DROPS / 200 / 19

Lemon Heart by DROPS Design

Strikket sjal i DROPS BabyAlpaca Silk. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster og retstrik.

DROPS Design: Model bs-149
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
Mål: Højde målt langs midtermasken ca 76 cm. Længde langs oversiden ca 152 cm.

MATERIALER:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
250 g farve 2110, lys gul

STRIKKEFASTHED:
24 masker i bredden og 48 pinde i højden med retstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde 80 cm.

DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 28.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 144.75kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Tag ud med omslag, omslagene strikkes ret på næste pind så der bliver hul.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.21. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind for at få plads til alle masker. Der strikkes ovenfra og ned med hulmønster og udtagninger.

SJAL:
Slå 9 masker op på rundpind 3 med BabyAlpaca Silk. Strik 2 p retstrik - se forklaring over. Sæt et mærke i den midterste maske. Derefter strikkes der retstrik - Samtidig med at der tages 4 masker ud på hver pind således fra retsiden - læs UDTAGNINGSTIPS: Tag 1 maske ud indenfor 2 kantmasker i hver side og 1 maske på hver side af den midterste maske. Tag ud på denne måde til der er 57 masker på pinden (dvs der er 28 masker på hver side af den midterste maske). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Nu strikkes de 2 kantmasker i hver side i retstrik og midtermasken i glatstrik.

Strik diagram A.1-A.3 således: Strik 2 kantmasker retstrik, A.1 over 2 masker, strik A.2 til der er 2 masker tilbage før midtermasken, strik A.3 over 2 masker og strik midtermasken i glatstrik. Strik A.1 over 2 masker, strik A.2 til der er 4 masker tilbage på pinden, strik A.3 over 2 masker og strik 2 kantmasker retstrik. Når diagrammerne er strikket 1 gang i højden er der 87 masker på pinden.

Strik diagram A.4-A.6 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.4 over 9 masker, strik A.5 til der er 8 masker tilbage før midtermasken (4 gange i bredden), strik A.6 over 8 masker, strik midtermasken i glatstrik, strik A.4 over 9 masker, strik A.5 til der er 10 masker tilbage på pinden (4 gange i bredden). Strik A.6 over 8 masker og strik 2 kantmasker retstrik.
Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 111 masker på pinden.

Strik diagrammerne 2 gange til i højden således:
Strik 2 kantmasker retstrik, A.4 over 9 masker, A.5 strikkes 6 gange i bredden, A.6 over 8 masker, strik midtermasken i glatstrik, A.4 over 9 masker, A.5 strikkes 6 gange i bredden, A.6 over 8 masker og 2 kantmasker retstrik. Når diagrammerne er strikket 1 gang i højden er der 135 masker på pinden.
Strik 2 kantmasker retstrik, A.4 over 9 masker, A.5 strikkes 8 gange i bredden, A.6 over 8 masker, strik midtermasken i glatstrik, A.4 over 9 masker, A.5 strikkes 8 gange i bredden, A.6 over 8 masker og 2 kantmasker retstrik. Når diagrammerne er strikket 1 gang i højden er der 159 masker på pinden.

Strik diagram A.7-A.9 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.7 over 1 maske, strik A.8 til der er 1 maske tilbage før midtermasken, strik A.9 over 1 maske, strik midtermasken i glatstrik. Strik A.7 over 1 maske, strik A.8 til der er 3 masker tilbage på pinden, strik A.9 over 1 maske og strik 2 kantmasker retstrik. Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 171 masker på pinden.

Strik diagram A.10-A.12 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.10 over 6 masker, strik A.11 frem til der er 7 masker tilbage før midtermasken (7 gange i bredden), strik A.12 over 7 masker og strik midtermasken i glatstrik. Strik A.10 over 6 masker, strik A.11 til der er 9 masker tilbage på pinden (7 gange i bredden), strik A.12 over 7 masker og strik 2 kantmasker retstrik. Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 231 masker på pinden.

