DROPS / 200 / 32

Beach Paradise by DROPS Design

Heklet poncho med striper i DROPS Alpaca. Arbeidet hekles ovenfra og ned i 2 tråder Alpaca. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell z-851
Garngruppe A + A eller C
-------------------------------------------------------

350-400-450 g farge 100, natur
50-100-100 g farge 2110, gulstøvete
100-100-100 g farge 2923, oker
100-100-150 g farge 618, lys beige
150-150-150 g farge 302, camel

HEKLEFASTHET:
14 staver i bredden og 8,5 rader i høyden med 2 tråder = 10 x 10 cm.

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 5.
Nål nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere heklenål. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere heklenål.

TILBEHØR: 6 stk treperler til pynt – med ½ cm hull (i diameter) i midten slik at det ikke blir for trangt å tre snorene gjennom.

fra 41.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 41.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 615kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

HEKLETIPS:
Første stav på omgangen erstattes med 3 luftmasker. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske.

MØNSTER:
Se diagrammene A.1, A.2 og A.3.

STRIPER:
Det hekles 4 striper, hver stripe hekles med 2 tråder.
1.STRIPE: Hekle 10½-11½-12 cm med natur og gulstøvete.
2.STRIPE: Hekle 10½-11½-12 cm med natur og oker.
3.STRIPE: Hekle 10½-11½-12 cm med natur og lys beige.
4.STRIPE: Hekle 10½-11½-12 cm med natur og camel.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

PONCHO - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet hekles rundt og det hekles ovenfra og ned. Hele arbeidet hekles i 2 tråder Alpaca med STRIPER – se forklaring over.

PONCHO:
Hekle 128-144-162 luftmasker med heklenål 5 og 1 tråd natur og 1 tråd gulstøvete. Sett maskene sammen til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske.

1.OMGANG: Hekle 1 stav – LES HEKLETIPS i forklaring over, hekle 1 stav i hver av de første 6-7-7 stavene, hopp over 1 luftmaske, * hekle 1 stav i hver av de neste 7-8-8 luftmaskene, hopp over 1 luftmaske *, hekle fra *-* omgangen rundt og avslutt med 1 kjedemaske i første stav = 112-128-144 staver.

2.OMGANG: Hekle 1 stav, hekle 1 stav i hver av de neste 27-31-35 stavene, * hekle 4 luftmasker, hekle 1 stav i hver av de neste 28-32-36 stavene *, hekle fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 4 luftmasker og 1 kjedemaske i første stav. Det er nå 4 luftmaskebuer på omgangen med 28-32-36 staver mellom hver av luftmaskebuene. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!

Nå skal det hekles etter diagrammene A.1-A.3 slik:
NB! Omgangen med stjerne er allerede heklet, start på neste omgang.
Hekle A.1 frem til det gjenstår 2 staver før den første luftmaskebuen, hekle A.2 en gang (= første skulder), hekle A.1 frem til 2 staver før neste luftmaskebue, hekle A.3 en gang (= midt foran, sett et merke her), hekle A.1 frem til det gjenstår 2 staver før den neste luftmaskebuen, hekle A.2 en gang (= andre skulder), hekle A.1 frem til det gjenstår 2 staver før den siste luftmaskebuen, hekle A.3 en gang (= midt bak, sett et merke her) og avslutt omgangen med 1 kjedemaske i første maske. Når diagrammene er heklet 1 gang i høyden er det 176-192-208 masker på omgangen.

Nå er økningen ved skuldrene ferdig og det økes kun midt foran og midt bak videre. Det hekles etter diagrammene A.1 og A.3 slik:
Hekle A.1 frem til det gjenstår 2 staver før den første luftmaskebuen med merke i (= midt foran), hekle A.3 en gang, hekle A.1 frem til det gjenstår 2 staver før den neste luftmaskebuen med merke i (= midt bak), hekle A.3 en gang og avslutt omgangen med 1 kjedemaske i første maske. Fortsett å hekle slik til alle stripene er ferdige, arbeidet måler ca 42-46-48 cm fra halsen til enden, langs den korteste siden, avpass slik at siste omgang er en omgang med staver (2.eller 4.omgang i A.1/A.3). Klipp og fest trådene.

TVUNNET SNOR:
Klipp 4 tråder natur og 4 tråder gulstøvete à 5 meter. Tvinn dem sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. I hver ende av snoren festes det 3 små treperler. Knyt en knute i endene slik at snoren holder seg tvunnet og perlene sitter fast. Klipp enden av snoren på undersiden av knuten slik at enden kan frynse seg. Trekk snoren opp og ned i 3.omgang rundt halsen, start og avslutt midt foran.

Diagram

= stav i maske
= stav om luftmaske/luftmaskebue
= luftmaske
= denne omgangen er allerede heklet, start på neste omgang.

Kommentarer / Spørsmål (26)

Ann 31.05.2020 - 14:17:

Hei. Jeg får ikke antallet for omgang 3 til å stemme. Det er et partall (28), men likevel skal neste runde som er vekselvis luftmaske og stav både starte og slutte med en luftmaske, det er ikke matematisk mulig. Hva er det jeg misforstår her? Mvh Ann

DROPS Design 03.06.2020 kl. 14:50:

Hei Ann. Har du sett at diagram A.2 og A.3 ikke er like på begge sider? Det er 1 maske mer på høyre side. Prøv å følg diagrammene, da skal maskene, vekselvis være riktig. mvh DROPS design

Anne-Françoise 11.05.2020 - 15:55:

Je désire réaliser ce modèle mais dans les tons "bleu". Pouvez-vous me recommander les 5 différentes couleurs à prendre? Merci d'avance

DROPS Design 11.05.2020 kl. 16:49:

Bonjour Anne-Françoise, votre magasin DROPS pourra volontiers vous proposer des couleurs, merci de bien vouloir le contacter par mail ou téléphone. Bon crochet!

