DROPS / 200 / 5

Summer Shells by DROPS Design

Strikket bluse med raglan i DROPS Eskimo. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ee-657
Garngruppe E eller C + C
-------------------------------------------------------

550-600-650-700-800-850 g farve 85, karry

Eller brug:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
400-400-450-500-550-600 g farve 22, gul

STRIKKEFASTHED:
10 masker i bredden og 14 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 9: Længde på 40 cm og 80 cm til mønster.
DROPS RUNDPINDE NR 8: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 14.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 15.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 164.45kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.6 (A.4 og A.6 gælder størrelse S, M og L). Vælg diagram for din størrelse.

INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 58 masker) og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 2) = 29.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke hver 28. og 29.maske ret sammen.

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 118 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 24) = 4,9.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 5.maske. På næste omgang strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind.

BLUSE:
HALSKANT:
Slå 56-58-60-64-64-68 masker op på rundpind 8 med Eskimo. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (1 ret, 1 vrang) i 4 cm.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 9. Strik 1 omgang ret hvor der tages 0-2-4-0-0-4 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 56-56-56-64-64-64 masker. Nu strikkes der mønster – vælg diagram for din størrelse, således: * sæt en mærketråd her, A.1 over de første 3-3-3-4-4-4 masker, A.2 over de næste 14 masker, A.3 over de næste 4-4-4-5-5-5 masker (= bagstykke/ forstykke), sæt en mærketråd her, A.1 over de næste 3-3-3-4-4-4 masker, A.3 over de næste 4-4-4-5-5-5 masker (= ærme) *, strik fra *-* 1 gang til på omgangen. Der er nu 4 mærketråde i arbejdet. Mærketrådene følger med op i arbejdet og viser overgangen mellem ryg & forstykke og ærmer. Fortsæt mønsteret rundt således. Der tages ud i hver side af diagrammerne til raglan (udtagningerne er tegnet ind i diagrammerne). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når der er strikket op til omgangen med pil i diagrammerne (se pilen for din størrelse), er der 192-200-216-232-248-256 masker på omgangen. Arbejdet måler ca 29-30-33-35-37-39 cm fra opslåningskanten og ned midt foran. Næste omgang strikkes således:
Strik de første 55-57-61-65-69-71 masker (= bagstykke), sæt de næste 41-43-47-51-55-57 masker på en tråd (= ærme), slå 4-4-6-6-8-8 nye masker op på pinden (= i siden under ærmerne), strik de næste 55-57-61-65-69-71 masker (= forstykke), sæt de næste 41-43-47-51-55-57 masker på en tråd (= ærme), slå 4-4-6-6-8-8 nye masker op under ærmerne. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 118-122-134-142-154-158 masker. Sæt en mærketråd i hver side, midt i de 4-4-6-6-8-8 nye masker som blev slået op under ærmerne i hver side (= 2-2-3-3-4-4 nye masker på hver side af mærketråden). Start omgangen ved mærketråden i en af siderne og strik mønster med start på omgangen med stjerne for din størrelse i diagrammet/diagrammerne således:

Størrelse S, M og L:
* 1-2-5 masker ret, A.4 over de næste 7 masker, A.5 over de næste 42 masker (= 3 rapporter à 14 masker), A.6 over de næste 7 masker, 2-3-6 masker ret *, strik fra *-* 1 gang til på omgangen.

Størrelse XL, XXL og XXXL:
* 0-3-4 masker ret, A.5 over de næste 70 masker (= 5 rapporter à 14 masker), 1-4-5 masker ret *, strik fra *-* 1 gang til på omgangen.

