DROPS / 202 / 9

Valencia by DROPS Design

Stickad tröja med raglan och ränder. Arbetet stickas i DROPS Air, uppifrån och ner. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell ai-199
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

100-150-150-150-150-150 g färg 16, blå
100-100-100-100-100-150 g färg 03, pärlgrå
100-100-100-100-100-100 g färg 06, svart
50-100-100-100-100-100 g färg 22, gul
50-50-50-50-50-50 g färg 10, dimma

DROPS RUNDSTICKOR NR 5,5: längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4,5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 4,5: längd på 40 cm och 80 cm till resår.

Garnet till detta mönstret kostar 376kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas/minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 84 maskor) och delar med det antal ökningar/minskningar som ska göras (t.ex 16) = 5,25.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter ca var 5:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.
Om det ska minskas stickas ca var 4:e och var 5:e maska räta tillsammans.

RÄNDER OK:
Ränderna stickas i slätstickning, uppifrån och ner så här:
9-9-10-10-11-11 cm med färg 10, dimma,
9-9-10-10-11-11 cm med färg 22, gul,
0-2-2-4-4-6 cm med färg 06, svart.

RÄNDER FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Ränderna stickas i slätstickning, uppifrån och ner så här:
9-7-8-6-7-5 cm med färg 06, svart (dvs den svarta randen blir totalt 9-9-10-10-11-11 cm inklusive varven från oket),
9-9-10-10-11-11 cm med färg 03, pärlgrå,
9-11-9-11-9-11 cm (eller till färdigt mått) med färg 16, blå.

RÄNDER ÄRM:
Ränderna stickas i slätstickning, uppifrån och ner så här:
13-11-11-9-9-7 cm med färg 06, svart (dvs den svarta randen blir totalt 13 cm i alla storlekar inklusive varven från oket),
13-13-13-13-13-13 cm med färg 03, pärlgrå,
18-19-17-18-16-17 cm (eller till färdigt mått) med färg 16, blå.

RAGLAN:
Öka till raglan på varje sida av de 4 markörerna i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar så här: Sticka till det återstår 1 maska före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 1 maska ökad på varje sida av markören och totalt 8 maskor ökade på varvet). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Halskant och ok stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner. Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket stickas sedan runt, uppifrån och ner till färdigt mått. Ärmarna stickas runt på strumpstickor / kort rundsticka, uppifrån och ner. Hela plagget stickas i slätstickning med ränder och resårkanter.

HALSKANT:
Lägg upp 84-88-92-96-100-104 maskor på kort rundsticka 4,5 med dimma. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3 cm. Sticka 1 varv rätt där det ökas 16-16-20-16-16-20 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS = 100-104-112-112-116-124 maskor. Sedan stickas oket som förklarat nedan.

OK:
Byt till rundsticka 5,5. Sätt 4 markörer i arbetet så här (detta görs utan att maskorna stickas): Sätt 1 markör i början av varvet, räkna 12-12-14-14-14-14 maskor (= ärm), sätt 1 markör före nästa maska, räkna 38-40-42-42-44-48 maskor (= framstycke), sätt 1 markör före nästa maska, räkna 12-12-14-14-14-14 maskor (= ärm), sätt 1 markör före nästa maska. Det är 38-40-42-42-44-48 maskor kvar på varvet efter sista markören (= bakstycke).
Sticka RÄNDER OK – läs förklaring ovan .
SAMTIDIGT på första varvet ökas det till RAGLAN – läs förklaring ovan. Öka till raglan så här på vartannat varv totalt 18-20-21-24-26-28 ggr = 244-264-280-304-324-348 maskor. Efter sista ökningen mäter arbetet ca 18-20-22-24-26-28 cm från uppläggningskanten mitt fram. Om arbetet mäter mindre än detta stickas det vidare till rätt mått.
Nästa varv stickas så här: Sticka 0-0-0-1-2-3 rätmaskor, sätt de nästa 48-52-56-60-62-64 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 6-6-8-8-10-10 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 74-80-84-92-100-110 rätmaskor (= framstycke), sätt de nästa 48-52-56-60-62-64 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 6-6-8-8-10-10 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen) och sticka de resterande 74-80-84-91-98-107 rätmaskorna (= bakstycke). Klipp av tråden. Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 160-172-184-200-220-240 maskor. Börja varvet i den ena sidan på fram- och bakstycket, mitt i de 6-6-8-8-10-10 maskorna som lades upp under ärmen. Sticka RÄNDER FRAM- OCH BAKSTYCKE – läs förklaring ovan. När arbetet mäter 21 cm från delningen i alla storlekar byts det till rundsticka 4,5. Sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 6 cm med blå. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, men för att undvika att avmaskningskanten stramar kan det maskas av med rundsticka 5,5. Tröjan mäter ca 52-54-56-58-60-62 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 48-52-56-60-62-64 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor / kort rundsticka 5,5 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 6-6-8-8-10-10 maskorna som lades upp under ärmen = 54-58-64-68-72-74 maskor.
Sticka RÄNDER ÄRM – läs förklaring ovan, till ärmen mäter ca 38-37-35-34-32-31 cm från delningen, eller till önskad längd – det återstår nu ca 6 cm till färdigt mått (kortare mått i de större storlekarna pga vidare hals och längre ok). Sticka 1 varv rätt där det minskar 14-18-20-24-24-26 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS = 40-40-44-44-48-48 maskor. Byt till strumpstickor 4,5. Sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 6 cm med blå. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, men för att undvika att avmaskningskanten stramar kan det maskas av med strumpstickor 5,5. Ärmen mäter ca 44-43-41-40-38-37 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Diagram

Firda 05.03.2019 - 16:03:

Hej! Det är nåt skumt med måtten i beskrivningen. Om jag tar small som exempel så ska tröjan bli 52 cm lång. Men om man först stickar 18 cm från uppläggningskanten ner till delningen vid ärmhålet, sedan 21 cm ner till resåren och sedan ytterligare 6 cm resår så blir det bara totalt 45 cm. Vilket/vilka mått är det som felar?

DROPS Design 08.03.2019 kl. 07:40:

Hej. Om du ser på måttskissen längst ner så ska det vara 6+21+18+3+4 = 52. De 4 cm längst upp är det extra som kommer från raglanökningarna. Lycka till!

Jocelyne 10.02.2019 - 16:25:

Trop envie de le faire !!!

Gisela 08.02.2019 - 20:36:

Dieser Pullover steht auf jeden Fall auf meiner to do Liste. Die air ist so toll

Anita 07.02.2019 - 11:37:

Super, håper oppskrift kommer snart

Mille 19.01.2019 - 22:32:

Smuk model. Har købt garnet og glæder mig til at strikke den.

Teresa 18.01.2019 - 11:00:

Me encanta

Irena 04.01.2019 - 20:08:

Wariant rozpinany skradł moje serce ❤️

Elena 01.01.2019 - 15:51:

Bel modello sia per lo scollo ampio sia per i colori utilizzati!

Francesca Marino 30.12.2018 - 19:16:

Solare e allegro, ma sportivo ed elegante

Ilovedogs 17.12.2018 - 19:45:

Abbinamento di colori sportivo ma chic

Kommentér oppskrift DROPS 202-9