DROPS / 195 / 38

Nature Rules by DROPS Design

Virkad pläd med rutor i DROPS Delight.

Tags: filtar, ruta,

DROPS Design: Modell de-188
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

Mått: ca 84 x 120 cm.
Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
200 g färg 08, grön/beige
150 g färg 16, grön/blå
100 g färg 07, beige/blå
100 g färg 09, turkos/lila

Virkas pläden i én färg vill det gå ca 500 g DROPS Delight

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

VIRKFASTHET:
20 stolpar på bredden och 11,5 varv på höjden = 10 x 10 cm. 1 ruta ska mäta ca 12 x 12 cm.

DROPS Delight print DROPS Delight print 31.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 341kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1.

VIRKA 3 STOLPAR TILLSAMMANS:
Virka 2 stolpar om luftmaskan, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på båda dessa stolparna, virka 1 stolpe på samma sätt och drag sista omslaget genom alla 4 öglorna på nålen.

RUTFÄRGER:
Virka 27 rutor i grön/beige (färg 08), 17 rutor i grön/blå (färg 16), 14 rutor i beige/blå (färg 07) och 12 rutor i turkos/lila (färg 09).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

PLÄD - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Pläden består av 70 rutor i olika färger. När alla rutorna är färdiga virkas de tillsammans, till sist virkas det en kant runt hela pläden.

RUTA:
Börja med Delight på virknål 4 och virka RUTFÄRGER – läs förklaring ovan och MÖNSTER efter diagram A.1. Fäst trådarna efter hand och KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! Det virkas totalt 70 rutor.

MONTERING:
Lägg ut rutorna så att färgerna är fördelade lite slumpmässigt och du är nöjd med ordningsföljden. Det ska vara 7 rutor på bredden och 10 rutor på höjden.
Rutorna virkas tillsammans i rader på länden, sedan virkas dessa raderna tillsammans på tvären. Använd virknål 4 och grön/blå och virka så här:
Lägg 2 rutor tillsammans med avigsida mot avigsida. Virka om båda rutorna: * 1 fastmaska om hörnet, 4 luftmaskor, hoppa över 2 stolpar och virka 1 fastmaska om nästa luftmaska, virka 6 luftmaskor, hoppa över 5 stolpar, 1 fastmaska om nästa luftmaska, virka 4 luftmaskor, hoppa över 3 stolpar, 1 fastmaska om nästa luftmaska, virka 4 luftmaskor, hoppa över 3 stolpar 1 fastmaska om nästa luftmaska,
virka 6 luftmaskor, hoppa över 5 stolpar, 1 fastmaska om nästa luftmaska, virka 4 luftmaskor, hoppa över 2 stolpar, 1 fastmaska om hörnet, virka 2 luftmaskor, hoppa till hörnet på de nästa 2 rutorna *. Virka *-* till alla rutorna på raden har virkats tillsammans, men i slutet på raden virkas det fram till det sista hörnet och avslutas med 1 fastmaska om detta hörnet.
Virka alla raderna tillsammans på detta sätt. Sedan virkas alla raderna tillsammans på tvären på samma sätt. Klipp av och fäst trådarna.

KANT:
Använd virknål 4 och grön/blå, virka ett varv runt hela pläden. Börja i ett av hörnen och virka så här: * 1 fastmaska om hörnet, virka 2 luftmaskor, hoppa över 2 stolpar, 1 fastmaska om nästa luftmaska, 5 luftmaskor, hoppa över 5 stolpar, 1 fastmaska om nästa luftmaska, 3 luftmaskor, hoppa över 3 stolpar, 1 fastmaska om nästa luftmaska, 3 luftmaskor, hoppa över 3 stolpar, 1 fastmaska om nästa luftmaska, 5 luftmaskor, hoppa över 5 stolpar, 1 fastmaska om nästa luftmaska, 2 luftmaskor, hoppa över 2 stolpar, 1 fastmaska om nästa luftmaska (hörnet på rutan) *. Virka 2 luftmaskor och hoppa till hörnet på nästa ruta, virka *-* fram till hörnet på pläden. Om hörnet virkas det 1 fastmaska, 2 luftmaskor innan det återigen virkas *-*.
När det har virkats runt hela pläden avslutas det med att virka 1 fastmaska om hörnet där varvet började, virka 2 luftmaskor och 1 smygmaska i första fastmaskan i början av varvet. Klipp av tråden och fäst den.

Detta mönster har uppdaterats. .

Lagt till garnåtgång om pläden virkas i én färg
Uppdaterad online: 17.09.2018

Diagram

= 1 smygmaska om luftmaskan/luftmaskorna i början av varv 2, 3, 4, 5 och 6.
= 1 smygmaska som avslutar varvet, virkas i den tredje luftmaskan på 1:a och 6:e varvet, i första hopvirkade stolpen på 2:a varvet, i första fastmaskan på 3:e och 4:e varvet och i andra luftmaskan på 5:e varvet.
= 1 luftmaska
= 1 fastmaska om luftmaskan/luftmaskbågen
= 1 halvstolpe om luftmaskbågen
= 1 stolpe om luftmaskringen/luftmaskbågen
= VIRKA 3 STOLPAR TILLSAMMANS - läs förklaring till beskrivningen
= 4 luftmaskor och 1 smygmaska i första luftmaskan – se punkt på cirkeln, varvet börjar och slutar här.

Kommentarer (5)

Skriv din kommentar här!

Rikke B 30.09.2018 - 21:54:

Jeg klarer ikke å finne diagram A1

DROPS Design 01.10.2018 kl. 08:16:

Hei Rikke. Diagrammet ligger helt nederst på siden. Vi har sjekket det og diagrammet er synlig på både pc og mobil. Gjelder det uansett hvaslags enhet du bruker? God fornøyelse.

Dea 14.08.2018 - 21:05:

E' la lavorata ad uncinetto non ai ferri. ^_^

DROPS Design 15.08.2018 kl. 21:34:

Buongiorno Dea. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Zuzana 20.07.2018 - 13:41:

Underwater

Gunvor Madsen 21.06.2018 - 12:49:

Ser superflot ud, flotte afstemte grønne farver, den er helt sikker på min liste.

Marina 16.06.2018 - 18:04:

Veramente bella per idea e colori! Complimenti!

Kommentér oppskrift DROPS 195-38