DROPS / 200 / 5

Summer Shells by DROPS Design

Strikket bluse med raglan i DROPS Eskimo. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ee-657
Garngruppe E eller C + C
-------------------------------------------------------

550-600-650-700-800-850 g farve 85, karry

Eller brug:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
400-400-450-500-550-600 g farve 22, gul

STRIKKEFASTHED:
10 masker i bredden og 14 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 9: Længde på 40 cm og 80 cm til mønster.
DROPS RUNDPINDE NR 8: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

Kommentarer (74)

100% Uld
fra 12.50 kr /50g
DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 12.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 137.5kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.6 (A.4 og A.6 gælder størrelse S, M og L). Vælg diagram for din størrelse.

INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 58 masker) og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 2) = 29.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke hver 28. og 29.maske ret sammen.

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 118 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 24) = 4,9.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 5.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind.

BLUSE:
HALSKANT:
Slå 56-58-60-64-64-68 masker op på rundpind 8 med Eskimo. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (1 ret, 1 vrang) i 4 cm.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 9. Strik 1 omgang ret hvor der tages 0-2-4-0-0-4 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 56-56-56-64-64-64 masker. Nu strikkes der mønster – vælg diagram for din størrelse, således: * sæt en mærketråd her, A.1 over de første 3-3-3-4-4-4 masker, A.2 over de næste 14 masker, A.3 over de næste 4-4-4-5-5-5 masker (= bagstykke/ forstykke), sæt en mærketråd her, A.1 over de næste 3-3-3-4-4-4 masker, A.3 over de næste 4-4-4-5-5-5 masker (= ærme) *, strik fra *-* 1 gang til på omgangen. Der er nu 4 mærketråde i arbejdet. Mærketrådene følger med op i arbejdet og viser overgangen mellem ryg & forstykke og ærmer. Fortsæt mønsteret rundt således. Der tages ud i hver side af diagrammerne til raglan (udtagningerne er tegnet ind i diagrammerne). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når der er strikket op til omgangen med pil i diagrammerne (se pilen for din størrelse), er der 192-200-216-232-248-256 masker på omgangen. Arbejdet måler ca 29-30-33-35-37-39 cm fra opslåningskanten og ned midt foran. Næste omgang strikkes således:
Strik de første 55-57-61-65-69-71 masker (= bagstykke), sæt de næste 41-43-47-51-55-57 masker på en tråd (= ærme), slå 4-4-6-6-8-8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmerne), strik de næste 55-57-61-65-69-71 masker (= forstykke), sæt de næste 41-43-47-51-55-57 masker på en tråd (= ærme), slå 4-4-6-6-8-8 nye masker op under ærmerne. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 118-122-134-142-154-158 masker. Sæt en mærketråd i hver side, midt i de 4-4-6-6-8-8 nye masker som blev slået op under ærmerne i hver side (= 2-2-3-3-4-4 nye masker på hver side af mærketråden). Start omgangen ved mærketråden i en af siderne og strik mønster med start på omgangen med stjerne for din størrelse i diagrammet/diagrammerne således:

Størrelse S, M og L:
* 1-2-5 masker ret, A.4 over de næste 7 masker, A.5 over de næste 42 masker (= 3 rapporter à 14 masker), A.6 over de næste 7 masker, 2-3-6 masker ret *, strik fra *-* 1 gang til på omgangen.

Størrelse XL, XXL og XXXL:
* 0-3-4 masker ret, A.5 over de næste 70 masker (= 5 rapporter à 14 masker), 1-4-5 masker ret *, strik fra *-* 1 gang til på omgangen.

Fortsæt rundt således til arbejdet måler ca 19-20-19-19-19-19 cm – sørg for at der afsluttes efter 5.eller 13.omgang i A.5. Strik 1 omgang ret hvor der tages 24-24-26-28-30-32 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 142-146-160-170-184-190 masker. Skift til rundpind 8. Strik rundt i rib (1 ret, 1 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt et pindenummer op. Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 41-43-47-51-55-57 masker fra tråden i den ene side af arbejdet tilbage på lille rundpind 9 og strik 1 maske i hver af de 4-4-6-6-8-8 masker som blev slået op under ærmerne = 45-47-53-57-63-65 masker. Sæt en mærketråd midt i de 4-4-6-6-8-8 masker som blev slået op under ærmerne (= 2-2-3-3-4-4 nye masker på hver side af mærketråden). Start omgangen ved mærketråden og strik mønster med start på omgangen med stjerne for din størrelse i diagrammet/diagrammerne således:

Størrelse S, M og L:
1-2-5 masker ret, A.4 over de næste 7 masker, A.5 over de næste 28 masker (= 2 rapporter à 14 masker), A.6 over de næste 7 masker, 2-3-6 masker ret.

Størrelse XL, XXL og XXXL:
0-3-4 masker ret, A.5 over de næste 56 masker (= 4 rapporter à 14 masker), 1-4-5 masker ret.

Fortsæt rundt således til arbejdet måler ca 19-19-17-15-13-12 cm – sørg for at der afsluttes efter 5.eller 13.omgang i A.5. Strik 1 omgang ret hvor der tages 9-9-11-11-13-13 masker ud jævnt fordelt = 54-56-64-68-76-78 masker. Skift til rundpind 8. Strik rundt i rib (1 ret, 1 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt et pindenummer op. Ærmet måler ca 23-23-21-19-17-16 cm. Strik det andet ærme på samme måde.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 28.02.2019
Rettelse diagram A.1 og A.2 størrelse S-M-L: fjernet indtagning på række 35

Diagram

= ret
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret (der skal blive hul)
= 2 vrang sammen
= 2 drejet vrang sammen
= pilen viser hvor i diagrammet bærestykket er færdig i de forskellige størrelser - læs forklaring i opskriften
= stjernen viser hvilken pinde i diagrammet der skal startes på i de forskellige størrelser - læs forklaring i opskriften

Kathy 17.03.2019 - 13:56:

Does the diagram read left to right? Trying to figure out if I start on left or right side of diagram

DROPS Design 17.03.2019 kl. 15:32:

Hi Kathy, The diagram is read from bottom right to left and upwards. Happy knitting!

