DROPS / 200 / 19

Lemon Heart by DROPS Design

Strikket sjal i DROPS BabyAlpaca Silk. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med hulmønster og retstrik.

DROPS Design: Model bs-149
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
Mål: Højde målt langs midtermasken ca 76 cm. Længde langs oversiden ca 152 cm.

MATERIALER:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
250 g farve 2110, lys gul

STRIKKEFASTHED:
24 masker i bredden og 48 pinde i højden med retstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde 80 cm.

fra 26.95 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 26.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 134.75kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Tag ud med omslag, omslagene strikkes ret på næste pind så der bliver hul.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.21. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind for at få plads til alle masker. Der strikkes ovenfra og ned med hulmønster og udtagninger.

SJAL:
Slå 9 masker op på rundpind 3 med BabyAlpaca Silk. Strik 2 p retstrik - se forklaring over. Sæt et mærke i den midterste maske. Derefter strikkes der retstrik - Samtidig med at der tages 4 masker ud på hver pind således fra retsiden - læs UDTAGNINGSTIPS: Tag 1 maske ud indenfor 2 kantmasker i hver side og 1 maske på hver side af den midterste maske. Tag ud på denne måde til der er 57 masker på pinden (dvs der er 28 masker på hver side af den midterste maske). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Nu strikkes de 2 kantmasker i hver side i retstrik og midtermasken i glatstrik.

Strik diagram A.1-A.3 således: Strik 2 kantmasker retstrik, A.1 over 2 masker, strik A.2 til der er 2 masker tilbage før midtermasken, strik A.3 over 2 masker og strik midtermasken i glatstrik. Strik A.1 over 2 masker, strik A.2 til der er 4 masker tilbage på pinden, strik A.3 over 2 masker og strik 2 kantmasker retstrik. Når diagrammerne er strikket 1 gang i højden er der 87 masker på pinden.

Strik diagram A.4-A.6 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.4 over 9 masker, strik A.5 til der er 8 masker tilbage før midtermasken (4 gange i bredden), strik A.6 over 8 masker, strik midtermasken i glatstrik, strik A.4 over 9 masker, strik A.5 til der er 10 masker tilbage på pinden (4 gange i bredden). Strik A.6 over 8 masker og strik 2 kantmasker retstrik.
Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 111 masker på pinden.

Strik diagrammerne 2 gange til i højden således:
Strik 2 kantmasker retstrik, A.4 over 9 masker, A.5 strikkes 6 gange i bredden, A.6 over 8 masker, strik midtermasken i glatstrik, A.4 over 9 masker, A.5 strikkes 6 gange i bredden, A.6 over 8 masker og 2 kantmasker retstrik. Når diagrammerne er strikket 1 gang i højden er der 135 masker på pinden.
Strik 2 kantmasker retstrik, A.4 over 9 masker, A.5 strikkes 8 gange i bredden, A.6 over 8 masker, strik midtermasken i glatstrik, A.4 over 9 masker, A.5 strikkes 8 gange i bredden, A.6 over 8 masker og 2 kantmasker retstrik. Når diagrammerne er strikket 1 gang i højden er der 159 masker på pinden.

Strik diagram A.7-A.9 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.7 over 1 maske, strik A.8 til der er 1 maske tilbage før midtermasken, strik A.9 over 1 maske, strik midtermasken i glatstrik. Strik A.7 over 1 maske, strik A.8 til der er 3 masker tilbage på pinden, strik A.9 over 1 maske og strik 2 kantmasker retstrik. Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 171 masker på pinden.

Strik diagram A.10-A.12 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.10 over 6 masker, strik A.11 frem til der er 7 masker tilbage før midtermasken (7 gange i bredden), strik A.12 over 7 masker og strik midtermasken i glatstrik. Strik A.10 over 6 masker, strik A.11 til der er 9 masker tilbage på pinden (7 gange i bredden), strik A.12 over 7 masker og strik 2 kantmasker retstrik. Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 231 masker på pinden.

Strik diagram A.13-A.15 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.13 over 6 masker, strik A.14 til der er 7 masker tilbage før midtermasken (10 gange i bredden), strik A.15 over 7 masker og strik midtermasken i glatstrik. Strik A.13 over 6 masker, strik A.14 til der er 9 masker tilbage på pinden (10 gange i bredden), strik A.15 over 7 masker og strik 2 kantmasker retstrik. Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 259 masker på pinden.

