start her
symbols = fastmaske i masken
symbols = stangmasker i masken
symbols = 2 fastmasker i samme maske
symbols = 2 FASTMASKER HÆKLET SAMMEN: * Stik nålen ind i næste maske, hent tråden *, gentag fra *-* én gang til, slå om og træk omslaget gennem alle 3 masker på nålen (= 1 fastmaske taget ind)
symbols = RELIEF-TREDOBBELT-STANGMASKE (hækles kun på stangmaske-rækker): Der hækles 1 tredobbelt-stangmaske om 1 stangmaske fra forrige stangmaske (der hækles ikke i leddene, men rundt om selve stangmasken). Linjens start = rækken hvor denne relief-tredobbelt-stangmaske starter. Cirklen i enden af relief-tredobbelt-stangmasken = viser hvilken stangmaske fra forrige stangmaske-række der skal hækles rundt.
symbols = RELIEF-TREDOBELT-STANGMASKE (hækles kun på stangmaske-rækker): Der hækles 1 tredobbelt-stangmaske om 1 tredobbelt-stangmaske/firedobbelt-stangmaske fra forrige stangmaske-række (der hækles ikke i leddene, men rundt om selve tredobbelt-stangmasken/firedobbelt-stangmasken). Linjens start = rækken hvor denne relief-tredobbelt-stangmaske starter. Prikken i enden af reliefstangmasken = viser hvilken tredobbelt-stangmaske/firedobbelt-stangmaske fra forrige stangmaske-række der skal hækles rundt.
symbols = RELIEF-FIREDOBBELT-STANGMASKE (hækles kun på stangmaske-rækker): Der hækles 1 firedobbelt-stangmaske om 1 tredobbelt-stangmaske/firedobbelt-stangmaske fra forrige stangmaske-række (der hækles ikke i leddene, men rundt om selve tredobbelt-stangmasken/firedobbelt-stangmasken). Linjens start = rækken hvor denne relief-firedobbelt-stangmaske starter. Ruden i enden af relief-firedobbelt-stangmasken = viser hvilken tredobbelt-stangmaske/firedobbelt-stangmaske fra forrige stangmaske-række der skal hækles om.

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 203-1) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (34)

country flag Stine Christiansen 29.12.2020 - 10:28:

Hei, takk for en flott oppskrift. Jeg synes det er litt vanskelig å forstå hvordan lappene skal monteres sammen. Kunne dere lagt ut bilder (steg for steg) eller video i tillegg til forklaringen?

user icon DROPS Design 07.01.2021 kl. 13:54:

Hej Stine, Se her hvordan du kan gøre: Montering af tæppe eller her finder du endnu flere måder at gøre det på: Montering - hækle sammen

country flag Evelone 31.07.2020 - 07:44:

Hallo, Is er ook een deken als deze maar dsn om te breien? Mijn haakskils zijn niet zo goed.

user icon DROPS Design 02.08.2020 kl. 19:04:

Dag Evelone,

Helaas is er van deze alleen een versie om te haken. Misschien vindt je een geschikt patroon tussen de gebreide dekens met kabels.

country flag Adelaide Marino 23.07.2020 - 21:17:

Modello bellissimo, lana stupenda. Ne ho finita una di 35 quadrati. Ho iniziato la seconda di un altro colore. Grazie

country flag Kasia 13.07.2020 - 20:26:

A może Drops Muskat? Już sama nie wiem. Dziewiarki proponowały jeszcze: Drops Muskat Drops Paris Drops You #8 Scheepjes Cahlista Nie widziałam tych włóczek, dlatego ciężko mi wybrać. To ma być narzuta na kanapę, odporna na częste siedzenie na niej. Drops Muskat to dobra bawełna merceryzowana, ale cieńsza.

user icon DROPS Design 14.07.2020 kl. 10:47:

Witaj Kasiu, to jest w końcu koc. Nie musisz się tak bardzo trzymać wymiarów. Jak weźmiesz Muskat, weź też mniejsze szydełko. Jak koc będzie za mały, możesz jeszcze dorobić kwadratów. Miłej pracy!

country flag Katarzyna 12.07.2020 - 11:05:

Czy Drops Cotton Light będzie dobra do tego wzoru? Ile motków potrzeba? Wzór jest piękny. Czy słupki nakładane to słupki reliefowe od przodu (for example: front post treble crochet)?

user icon DROPS Design 13.07.2020 kl. 10:48:

Witaj Kasiu, Cooton Light jest z Grupy B, a nie C. Z włóczek w promocji lepsza będzie DROPS Paris (1 nitka) 1300g lub DROPS Bomull-Lin (1 nitka) 1148g. Co do słupków nakładanych to są inaczej słupki reliefowe. Zobacz filmy video do tego wzoru, w których dokładnie pokazujemy jak je wykonać . Powodzenia!

country flag Elke 23.05.2020 - 22:00:

Wo ist der Unterschied zwischen Relief Dreifachstäbchen mit unten offenem und unten geschlossenen Kreis.... eventuell Einstich vorne oder hinten.???.

user icon DROPS Design 25.05.2020 kl. 09:15:

Liebe Elke, siehe Diagram Text, das 7. Symbol ist um 1 Stb gearbeitet und das 8. Symbol ist um 1 DreifachStb/VierfachStb gearbeitet. Haben Sie die Videos geschaut?. Viel Spaß beim häkeln!

country flag Joyce Sierhuis 08.03.2020 - 10:31:

Welke steek is de driehoek in A5 thx voor reactie

country flag Joyce Sierhuis 08.03.2020 - 10:25:

Welke steek is de driehoek in A5 thx voor reactie

user icon DROPS Design 10.03.2020 kl. 19:52:

Dag Joyce,

Het driehoekje zit helemaal inks boven in A.3, niet in A.5

country flag Lien Merens 06.02.2020 - 13:03:

Ik had graag een langer en breder deken gehad, hoe kan ik dat best aanpakken? Welk (getallen) patroon kan ik dan best aanhouden bij ‘t samenhaken?

user icon DROPS Design 09.02.2020 kl. 10:57:

Dag Lien,

Als je naar de indeling onderaan kijkt, zie je dat de cijfers die in de blokjes staan, diagonaal lopen. Dit patroon kun je in de breedte en de lengte voortzetten om de deken groter te maken.

country flag Leonor Wielgosz 03.02.2020 - 10:19:

Bonjour, Mon carre A1 est beaucoup plus petit que les autres, alors que c'est la meme laine, et meme crochet?? Savez vous pourquoi?

user icon DROPS Design 03.02.2020 kl. 10:38:

Bonjour Mme Wielgosz, avez-vous bien conservé la même tension que pour votre échantillon et la même que celle des autres carrés? Avec les torsades, on peut aisément serrer davantage. Chaque carré doit mesurer 24 x 24 cm. Bon crochet!

Kommentere opskrift DROPS 203-1

Celtic Comfort

Jaroslava Malá, Czech Republic