DROPS / 200 / 13

Benedicte by DROPS Design

Strikket bluse med ballonærmer, hulmønster og slids i siderne. Arbejdet strikkes i DROPS Air. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ai-185
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-350-350-400-450-450 g farve 22, gul

DROPS RUNDPIND NR 5,5: Længde på 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS RUNDPIND NR 4,5: Længde 40 cm og 80 cm til rib og kanter i retstrik.

fra 27.50 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 27.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 27.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 165kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

INDTAGNINGSTIPS-1 (gælder halsudskæringen):
Alle indtagninger gøres fra retsiden og der tages ind til hals indenfor 1 kantmaske i retstrik mod halsen.
Tag ind således efter 1 kantmaske retstrik: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 1 maske taget ind).
Tag ind således før 1 kantmaske retstrik: Strik til der er 3 masker tilbage på pinden, strik 2 ret sammen og afslut med 1 kantmaske retstrik (= 1 maske taget ind).

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder indtagningerne midt i arbejdet på ærmerne).
Når der skal tages 3-3-3-4-4-4 masker ind jævnt fordelt er det pænt hvis indtagningerne fordeles så der tages 1 maske ind over hver af de midterste 3-3-3-4-4-4 rapporter med A.1. Tag 1 maske ind ved at strikke 2 masker ret sammen.

INDTAGNINGSTIPS-3 (gælder ærmerne):
Alle indtagninger gøres fra retsiden og der tages ind indenfor 1 kantmaske retstrik i hver side:
Tag ind således efter 1 kantmaske retstrik: Tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 1 maske taget ind).
Tag ind således før 1 kantmaske retstrik: Strik til der er 3 masker tilbage på pinden, strik 2 ret sammen og afslut med 1 kantmaske retstrik (= 1 maske taget ind).

UDTAGNINGSTIPS-1 (gælder nederst på ærmerne):
Strik 2 masker i samme maske ved at strikke 1 ret foran og bag i samme maske (= 1 maske taget ud).

UDTAGNINGSTIPS-2 (jævnt fordelt nederst på ærmerne):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 62 masker), minus kantmaskerne (f.eks 2 masker) og deler de resterende masker med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 17) = 3,5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis ca hver 3. og 4.maske. På næste pind (retsiden) strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Hele blusen strikkes frem og tilbage på rundpind i dele, nedenfra og op. Blusen sys sammen og til sidst strikkes en halskant rundt.

FORSTYKKE:
Slå 81-87-93-102-113-121 masker op på rundpind 4,5 med Air. Strik 6 p retstrik – læs forklaring over. Skift til rundpind 5,5 og strik glatstrik med 3 kantmasker retstrik i hver side til slids. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 10 cm slutter slidsen. Strik videre i glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side.
Når arbejdet måler 30-32-34-31-33-35 cm starter hulmønsteret og næste pind strikkes således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, 1-4-7-6-6-10 masker glatstrik, strik A.1 til der er 2-5-8-7-7-11 masker tilbage på pinden (= 7-7-7-8-9-9 rapporter à 11 masker), strik 1-4-7-6-6-10 masker glatstrik og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt mønsteret således.
SAMTIDIG når arbejdet måler 32-34-35-36-37-38 cm lukkes der 1-2-4-4-6-6 masker af til ærmegab i begyndelsen af de 2 næste pinde = 79-83-85-94-101-109 masker tilbage på pinden. Fortsæt mønsteret med 1 kantmaske retstrik og 0-2-3-2-0-4 masker glatstrik i hver side.
Når arbejdet måler 40-42-43-45-46-48 cm sættes de midterste 25-25-25-28-31-31 masker på 1 tråd til hals = 27-29-30-33-35-39 masker tilbage på hver skulder. Skuldrene strikkes færdig hver for sig.
Fortsæt mønsteret som før. SAMTIDIG på næste pind fra retsiden tages der 1 maske ind til hals – læs INDTAGNINGSTIPS-1. Tag ind således på hver 2.pind (dvs på hver pind fra retsiden) totalt 4 gange = 23-25-26-29-31-35 masker tilbage – OBS: De masker som ikke går op i mønsteret når der tages ind til hals, strikkes i glatstrik (gælder XL, XXL og XXXL).
Fortsæt mønsteret som før til arbejdet måler ca 50-52-54-56-58-60 cm. Luk løst af med ret fra retsiden. Strik den anden skulder på samme måde.

