DROPS Baby / 33 / 3

Nighty-Night by DROPS Design

Stickad filt till baby i 2 trådar DROPS BabyMerino eller 2 trådar DROPS Nord. Arbetet är stickat med hålmönster.

DROPS Design: Modell bm-097-by
Garngrupp A + A eller C
-------------------------------------------------------

Mått: Bredd: ca 43-68 cm. Längd: ca 50-80 cm.
Garnåtgång:
DROPS BABYMERINO från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
200-350 g färg 46, ros
Eller använd:
DROPS NORD från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
200-350 g färg 13, gammalrosa

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
17 maskor på bredden och 22 varv på höjden med hålmönster = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 5: längd på 60 cm eller 80 cm.

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 35.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 35.00 kr /50g

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.3. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

FILT - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Hela filten stickas i 2 trådar och det stickas fram och tillbaka på rundsticka.

FILT:

Lägg upp 73-115 maskor på rundsticka 5 med 2 trådar BabyMerino eller 2 trådar Nord. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 3 kantmaskor i rätstickning, sticka A.1 över de 4 första maskorna, sticka A.2 till det återstår 6 maskor på stickan (= 10-17 rapporter à 6 maskor), sticka A.3 över de nästa 3 maskorna och avsluta med 3 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret så till arbetet mäter ca 49-79 cm (eller till önskad längd) - avsluta efter en hel rapport på höjden. Sticka 4 varv rätstickning fram och tillbaka över alla maskorna. Maska sedan av med rätmaskor från rätsidan. Filten mäter ca 50-80 cm uppifrånoch ner.

Diagram

= rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget avigt så att det blir hål

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 33-3) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (13)

Ashley Harron 15.09.2019 - 00:52:

When working this pattern because it is a lace pattern is there any time when the stitch count doesn't come out with the same number I casted on

DROPS Design 16.09.2019 kl. 10:13:

Dear Mrs Harron, the number of stitches in the lace pattern should always be the same. On 7th row in diagrams, you will work the last stitch 2 stitches in A.1 together with the first stitch in A.2 (= the yarn over is now the first stitch in A.2), then the last 2 sts in A.2 are worked together with the first stitch next A.2 (the yarn over is now the first stitch next A.2) and on the last A.2 on the row, the last 2 stitches are worked together with the first stitch in A.3, on next row make sure you have 3 sts in A.3, 6 sts in each A.2 and 4 sts in A.1. Happy knitting!

Tove 12.09.2019 - 22:35:

Hei, nybegynnerspørsmål...strikkes mønsteret både på rett og vrang, eller bare på rettsiden?

DROPS Design 13.09.2019 kl. 07:32:

Hei Tove, Du strikker mønster både på retten og vrangen. Du leser diagrammet fra høyre til venstre når du jobber fra retten og fra venstre til høyre på vrangen, fra bunnen og oppover. God fornøyelse!

Corinne Moser 04.09.2019 - 21:31:

Oups... je comprends maintenant qu'il y a en fait 2 grandeurs; désolée pour ma question!!!

Corinne Moser 04.09.2019 - 21:26:

Bonsoir, pourquoi y\'a t\'il 2 nombre de pelotes à utiliser, faut-il 200 ou 350g de laine?\r\nMerci

DROPS Design 05.09.2019 kl. 09:24:

Bonjour Mme Moser, cette couverture se décline en 2 tailles: 43x 50 cm et 68x80 cm (cf Dimensions, ainsi il faudra moins de pelotes pour la petite couverture que pour la grande. Bon tricot!

Sabine 16.08.2019 - 17:26:

Hallo, ich würde die Decke gerne mit der Drops Baby Merino in der Größe 90 x 120 stricken. Wie viel Wolle sollte ich dafür kaufen? Vielen Dank für Ihre Rückmeldung!

DROPS Design 19.08.2019 kl. 08:45:

Liebe Sabine, leider können wir nicht jede Anleitung nach jeder Anfrage anpassen, nehmen Sie bitte Kontakt mit Ihrem DROPS Laden auf (auch telefonisch oder per E-mail) auf, gerne wird man Ihnen dort weiterhelfen. Viel Spaß beim stricken!

Ashley Harron 29.07.2019 - 21:58:

Your pattern says use 2 strands held together, but I don't know what to do with the 2 strands is it for making a thicker yarn or would 2 loops considered 1 stitch or for color variation if the knitter chooses.

DROPS Design 30.07.2019 kl. 01:02:

Dear Ashley, you should use the two strands held together, as a thicker yarn. I hope this helps. Happy Knitting!

Heini 02.07.2019 - 17:29:

Villatakin ohje tästä sarjasta on kadonnut! Haluan sen takaisin. Saisinko sen edes itselleni? Työ jäi kesken. :(

Ingunn 13.06.2019 - 01:38:

Hei lurer på om jeg kan strikke denne i drops alpakka silke? Med to tråder?

DROPS Design 13.06.2019 kl. 09:15:

Hei Ingunn. Ja, jeg vil tro det skal gå helt fint å strikke dette med 2 tråder baby Alpaca Silk. Vi anbefaler likevel at du lager en strikkeprøve for å kontrollere at du overholder strikkefastheten. God fornøyelse

Montse 03.01.2019 - 22:51:

Hola!!! me gustaria hacer esta mantita para bebe en algodon. Que tipo de algodon me podeis suferir?. Nacen en Abril- Mayo y prefiero el algodon porque es mas fesquito. Un saludo y muchas gracias.

DROPS Design 28.01.2019 kl. 20:43:

Hola Montse. Para que puedas utilizar el patrón, tienes que trabajar con la calidad Paris (C) o 2 hilos de Safran (A+A).

Mandy 30.12.2018 - 05:08:

Hallo, ich habe die Diagramme jetzt bisher immer in der Höhe gestrickt. Leider rollt sich das Gestrick stark ein, legt sich das noch mit zunehmender Höhe oder bleibt das so? Viele Grüße

DROPS Design 02.01.2019 kl. 10:41:

Liebe Mandy, stimmt Ihre Maschenprobe? Sie können danach die Decke mit Stecknadeln auf einer geeigneten Unterlage spannen, anfeuchten (z.B. mit einer Sprühflasche für Blumen) und trocknen lassen, danach entfernen Sie die Stecknadeln, dann sollte sich der Rand nicht mehr rollen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 33-3