Less_is 03.05.2020 - 22:17:

Hej, jag får inte mönstret att gå ihop med start på varv 3. I varv 2 virkas 28 st som ska fyllas på med 1 st 1 lm i varv 3 enl A1. Enligt A2 ska därefter en st virkas i andra st efter lmb är virkad. Detta innebär att sista st hamnar på sista stolpen (nr 28) innan lmb, vilket inte stämmer med A3 då sista st innan lmb ska vara på näst sista st. Hur jag än räknar på detta får jag inte ihop A1-3 om antalet st i varv 2 är jämna till antalet. Tack!

DROPS Design 05.05.2020 kl. 10:14:

Hej, jeg forstår ikke dit spørgsmål, for på 3 varv skal der bara virkas stolpar i vaje maska varvet runt (+ hörnen och 4 lm enl A.3 och A.2) Lycka till :)

Robyn 05.02.2020 - 11:18:

Hi, I have circle 36dc and 4 chain around. I have slip stitch to first dc and worked 3ch, Please tell me what the next stitches are. I don't understand the next round of A1. I can't understand where the chain is for the first dc around chain. Do I need to turn my work.

DROPS Design 05.02.2020 kl. 14:32:

Dear Robyn, on first round (starting with round after the one with the star) in A.1-A.3 work: A.1 (= replace 1st dc with 3 ch, then chain 1 (= you start round with 4 chain), skip 1 dc, and repeat (1 dc in next dc, ch1, skip 1 dc) = A.1 until 2 dc remain before next chain-space (work then A.2, repeat A.1, work A.3 etc.) and finish the round with 1 sl st in the 3rd ch from beg of round). Happy crocheting!

Sigrid Seydel 09.11.2019 - 14:03:

Ich freue mich auf neues

Betty Boon 13.10.2019 - 18:40:

Your patterns are being sold on eBay in the UK

Laurence 11.10.2019 - 09:38:

J’ai résolu mon problème, je n’ai pas fait de ml avant et après l’arceau pour le devant et le dos, et après les augmentations j’ai bien 192 m. Le dessin est valable pour la suite du modèle, ce sont les explications qui sont fausses pour les augmentations. Problème de nombre de mailles pair et intervalles !

DROPS Design 11.10.2019 kl. 09:49:

Bonjour Laurence, si, au 1er rang, vous répétez bien (1 b, 1 ml = A.1) 13-15-17 fois (et non 14-16-18 comme dans la réponse précédente), vous avez bien 26-30-34 mailles avant les 2 brides avant l'arceau, ces 2 brides figurent dans A.2. Bon crochet!

Laurence 10.10.2019 - 23:32:

Quelque chose ne va pas entre le texte et le graphique : A1 jusqu’à ce qu’il reste 2 br, 1br, 1 ml, 2br-4-ml-2 br dans l’arceau, 1ml, on passe une br et on recommence A1, jusqu’à ce qu’il reste 2 br, mais là, dans la suite logique de A1, on doit faire une ml sur la 1ère des 2 dernières br puis 1 br dans la dernière des brides. Si on ajoute 1 ml avant de faire les brides de l’arceau on aura trop de mailles à la fin. Merci de votre aide

DROPS Design 11.10.2019 kl. 09:40:

Bonjour Laurence, vous crochetez A.1 jusqu'à ce qu'il reste 2 brides avant l'arceau (= soit 14-16-28 x A.1 = on termine au 1er rang par 1 ml, on saute la bride suivante), puis dans les 2 brides suivantes (les 2 brides avant l'arceau) vous crochetez A.2: 1 bride dans la 1ère des 2 brides avant l'arceau, puis 1 ml, 2 b, 4 ml, 2 b dans l'arceau, 1 ml, on saute la 1ère b après l'arceau, et on continue A.1: *1 b dans la b suivante, 1 ml, on saute 1 b*. Bon crochet!

Amany 10.09.2019 - 15:55:

How are you getting 176 stitches in round 3.... by calculating we must have (28*4 =112 stitches) plus the stitches in each chain space (8*4 =32 stitches) ,by that must have: 144 stitches!!! why do you have 176!!

Amany 10.09.2019 - 15:10:

Hello, starting A1 in the round 3 will be from the first stitch of the round 2 or the second, because according to the diagram after the 2 double crochet in the chain space there is a chain...and that end with me with a double crochet before the second chain space!! can you help me plz?

DROPS Design 10.09.2019 kl. 16:04:

Dear Anamy, on round 1 and 3 in A.1 you are working 1 double crochet in the double crochet and 1 double crochet around the chain; on round 1 and 3 in .A1 you will crochet 1 dc in the dc, crochet 1 ch and skip 1 dc. At the beg of the round, always replace the 1st dc with 3 ch and finish round with 1 sl st in the 3rd ch from beg of round. So that at the beg of round 1 and 3 you will crochet 3 ch (= 1st dc), 1 ch (= 1st ch-space). Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 200-32