DROPS / 192 / 13

Brady by DROPS Design

Virkat pannband i DROPS Lima. Arbetet är virkat med fläta och relieffmaskor.

DROPS Design: Modell li-101
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

Storlek: S/M – M/L – L/XL
Mått: Bredd: ca 12 cm. Längd: ca 52-54-56 cm.
Garnåtgång:
DROPS LIMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
150-150-150 g färg 4088, ljung

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

VIRKFASTHET:
18 halvstolpar på bredden och 14,5 varv på höjden = 10 x 10 cm.

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 20.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 20.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 60kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Alla varv med halvstolpar börjar med 2 luftmaskor (ersätter inte första halvstolpen).
1 relieffmaska = 1 maska som virkas om maskan från föregående v, det virkas inte i maskbågarna, utan runt själva maskan så här: från rätsidan virkas från baksidan, från avigsidan virkas från framsidan.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

PANNBAND - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet virkas fram och tillbaka och sys ihop mitt bak till slut.

PANNBAND:
Virka 30 luftmaskor (inklusive 2 luftmaskor att vända med) med nål 4 med Lima. Virka så här från avigsidan: Virka 1 halvstolpe i 3:e luftmaskan från nålen (= 1 halvstsolpe) – läs VIRKINFORMATION, virka 1 halvstolpe i var och en av de sista 27 luftmaskorna = 28 halvstolpar.
Virka A.1 (= 28 maskor). KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När A.1 har virkats 1 gång på höjden, repeteras A.1a på höjden till arbetet mäter 52-54-56 cm. Klipp av tråden och fäst den.

MONTERING:
Sy ihop mitt bak i yttersta maskbågarna.

Diagram

= halvstolpe
= relieffstolpe: Virka 1 halvstolpe om 1 maska från föregående varv (det virkas inte i maskbågarna, utan runt själva maskan).
= hoppa över 6 halvstolpar, virka 1 dubbelstolpe i var och en av de 2 nästa halvstolparna, virka framför dem: virka 1 relieffdubbelstolpe i var och en av de 6 halvstolparna som hoppades över med början i den första halvstolpen, de 2 första dubbelstolparna som virkades ska ligga bakom de sista 6 relieffdubbelstolparna (men det virkas inte om dem)
= hoppa över 2 halvstolpar virka 1 relieffdubbelstolpe i var och en av de nästa 2 halvstolparna, vik ner de 2 relieffdubbelstolparna och virka bakom dem: virka 1 dubbelstolpe i var och en av de 2 som hoppades över (med början i den första halvstolpen)
= hoppa över 2 halvstolpar, virka 1 relieffdubbelstolpe i var och en av de nästa 6 halvstolparna, vik ner dem och virka bakom dem: Virka 1 dubbelstolpe i var och en av de 2 som hoppades över (med början i den första halvstolpen)
= hoppa över 2 halvstolpar, virka 1 dubbelstolpe i var och en av de nästa 2 halvstolparna och virka framför dem: virka 1 relieffdubbelstolpe i var och en av de 2 som hoppades över (med början i den första halvstolpen)
= första varvet är redan virkat, det visar bara hur nästa varv ska virkas i/runt maskan

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 192-13) för mått och uträkningar.

Valentina 26.01.2019 - 13:36:

Buongiorno, posso realizzare la fascia con DROPS Puna? Grazie

DROPS Design 26.01.2019 kl. 19:25:

Buonasera Valentina. I due filati appartengono allo stesso gruppo di filati. Può quindi sostituire Lima con Puna. Buon lavoro!

Drops Design 18.01.2019 - 10:57:

There are now 2 videos showing how to work the diagrams to the cables and relief pattern. Happy crocheting!

Bibiana 17.12.2018 - 21:17:

Hi can you do some video of this pattern? I had waisted all afternoon but could not make this pattern looking correct. regards

DROPS Design 18.12.2018 kl. 08:40:

Dear Bibiana, we have added this pattern to our "todolist", while it comes online, you are welcome to contact the store where you bought the yarn for any individual assistance. - even per mail or telephone. Happy crocheting!

Bibiana 17.12.2018 - 12:28:

Hi I have a bit problem with a diagram reading and instructions. Are they 2 chains on the beginning part of 28 stitches pattern? Does relief doubles crochet rows work as the back post?

DROPS Design 17.12.2018 kl. 13:06:

Dear Bibianana, each rows start with 2 chains, but these 2 chains do not replace the first stitch on row. All relief stitches are worked front post from RS and around back post from WS - see CROCHET INFORMATION. Happy crocheting!

Eloise 06.12.2018 - 14:26:

Love this...is this pattern in a knit form?

DROPS Design 06.12.2018 kl. 14:33:

Dear Eloïse, this headband is available only as a crochet pattern - find here all our knitted heabands with cables. Happy knitting!

Dani 25.07.2018 - 12:14:

Magnifique, hâte d'avoir les explications

Regina 05.07.2018 - 21:54:

Geniales Muster. Mit einem Rest Delight passend zu de-185 zu häkeln.

Ylary 08.06.2018 - 23:01:

Bellissima

Kommentér oppskrift DROPS 192-13