Strik diagram A.16 til A.18 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.16 over 1 maske, strik A.17 til der er 2 masker tilbage før midtermasken, strik A.18 over 2 masker og strik midtermasken i glatstrik. Strik A.16 over 1 maske, strik A.17 til der er 4 masker tilbage på pinden, strik A.18 over 2 masker og strik 2 kantmasker retstrik. Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 291 masker på pinden.

Strik diagram A.4 til A.6 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.4 over 9 masker, strik A.5 til der er 8 masker tilbage før midtermasken (21 gange i bredden), strik A.6 over 8 masker og strik midtermasken i glatstrik. Strik A.4 over 9 masker, strik A.5 til der er 10 masker tilbage på pinden (21 gange i bredden), strik A.6 over 8 masker og strik 2 kantmasker retstrik.
Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 315 masker på pinden.

Strik diagrammerne 1 gang til i højden således:
Strik 2 kantmasker retstrik, A.4 over 9 masker, A.5 strikkes til der er 8 masker tilbage før midtermasken (23 gange i bredden), A.6 over 8 masker, strik midtermasken i glatstrik, A.4 over 9 masker, A.5 strikkes til der er 10 masker tilbage på pinden (23 gange i bredden), strik A.6 over 8 masker og 2 kantmasker retstrik. Der er 339 masker på pinden.

Strik diagram A.19 til A.20 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.19 over 5 masker, strik diagram A.20 til der er 6 masker tilbage før midtermasken (13 gange i bredden), strik A.21 over 6 masker og strik midtermasken i glatstrik. Strik A.19 over 5 masker, strik A.20 til der er 8 masker tilbage på pinden (13 gange i bredden), strik A.21 over 6 masker og strik 2 kantmasker retstrik. Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 411 masker på pinden.

Strik diagram A.13 til A.15 således: Strik 2 kantmasker retstrik, strik A.13 over 6 masker, strik A.14 til der er 7 masker tilbage før midtermasken (19 gange i bredden), strik A.15 over 6 masker og strik midtermasken i glatstrik. Strik A.13 over 6 masker, strik A.14 til der er 9 masker tilbage på pinden (19 gange i bredden), strik A.15 over 7 masker og strik 2 kantmasker retstrik. Når diagrammet er strikket 1 gang i højden er der 439 masker på pinden.

Nu fortsættes der således: * Strik 2 kantmasker retstrik, slå om, strik ret frem til midtermasken, slå om, strik midtermasken i glatstrik, slå om, strik ret frem til der er 2 masker tilbage, slå om og strik 2 kantmasker retstrik. Strik 1 pind ret fra vrangen*. Strik fra *-* 1 gang til.

På næste pind fra retsiden lukkes der løst af. For at kanten skal blive elastisk kan der laves et omslag efter ca hver 5.maske, den lukkes af som en almindelig maske. Klip og hæft tråden.

= lav 1 omslag mellem 2 masker, det skal blive hul.
= lav 1 omslag mellem 2 masker, omslaget skal strikkes drejet på næste pind. Det skal ikke blive hul.
= strik 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret og løft den løse maske over den strikkede maske
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret sammen og løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen

Bernadette Metrot 21.05.2019 - 15:58:

Il y a une petite erreur au niveau des diagrammes 19 - 20 - 21 - pour une débutante ça peut être gênant - cordialement -

DROPS Design 22.05.2019 kl. 09:49:

Bonjour Mme Metrot, pouvez-vous nous en dire plus (à quel niveau se trouverait l'erreur) pour que nous puissions vérifier les diagrammes? Merci!

Véro 14.05.2019 - 13:08:

Très beau châle. Hâte de le pouvoir le tricoter. Merci beaucoup pour tous ces magnifiques ouvrages. Bonne journée.

Mirjam 18.01.2019 - 15:44:

Mooie voorjaar en zomerkleuren in een prachtig motief.

Lentezon 18.01.2019 - 15:43:

Zonnige voorjaarskleur in een prachtig motief!

Andrea 08.01.2019 - 14:46:

Sonnenuntergang

Alison 06.01.2019 - 01:17:

This is a gorgeous summer shawl.

Inger Winther 20.12.2018 - 11:11:

Nydelig lett sjal, dette må nok strikkes.

Kommentere opskrift DROPS 200-19