DROPS / 200 / 16

Blossoming Beauty by DROPS Design

Hæklet firkantjakke i DROPS Cotton Merino. Arbejdet hækles med hulmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model cm-109
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
S/M - L – XL/XXL - XXXL

MATERIALER:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
650-750-900-950 g farve 28, pudder

HÆKLEFASTHED:
20 stangmasker i bredden og 10 rækker i højden = 10 x 10 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 298.35kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.11 (A.5 gælder størrelse XL/XXL og XXXL).

HÆKLEINFORMATION:
På hver række med stangmasker erstattes første stangmaske på rækken med 3 luftmasker. De 3 luftmasker tæller som en af stangmaskerne i maskeantallet.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 stangmaske ud ved at hækle 2 stangmasker i en stangmaske.

INDTAGNINGSTIPS-1:
Der tages 1 stangmaske ind således: * Slå om, stik nålen gennem næste maske, hent tråden, slå om og træk tråden gennem de 2 første løkker på nålen *, hækl fra *-* 1 gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 stangmaske taget ind).

INDTAGNINGSTIPS-2 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt, regner man det totale maskeantal på omgangen (f.eks 48 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 3) = 16. I dette eksempel hækles ca hver 15. og 16.stangmasker sammen.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

FIRKANTJAKKE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet hækles frem og tilbage. Først hækles bagstykket, videre hækles højre side, ærmegab og forstykke. Derefter hækles venstre side, ærmegab og forstykke. Ærmerne hækles rundt ovenfra og ned.

BAGSTYKKE:
Hækl 163-163-183-183 luftmasker på nål 3,5 med Cotton Merino. Vend og hækl mønster frem og tilbage i de forskellige størrelser således:

Størrelse S/M og L:
Hækl A.1 over de første 6 luftmasker - læs HÆKLEINFORMATION, A.2a over de næste 24 luftmasker, A.3a over de næste 108 luftmasker (= 3 rapporter), A.4a over de næste 19 luftmasker, A.1 over de resterende 6 luftmasker på rækken = 138-138 masker.

Størrelse XL/XXL og XXXL:
Hækl A.1 over de første 6 luftmasker - læs HÆKLEINFORMATION, A.2a over de næste 24 luftmasker, A.3a over de næste 108 luftmasker (= 3 rapporter), A.4a over de næste 19 luftmasker, A.5 over de næste 20 masker, A.1 over de resterende 6 luftmasker på rækken = 155-155 masker.

Alle størrelser:
OBS: A.1 hækles i hver side af arbejdet til færdig mål. Første række som blev hæklet er fra retsiden, sæt en mærketråd for at markere hvad som er retsiden i arbejdet.
Fortsæt med A.2b, A.3b, A.4b og A.5b (gælder størrelse XL/XXL og XXXL) i højden totalt 3 gange. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Nu hækles der 1 række med 1 stangmaske i hver stangmasker og 2 stangmasker om hver luftmaskebue (A.1 hækles som før i her side), samtidig tages der 1-1-0-0 stangmaske ud på rækken – læs UDTAGNINGSTIPS = 139-139-155-155. Arbejdet måler ca 32 cm i alle størrelser. Klip tråden.
Sæt en mærketråd i sidste række som blev hæklet. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

HØJRE SIDE, ÆRMEGAB OG FORSTYKKE:
Nu hækles der videre fra vrangen, dvs der bliver 2 rækker fra vrangen efter hinanden: Hækl A.1 over de første 6 masker, A.6 frem til næste A.1, men sidste gang A.6 hækles, hoppes der over den sidste fastmaske/luftmaske i diagrammet (så mønsteret bliver symmetrisk i hver side) = 32-32-36-36 rapporter A.6, A.1. Hækl næste række i diagrammet tilbage fra retsiden. Nu er størrelse S/M færdig. I størrelse L, XL/XXL og XXXL repeteres disse 2 rækker til der er hæklet 4-4-6 rækker af mønsteret.