Fortsæt rundt således til arbejdet måler ca 19-20-19-19-19-19 cm – sørg for at der afsluttes efter 5.eller 13.omgang i A.5. Strik 1 omgang ret hvor der tages 24-24-26-28-30-32 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 142-146-160-170-184-190 masker. Skift til rundpind 8. Strik rundt i rib (1 ret, 1 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt et pindenummer op. Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 41-43-47-51-55-57 masker fra tråden i den ene side af arbejdet tilbage på lille rundpind 9 og strik 1 maske i hver af de 4-4-6-6-8-8 masker som blev slået op under ærmerne = 45-47-53-57-63-65 masker. Sæt en mærketråd midt i de 4-4-6-6-8-8 masker som blev slået op under ærmerne (= 2-2-3-3-4-4 nye masker på hver side af mærketråden). Start omgangen ved mærketråden og strik mønster med start på omgangen med stjerne for din størrelse i diagrammet/diagrammerne således:

Størrelse S, M og L:
1-2-5 masker ret, A.4 over de næste 7 masker, A.5 over de næste 28 masker (= 2 rapporter à 14 masker), A.6 over de næste 7 masker, 2-3-6 masker ret.

Størrelse XL, XXL og XXXL:
0-3-4 masker ret, A.5 over de næste 56 masker (= 4 rapporter à 14 masker), 1-4-5 masker ret.

Fortsæt rundt således til arbejdet måler ca 19-19-17-15-13-12 cm – sørg for at der afsluttes efter 5.eller 13.omgang i A.5. Strik 1 omgang ret hvor der tages 9-9-11-11-13-13 masker ud jævnt fordelt = 54-56-64-68-76-78 masker. Skift til rundpind 8. Strik rundt i rib (1 ret, 1 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt et pindenummer op. Ærmet måler ca 23-23-21-19-17-16 cm. Strik det andet ærme på samme måde.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 28.02.2019
Rettelse diagram A.1 og A.2 størrelse S-M-L: fjernet indtagning på række 35

Diagram

= ret
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret (der skal blive hul)
= 2 vrang sammen
= 2 drejet vrang sammen
= pilen viser hvor i diagrammet bærestykket er færdig i de forskellige størrelser - læs forklaring i opskriften
= stjernen viser hvilken pinde i diagrammet der skal startes på i de forskellige størrelser - læs forklaring i opskriften

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 200-5) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (141)

Linda 02.09.2020 - 22:20:

Goede avond, ik heb een vraag m.b.t. het lijf: in het patroon staat: ' Maten XL, XXL en XXXL: * Brei 0-3-4 steken recht" Betekent dit dat ik voor maat XL geen steken ( 0 ) recht brei en meteen doorga naar de volgende stap? Wat is hier de bedoeling van? met vriendelijke groet,

DROPS Design 03.09.2020 kl. 12:38:

Dag Linda,

Ja dat klopt inderdaad, je breit voor maat XL 0 steken recht, dus je begint eigenlijk gelijk met A.5

Virginie 02.09.2020 - 14:24:

Bonjour, je suis arrivé à faire la mise en place du diagramme pour l’empiètement. J’ai 64 m ( xxl pour la taille) mais lorsque que je suis là mise en place des marqueurs . Je dois trouver le même nombre de maille ou non il s’y trouve les augmentations. J’ai du mal avec les explications. Car à la fin de mon rangs il me reste des mailles. Merci d’avance de votre aide Virginie

DROPS Design 02.09.2020 kl. 15:44:

Bonjour Virginie, tricotez vos 64 mailles ainsi: *placer un fil marqueur ici = début du tour, A.1 au-dessus des 4 premières mailles, A.2 au-dessus des 14 mailles suivantes, A.3 au-dessus des 5 mailles suivantes (= dos/ devant = 23 m), placer un fil marqueur ici, A.1 au-dessus des 4 mailles suivantes, A.3 au-dessus des 5 mailles suivantes (= manche = 9 m) * = vous répétez encore 1 fois de *à* = vous avez donc (23+9)x3 = 64 m. Au 1er rang des diagrammes, vous augmentez 1 m dans A.1 et A.3 soit 8 mailles au total tout le tour = vous avez 64-8= 72 m à la fin de ce premier tour des diagrammes. Bon tricot!

Ulla 27.08.2020 - 06:21:

Hvis man strikker i drops Air er det så med dobbelttråd?

