DROPS / 200 / 5

Summer Shells by DROPS Design

Strikket bluse med raglan i DROPS Eskimo. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ee-657
Garngruppe E eller C + C
-------------------------------------------------------

550-600-650-700-800-850 g farve 85, karry

Eller brug:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
400-400-450-500-550-600 g farve 22, gul

STRIKKEFASTHED:
10 masker i bredden og 14 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 9: Længde på 40 cm og 80 cm til mønster.
DROPS RUNDPINDE NR 8: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 164.45kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.6 (A.4 og A.6 gælder størrelse S, M og L). Vælg diagram for din størrelse.

INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 58 masker) og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 2) = 29.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke hver 28. og 29.maske ret sammen.

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 118 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 24) = 4,9.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 5.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind.

BLUSE:
HALSKANT:
Slå 56-58-60-64-64-68 masker op på rundpind 8 med Eskimo. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (1 ret, 1 vrang) i 4 cm.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 9. Strik 1 omgang ret hvor der tages 0-2-4-0-0-4 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 56-56-56-64-64-64 masker. Nu strikkes der mønster – vælg diagram for din størrelse, således: * sæt en mærketråd her, A.1 over de første 3-3-3-4-4-4 masker, A.2 over de næste 14 masker, A.3 over de næste 4-4-4-5-5-5 masker (= bagstykke/ forstykke), sæt en mærketråd her, A.1 over de næste 3-3-3-4-4-4 masker, A.3 over de næste 4-4-4-5-5-5 masker (= ærme) *, strik fra *-* 1 gang til på omgangen. Der er nu 4 mærketråde i arbejdet. Mærketrådene følger med op i arbejdet og viser overgangen mellem ryg & forstykke og ærmer. Fortsæt mønsteret rundt således. Der tages ud i hver side af diagrammerne til raglan (udtagningerne er tegnet ind i diagrammerne). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når der er strikket op til omgangen med pil i diagrammerne (se pilen for din størrelse), er der 192-200-216-232-248-256 masker på omgangen. Arbejdet måler ca 29-30-33-35-37-39 cm fra opslåningskanten og ned midt foran. Næste omgang strikkes således:
Strik de første 55-57-61-65-69-71 masker (= bagstykke), sæt de næste 41-43-47-51-55-57 masker på en tråd (= ærme), slå 4-4-6-6-8-8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmerne), strik de næste 55-57-61-65-69-71 masker (= forstykke), sæt de næste 41-43-47-51-55-57 masker på en tråd (= ærme), slå 4-4-6-6-8-8 nye masker op under ærmerne. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 118-122-134-142-154-158 masker. Sæt en mærketråd i hver side, midt i de 4-4-6-6-8-8 nye masker som blev slået op under ærmerne i hver side (= 2-2-3-3-4-4 nye masker på hver side af mærketråden). Start omgangen ved mærketråden i en af siderne og strik mønster med start på omgangen med stjerne for din størrelse i diagrammet/diagrammerne således:

Størrelse S, M og L:
* 1-2-5 masker ret, A.4 over de næste 7 masker, A.5 over de næste 42 masker (= 3 rapporter à 14 masker), A.6 over de næste 7 masker, 2-3-6 masker ret *, strik fra *-* 1 gang til på omgangen.

Størrelse XL, XXL og XXXL:
* 0-3-4 masker ret, A.5 over de næste 70 masker (= 5 rapporter à 14 masker), 1-4-5 masker ret *, strik fra *-* 1 gang til på omgangen.

