DROPS / 202 / 26

Robin Song Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med v-hals i DROPS Air. Arbejdet strikkes med hulmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ai-196
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-300-350-350-400-450 g farve 13, orange

STRIKKEFASTHED:
15 masker i bredden og 19 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 6 til glatstrik.
DROPS RUNDPIND NR 6: Længde på 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 5 til rib.
DROPS RUNDPIND NR 5: Længde på 60 eller 80 cm til rib.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) NR 522: 4 stk i alle størrelser.

fra 27.50 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 27.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 27.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 165kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.7. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 99 masker) minus kantmaskerne (= 2 masker) og deler de resterende masker med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 19) = 5,1.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke ca hver 4. og 5.maske ret sammen.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder halsen på bagstykket):
Alle indtagninger gøres fra retsiden.
Tag 1 maske ind efter 2 masker retstrik fra halsen således: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.
Tag 1 maske ind før 2 masker retstrik mod halsen: Strik 2 masker ret sammen.

UDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Strik til der er 2 masker tilbage før A.7 under ærmet, slå om, strik 2 masker ret, A.7, 2 masker ret, slå om. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

KNAPHUL (nedenfra og op):
Luk af til knaphul på højre forkant. 1 KNAPHUL = strik tredje og fjerde maske fra kanten ret sammen og slå om. På næste pind strikkes omslaget ret = hul.
Luk af til knaphul når arbejdet måler:
S: 5, 14, 23 og 32 cm.
M: 5, 14, 23 og 32 cm.
L: 6, 15, 24 og 33 cm.
XL: 5, 15, 25 og 35 cm.
XXL: 6, 16, 26 og 36 cm.
XXXL: 7, 17, 27 og 37 cm.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind i dele og sys sammen til sidst. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

BAGSTYKKE:
Slå 99-105-111-123-135-144 masker op (inklusiv 1 kantmaske i hver side) på rundpind 5 med Air. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes der rib således: 1 kantmaske RETSTRIK – læs forklaring over, (1 ret, 2 vrang) til der er 2 masker tilbage på pinden, 1 ret, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt frem og tilbage således til arbejdet måler 4 cm. Skift til rundpind 6. Nu strikkes der 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 19-21-21-25-27-28 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1 = 80-84-90-98-108-116 masker. Strik glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side til arbejdet måler 39-40-41-42-43-44 cm. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! I begyndelsen af de næste 2 pinde lukkes der 1-1-1-3-4-4 maske af til ærmegab = 78-82-88-92-100-108 masker. Fortsæt i glatstrik og 1 kantmaske retstrik i hver side. Når arbejdet måler 50-52-54-56-58-60 cm, strikkes der retstrik over de midterste 18-18-20-20-22-22 masker. Når der er strikket 4 p retstrik over de midterste masker, strikkes næste pind fra retsiden således: Strik de første 32-34-36-38-41-45 masker og sæt dem på en tråd til højre skulder, luk de næste 14-14-16-16-18-18 masker af til hals, strik de resterende 32-34-36-38-41-45 masker. Nu strikkes skuldrene færdig hver for sig. Strik 1 kantmaske retstrik mod ærmegabet, 2 masker retstrik mod halsen og glatstrik over de resterende masker. På næste pind fra halsen tages der 1 maske ind indenfor de 2 masker retstrik – læs INDTAGNINGSTIPS-2 = 31-33-35-37-40-44 masker. Fortsæt til ærmegabet måler 15-16-17-18-19-20 cm. Luk af. Arbejdet måler ca 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen og ned. Strik den anden skulder på samme måde.

HØJRE FORSTYKKE:
Slå 54-57-60-66-72-75 masker op (inklusiv 1 kantmaske i siden og 4 kantmasker retstrik mod midt foran) på rundpind 5 med Air. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes der rib således: 4 kantmasker retstrik, (1 ret, 2 vrang) til der er 2 masker tilbage på pinden, 1 ret, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt frem og tilbage således til ribben måler 4 cm. Skift til rundpind 6. Strik næste pind fra retsiden således: Strik A.1 over de første 16 masker (de første 4 masker retstrik = forkant), glatstrik til der er 1 maske tilbage på pinden, samtidig med at der tages 10-11-11-13-14-13 masker ind jævnt fordelt, 1 kantmaske retstrik = 44-46-49-53-58-62 masker. Fortsæt frem og tilbage således og repeter A.1 i højden. Husk KNAPHUL! Når arbejdet måler 33-34-35-36-37-38 cm, strikkes A.2 over A.1. Når hele A.2 er strikket færdig i højden, er der taget 6 masker ind til hals. Fortsæt mønsteret og indtagningen på samme måde til der er taget totalt 12-12-13-13-14-14 masker ind til hals. SAMTIDIG når arbejdet måler 39-40-41-42-43-44 cm, lukkes der 1-1-1-3-4-4 maske af til ærmegab på næste pind fra siden. Når alle indtagninger til hals og ærmegab er færdig, er der 31-33-35-37-40-44 masker på pinden. Fortsæt med A.3 over de yderste 7 masker mod halsen, glatstrik og 1 kantmaske retstrik mod ærmegabet som før til ærmegabet måler 15-16-17-18-19-20 cm – afpas efter bagstykket. Luk af. Arbejdet måler ca 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen og ned.