Alle størrelser:
Nu hækles der til ærmegab således (fra vrangen): A.1, hækl 8 rapporter A.6, hækl 36-40-40-44 luftmasker til ærmegab, spring over de næste 9-10-10-11 rapporter A.6, hækl 1 fastmaske om næste luftmaske og fortsæt med A.6 frem til næste A.1, men sidste gang A.6 hækles, hoppes der over den sidste fastmaske/luftmaske i diagrammet (så mønsteret bliver symmetrisk indenfor A.1 i hver side), A.1.
Fortsæt frem og tilbage med A.6 og A.1 i hver side af arbejdet, over de løse 36-40-40-44 luftmasker som blev hæklet til ærmegab hækles der 9-10-10-11 rapporter A.6 = totalt 32-32-36-36 rapporter A.6 indenfor A.1 i hver side. Repeter de sidste 2 rækker i A.6 til arbejdet måler ca 6-8-8-10 cm fra mærketråden – sørg for at sidste række som hækles er som sidste række i diagrammet.
Nu hækles der 1 række med 1 stangmaske i hver stangmasker og 1 stangmaske om hver luftmaske (A.1 hækles i hver side af arbejdet som før), samtidig tages der 1-1-0-0 stangmaske ud = 140-140-155-155 masker. Videre hækles der mønster således: A.1, A.7 frem til næste A.1, men sidste gang A.7 hækles, hoppes der over den sidste stangmaske i diagrammet (så mønsteret bliver symmetrisk i hver side, afslut med A.1. Når A.7 er hæklet færdig i højden repeteres de sidste 2 rækker i A.7 til arbejdet måler 26-28-32-34 cm fra mærketråden, sørg for at sidste række som hækles er fra vrangen. Nu hækles der 1 række med 1 stangmaske i hver stangmasker og 1 stangmaske om hver luftmaske (A.1 hækles i hver side af arbejdet som før). Nu hækles der mønster således: A.1, A.8 frem til næste rapport A.1, men sidste gang A.8 hækles, hoppes der over den sidste stangmaske i diagrammet (så mønsteret bliver symmetrisk i hver side), afslut med A.1. På sidste række i A.8 tages der 2-2-0-0 stangmasker ind jævnt fordelt = 138-138-155-155 stangmasker. Nu hækles der mønster i de forskellige størrelser således:

Størrelse S/M og L:
Hækl A.1, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 20 stangmasker (= A.2a), * hækl 1 stangmaske i hver af de næste 12 stangmasker, 2 luftmasker, spring over 2 stangmasker, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 16 stangmasker (= A.3a) *, hækl fra *-* totalt 3 gange, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 16 stangmasker (= A.4a), afslut med A.1. Nu hækles A.2b-A.4b som før indenfor A.1 i hver side. Når A.2b-A.4b er hæklet færdig i højden, hækles sidste række med 1 stangmaske i hver stangmaske og 1 stangmaske om hver luftmaske indenfor A.1 i hver side af arbejdet. Klip og hæft tråden. Arbejdet måler ca 42-44 cm fra mærketråden (40-40 cm fra ærmegabet).

Størrelse XL/XXL og XXXL:
Hækl A.1, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 20 stangmasker (= A.2a), * hækl 1 stangmaske i hver af de næste 12 stangmasker, 2 luftmasker, spring over 2 stangmasker, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 16 stangmasker (= A.3a) *, hækl fra *-* totalt 3 gange, hækl 1 stangmaske i hver af de næste 16 stangmasker (= A.4a), hækl 1 stangmaske i hver af de næste 17 stangmasker (= A.5), afslut med A.1. Nu hækles A.2b-A.5b som før indenfor A.1 i hver side. Når A.2b-A.5b er hæklet færdig i højden, hækles sidste række med 1 stangmaske i hver stangmaske og 1 stangmaske om hver luftmaske indenfor A.1 i hver side af arbejdet. Klip og hæft tråden. Arbejdet måler ca 48-50 cm fra mærketråden (44-44 cm fra ærmegabet).

VENSTRE SIDE, ÆRMEGAB OG FORSTYKKE:
Hækl udad mod den anden side fra luftmaskerækken, som blev hæklet i starten af arbejdet med start fra retsiden således:
Hækl A.1 over de første 6 luftmasker, hækl 2-2-1-1 stangmasker i næste luftmaske, fortsæt med 1 stangmaske i hver luftmaske, til der er 6 masker tilbage, men spring over de samme luftmasker som der blev hoppet over på første række, på den første del som blev hæklet, hækl A.1 over de næste 6 luftmasker = 139-139-155-155 stangmasker. Sæt en mærketråd i denne række. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE.
Nu hækles der videre fra vrangen således:
Hækl A.1 over de første 6 masker, A.6 frem til næste A.1, men sidste gang A.6 hækles, hoppes der over den sidste fastmaske i diagrammet (så mønsteret bliver symmetrisk i hver side), A.1. Hækl næste række i diagrammet tilbage fra retsiden. Nu er størrelse S/M færdig. I størrelse L, XL/XXL og XXXL repeteres mønsteret i højden til der er hæklet totalt 4-4-6 rækker af mønsteret.