Strik diagram A.13-A.15 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.13 over 6 masker, strik A.14 til der er 7 masker tilbage før midtermasken (10 gange i bredden), strik A.15 over 7 masker og strik midtermasken i glatstrik. Strik A.13 over 6 masker, strik A.14 til der er 9 masker tilbage på pinden (10 gange i bredden), strik A.15 over 7 masker og strik 2 kantmasker retstrik. Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 259 masker på pinden.

Strik diagram A.16 til A.18 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.16 over 1 maske, strik A.17 til der er 2 masker tilbage før midtermasken, strik A.18 over 2 masker og strik midtermasken i glatstrik. Strik A.16 over 1 maske, strik A.17 til der er 4 masker tilbage på pinden, strik A.18 over 2 masker og strik 2 kantmasker retstrik. Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 291 masker på pinden.

Strik diagram A.4 til A.6 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.4 over 9 masker, strik A.5 til der er 8 masker tilbage før midtermasken (21 gange i bredden), strik A.6 over 8 masker og strik midtermasken i glatstrik. Strik A.4 over 9 masker, strik A.5 til der er 10 masker tilbage på pinden (21 gange i bredden), strik A.6 over 8 masker og strik 2 kantmasker retstrik.
Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 315 masker på pinden.

Strik diagrammerne 1 gang til i højden således:
Strik 2 kantmasker retstrik, A.4 over 9 masker, A.5 strikkes til der er 8 masker tilbage før midtermasken (23 gange i bredden), A.6 over 8 masker, strik midtermasken i glatstrik, A.4 over 9 masker, A.5 strikkes til der er 10 masker tilbage på pinden (23 gange i bredden), strik A.6 over 8 masker og 2 kantmasker retstrik. Der er 339 masker på pinden.

Strik diagram A.19 til A.20 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.19 over 5 masker, strik diagram A.20 til der er 6 masker tilbage før midtermasken (13 gange i bredden), strik A.21 over 6 masker og strik midtermasken i glatstrik. Strik A.19 over 5 masker, strik A.20 til der er 8 masker tilbage på pinden (13 gange i bredden), strik A.21 over 6 masker og strik 2 kantmasker retstrik. Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 411 masker på pinden.

Strik diagram A.13 til A.15 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.13 over 6 masker, strik A.14 til der er 7 masker tilbage før midtermasken (19 gange i bredden), strik A.15 over 6 masker og strik midtermasken i glatstrik. Strik A.13 over 6 masker, strik A.14 til der er 9 masker tilbage på pinden (19 gange i bredden), strik A.15 over 7 masker og strik 2 kantmasker retstrik. Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 439 masker på pinden.

Nu fortsættes der således: * Strik 2 kantmasker retstrik, slå om, strik ret frem til midtermasken, slå om, strik midtermasken i glatstrik, slå om, strik ret frem til der er 2 masker tilbage, slå om og strik 2 kantmasker retstrik. Strik 1 pind ret fra vrangen*. Strik fra *-* 1 gang til.

På næste pind fra retsiden lukkes der løst af. For at kanten skal blive elastisk kan der laves et omslag efter ca hver 5.maske, den lukkes af som en almindelig maske. Klip og hæft tråden.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 27.05.2019
Rettelse: diagram A.19, A.20 og A.21 er rettet så hulmønsteret strikkes fra retsiden.
Opdateret online: 12.06.2019
Diagram A.19 og A.20 er rettet

= lav 1 omslag mellem 2 masker, det skal blive hul.
= lav 1 omslag mellem 2 masker, omslaget skal strikkes drejet på næste pind. Det skal ikke blive hul.
= strik 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret og løft den løse maske over den strikkede maske
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret sammen og løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 200-19) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (20)

Ingrid Meyer 06.10.2019 - 16:23:

Bonjour, en regardant la photo du modèle en détail je ne retrouve pas les motifs que je suis en train de tricoter, est-ce possible que la photo ne corresponde pas aux explications? Merci Ingrid

DROPS Design 07.10.2019 kl. 09:48:

Bonjour Mme Meyer, les diagrammes correspondent bien au modèle présenté, le châle se tricote de haut en bas, vérifiez ici comment lire les diagrammes. Bon tricot!