Fortsæt rundt således til arbejdet måler ca 19-20-19-19-19-19 cm – sørg for at der afsluttes efter 5.eller 13.omgang i A.5. Strik 1 omgang ret hvor der tages 24-24-26-28-30-32 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 142-146-160-170-184-190 masker. Skift til rundpind 8. Strik rundt i rib (1 ret, 1 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt et pindenummer op. Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 41-43-47-51-55-57 masker fra tråden i den ene side af arbejdet tilbage på lille rundpind 9 og strik 1 maske i hver af de 4-4-6-6-8-8 masker som blev slået op under ærmerne = 45-47-53-57-63-65 masker. Sæt en mærketråd midt i de 4-4-6-6-8-8 masker som blev slået op under ærmerne (= 2-2-3-3-4-4 nye masker på hver side af mærketråden). Start omgangen ved mærketråden og strik mønster med start på omgangen med stjerne for din størrelse i diagrammet/diagrammerne således:

Størrelse S, M og L:
1-2-5 masker ret, A.4 over de næste 7 masker, A.5 over de næste 28 masker (= 2 rapporter à 14 masker), A.6 over de næste 7 masker, 2-3-6 masker ret.

Størrelse XL, XXL og XXXL:
0-3-4 masker ret, A.5 over de næste 56 masker (= 4 rapporter à 14 masker), 1-4-5 masker ret.

Fortsæt rundt således til arbejdet måler ca 19-19-17-15-13-12 cm – sørg for at der afsluttes efter 5.eller 13.omgang i A.5. Strik 1 omgang ret hvor der tages 9-9-11-11-13-13 masker ud jævnt fordelt = 54-56-64-68-76-78 masker. Skift til rundpind 8. Strik rundt i rib (1 ret, 1 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt et pindenummer op. Ærmet måler ca 23-23-21-19-17-16 cm. Strik det andet ærme på samme måde.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 28.02.2019
Rettelse diagram A.1 og A.2 størrelse S-M-L: fjernet indtagning på række 35

Diagram

= ret
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret (der skal blive hul)
= 2 vrang sammen
= 2 drejet vrang sammen
= pilen viser hvor i diagrammet bærestykket er færdig i de forskellige størrelser - læs forklaring i opskriften
= stjernen viser hvilken pinde i diagrammet der skal startes på i de forskellige størrelser - læs forklaring i opskriften

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 200-5) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (121)

Martha Hunt 30.11.2019 - 14:19:

I want to make this for my daughter in law. She is very tiny and wears XS. Since the smallest size for this pattern is S would going down 1 needle size work to make it an XS?

DROPS Design 02.12.2019 kl. 09:01:

Dear Mrs Hunt, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request; you are welcome to contact your DROPS store - even per mail or telephone - for any individual assistance. Thanks for your comprehension. Happy knitting!

Dory 28.11.2019 - 19:08:

Devo iniziare il corpo x la taglia M, ho 122 maglie, ma se seguo lo schema "2 maglie diritto, A4 sulle 7 maglie successive, A5 sulle 42 maglie successive, A6 sulle 7 maglie successive, 2 maglie diritto" x 2 volte, avrò lavorato su 120 maglie, e le altre 2?

DROPS Design 29.11.2019 kl. 09:07:

Buogiorno Dori. Dopo A6 ci sono 3 maglie diritto. Quindi lavora: 2 maglie diritto, A4 sulle 7 maglie successive, A5 sulle 42 maglie successive, A6 sulle 7 maglie successive, 3 maglie diritto = 61 maglie x 2 volte = 122 maglie totali. Buon lavoro!

Kari 26.11.2019 - 21:01:

Hei! Denne er virkelig morsom å strikke! Jeg er snart ferdig med bolen og har et lite spørsmål. I oppskriften står det: "avpass at det avsluttes etter 5.eller 13.omgang i A.5." Betyr det 5. el. 13. omgang fra den størrelsen man begynte med eller fra bunnen av diagrammet? På forhånd takk!

DROPS Design 27.11.2019 kl. 07:41:

Hei Kari, Det er 5. eller 13. omgang fra bunnen av diagrammet. God fornøyelse!

Denisa 18.11.2019 - 10:25:

Hi, I have a same problem aj Tilli...I work on the 3 round on the diagram and I miss 2 stitch in first repetition of the pattern. Something is wrong, but I don´t know what...I count it 6 times...how many stitches is in the 3 round in size XL? No extra "yarn over" for raglan? Just do diagrams A1, A2,A3+A1,A3 a repeat? Many thanks for your help!