Alle størrelser:
Nu hækles der ærmegab således (fra vrangen): A.1, hækl 15-14-18-17 rapporter A.6, hækl 36-40-40-44 løse luftmasker til ærmegab, spring over de næste 9-10-10-11 rapporter A.6, hækl 1 fastmaske om næste luftmaske, derefter hækles der 8 rapporter A.6, men sidste gang A.6 hækles, hoppes der over den sidste fastmaske i diagrammet (så mønsteret bliver symmetrisk i hver side), afslut med A.1 = 32-32-36-36 rapporter A.6 indenfor A.1 i hver side. Fortsæt frem og tilbage med A.6 og A.1 i hver side af arbejdet, over de 36-40-40-44 løse luftmasker som blev hæklet til ærmegab hækles der 9-10-10-11 rapporter A.6 = totalt 32-32-36-36 rapporter A.6 indenfor A.1 i hver side. Fortsæt med mønster på samme måde som på højre forstykke.

ÆRME:
Ærmerne hækles rundt fra ærmegabene og ned.
Start midt under ærmegabet med A.9 (= starten på omgangen), hækl A.6 (= række med luftmaskebuer + 1 fastmaske) op til toppen af ærmegabet (= 9-10-10-11 rapporter), hækl 9-10-10-11 rapporter A.6 om luftmaskerækken som blev hæklet til ærmegab = totalt 18-20-20-22 rapporter A.6 til ærme. Fortsæt rundt således. Når arbejdet måler 4 cm tages der ind i hver side således: Hækl A.9, A.10, hækl A.6 til der er 2 rapporter tilbage af A.6 på omgangen, hækl A.11. Når A.10 og A.11 er hæklet færdig i højden er der taget 2 rapporter ind af A.6 på omgangen og der er nu plads til 16-18-18-20 rapporter A.6 på omgangen. Fortsæt rundt med mønster og gentag indtagningen når ærmet måler 12 cm og 20 cm = 12-14-14-16 rapporter. Fortsæt til ærmet måler 52 cm – sørg for at der afsluttes efter en omgang som er som sidste omgang i A.6. Nu hækles der 1 stangmaske i hver stangmasker og 1 stangmaske om hver luftmaske, samtidig tages der 3-5-5-4 stangmasker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 45-51-51-60 stangmasker tilbage på omgangen. Hækl A.8 rundt på omgangen – hver omgang starter med 3 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i starten af omgangen. Ærmet måler ca 56 cm. Klip og hæft tråden. Hækl det andet ærme på samme måde.

Diagram

= denne række er allerede hæklet - start på næste række i diagrammet. OBS: maskeantallet som er opgivet i diagrammet gælder fra første række som bliver hæklet i diagrammet!
= denne række/omgang er allerede hæklet - start på næste række/omgang i diagrammet
= 1 luftmaske
= 2 luftmasker - på næste række hoppes der over de første af disse 2 luftmasker og der hækles 1 stangmaske i den sidste af de 2 luftmasker
= 1 dobbelt-stangmaske i masken
= 1 dobbelt-stangmaske om luftmaskebuen
= omgangen begynder med 1 luftmaske og afsluttes med 1 kædemaske i første luftmaske i starten af omgangen
= omgangen begynder med 4 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 4.luftmaske i starten af omgangen

Chris 04.04.2019 - 10:54:

Bonjour chère Madame, J'aimerais faire ce modèle mais en plus classique ( sans la pointe devant) avec une encolure et le devant à la même hauteur que le dos. Pouvez m'expliquer comment faire pour adapter ce modèle? Avec tous mes remerciements anticipés. Bien cordialement

DROPS Design 04.04.2019 kl. 11:28:

Bonjour Chris, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande. Vous pouvez vous inspirer des explications du dos et du devant pour le modifier à votre guise. Bon crochet!