BAGSTYKKE:
Slå 81-87-93-102-113-121 masker op på rundpind 4,5 med Air. Strik 6 p retstrik – læs forklaring over. Skift til rundpind 5,5. Derefter strikkes der glatstrik med 3 kantmasker retstrik i hver side til slids. Når arbejdet måler 10 cm slutter slidsen. Fortsæt i glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side.
Når arbejdet måler 30-32-34-31-33-35 cm starter hulmønsteret og næste pind strikkes således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, 1-4-7-6-6-10 masker glatstrik, strik A.1 til der er 2-5-8-7-7-11 masker tilbage på pinden (= 7-7-7-8-9-9 rapporter à 11 masker), strik 1-4-7-6-6-10 masker glatstrik og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt mønsteret således.
SAMTIDIG når arbejdet måler 32-34-35-36-37-38 cm lukkes der 1-2-4-4-6-6 maske af til ærmegab i begyndelsen af de 2 næste pinde = 79-83-85-94-101-109 masker tilbage på pinden. Fortsæt mønsteret med 1 kantmaske retstrik og 0-2-3-2-0-4 masker glatstrik i hver side.
Når arbejdet måler 48-50-52-54-56-58 cm lukkes de midterste 31-31-31-34-37-37 masker af til hals = 24-26-27-30-32-36 masker tilbage på hver skulder. Skuldrene strikkes færdig hver for sig.
Fortsæt mønsteret som før. SAMTIDIG på næste pind fra retsiden tages der 1 maske ind til hals – læs INDTAGNINGSTIPS-1 = 23-25-26-29-31-35 masker tilbage – OBS: De masker som ikke går op i mønsteret når der tages ind til hals, strikkes i glatstrik (gælder XL, XXL og XXXL). Fortsæt mønsteret som før til arbejdet måler ca 50-52-54-56-58-60 cm. Luk løst af med ret fra retsiden. Strik den anden skulder på samme måde.

ÆRME:
Slå 32-32-36-36-40-40 masker op på rundpind 4,5 med Air. Strik 1 pind vrang (= vrangen). Næste pind strikkes således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, * 2 ret, 2 vrang *, strik fra *-* til der er 3 masker tilbage på pinden, strik 2 ret og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt ribben således i 4 cm. Skift til rundpind 5,5. På de næste 2 pinde tages der ud som forklaret under.
Første pind strikkes således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, strik 2 masker i hver maske til der er 1 maske tilbage på pinden – læs UDTAGNINGSTIPS-1, afslut med 1 kantmaske retstrik = 62-62-70-70-78-78 masker.
Næste pind strikkes således fra vrangen: 1 kantmaske retstrik, strik vrang til der er 1 maske tilbage på pinden og tag SAMTIDIG 17-17-9-20-12-12 masker ud jævnt fordelt over disse masker – læs UDTAGNINGSTIPS-2, afslut med 1 kantmaske i retstrik = 79-79-79-90-90-90 masker.
Strik 2 pinde glatstrik uden udtagning, med 1 kantmaske retstrik i hver side.
Derefter strikkes der således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, strik A.1 til der er 1 maske tilbage på pinden (= 7-7-7-8-8-8 rapporter à 11 masker), afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt mønsteret således til A.1 er strikket totalt 5 gange i højden. Arbejdet måler ca 31 cm fra opslåningskanten i alle størrelser og der er ca 23-23-23-21-20-18 cm tilbage før færdig mål.
Strik videre i glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side.
SAMTIDIG når arbejdet måler totalt 32 cm i alle størrelser, tages der 3-3-3-4-4-4 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-2. Tag ind således på hver 4.cm totalt 3 gange = 70-70-70-78-78-78 masker på pinden. Fortsæt i glatstrik uden indtagninger.
Når arbejdet måler 41 cm i alle størrelser, tages der 1 maske ind i hver side - læs INDTAGNINGSTIPS-3. Tag ind således på hver 1½.-2.-2.-1.-1.-1.cm totalt 7-6-5-7-5-4 gange = 56-58-60-64-68-70 masker. Fortsæt i glatstrik uden indtagninger til arbejdet måler 53-53-51-49-47-45 cm (kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde og længere ærmekuppel). Sæt 1 mærke i hver side, mærkerne markerer hvor ærmet skal sys til ærmegabet. Strik videre til arbejdet måler 54-54-54-52-51-49 cm. Luk derefter løst af med ret fra retsiden. Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene indenfor aflukningskanten. Sy sidesømmene fra ærmegabet og ned til slidsen – sy i yderste led af yderste maske så sømmen bliver flad.
Sy ærmesømmene nedenfra og op til mærkerne – sy i yderste led af yderste maske så sømmen bliver flad.
Sy ærmerne i indenfor 1 kantmaske i hver side på for- og bagstykket. Mærkerne på ærmerne skal passe med bunden af ærmegabet.

HALSKANT:
Strik ca 104 til 116 masker op fra retsiden rundt i halsen (inklusiv maskerne på tråden foran) på lille rundpind 4,5 med Air – maskeantallet skal være delbart med 4.
Strik rundt i rib rundt (= 2 ret / 2 vrang) i ca 3-3½ cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang.