DROPS Design 28.08.2020 kl. 13:26:

Hej Ulla. Ja det stämmer. Mvh DROPS Design

Anja 18.08.2020 - 19:38:

Ich habe es gestern ausgedruckt und bei der dritte Reihe habe ich bei Größe M immer einen Fehler. Ich gebe entnervt und enttäuscht auf.

DROPS Design 19.08.2020 kl. 08:22:

Liebe Anja, was für einen Fehler haben Sie? Die 3. Reihe in A.1 ist über 4 Maschen gestrickt (= 1 M re, 1 Umschlag, 1 Abnahme, 1 Umschlag, 1 M re = 5 M) - und A.3 über 5 M gestrickt (= 2 M re, 1 Umschlag, 1 Abnahme, 1 Umschlag, 1 M re = 6 M) - Vorrige Fehler war bei der 35. Reihe. Hoffentlich kan es Ihnen noch helfen. Viel Spaß beim stricken!

Anja 17.08.2020 - 17:44:

Ich komme mit dem Diagramm nicht zurecht und lese, dass es Korrekturen gibt. Ist das aktuell hinterlegte fehlerfrei? Größe M

DROPS Design 18.08.2020 kl. 09:14:

Liebe Anja, stimmt, wenn Sie die Anleitung nach der Korrektur gedrukt haben, dann stimmen die Diagramme. Viel Spaß beim stricken!

Sem 15.08.2020 - 09:23:

Hei, Genseren er ferdigstrikket, men fasongen er noe ruglete og veldig stiv, spesielt vrangborden på bolen. Strikket med Drops Eskimo. Er det noe anbefalinger til å mykgjøre genseren slik at den "faller" bedre?

DROPS Design 20.08.2020 kl. 13:41:

Hej, Det lyder til at du eventuelt strikker lidt mere stramt end hvad vi skrive i opskriften. Normalt bliver den blødere i brug, så det gør din nok også. God fornøjelse! :)

Marie Rossen 06.08.2020 - 11:19:

Når man strikker mønster og slår om mellem 2 masker, er det så altid for-om pinden? Eller afhænger det af hvad der er strikket på de omkringliggende masker?

DROPS Design 06.08.2020 kl. 13:04:

Hej Marie, nederst i opskriften finder du en antal videoer som er valgt ud til denne model. Her finder du også en som viser hvordan man strikke omslag. God fornøjelse!

Lenie Jacobs 19.07.2020 - 22:13:

Ik brei veel en graag, maar met dit patroon heb ik al meerdere keren fouten gemaakt. Ik ben nu bij rij 31, maar iedere keer als ik bij de raglan ben kom ik een paar steken te kort. En een patroon moet elke naald kloppen. Graag uw advies.groetjes Lenie

Breige McShane 29.06.2020 - 01:25:

I do not understand the correction. Are these charts correct.

DROPS Design 29.06.2020 kl. 09:06:

Dear Mrs McShane, diagrams are correct if you printed the pattern after they have been edited, otherwise it might be wise to print them one more time. Happy knitting!

Françoise 24.06.2020 - 00:55:

Bonjour Je ne comprends pas le symbole jeté entre deux mailles: par exemple pour le schéma A1 premier rang au dessus de 3 mailles: ça donne 1 maille end , 1 jeté, deux mailles envers ensemble, 1 jeté : ça donne 4 mailles alors? Merci Cordialement Françoise

DROPS Design 24.06.2020 kl. 07:34:

Bonjour Françoise, c'est exact, vous faites ici 1 jeté pour compenser la diminution (= le nombre de mailles reste le même, on crée le point ajouré) + 1 jeté pour augmenter = on a 4 m quand ce 1er rang est fait. On va ainsi toujours augmenter dans A.1 après la 1ère maille (et dans A.3, on augmente avant la dernière maile). Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 200-5

Summer Shells

Mária, Slovakia

Summer Shells

Leena, Finland

Summer Shells

Anne Morris, United States