Mara 11.08.2019 - 13:09:

Buongiorno, forse non interpreto correttamente i diagrammi... secondo me già a partire da A1-A2-A3 arrivati alla maglia centrale occorre procedere con A3-A2-A1 e non ripetere la sequenza A1-A2-A come indicato. Altrimenti il motivo non viene centrato. Giusto? Grazie

DROPS Design 11.08.2019 kl. 13:35:

Buongiorno Mara. È corretto come indicato nel testo. In questo modo avrà una maglia gettata sia prima che dopo la maglia centrale. Buon lavoro!

Orchydee 10.08.2019 - 16:43:

Je pense que sur le diagramme A3 il manque la maille jetée à tricoter torse pour avoir les 87 mailles😉😉😉

DROPS Design 12.08.2019 kl. 09:27:

Bonjour Orchydée, on va augmenter 8 m dans chaque A.1 et 7 m seulement dans chaque A.3, on aura ainsi: 57 m + 2 x 8 + 2 x 7 = 87 m. Bon tricot!

Christine Roderick 05.08.2019 - 13:41:

Beautiful shawl Present to myself I thnk

Els Sielias 13.07.2019 - 17:30:

Vraagje 9 steken opzetten? Een ribbelsteeknaald,daarna gelijk het telpatroon??

DROPS Design 15.07.2019 kl. 13:28:

Dag Els,

Ja, dat klopt! Je zet 9 steken op, breit 2 naalden recht (= 1 ribbel) en dan ga je verder met het patroon.

Els Sielias 13.07.2019 - 17:29:

Vraagje 9 steken opzetten? Een ribbelsteeknaald,daarna gelijk het telpatroon??

Anja 07.07.2019 - 22:16:

Was bedeutet der Edelstein auf dem Bild?

DROPS Design 08.07.2019 kl. 10:37:

Liebe Anja, dieses Modell sieht man auf unserem . Viel Spaß beim stricken!

PARAVY Aurore 09.06.2019 - 13:50:

Bonjour, je suis arrivée aux diagrammes A19 à A21. N'y aurait-il pas une erreur à partir du rang 7? Tous les surjets doubles ainsi que les mailles ensembles se font sur des rangs pairs alors que, jusqu'à présent, ils se faisaient sur les rangs impairs. Ne manquerait-il pas un rang jersey avant de faire les rangs ajourés ? Merci d'avance pour votre retour, cordialement

DROPS Design 11.06.2019 kl. 11:08:

Bonjour Mme Paravy, le 7ème rang de A.19, A.20 et A.21 se tricotent sur l'endroit (commem tous les rangs impairs car le 1er rang du diagramme = sur l'endroit). Au 7ème rang, les 2 dernières mailles de A.19 sont indiquées dans A.20, les 2 dernières mailles de A.20 se tricotent comme les 2 premières m du A.20 suivant puis de A.21. Bon tricot!

Micheline PAPILLON 06.06.2019 - 22:43:

Il y a une erreur sur le 23ème rang du diagramme A19-20-21. Il y a une maille en trop avant le surjet double. Je suis en train de le tricoter j'ai rectifier l'erreur de moi-même, mais il faudrait le corriger sur le diagramme si possible pour les autres tricoteuses. Merci pour tous vos jolis modèles et vos traductions. Cordialement.

DROPS Design 07.06.2019 kl. 08:57:

Bonjour Mme Papillon, merci pour votre retour, les diagrammes vont être corrigés. Bon tricot!

Kathi 04.06.2019 - 11:52:

Wo sind denn die Diagramme A13-A18? 😳

DROPS Design 04.06.2019 kl. 12:41:

Liebe Kathi, sie sind ganz unten, dh nach bzw unter A.10, A.11 und A.12. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS 200-19