Julie Lefebvre 01.04.2019 - 00:17:

Bonjour,je fait le patron cm-109 tout vas bien jusqu’a Ce que j’arrive à la deuxième parti le coter gauche.. quand je lis le patron je comprend qu’il faut faire A6 mais si je regarde la photo de la veste il y a 2 série de losange dans le dos dans la lecture du patron on fait A6 et après on commence emmanchures mais rien n’indique que je dois faire le motif de losange une deuxième fois est-ce une erreur de votre part ou si je ne fait pas le deuxième motifs? Je fait grandeur m

DROPS Design 01.04.2019 kl. 14:42:

Bonjour Mme Lefebvre, sur la 1ère partie du dos, on répète les losanges 3 fois au total en hauteur (= 3 x A.2b,A.3b, A.4b), puis pour le 2ème côté du dos, on va simplement commencer l'emmanchure (le dos ne commence pas au milieu). Bon crochet!

Linda Boulton 23.03.2019 - 22:58:

Can you please explain what group A or B yarn are

DROPS Design 25.03.2019 kl. 11:03:

Dear Mrs Boulton, you will find all informations about our yarn groups here. Happy crocheting!

Laura 28.02.2019 - 21:39:

I'm reading and trying to work on this pattern, I was trying to make and xl it calls for me to chain 183 but the pattern only calls for 155 stitches that leaves 28 stitches unaccounted for. Is this wrong or am I counting wtong?

DROPS Design 01.03.2019 kl. 10:29:

Dear Laura, since the fundation chain is often tighter than the next rows, you crochet more chains than required on first row, and, on the first row in pattern you will skip chains evenly as shown in the diagrams (see 4th symbol in diagram) so that you get 155 sts over 183 chains. Happy crocheting!

Sine Dedenroth 16.02.2019 - 23:17:

Hej Drops. Jeg vil bare lige være helt sikker. Når jeg læser diagrammerne i opskriften på denne trøje, er det så korrekt at 1.række læses fra højre mod venstre, 2.række læses fra venstre mod højre, 3.række fra højre mod venstre - osv. altså skiftevis? Eller læses alle rækker fra højre mod venstre? Mvh Sine

DROPS Design 19.02.2019 kl. 15:25:

Hei Sine. Siden det hekles frem og tilbake leser du diagrammet slik: Annenhver rad fra høyre og annenhver rad fra venstre. Som du sier blir 1 rad fra høyre mot venstre, 2 rad fra venstre mot høyre osv - den aller første raden (med sort stjeren) er heklet fra før. Så helt teknisk begynner du på rad 2 i diagrammet (men denne leses da fra høyre mot venstre). Du begynner nederst i høyre hjørne og jobber deg oppover. God fornøyelse

Agnieszka 12.02.2019 - 09:01:

Czy zamiast wprowadzać tyle symboli na określenie długości łańcuszka, nie prościej byłoby użyć symbolu łuczku z cyfrą określającą ilość oczek? Spotkałam się wielokrotnie z takim sposobem i jest bardziej czytelny - nie trzeba ciągle sprawdzać w legendzie.

DROPS Design 12.02.2019 kl. 17:53:

Witaj Agnieszko! Dziękujemy za twoją cenną uwagę. Zostanie przekazana do odpowiedniej jednostki i być może w przyszłości wdrożona :)

Renate 11.02.2019 - 15:33:

Bij het opzetten van het achterpand moet ik 163 lossen haken. Dan moet ik patroon A1, A2a, A3a (3x), A4a en A1 haken. Echter, er staat dat dit 138 steken zijn. Maar ik heb 163 steken moeten opzetten? Kunt u uitleggen wat ik moet doen?

DROPS Design 13.02.2019 kl. 11:14:

Dag Renate,

Dat komt omdat er af en toe een losse van de opzetketting overgeslagen wordt. In de patronen zie je bij de eeste rij (de ketting van lossen die je hebt opgezet) af en toe een ruitje staan; hier sla je de eerste van de 2 lossen over.

Birgitta Annelin 06.02.2019 - 18:34:

I diagramförklaringen står det att X= 7 luftmaskor är det verkligen rätt? Skall inte X vara en fast maska?

DROPS Design 11.02.2019 kl. 09:30:

Hei Birgitta. Jo, det har du helt rett i. Dette har nå blitt rettet. Takk for beskjed, og god fornøyesle

DAWN STEWART 05.02.2019 - 15:16:

I see many people have questions about A4 and A5. have you made a solution yet?? Thanks so much

DROPS Design 14.02.2019 kl. 11:07:

Dear Mrs Stewart, at the end of A.4 you crochet 3 chains, then at the beg of A.5 you crochet 2 chains = the ch-space will have 5 chains as other ch-spaces same row/diagram, it's fine. Happy crocheting!

Femy 03.02.2019 - 12:43:

Dank je wel!!

Kommentere opskrift DROPS 200-16