Ella 07.05.2019 - 19:33:

Neuloin vahingossa etukappaleen kaksi kertaa. Olen neulonut jo kaikki osat yhteen. Hihat ovat aivan liian pitkät. Voiko tämä johtua siitä, että liitin kaksi etukappaletta yhteen vai voinko korjata tilanteen vain lyhentämällä hihoja n. 15 cm?

DROPS Design 08.05.2019 kl. 14:21:

Hei, tämän mallin hihat on suunniteltu pitkiksi, eli hihojen pituus ei johdu siitä että neuloit kaksi etukappaletta. Etukappale ja takakappale ovat muuten samanlaisia, mutta pääntie on edessä syvempi. Voit lyhentää hihoja haluamasi verran.

Connie Schødt 07.04.2019 - 21:28:

Er der ikke fejl i diagrammet kan ikke rigtig få det til at passe efter 4 pind det er på 5 pind der ikke rigtig passer.

DROPS Design 08.04.2019 kl. 08:37:

Hej Connie, Jo det skal passe, prøv at strikke en lille prøve over 11 masker med 2 rapporter i højden. God fornøjelse!

Anne-Marie Lizet 03.04.2019 - 13:10:

Pattern 200-14 is missing in French or English 202-8 and201-23 as well not found on the site

DROPS Design 03.04.2019 kl. 13:56:

Dear Mrs Lizet, patterns 200-14 and 201-23 are not published yet - you can find 202-8 in French and in English. Happy knitting!

Susanne 25.03.2019 - 15:28:

Ist die Maschenprobe wirklich richtig? Egal mit welcher Nadelstärke ich es versuche, ich lande mit 16 Maschen und 20 Reihen immer bei einer deutlich weiteren Breite als Höhe (z.B. Breite 12 cm, Höhe 10 cm). Bisher bin ich – zumindest mit Anpassen der Nadelstärke – immer auf die Werte der Maschenprobe gekommen. Hier leider überhaupt nicht.

DROPS Design 25.03.2019 kl. 16:06:

Liebe Suzanne, am besten versuchen Sie die richtige Breite zu bekommen, die Länge sollen Sie dann anpassen, die Höhe wird hier in cm gemessen. Hier lesen Sie mehr über die Maschenprobe. Viel Spaß beim stricken!

Angelique 21.02.2019 - 22:16:

Hoi! ik heb de eerste schouder van het voorpand af, maar vraag me af hoe ik nu met de 2e verder moet. Ik heb namelijk de steken op mijn naald, maar de bol garen zit nog vast aan de andere schouder.

DROPS Design 22.02.2019 kl. 13:47:

Dag Angelique,

Je kan gewoon de draad af knippen en met de andere schouder beginnen door daar de draad aan te hechten.

Ксения 07.02.2019 - 14:59:

Он прекрасен!

Nelleke Kost 31.01.2019 - 17:25:

Beste Lezer,Ik wil graag een trui breien maar weet niet welke wol-garen het beste gebruikt kan worden gebruikt. ook het aantal bollen weet ik niet kunt u mij verder helpen als ik een foto upload?Kan dat een foto uploaden ? Graag hoor ik van u.

DROPS Design 03.02.2019 kl. 11:49:

Dag Nelleke,

Het is helaas niet mogelijk om een foto te uploaden. Bij de patronen op de site staat voor elke maat aangegeven welk garen je daarvoor nodig hebt voor elke maat hoeveel gram je nodig hebt. (Bij de meeste garensoorten zit er 50 gram op een bol.)

Anna 24.01.2019 - 21:06:

Das wär das erste Modell, das mir ins Auge gestochen ist. Richtig lässig. Ich hab schon lang nach dieser Ärmelform gesucht!

Maria Kitzler 20.01.2019 - 21:15:

Hallo, Unter dem Begriff Lieblingsmodelle habe ich mehrere Modelle abgespeichert, die ich nacharbeiten möchte. Jetzt finde ich diese nicht mehr.

DROPS Design 21.01.2019 kl. 12:18:

Liebe Frau Kitzler, die Favoriten kommen bald zurück! Danke für Ihr Verständnis; Viel Spaß beim stricken!

Bourguignon 18.01.2019 - 19:00:

J'aime beaucoup ce modèle et sa couleur jaune éclatante ainsi que son point fantaisie. Je voulais le mettre dans mes favoris, mais je ne trouve plus la rubrique "mes préférés"! Elle a disparue!! C'est vraiment dommage, je pouvais sélectionner les ouvrages qui me plaisaient.

Kommentere opskrift DROPS 200-13