Kathy 17.03.2019 - 13:43:

I am on the second round of the yoke. I am short 2 stitches. I think there is a mistake. Should have 56 stitches around but I end up with 54 stitches every time. Can you check and see if this is a mistake?

DROPS Design 17.03.2019 kl. 15:39:

Hi Kathy, If you are working Size S you cast on 56 stitches for the neck and then do not decrease any stitches on round 1 of the yoke, leaving you with 56 stitches. If you are working Size M, you have a neck of 58 stitches and decrease 2 stitches on the first round of the yoke to leave you with 56 stitches. I hope this helps and happy knitting!

Maria Cristina 16.03.2019 - 10:20:

Buongiorno, Volendo utilizzare il filato Brushed Alpaca Silk, usandolo a 2 capi, quanti grammi sarebbero necessari? Taglia S. Grazie molte. Cristina

DROPS Design 16.03.2019 kl. 19:00:

Buonasera Maria Cristina. A questo link trova le indicazioni utili per sostituire i filati. Per maggiore sicurezza può rivolgersi al suo rivenditore Drops di fiducia, anche via mail o telefono. Buon lavoro!

Rianne 12.03.2019 - 11:22:

Ik zou deze graag breien in een katoen garenmet evt. dubbele draad maar twijfel tussen paris of muskat?

DROPS Design 12.03.2019 kl. 15:10:

Dag Rianne,

Paris valt in garencategorie C, dus als je met 2 draden Paris breit komt dat het meest in de buurt w.b.t. de stekenverhouding. Houd er wel rekening mee dat Paris van katoen is en dus een ander effect heeft, dan het garen dat gebruikt wordt voor het patroon.

Lisa 10.03.2019 - 10:55:

Hallo, wieviel Gramm von der Baby Alpaca Wolle muss ich bestellen für Modell ee657 bei Gr. xxxl? Die angegebene Menge Drops Eskimo beträgt 850g. Gruss Lisa

DROPS Design 11.03.2019 kl. 10:49:

Liebe Lisa, 1 Faden Garngruppe E (=Eskimo) können Sie durch 4 Fäden Garngruppe A (= BabyAlpaca Silk) ersezten - hier lesen Sie mehr über Garnalternativen, und auch wie man die neue Menge kalkuliert. Viel spaß beim stricken!

Anna Riboldi 07.03.2019 - 08:44:

Buongiorno. Ho bisogno di aiuto : sto lavorando la taglia S del modello. Nel diagramma A2 compare un simbolo a triangolo preceduto e seguito da un gettato, ma nella spiegazione del diagramma non trovo alcun simbolo corrispondente. Come devo lavorare? Grazie in anticipo. Anna

DROPS Design 07.03.2019 kl. 09:11:

Buongiorno Anna. Deve lavorare come segue: 1 gettato, 2 maglie insieme a rovescio ritorto, 2 maglie insieme a rovescio, 1 gettato. Buon lavoro!

Laura 04.03.2019 - 10:57:

Ho capito il mio errore, grazie siete di una professionalità unica. Ora siccome il modello è bellissimo ne faccio un'altro ma eventualmente posso sostituire le due maglie a rovescio semplici con due maglie insieme al diritto? Grazie.

DROPS Design 04.03.2019 kl. 11:55:

Buongiorno Laura. Il motivo risulta come si presenta, proprio per come sono lavorate le maglie (insieme a rovoescio o insieme a rovescio ritorto). Il risultato sarebbe diverso lavorando le maglie insieme a diritto. Può eventualmente lavorare un campione per verificare se il risultato è di suo gradimento. Buon lavoro!

Laura 03.03.2019 - 22:12:

Allora finito lo sprone e iniziato il corpo, taglia L, il mio corpo inizia proprio dopo le sei maglie avviate sotto la manica ma mi sono resa conto che se faccio le 5 maglie prima dello schema A5 il disegno mi viene sfalzato. Dove sbaglio? Grazie.

DROPS Design 04.03.2019 kl. 06:53:

Buongiorno Laura, quando avvia le 6 maglie per le maniche il giro inizia al centro delle 6 maglie, quindi sul giro successivo lavorerà 5 maglie diritto (tra cui 3 delle nuove maglie avviate), A.4 su 7 maglie e poi comincerà a lavorare A.5. Se dovesse avere ancora dubbi può riscriverci. Buon lavoro!

Laura 28.02.2019 - 12:21:

Buon giorno, intanto modello superlativo, se volessi realizzarlo in cotene che filato mi consigliereste? Grazie infinite.

DROPS Design 28.02.2019 kl. 12:40:

Buongiorno Laura. Può usare un cotone del gruppo filati C, usato doppio. P.es Il Paris. Verifichi di ottenere il campione indicato nel modello. Buon lavoro!

Clemence 27.02.2019 - 08:03:

Bonjour, est-il possible d'avoir les dimensions finie du pull et l'aisance positive qu'il faut avoir ? Je navigue entre le L e le XL je ne sais pas quoi choisir comme taille. Merci.

DROPS Design 27.02.2019 kl. 09:06:

Bonjour Clémence, vous trouverez toutes les mesures pour chaque taille dans le schéma du bas de page - pour trouver votre taille, mesurez un pull similaire dont vous aimez la forme et comparez ces mesures à celles du pull. Vous trouverez plus d'infos sur les tailles ici. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 200-5