DROPS Design 18.11.2019 kl. 11:04:

Dear Denisa, you will increase 8 stitches on every other round in A.1 and in A.3 as shown in diagrams. After first round you have 72 sts (64 sts + 8 sts increased), after round 3 you will have increased 8 more stitches = 72+8= 80 stitches, and so on. Increases for raglan are shown in diagrams. Happy knitting!

Anke Heinen 15.11.2019 - 17:25:

Oke, het lijkt verwarrend omdat aan de kant van meerderingen ook een teken staat voor een omslag

Anke Heinen 14.11.2019 - 09:50:

Klopt het dat er steeds 2 omslagen gemaakt moeten worden tussen de telpatronen, en zijn dit dan ook de meerderingen

DROPS Design 15.11.2019 kl. 12:16:

Dag Anke,

De meerderingen zijn al in het telpatroon opgenomen, dus als je de telpatronen gewoon volgt maak je ook de meerderingen. Je hoeft dus geen 2 omslagen te maken.

Titti 22.10.2019 - 13:04:

Ho fatto e rifatto più volte lo sprone, taglia XL, seguendo alla lettera le istruzioni ma , confermo, che arrivata al 3 giro dei diagrammi mancano punti e non si riesce a proseguire. Non so proprio cosa fare e, con molto dispiacere, a questo punto abbandono il progetto. Anche il negozio che mi ha venduto la lana non riesce a venirne a capo

DROPS Design 29.10.2019 kl. 19:20:

Buonasera Titti, ci scusi per il ritardo. Abbiamo personalmente eseguito i primi giri dei diagrammi per la taglia XL e le assicuriamo che non ci sono errori e il numero dei punti è corretto. Per rederlo più facile può mettere un segnapunti alla fine di ogni motivo, così può controllare subito il numero delle maglie. E' sicura di lavorars correttamente il gettato prima delle 2 maglie insieme a rovescio? Buon lavoro!

Titti 16.10.2019 - 07:17:

Il 3 ferro di A3 , porta alla fine del giro completo. Avendo scelto la tg XL ho 64 m totali Lo lavoro da schema .2 D-G-2 m ins. a R Ritorto-D-G-D. Riesco a fare solo 2 D-G iniziali in quanto mi mancano le 4 m successive Forse dovrei mettere 68 m e non 64? Grazie ancora

DROPS Design 16.10.2019 kl. 12:19:

Buongiorno Titti, prima della lavorazione dei diagrammi ha 64 maglie, ma già sul primo giro dei diagrammi A.1 e A.3 passano da 4 a 5 maglie, per cui dovrebbe avere 8 maglie in più sui ferri alla fine del primo giro. Controlli di aver fatto correttamente tutti gli aumenti. Buon lavoro!

Titti 15.10.2019 - 07:52:

Allora avevo capito giusto! Il problema nasce dal 3 ferro dei vari diagrammi in quanto le 2 maglie a r ritorto hanno in mezzo il segna punti ( A 2 - A3 ) e mi ritrovo a non completare tutto il giro in quanto ci sono meno maglie sul ferro Avendo scelto la taglia XL ho avviato 64 m Grazie per la disponibilità

DROPS Design 15.10.2019 kl. 22:14:

Buonasera Titti, i segnapunti sono esterni ai diagrammi. Le ricordiamo che i diagrammi si leggono dal basso verso l'alto e da destra verso sinistra. Provi a scriverci in modo dettagliato come lavora il ferro 3 dei diagrammi e forse riusciremo ad aiutarla in modo più preciso. Buon lavoro!

Nidaa95 14.10.2019 - 20:25:

One last question, are the charts read from right to left ?

DROPS Design 15.10.2019 kl. 07:11:

Hi Nidaa, The charts are read from right to left and from the bottom up. Happy crafting!

Kommentere opskrift DROPS 200-5