VENSTRE FORSTYKKE:
Slå 54-57-60-66-72-75 masker op (inklusiv 1 kantmaske i siden og 4 kantmasker retstrik mod midt foran) på rundpind 5 med Air. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes der rib således: 4 kantmasker retstrik, (1 ret, 2 vrang) til der er 2 masker tilbage på pinden, 1 ret, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt frem og tilbage således til ribben måler 4 cm. Skift til rundpind 6. Strik næste pind fra retsiden således:
1 kantmaske retstrik, glatstrik til der er 16 masker tilbage samtidig med at der tages 10-11-11-13-14-13 masker ind jævnt fordelt, A.4 over de sidste 16 masker (de sidste 4 masker retstrik = forkanten) = 44-46-49-53-58-62 masker.
Fortsæt frem og tilbage således og repeter A.4 i højden. Når arbejdet måler 33-34-35-36-37-38 cm, strikkes A.5 over A.4. Når hele A.5 er strikket færdig i højden, er der taget 6 masker ind til hals. Fortsæt mønsteret og indtagningen på samme måde til der er taget totalt 12-12-13-13-14-14 masker ind til hals. SAMTIDIG når arbejdet måler 39-40-41-42-43-44 cm, lukkes der 1-1-1-3-4-4 masker af til ærmegab på næste pind fra siden. Når alle indtagninger til hals og ærmegab er færdig, er der 31-33-35-37-40-44 masker på pinden. Fortsæt med 1 kantmaske retstrik, glatstrik og A.6 over de yderste 7 masker mod halsen til ærmegabet måler 15-16-17-18-19-20 cm – afpas efter højre forstykke og bagstykket. Luk af. Arbejdet måler ca 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Ærmet strikkes rundt på strømpepinde.
Slå 43-43-45-48-48-51 masker op på strømpepinde 5. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (1 ret, 2 vrang) i 4 cm. Skift til strømpepinde 6. Næste omgang strikkes således: 2 masker ret, strik A.7 over de næste 2 masker, strik ret omgangen ud og tag samtidig 9-8-8-10-9-11 masker ind jævnt fordelt = 34-35-37-38-39-40 masker. Fortsæt rundt i glatstrik og A.7 midt under ærmet, SAMTIDIG når arbejdet måler 8-9-9-9-8-8 cm, tages der 1 maske ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud i de forskellige størrelser således:
Størrelse S: Tag ud på skiftevis hver 6. og hver 7.cm totalt 6 gange.
Størrelse M: Tag ud på hver 5.cm totalt 7 gange.
Størrelse L: Tag ud på hver 5.cm totalt 7 gange.
Størrelse XL: Tag ud på hver 4.cm totalt 8 gange.
Størrelse XXL: Tag ud på skiftevis hver 3. og 4.cm totalt 9 gange.
Størrelse XXXL: Tag ud på hver 3.cm totalt 10 gange.
Når alle udtagninger er færdige er der 46-49-51-54-57-60 masker på omgangen.
Fortsæt i de forskellige størrelser således:
Størrelse S, M og L
Fortsæt til arbejdet måler 47-47-46 cm (kortere mål i de større størrelser på grund af bredere skuldervidde). Luk af. Strik det andet ærme på samme måde.
Størrelse XL, XXL og XXXL:
Fortsæt til arbejdet måler 44-41-39 cm (kortere mål i de større størrelser på grund af bredere skuldervidde). Afslut omgangen midt i diagram A.7 (= midt under ærmet). Nu fortsættes der frem og tilbage i glatstrik over alle masker, så det bliver muligt at sy ærmet til ærmegabet. Når der er strikket frem og tilbage i glatstrik i 2-3-3 cm, måler ærmet totalt 46-44-42 cm. Luk af. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting indenfor aflukningskanten. Sy ærmerne til ryg- og forstykke. Sy sidesømmen indenfor 1 kantmaske retstrik i hver side. Gentag i den anden side. Sy knapperne på venstre forkant.

= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind (vrangen) strikkes omslaget vrang så der bliver hul
= 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket

Vibeke 20.04.2019 - 09:10:

Jeg har strikket trøjen i den størrelsen jeg plejer at bruge men trøjen er alt for stor - nu har jeg strikket den i den mindste størrelse og den passer fint - jeg tror størrelserne i opskriften er forkerte

Alex 03.04.2019 - 20:00:

Hei. Det mangler tegninger til beskrivelsen av mønsteret som skal lages på denne. Boksene er tomme. Å er det meningen av høyre forstykke skal ha 3 rettmasker i vrangborden under armen? For har følgt det dere beskriver og da ender det opp slik på største str. 😊

DROPS Design 05.04.2019 kl. 15:19:

Hej Alex, jo diagrammer og diagramtekster finder du nederst i opskriften samme med måleskitsen. God fornøjelse!

Carol 21.01.2019 - 17:05:

As with 197, love the simple, classic design. Will definitely make when pattern becomes available! Thanks

Kommentere opskrift DROPS 202-26